Kirjoittaja Aihe: Yhteys Jumalan kanssa  (Luettu 3421 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Yhteys Jumalan kanssa
« : 13.04.19 - klo:11:26 »
Paljon käydään keskustelua erilaisista opeista ja Raamatun kohdista. En vastusta tällaista keskustelemista sinällään, mutta minulle tulee itselleni usein niitä lukiessa tietynlainen raskas ja vähän ehkä ahdistunut olo. Varsinkin jos ilmi tuodaan ajatusta, että hengellisessä elämässä on jokin pielessä jos ei sisäistä tai hyväksy jotakin määrättyä teologista ideaa.

Tällaisen keskellä - ja muutenkin elämässä - tarvitsen usein muistutusta siitä mikä hengellisen elämän ja kristillisen uskon yksinkertainen ydin on. Yhteys Jumalan kanssa. Eikö tämä ole evankeliumin päämäärä? Jeesus tuli poistamaan erottavan väliseinän, Hän on uusi elävä tie Isän yhteyteen. Ja se ei avaudu jonkun teologisen faktan hyväksymällä, vaan huutamalla vilpittömästä sydämestä Herraa avuksi evankeliumin sanomaan uskoen.

Älkää käsittäkö väärin, en halua tehdä tästä vastakkainasettelua. Rakastan Raamatun tutkimista ja keskustelemista hengellisistä asioista. Koin vain tarpeelliseksi muistuttaa tästä jälleen kerran itseäni, ja ehkäpä joku muukin saa tästä muistutuksesta siunauksen päiväänsä.

Täyttäköön Jumalan rauha meidän sydämemme ja sielumme ja mielemme, vaikka ympärillämme tai jopa sisimmässämme myrskyäisi. Ristillä kaikki on tehty ja täytetty, siinä on meidän rauhamme salaisuus. Siitä käsin on siunattua kaivautua syvemmälle Jumalan salaisuuksiin, siitä käsin se on meille ilo eikä rasitus. Kun Raamatun sanoman kautta avautuu Jumalan armon ja pyhyyden rikkaudet yhä laajemmin ja kirkkaammin. Kristuksen Jeesuksen nimessä tätä meille kaikille toivotan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #1 : 13.04.19 - klo:11:34 »
Täyttäköön Jumalan rauha meidän sydämemme ja sielumme ja mielemme, vaikka ympärillämme tai jopa sisimmässämme myrskyäisi. Ristillä kaikki on tehty ja täytetty, siinä on meidän rauhamme salaisuus. Siitä käsin on siunattua kaivautua syvemmälle Jumalan salaisuuksiin, siitä käsin se on meille ilo eikä rasitus. Kun Raamatun sanoman kautta avautuu Jumalan armon ja pyhyyden rikkaudet yhä laajemmin ja kirkkaammin. Kristuksen Jeesuksen nimessä tätä meille kaikille toivotan.

Aamen.  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #2 : 13.04.19 - klo:16:32 »
Niin. Ainakin itse olen ymmärtänyt hengellisen elämän niin, että ilman että Pyhä Henki avaa ihmisen sydämelle Jumalan sanaa, siitä ei edes ole meille mitään hyötyä. Eli koko juttu on hengellinen.  Minäkin joskus ajattelen että jonkinlainen periaateellinen väittely jostain Raamatun teemasta ei ikäänkuin hyödytä ketään hengellisesti. Siitä johtuu sekin että kun Jumalan sana avautuu Pyhän Hengen kautta vaikkapa katoliselle ja katolinen sitä kauttaa uudestisyntyy, niin se todellisuus on AINOA merkittävä kriteeri sen suhteen, onko minulla hengellistä yhteyttä katolisen kanssa. Tämä vain esimerkkinä omasta elämästäni.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #3 : 13.04.19 - klo:19:09 »
Paljon käydään keskustelua erilaisista opeista ja Raamatun kohdista. En vastusta tällaista keskustelemista sinällään, mutta minulle tulee itselleni usein niitä lukiessa tietynlainen raskas ja vähän ehkä ahdistunut olo. Varsinkin jos ilmi tuodaan ajatusta, että hengellisessä elämässä on jokin pielessä jos ei sisäistä tai hyväksy jotakin määrättyä teologista ideaa.

Tällaisen keskellä - ja muutenkin elämässä - tarvitsen usein muistutusta siitä mikä hengellisen elämän ja kristillisen uskon yksinkertainen ydin on. Yhteys Jumalan kanssa. Eikö tämä ole evankeliumin päämäärä? Jeesus tuli poistamaan erottavan väliseinän, Hän on uusi elävä tie Isän yhteyteen. Ja se ei avaudu jonkun teologisen faktan hyväksymällä, vaan huutamalla vilpittömästä sydämestä Herraa avuksi evankeliumin sanomaan uskoen.

Älkää käsittäkö väärin, en halua tehdä tästä vastakkainasettelua. Rakastan Raamatun tutkimista ja keskustelemista hengellisistä asioista. Koin vain tarpeelliseksi muistuttaa tästä jälleen kerran itseäni, ja ehkäpä joku muukin saa tästä muistutuksesta siunauksen päiväänsä.

Täyttäköön Jumalan rauha meidän sydämemme ja sielumme ja mielemme, vaikka ympärillämme tai jopa sisimmässämme myrskyäisi. Ristillä kaikki on tehty ja täytetty, siinä on meidän rauhamme salaisuus. Siitä käsin on siunattua kaivautua syvemmälle Jumalan salaisuuksiin, siitä käsin se on meille ilo eikä rasitus. Kun Raamatun sanoman kautta avautuu Jumalan armon ja pyhyyden rikkaudet yhä laajemmin ja kirkkaammin. Kristuksen Jeesuksen nimessä tätä meille kaikille toivotan.

Tämä oli hyvä kirjoitus. Kiitos Jano.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #4 : 13.04.19 - klo:21:22 »
"Minäkin joskus ajattelen että jonkinlainen periaateellinen väittely jostain Raamatun teemasta ei ikäänkuin hyödytä ketään hengellisesti."


Minulle on ollut ensiarvoisen tärkeää selvittää mihin uskon ja miksi.
Lähtökohta tutkimiselleni oli se, että koin eräässä elämänvaiheessa tulleeni huijatuksi. Raamatusta nouseva opetus on osoittautunut monessa kohtaa erilaiseksi kuin mitä minulle oli opetettu.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #5 : 13.04.19 - klo:22:23 »
Juu kyllä minäkin haluan tietää mihin uskon ja miksi.
Niinkin paljon, että vaikka vastassa olisi minkälaisessa asemassa oleva kristillinen johtaja ja hän sanoisi jotain erilaista kuin minkä koen oppineeni Jumalan sanasta, en pelkäisi seistä sen puolesta minkä uskon todeksi. Olen tuon tehnyt itselleni selväksi. Tosin käyttäisin sitä kykyä vain jos joku yrittää pakottaa minua muuttamaan ajatteluani.  On aika paha jos ihminen ei tiedä minkä puolesta seisoo.

Tuon tein itselleni selväksi ennenkuin menin siihen katoliseen rukouspiiriin. Samaa kykyä olen sitten hyväksikäyttänyt joitankin militantteja kohtaan, jotka yrittivät tuomita minut siitä että olin katolisten uskovien piirissä.

Tietty on paljon Raamattuun liittyviä asioita, joita en tunne hyvin. Kuten lopun ajan tapahtumat. Mutta rehellisesti sanoen minulla ei ole myöskään kykyä arvioida niitä, jotka opettavat niistä asioista. Siksikpä ikäänkuin otan tietyn etäisyyden kaikkiin opettajiin, varsinkin jos sanovat tietävänsä asiat tarkkaan. Olen sen verran Raamattua lukenut, että olen tullut johtopäätökseen, että ilman Pyhän Hengen opetusta sydämelle niistä asioista ihminen menee kovin helposti vikaan. Siksipä en ota täysin vakavasti ketään, joka opettaa sanotaan vaikka lopun ajan tapahtumista. Tai siis siten, että nielisin kaiken.

Luotan, että Pyhä Henki johtaa totuuteen siinä määrin missä näkee minun kykenevän ottamaan totuutta vastaan. Siihen lähinnä perustan.

Nyt olen siis menossa KLn raamattukurssille Ilmestyskirjasta. Eka kerran hakeudun tietoisesti opetuksen pariin Raamatun viimeisestä kirjasta. Saa nähdä miten siinä käy.... ??? Syy miksi menen juuri Kln kurssille on se, että heidän parissaan tulin uskoon ja sen opetuksen minkä olen saanut on lähinnä KLn opetusta tai sitten uskovien opetusta, jotka ovat hengellisesti lähinnä kasvaneet KLn piirissä.

Olen viimeiset vuosikymmenet ollut uskovien parissa jotka ovat oppineet monista asioista eri tavoin kui minä. Mutta se on niinkuin pakko hyväksyä, muuten olisin ollut ihan yksin uskovana. Täällä ei yksinkertaisesti ole samasta hengellisestä taustasta olevia ihmisiä kuin minä. Siihen on ikäänkuin pakko tottua, että on uskovia jotka kokosydämisestä sitoutuvat johonkin teologiaan, ja usein ne teologiat ovat puolestaan toinen toistensa vastaisia. Eli siinä on sitten pakko hyväksyä tuo totuus. Eli sanon itselleni okei toi tyyppi ajattelee noin, ja sitä kautta sitten arvioin kuinka avoin eri asioista voin olla sen tyypin kanssa. En viitti ruveta väittelemään jostain teologisesta jutusta, mistä uskovat ovat väitelleet viimeiset vuosisadat.
« Viimeksi muokattu: 13.04.19 - klo:23:16 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #6 : 14.04.19 - klo:10:00 »
Tietty on paljon Raamattuun liittyviä asioita, joita en tunne hyvin. Kuten lopun ajan tapahtumat. Mutta rehellisesti sanoen minulla ei ole myöskään kykyä arvioida niitä, jotka opettavat niistä asioista. Siksikpä ikäänkuin otan tietyn etäisyyden kaikkiin opettajiin, varsinkin jos sanovat tietävänsä asiat tarkkaan. Olen sen verran Raamattua lukenut, että olen tullut johtopäätökseen, että ilman Pyhän Hengen opetusta sydämelle niistä asioista ihminen menee kovin helposti vikaan. Siksipä en ota täysin vakavasti ketään, joka opettaa sanotaan vaikka lopun ajan tapahtumista. Tai siis siten, että nielisin kaiken.

Luotan, että Pyhä Henki johtaa totuuteen siinä määrin missä näkee minun kykenevän ottamaan totuutta vastaan. Siihen lähinnä perustan.

Taidanpa olla samoilla linjoilla.  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #7 : 19.04.19 - klo:00:59 »
Kiitos Jano. Hyvä teksti.

Ja anteeksi, jos olen pahoittanut joidenkin mielen kirjoittelullani.
Silti hämmästelen aikaamme. Vihervasemmiston suvaitsevaiston loukkaantuminen muiden puolesta levinnyt jo tännekin?
Natanaelin kanssahan olen keskustellut, ja olettaisin hänen pahoittavan mielensä, jos jotain asiatonta viestintää olen häneen kohdistanut?
Olen yrittänyt pysyä asiassa. Jos olen epäonnistunut pyydän sitä Natanaelilta ja muilta anteeksi.

Koetan pysyä jatkossa pois, jotten aiheuttaisi mielipahaa.

Siunattua pääsiäisen aikaa ja tulevalle kesälle myös toivottaen.
Pökkelö

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #8 : 19.04.19 - klo:09:46 »
Kannatan perusteltuja keskusteluja ja mielipiteitä.
Ei sellaisesta pidä loukkaantua, että joku on eri mieltä.
Olen hyvin huolestunut yleisestä suomalaisesta keskusteluilmapiiristä, jossa vain yksi mielipide on oikea.
Joissakin toisissa maissa kuulemma jopa opetetaan asiallista väittelyä. Mikähän lienee on tilanne Suomessa nykyään?

Suomalaissa herätysliikkeissä ajattelun vapaus on vielä kapeampi, koska toisinajattelijoita saatetaan uhata helvetillä, Jumalan rangaistuksilla, siunausten menettämisellä puhumattakaan harhaoppisyytöksistä ja jaottelusta palaviin ja maallistuneisiin.

Ymmärrän kyllä, että moni saattaa menettää malttinsa, kun asioista aletaan väittelemään ja keskustelijalta loppuu argumentit.
Mielestäni silloin ei pitäisi lopettaa keskustelua, vaan etsiä paremmat perusteet.. tai muuttaa mielensä.

Jos keskustelijoilla on täysin erilainen maailmankatsomus, joutuu tietenkin miettimään kuinka paljon kannattaa aikaa käyttää.
Jos lähtökohtana on pyrkimys löytää Raamatun ilmoittama totuus, eikö siihen kannattaa käyttää koko elämä.


Hyvää Pääsiäisen aikaa kaikille!

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #9 : 19.04.19 - klo:15:41 »
Kun on yhteys Jumalan kanssa, voi tuntea yhteyttä myös eri tavalla uskovien kanssa, jos uskon perusta on sama.

Näyttää siltä, että myös Jumala on armollinen, vaikka meillä on erilaisia käsityksiä ja
tekemättömyyksiä.

2.Aik.30
17 Sillä seurakunnassa oli monta, jotka eivät olleet pyhittäytyneet; niin leeviläiset huolehtivat pääsiäislammasten teurastamisesta kaikille, jotka eivät olleet puhtaita, ja niiden pyhittämisestä Herralle.
18 Sillä suurin osa kansasta, monet Efraimista ja Manassesta, Isaskarista ja Sebulonista, eivät olleet puhdistautuneet, vaan söivät pääsiäislampaan toisin, kuin kirjoitettu oli. Hiskia oli näet rukoillut heidän puolestaan sanoen: "Herra, joka on hyvä, antakoon anteeksi
19 jokaiselle, joka on kiinnittänyt sydämensä Jumalan, Herran, isiensä Jumalan, etsimiseen
, vaikka onkin pyhäkköpuhtautta vailla".
20 Ja Herra kuuli Hiskiaa ja säästi kansaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #10 : 19.04.19 - klo:23:58 »
"Minäkin joskus ajattelen että jonkinlainen periaateellinen väittely jostain Raamatun teemasta ei ikäänkuin hyödytä ketään hengellisesti."


Minulle on ollut ensiarvoisen tärkeää selvittää mihin uskon ja miksi.
Lähtökohta tutkimiselleni oli se, että koin eräässä elämänvaiheessa tulleeni huijatuksi. Raamatusta nouseva opetus on osoittautunut monessa kohtaa erilaiseksi kuin mitä minulle oli opetettu.

Luin tätä ketjua tänään ja eka kertaa huomasin tämän viestin kaksinaisuuden.
Ensimmäinen kappalehan oli minulta lainattua ja jälkimmäisen vastauksesi lainammallesi tekstilleni.

Itse puhuin väittelystä, kun taas sinä puhuit tutkimisesta. Eli ne ovat kaksi eri asiaa.
Itse en näe väittelyä optimaalisena tiedonhankintatapana.

UT ei näyttäisi mielestäni myöskään rohkaisevan uskovien väliseen väittelyyn. Se ilmenee mm. muistaakseni 1. Kor. 1 luvussa ja muuallakin. Jeesuksenkin kerrotaan jättäneen fariseukset väittelyineen, koska Jeesus näki että heidän motiivinsa oli saada Jeesus kiinni sanoista. Jeesus ei ilmeisesti nähnyt kovin arvokkaana sellaista teologista keskustelua.

Esimerkkinä uskovien välisestä loputtomasta hedelmättömästä väittelystä olisi mm. kaksinasettelu kalvinismin ja arminionismin välillä. Minusta oli jotenkin surkuhupaisaa, että minulle ikäänkuin täällä opetettiin sekä arminionismia kannattavan uskonystävän ja kalvinistien taholta, että tässä on tärkeä polemiikki, ja että minun pitää valita puolueeni tuosta kahtiajaosta.

Minusta se on täysin älytöntä. Olin tietoinen Raamatun kohdista mitkä näyttivät kannattavan toista ja taas toiset raamatunkohdat toista näkemystä, ja minun kuulumma piti valita kumpi teologia on minun mielestäni totta mikä ei ole totta. Koko homma on täysin ihmisistä lähtöisin. Äärikalvinistit sitten olivat niiin joustavia omasta mielestään, kun kertoivat minulle että minun on mahdollista valita joko 5, 4 tai 3 pisteen kalvinismin välillä. Ja taasen, en ole moista koskaan löytänyt Raamatusta, joten hylkään koko tuon kaksiajaottelun. Sori vaan molemmat puolueet.
« Viimeksi muokattu: 20.04.19 - klo:00:05 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #11 : 20.04.19 - klo:09:42 »
Kukaan ei ole täysin vapaa omasta kulttuurisesta taustastaan eikä lapsuudessaan ja nuoruudessaan omaksutuista ajatuksista. En minäkään.
En nykyään kuulu mihinkään herätysliikkeeseen, joten minulla ei ole syytä puolustella tai valita kenenkään oppia.

-

Vanhassa kirkkoraamatusta löysin vain yhden kohdan, jossa puhutaan väittelemisestä. Se on siinä kohtaa Apostolien tekoja, jossa määritellään pakanoiden suhdetta lakiin.

Paavali varoittaa kirjeessään Timoteukselle kiistelystä sanoista.
En tiedä, mutta ehkäpä sen lauseen tausta liittyy sikäläiseen kulttuuriin ja keskusteluun, joka myöhemmin sai muotonsa Gemaran muodossa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gemara

"Varsinainen Mišna-kritiikki keskittyy seuraaviin kysymyksiin

Miksi käytetään tiettyä sanaa eikä toista"


https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mi%C5%A1na

Mišna (hepreaa, suom. oppi, opetus) on Talmudin osa. Talmud on juutalainen Tooran ja Vanhan testamentin profeettojen selitysteos. Mišnan sisältö päätettiin lopullisesti noin 190 jaa. Mišna on kirjoitettu hepreaksi.

_
Jos katsotaan esimerkiksi Paavalin kirjeitä kokonaisuutena, ne ovat usein vastauksia jonkun seurakunnan keskuudessa oleviin harhaoppeihin, kiistelyihin tai vääriin opetuksiin jne.
Paavali siis omalta osaltaan osallistuu väittelyyn oikeasta opista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #12 : 20.04.19 - klo:15:11 »
Totta joo, Paavali todella puolusti tervettä oppia hyvinkin paljon.

Toisaalta hän kyllä mielestäni varoitti useastikin turhasta väittelystä.

Tämä oli eilen mielessä, ja muitenkin tulee mieleen, kunhan tsekkaan.

Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
11. Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
12. Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
13. Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimee
n?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #13 : 20.04.19 - klo:15:18 »
Tämä on Timoteuksen kirjeessä.

Niinkuin minä Makedoniaan lähtiessäni kehoitin sinua jäämään Efesoon, käskeäksesi eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita oppeja opettaisi
4 eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin.
5 Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.
6 Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,
7 tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.

Tuossa puhutaan turhasta mietiskelystä.

Sitten minulla oli tämä Hepr. 6n alku eilen mielessä:
 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.



Tuossa jotenkin on että jos jää kiinni tuollaisiin asioihin, siinä jotenkin junnaa paikoillaan. Jos tuollaisen tulkinnan voisi tehdä... en väitä sen olevan ihan oikea, mutta jotain tuonne päin menee omat ajatukset.
Tosi
« Viimeksi muokattu: 20.04.19 - klo:15:24 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yhteys Jumalan kanssa
« Vastaus #14 : 20.04.19 - klo:15:27 »
Kerron siis vaan omasta uskostani, tai siitä miten miellän asioita.
Jotenkin aina tulee mm. noi kohdat mieleen, kun huomaan uskovien jäävän kiinni johonkin asiaan. En edes väitä että olisin oikeassa, mutta jotenkin itse katson asioita noiden raamatunkohtien valossa.

Paavali todella puolusti uskon perusteita hyvin vahvasti, ja siinä hän keskittyi hyvin voimakkaasti siihen mitä ja kuka Kristus on.
Eli se on kai sitä ns paavalilaisuutta. Mikä termi ei varmaan ollenkaan ilahduttaisi Paavalia, koska hän juuri tuollaista neuvoi karttamaan. ???

Tuossa on myös Paavalin varoitus "turhasta tutkiskelusta". 1. Timoteuksen kirjeessä.

Makedoniaan lähtiessäni kehotin sinua jäämään Efesokseen, jotta kieltäisit siellä eräitä levittämästä vieraita oppeja 4 ja harrastamasta taruja ja noita loputtomia sukuluetteloita. Ne johtavat vain turhiin tutkisteluihin eivätkä palvele Jumalan suunnitelmaa, joka avautuu vain uskolle. 5 Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. 6 Eräät ovat eksyneet tästä pois ja ruvenneet jaarittelemaan joutavia. 7 He haluavat esiintyä lainopettajina, vaikka eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat ja mitä niin varmasti väittävät.
« Viimeksi muokattu: 20.04.19 - klo:15:34 kirjoittanut sandia »