Kirjoittaja Aihe: Ratkaisukristitty  (Luettu 10783 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #30 : 10.08.19 - klo:23:14 »
Kauan sitten kun eka kerran kerroin uskoontulostani netissa, eras vahvasti esilla oleva persoona kaikeksi yllatyksekseni julisti etta tollainen ratkaisukristillisyys on lahinna kaiken pahan alku ja juuri.

Tyrmistyin totaalisesti siita miten tama julkinen helluntaiveli tuomitsi todistukseni

Minä en Sinua tuomitse - olethan siskoni Herrassa - mutta laitahan tuohon juttuun linkki.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #31 : 10.08.19 - klo:23:20 »
Anteeksi, että puutun tähän.

Saat anteeksi.

JK. Olenko koskaan sanonut, että sinulla on hassunkurisen suuret korvat tuossa profiilikuvassasi?  ;)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #32 : 10.08.19 - klo:23:24 »
Kauan sitten kun eka kerran kerroin uskoontulostani netissa, eras vahvasti esilla oleva persoona kaikeksi yllatyksekseni julisti etta tollainen ratkaisukristillisyys on lahinna kaiken pahan alku ja juuri.

Tyrmistyin totaalisesti siita miten tama julkinen helluntaiveli tuomitsi todistukseni

Minä en Sinua tuomitse - olethan siskoni Herrassa - mutta laitahan tuohon juttuun linkki.

Ei mua se hairitse jos joku tuomitsee.

Siita on tosi kauan aikaa. Missa lie bittiavaruudessa. Joku netmissionin varhainen versio. Kerroin sen lisana tahan koska mulla siis on kokemus siita etta jollain tapaa ns. ratkaisukristillisyys nahdaankin pahana.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #33 : 10.08.19 - klo:23:40 »
Kauan sitten kun eka kerran kerroin uskoontulostani netissa, eras vahvasti esilla oleva persoona kaikeksi yllatyksekseni julisti etta tollainen ratkaisukristillisyys on lahinna kaiken pahan alku ja juuri.

Tyrmistyin totaalisesti siita miten tama julkinen helluntaiveli tuomitsi todistukseni

Minä en Sinua tuomitse - olethan siskoni Herrassa - mutta laitahan tuohon juttuun linkki.

Ei mua se hairitse jos joku tuomitsee.

Siita on tosi kauan aikaa. Missa lie bittiavaruudessa. Joku netmissionin varhainen versio. Kerroin sen lisana tahan koska mulla siis on kokemus siita etta jollain tapaa ns. ratkaisukristillisyys nahdaankin pahana.

Eli et muista? Olet kuulemani mukaan jonkin sortin terapeutti ja uskon, että muistat nämä asiat varsin hyvin. Toimithan useilla palstoilla eri nimillä sheriffinä. Minua suututtaa tuollainen farisealaisuus.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #34 : 11.08.19 - klo:00:00 »
Anteeksi, että puutun tähän.

Saat anteeksi.

JK. Olenko koskaan sanonut, että sinulla on hassunkurisen suuret korvat tuossa profiilikuvassasi?  ;)

Olet puhunut noista korvista jo seitsemän kertaa. Tarkistin lukeman.
Tarttisko olla huolissaan?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #35 : 11.08.19 - klo:01:11 »
Kauan sitten kun eka kerran kerroin uskoontulostani netissa, eras vahvasti esilla oleva persoona kaikeksi yllatyksekseni julisti etta tollainen ratkaisukristillisyys on lahinna kaiken pahan alku ja juuri.

Tyrmistyin totaalisesti siita miten tama julkinen helluntaiveli tuomitsi todistukseni

Minä en Sinua tuomitse - olethan siskoni Herrassa - mutta laitahan tuohon juttuun linkki.

Ei mua se hairitse jos joku tuomitsee.

Siita on tosi kauan aikaa. Missa lie bittiavaruudessa. Joku netmissionin varhainen versio. Kerroin sen lisana tahan koska mulla siis on kokemus siita etta jollain tapaa ns. ratkaisukristillisyys nahdaankin pahana.

Eli et muista? Olet kuulemani mukaan jonkin sortin terapeutti ja uskon, että muistat nämä asiat varsin hyvin. Toimithan useilla palstoilla eri nimillä sheriffinä. Minua suututtaa tuollainen farisealaisuus.

Minä en muista mitä?
« Viimeksi muokattu: 11.08.19 - klo:08:14 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #36 : 11.08.19 - klo:04:58 »
Jos uskonratkaisulla viitataan 1.Kor. 15-luvun alkuun niin se on mielestäni ainakin oikea lähtökohta. Kysymys ei kuitenkaan ole ensisijassa ratkaisusta vaan uskosta kirjoituksissa kerrottuun Jeesukseen. Ihminen jonka sydämessä on syntynyt usko Jeesukseen on tehnyt ratkaisun. "Joka uskoo Minuun sillä on iankaikkinen elämä."

"Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan,  ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan... näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet" 1.Kr. 15:3-4, 11b.

Mikäli ratkaisulla tarkoitetaan uskoa Jumalan evankeliumiin (joka on Kristus ja Hänen lunastustyönsä ristillä), niin voidaan ehkä käyttää ilmaisua "ratkaisu", mutta Raamattu opettaa uskomaan Jeesukseen ja se on paljon enemmän kuin vain ihmisen ratkaisu. Usko kulkee aina edellä ja Jeesuksen vastaanottaminen aivan kohta sen perässä...
nyt katkesi sähköt ja talo pimeni, ilmeisesti ukkosen tähden, jatketaan päivemmällä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #37 : 11.08.19 - klo:08:15 »
Kauan sitten kun eka kerran kerroin uskoontulostani netissa, eras vahvasti esilla oleva persoona kaikeksi yllatyksekseni julisti etta tollainen ratkaisukristillisyys on lahinna kaiken pahan alku ja juuri.

Tyrmistyin totaalisesti siita miten tama julkinen helluntaiveli tuomitsi todistukseni

Minä en Sinua tuomitse - olethan siskoni Herrassa - mutta laitahan tuohon juttuun linkki.

Ei mua se hairitse jos joku tuomitsee.

Siita on tosi kauan aikaa. Missa lie bittiavaruudessa. Joku netmissionin varhainen versio. Kerroin sen lisana tahan koska mulla siis on kokemus siita etta jollain tapaa ns. ratkaisukristillisyys nahdaankin pahana.

Eli et muista? Olet kuulemani mukaan jonkin sortin terapeutti ja uskon, että muistat nämä asiat varsin hyvin. Toimithan useilla palstoilla eri nimillä sheriffinä. Minua suututtaa tuollainen farisealaisuus.

Jotenkin ilmeisesti tuohduit jostain. En todellakaan tiedä mistä. Mutta koen hieman syyllisyyttä siitä että käytin termiä helluntaiveli. Se saattoi olla loukkaava. Pyydän sitä anteeksi. Yritin jotenkin vain ilmaista lyhyesti, koskapa kirjoitin sitä kännykällä, millä on hankala kirjoittaa suomeksi. Siis idea oli ilmaista, että oli kyse herännäiskristillisyyden edustajasta.

 En voinut ymmärtää että herästyskristillinen henkilö tyrmäsi uskoontulotodistukseni. Ja siis minut nähtiin edustavan jotain mikä heidän mielestään ollut oikealla tavalla uskoon tuloa. Olisin olettanut sen kommentin olevan paremminkin joltain hyvin perinteiseltä luterilaiselta.
Ja minun nähtiin edustavan "ratkaisukristillisyyttä", mikä siis nähtiin jollain tapaa vääränä.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #38 : 11.08.19 - klo:10:18 »
Anteeksi, että puutun tähän.

Saat anteeksi.

JK. Olenko koskaan sanonut, että sinulla on hassunkurisen suuret korvat tuossa profiilikuvassasi?  ;)

Saattaa mulla olla jotain muutakin hassunkurista kuin korvat… Mutta odotahan veliseni, että päästään sylkyetäisyydelle…  >:( ;D
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #39 : 11.08.19 - klo:10:30 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:29 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #40 : 11.08.19 - klo:11:39 »
En ole ratkaisukristitty.

En aio turvata ratkaisuuni, vaikka muistan sellaisen tehneeni. Kyseessä oli enemmänkin suun tunnustus. Aloin tunnustamaan uskoani.

Turvaan armoon mikä on tarjolla Jeesuksessa.
Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #41 : 11.08.19 - klo:13:50 »
Olen aina liittänyt ratkaisukeskeisyyden raamatulliseen herätyskristillisyyteen ja tunnustavaan Jeesus-uskoon.
Ratkaisu on valinta  useasta vaihtoehdoista.
Myönteinen uskonratkaisu on se, että tietoisesti haluaa antaa elämänsä kantavan ja pelastavan voiman olevan Pyhän Hengen,
joka vanhurskauttaa Isän edessä ne,
jotka turvaavat Jeesuksen sovitusvereen.
Useimmat tekevät päinvastaisen valinnan
tai ovat koko uskonasian suhteen välinpitämättömiä.

Raamattu kehottaa tekemään valinnan lujaksi,
jotta ei lankeaisi pois uskon perustalta:
"Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea."
(1. Piet. 1:10)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #42 : 11.08.19 - klo:14:21 »
Solterolla hyvä pointti. Sekin on ratkaisu, että päättää olla uskomatta evankeliumiin kun sitä tarjotaan.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #43 : 11.08.19 - klo:14:41 »
Ihminen on vastuussa siitä ettei usko Jeesukseen. Se on ihmisen ratkaisu.
Kadotus on täysin ihmisen oma vika, mutta pelastuksesta kiitos kuuluu yksin Jumalalle.

Koko uskoon tulemista yritetään mielestäni selittää liikaa järkeen sopivaksi. Se on mysteeri ja sellaisena se pysyy.
Monet todistavat siitä miten ja minkälaisten tapahtumien kautta tulivat uskoon. Olen itsekin sitä harrastanut. Mitähän siinä lopulta todistetaan?

Luotan Jumalan ratkaisuun pelastuksen suhteen, en omaani. Joko pelastun yksin Jumalan tekojen tähden tai sitten en ollenkaan. Tällaiseen tulokseen olen tullut.

En yritä kuulostaa negatiiviselta, mutta tämmöisiä ajatuksia tällä kertaa.
« Viimeksi muokattu: 11.08.19 - klo:14:53 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #44 : 11.08.19 - klo:14:42 »
Saisinko kysyä, jos sopii? Ymmärränkö oikein, että luterilaisissa piireissä ratkaisukristillisyys toimii? Koskeeko se siis apostolista uskontunnustusta, jonka kautta luterilaiset tulevat uskoon?

Käsitykseni mukaan kirkkomme uskoontunnustukseen voi totuudellisesti yhtyä vain sellaiset ihmiset, jotka ovat tulleet uskoon. Uskontunnustusta alkuseurakunnassa laadittiin pääosin knostilaisuutta ja joitakin muita seurakuntaan sisälle pyrkiviä harhaoppeja vastaan. Itse pidän tuota uskontunnustusta hyvänä tiivistelmänä uskomme sisällöstä. Laitanpas sen tähän ja kunkin kappaleen eteen lisään vielä sanat "minä uskon".


Lainaus
Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan ja

minä uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja

minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

Näin minä uskon ja sen ihmisten ja enkelien edessä tunnustan. Tämän voi tunnustaa vain se, joka on "kuullut totuuden sanan, pelastuksen evankeliumin ja uskovaksi tultua" (Ef. 1:13).