Kirjoittaja Aihe: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa  (Luettu 3702 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #30 : 29.08.19 - klo:21:46 »
Hyvä aloitus ja aihe Rupattelijalta.

Vartuin pienellä maatilalla Karjalohjalla. Synnyin 1954 ja sähkö tuli tilallemme 1967.

Meillä oli 4 lehmää, hevonen (aluksi kaksikin), muutama vasikka ja sika; kaikki nämä kivinavetassa jossa ei väliseiniä. Eläinten kehot lämmittivät navetan sisätiloja riittävästi, että ne pärjäsivät talven yli. Tosin navetan nurkassa oli muuripata, jossa lämmitettiin vettä maitokannujen puhdistamiseksi ja siitä saatiin lisälämpöä navettaan.

Keväällä kylvettiin viljat (ruista, vehnää ja kauraa), istutettiin perunat ja pantiin maahan hernettä, porkkanaa, punajuurta, lanttua, sipulia sekä navetan etelä-länsi seinämälle tomaattia ja erilaisia yrttejä. Pelloille hajotettiin eläinten lantaa joko syksyllä tai varhain keväällä jo ennen lumien sulamista. Tehdasvalmisteisia lannoitteita emme käyttäneet "hinnan" tähden, kun omasta lantakasasta löytyi riittävästi vahvistetta viljan kasvulle.

Syksyllä riitti työtä. Viljat a heinät nostettiin seipäille kuivumaan ja vietiin sitten hevoskärryillä liiteriin. Heinät koottiin yhteen nurkkaan ja niiden väleihin ja päälle kylvettiin suolaa säilyvyyden lisäämiseksi (ja se oli tarpeellista eläimille vaikka niille annettiin myös kullekin "suolakivi" nuoltavaksi).

Viljat puitiin puimakoneella. Minä ja veljeni syötimme viljaa puimakoneen nieluun, jossa satoja kertoja minuutissa pyörivät valurautaterät irrottivat jyvät akanoista. Se oli varsin pölyistä työtä.

Marjoista ja sienistä ehtiin hilloja, salaatteja ja mehuja. Säilykepurkit keitettiin kiehuvassa vedessä ja käsiteltiin atamoni-nimisellä aineella ennen niihin säilöntää. Pullot ja purkit säilytettiin maakellarissa, samoin syksyllä teurastetun possun kinkut, ne paksussa suolavedessä. Kinkut palvattiin jouluksi (joskus pääsiäiseksi) mutta ei niistä ruokamyrkytyksiä saatu vaikka olivat pitkään suolavettä täynnä olevassa saavissa.

Valona tuvassa oli kaasulamppu. Lämpun hehkuva ydin, sukka, valaisi kirkkaasti tuvan, kun lampun öljysäiliöön oli pumpattu painetta ja se suihkutti pölymäisen hienoa öljyä lampun sukkaan. Ulkona liikuttiin öljylyhtyjen varassa. Kouluun lähdettiin talvisin öisessä pimeydessä ilman valoja, mutta tunsimmehan tien. Ja tosiaan, 10-vuotislahjaksi saamani Ressu-koira (kollien ja pystykorvan sekoitus) saattoi minut kouluun (5,5 km) ja odotti koulun pihalla uskollisesti, kunnes pääsin kotiin.

Peseytyminen tapahtui saunassa kerran viikossa, lauantaisin. Käytimme teurastetusta possusta valmistettuja saippuoita, mutta muistan myös uudenaikaisen hiussamppoon, joka valtasi alaa "ilman kyyneleitä".

Puusee sijaisi navetan takana ja wc-paperin tointo hoiti sanomalehdista revityt arkit.

Mitäs vielä muistuu mieleen?
Meillä oli kaksi kissaa ja koira.
Kissat huolehtivat hiiristä ja rotista, koira talon vartioimisesta. Ei koiraa koulutettu, mutta ilkeästi irvisteli jos vieraita tuli öisin pihapiiriin.
(Poikkesinkohan nyt tekstissä aloituksen aiheesta?)


Mielenkiintoinen lapsuus sinulla, Oloneuvos.  :) Ja oli koskettavaa lukea sinun koira. :) Atamoni -aine lopetettiin ja sijalle tuli toinen uusi  säilöntäaine, joka ei ole terveellinen, kuin atamoni -aine. Miksi?

Kiinnostaisi tietää, miten tehdä paksu suolavesi, joka säilyttää lihaa pitempään. Se olisi paljon terveellisempi, kuin säilöntäaineellinen liha.

 

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #31 : 29.08.19 - klo:22:00 »
Säilöntäaineista ei ole mitään näyttöä että olisivat erityisen pahasta. Pahempaa on syödä pilaantunutta.
Suolalla säilömisessä on se juttu että se suola pitää liottaa siitä pois ja silti se on helposti liian suolaista. Ja suola ei varmasti ole terveellisempää kuin säilöntäaineet.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #32 : 29.08.19 - klo:22:06 »


Olen haaveillut, että jossain sähköttömässä saaressa olisi vanha talo. Se olisi tarkoitettu opettamaan, vaikka koko vuoden, miten selviytyä. Siellä olisi muutama lehmä ja hevonen ja lampaat ja kanala ja kissa ja koira. Osallistujien kanssa olisi opetettava selviytymään ja jaettava tehtävät eli pitää huolen lehmistä, hevosista ja kanalasta ja antaa niille ruokaa ja vettä. Tehtävät olis jaettava, kenen vuoro olisi mennä lypsämään lehmää ja antamaan ruokaa ja vettä ja paimenemaan lampaat ruohikolle jne. Samoin tehtävät olisi jaettava ruoan valmistamiseen jne.

Yhdessä selviytyminen olisi helpompi, kuin yksin. Jos olisi jossain varjoinen savimaa, niin kaivaisin kuoppa ja tekisin sille ruokavarastoa, eli ensin laittaisin styloksilevyt ja siten sellaiset hopea levyt. En tiedä, miten sanotaan. Koska se levy ylläpitää ja pitää ruokavarastoa kylmänä pitempään paremmin. Ja teippaisin jeesusteipillä. Tekisin sille kansi, jossa olisi kahva. Siten siitä tulisi ruokavarasto. Pahoittelen, jos ei tästä saa selvää, mitä tarkoitan.

Muita eri tapoja tehdä ruokavarasto.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #33 : 29.08.19 - klo:22:20 »
Säilöntäaineista ei ole mitään näyttöä että olisivat erityisen pahasta. Pahempaa on syödä pilaantunutta.
Suolalla säilömisessä on se juttu että se suola pitää liottaa siitä pois ja silti se on helposti liian suolaista. Ja suola ei varmasti ole terveellisempää kuin säilöntäaineet.

Tarkoitatko siis sellaista säilöntäainetta, joka on luonnollinen ja keinotekoinen ilman haitta-aineita kuten e-koodit ja kaliumsorbaatti? Olen kuullut, että se on olemassa, mutta se ei ole kovin käytössä kuin se epäterveellinen säilöntäaine. En ymmärrä, miksei voi käyttää sitä luonnollista säilöntäainetta.  ???


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #34 : 30.08.19 - klo:04:51 »
Kiinnostaisi tietää, miten tehdä paksu suolavesi, joka säilyttää lihaa pitempään. Se olisi paljon terveellisempi, kuin säilöntäaineellinen liha.

Kinkku upotettiin saaviin, jossa veden suolapitoisuus oli 25-30 %, siis 2,5-3,0 kiloa karkeaa suolaa/10 litraa vettä. Kinkun piti ehdottomasti olla kokonaan veden alla. Saavia säilytettiin eteisen (porstuan) kaapissa, jossa marras-joulukuussa ei ollut juurikaan lämpöasteita, mutta 25-30 % suolavesi ei jäädy vielä -10 asteessakaan. Suolausaika oli muistaakseni 3-4 viikkoa, mutta en ole aivan varma. Ennen kypsennystä kinkkua huuhdottiin jonkin aikaa suolattomassa vedessä liian pintasuolan poistamiseksi. 

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #35 : 30.08.19 - klo:05:42 »
Tässäpä syy miksi etelä ei meinaa kehittyä kovinkaan nopeasti, kun ei ole ollut niin pakko.
Ei Suomessa ole ollut varaa loisia 100v sitten. Peltihökkelissä kuolee kylmään toisinkuin etelässä.
Riippuu ihmisen omaksumista elämänarvoista,
mitä hän pitää "kehittymisenä".
Sanot sinä joka kirjoitat teknologian tuotoksella viestejä.

En ehdi nyt paljoa kirjoittamaan, kun on vielä mentävä unille. Vilkaisin uusia ja mielenkiintoisia kirjoituksia. Paljossa ajattelen samalla tavoin. Yhteen asiaan kuitenkin haluaisin puuttua: Ei kaikki vanha ole hyvää, eikä kaikki uusi ole huonoa. Pitäisi löytää tasapaino siinä, että otettaisiin hyvä kummastakin. Nostalgia voi äärimmillään olla yhtä petollinen kuin kaiken uuden ihannointi. Näitä samoja juttuja löytyy toisaalta keskustelussa: Missä haluaisit asua?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #36 : 30.08.19 - klo:06:34 »
Säilöntäaineista ei ole mitään näyttöä että olisivat erityisen pahasta. Pahempaa on syödä pilaantunutta.
Suolalla säilömisessä on se juttu että se suola pitää liottaa siitä pois ja silti se on helposti liian suolaista. Ja suola ei varmasti ole terveellisempää kuin säilöntäaineet.

Tarkoitatko siis sellaista säilöntäainetta, joka on luonnollinen ja keinotekoinen ilman haitta-aineita kuten e-koodit ja kaliumsorbaatti? Olen kuullut, että se on olemassa, mutta se ei ole kovin käytössä kuin se epäterveellinen säilöntäaine. En ymmärrä, miksei voi käyttää sitä luonnollista säilöntäainetta.  ???
Säilöntäaineet ovat e-koodeista huolimatta monet luonnon tuotteita.  Suolakin on myrkkyä vähäkin isommin käytettynä.
Kymmenen vuotta sitten Suomessa on käyty tämä keskustelu eikä silloinkaan kukaan ole mitään erityistä lisäaineista osoittanut.  99% turhaa kiihkoilua.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #37 : 30.08.19 - klo:06:41 »
Kiinnostaisi tietää, miten tehdä paksu suolavesi, joka säilyttää lihaa pitempään. Se olisi paljon terveellisempi, kuin säilöntäaineellinen liha.

Kinkku upotettiin saaviin, jossa veden suolapitoisuus oli 25-30 %, siis 2,5-3,0 kiloa karkeaa suolaa/10 litraa vettä. Kinkun piti ehdottomasti olla kokonaan veden alla. Saavia säilytettiin eteisen (porstuan) kaapissa, jossa marras-joulukuussa ei ollut juurikaan lämpöasteita, mutta 25-30 % suolavesi ei jäädy vielä -10 asteessakaan. Suolausaika oli muistaakseni 3-4 viikkoa, mutta en ole aivan varma. Ennen kypsennystä kinkkua huuhdottiin jonkin aikaa suolattomassa vedessä liian pintasuolan poistamiseksi.

Kiitos, Oloneuvos. Muistatko, mikä suola se oli? Luonnonsuolako?


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #38 : 30.08.19 - klo:06:44 »
Säilöntäaineista ei ole mitään näyttöä että olisivat erityisen pahasta. Pahempaa on syödä pilaantunutta.
Suolalla säilömisessä on se juttu että se suola pitää liottaa siitä pois ja silti se on helposti liian suolaista. Ja suola ei varmasti ole terveellisempää kuin säilöntäaineet.

Tarkoitatko siis sellaista säilöntäainetta, joka on luonnollinen ja keinotekoinen ilman haitta-aineita kuten e-koodit ja kaliumsorbaatti? Olen kuullut, että se on olemassa, mutta se ei ole kovin käytössä kuin se epäterveellinen säilöntäaine. En ymmärrä, miksei voi käyttää sitä luonnollista säilöntäainetta.  ???
Säilöntäaineet ovat e-koodeista huolimatta monet luonnon tuotteita.  Suolakin on myrkkyä vähäkin isommin käytettynä.
Kymmenen vuotta sitten Suomessa on käyty tämä keskustelu eikä silloinkaan kukaan ole mitään erityistä lisäaineista osoittanut.  99% turhaa kiihkoilua.

Ok. Mutta minulla astma oireilee herkästi E-koodeista ja säilöntäaineellisesta ruokavaliosta.



Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #39 : 30.08.19 - klo:06:54 »


Kannattaisi opetella, miten sytyttää ilman tulitikkuja ja sytytintä. Harjoittamalla tekee mestariksi.  ;)


Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #40 : 30.08.19 - klo:07:36 »
Säilöntäaineista ei ole mitään näyttöä että olisivat erityisen pahasta. Pahempaa on syödä pilaantunutta.
Suolalla säilömisessä on se juttu että se suola pitää liottaa siitä pois ja silti se on helposti liian suolaista. Ja suola ei varmasti ole terveellisempää kuin säilöntäaineet.

Tarkoitatko siis sellaista säilöntäainetta, joka on luonnollinen ja keinotekoinen ilman haitta-aineita kuten e-koodit ja kaliumsorbaatti? Olen kuullut, että se on olemassa, mutta se ei ole kovin käytössä kuin se epäterveellinen säilöntäaine. En ymmärrä, miksei voi käyttää sitä luonnollista säilöntäainetta.  ???
Säilöntäaineet ovat e-koodeista huolimatta monet luonnon tuotteita.  Suolakin on myrkkyä vähäkin isommin käytettynä.
Kymmenen vuotta sitten Suomessa on käyty tämä keskustelu eikä silloinkaan kukaan ole mitään erityistä lisäaineista osoittanut.  99% turhaa kiihkoilua.

Ok. Mutta minulla astma oireilee herkästi E-koodeista ja säilöntäaineellisesta ruokavaliosta.
Sanoisinko näin, että me syytetään oireistamme aika usein ihan vääriä asioita.  Sitten siihen opitaan ja keho laukaisee reaktion.  Sama on esim "hometalossa" asuneilla. Jopa kuvat talosta laukaisevat oireita.
Ainoa asia mikä on osoitettu kiistatta hometaloista saaduksi 
oireeksi on astma. 

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #41 : 30.08.19 - klo:07:39 »
Joku väittää saavansa oireita wlan-reitittimestä, mutta jos asiaa testattaisiin sokkotestillä ei asianomainen osaisi sanoa onko se päällä vai ei. Kyse on useinmiten herkistyneestä mielestä. Ja siitä että pääkoppamme yrittää suojella meitä.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #42 : 30.08.19 - klo:08:04 »
Sanoisinko näin, että me syytetään oireistamme aika usein ihan vääriä asioita.  Sitten siihen opitaan ja keho laukaisee reaktion.  Sama on esim "hometalossa" asuneilla. Jopa kuvat talosta laukaisevat oireita.
Ainoa asia mikä on osoitettu kiistatta hometaloista saaduksi 
oireeksi on astma.

Joku väittää saavansa oireita wlan-reitittimestä, mutta jos asiaa testattaisiin sokkotestillä ei asianomainen osaisi sanoa onko se päällä vai ei. Kyse on useinmiten herkistyneestä mielestä. Ja siitä että pääkoppamme yrittää suojella meitä.

Ensin minulla tulehtui pahasti astman hengitystie. Pyysin uskovaa rukoilemaan astmani puolesta. Siten huomasin parantuneeni täysin astmasta ja olin täysin terve vain kokonaisen vuoden, kunnes sairastuin uudelleen astmaan.

Siten minä rukoilin hartaasti ja lähes joka päivä, että parantuisin astmastani. Siten ilmaantui eteeni uskosta osaton nainen, joka todisti minulle, miten paransi täysin astmasta oikeanlaisella ruokavaliolla, vaikka en siitä pyytänyt mitään häneltä. Hän itse tuli todistamaan sen minulle ja tajusin, että se oli vastaukseksi minun rukoukseeni.

Siitä lähtien tutkin ruokavalioon liittyviä aineita ja tutkittuani tajusin, että taivaan mukaan olen täysin terve, mutta alhaalla maan mukaan olen astmaatikko. Jumala halusi osoittaa minulle, että tämä ihmisruumiillisen temppelin terveys on minun vastuullani, mitä syön. Niin siitä lähtien vaihdoin terveelliseen ruokavalioon ja astma alkoi voida paljon paremmin. Niin siitä lähtien en ole käyttänyt astmalääkitystä enää, kuin vain flunssan aikana. Herra paljasti minulle epäterveellisen ruokavalion, johon sisältyy ne haitta-aineet, mitkä haittaa ja pahentaa astmani.






Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #43 : 30.08.19 - klo:08:39 »
Joidenkin astma on "parantunut" jättämällä vilja-ja maitotuotteet pois.  Siinäkin on vaan se että et lopulta tiedä mikä on se mikä oikeasti oli syyllinen astman pahentumiseen.  Vaan väliäkö senkään jos on oireet on poissa.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Selviytyminen sähköttömissä olosuhteissa
« Vastaus #44 : 30.08.19 - klo:09:30 »

Jumala antaa vapauden valitsemaan, joko siunauksen tai kirouksen. Jos ihminen valitsee Jumalan siunauksen, niin hänen viljelemänsä pelto menestyy ja siunaantuu ilman torjunta-ainetta.

Mutta jos ihminen valitsee kirouksen, hänen pelto ei voi menestyä ja siten ihminen joutuu turvautumaan torjunta-aineeseen, joko bisneksen tai rikastuttavan elättämisen vuoksi.

Mutta tunnen yhden saarnaajan, joka on maajussi ja hän käyttää torjunta-ainetta. Hän ei ymmärrä, että Jumala on luvannut antaa siunauksen, mikä koskee kaikki, mitkä hänellä on ja myös hänen peltoa.  :-[

Jumalaton (uskonnollinen) ihmiskunta on itse valinnut kirouksen tietämättä, niin maaperä on saastunut ja sen kautta ihmiskunta voi huonosti ja vielä lisäksi torjunta-ainetta ihmiskunnan terveyden päälle.

Siksi Jumala sai minua ymmärtämään tämän uskosta osattoman naisen kautta, etten voi parantua, jos syön jatkuvasti epäterveellistä ruokavaliota. Jumala ei halua, että leikin terveydelläni ja taas rukoilen terveyttä.