Kirjoittaja Aihe: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista  (Luettu 3579 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #15 : 07.09.23 - klo:13:07 »
Niinhän se on. Ei se vanha minä lähde hinkkaamallakaan pois.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1161
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #16 : 11.09.23 - klo:22:08 »
Kuuntelen lisää Jukka Norvantoa, "Kun kiusaus koettelee" (https://www.youtube.com/watch?v=YxnMT5TXjvY, 49 min.)

Aika perusasioita nämäkin, kiusaukset koettelevat. Rahanhimo, kunnia ja kiitos, nautinnonhalu jne. Eikä niitä ole aina itsessä ja omassa elämässä helppoa nähdä. Pitäisi yrittää asettaa Jumala keskipisteeksi ja keskittyä myös lähimmäisiin. Synkätkin - tai nolot - totuudet syvältä sisimmästä ovat Jumalalle näkyvissä. Pimeyttä ei tarvitse pelätä ja totuus vapauttaa, voi nauraa omille vajavuuksilleen. "Ikiaikojen tie" voi toivottavasti  löytyä.

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #17 : 11.09.23 - klo:22:31 »
Näin se on, saamme iloita, koska Jeesuksen ansiosta meidän ei tarvitse juuttua kiinni mihinkään vajavaisuuksiimme. Kaikille noloille jutuille saa antaa saman kyydin, kuin vedelle hanhen selästä.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1161
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #18 : 02.01.24 - klo:18:58 »
Aika mielenkiintoinen tämä STI:n videoluento "Lähetystyö häpeäkulttuurissa, Timo Keskitalo, TM, 20.11.2023" (https://www.youtube.com/watch?v=Xl6AFcw-Ac0, 2 t. 6 min.)

Länsimaat ovat vain osa erilaisista kulttuureista. On tämän länsimaisen syyllisyyskulttuurin (joka heijastuu teologiassakin) lisäksi häpeäkulttuuri ja pelkokulttuuri. Ei mitenkään tuttua itselleni, mutta avaa mielenkiintoisia näkökulmia Raamattuun ja muslimimaailmaan. Puhujalla levollinen ulosanti. "Jumala valitsi häpeän syntiemme tähden."

En ole viime aikoina katsellut noita STI:n videoita, mutta kaikenlaista sisältöä tuolla kanavalla (live-kohta).
« Viimeksi muokattu: 02.01.24 - klo:19:04 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1161
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #19 : 16.01.24 - klo:16:35 »
Jumalan nimeen ja persoonaan ja ominaisuuksiin liittyvää opetusta Raimo Mäkelän Suomen Raamattuopiston videolla "Avoimet ovet: Mitä tarkoittaa, kun Herra Jumala ilmoittaa nimekseen 'Minä olen se, joka minä olen'?" (https://www.youtube.com/watch?v=LuTIUJhbkbY, 1t 29 min.). Varsinainen sisältö alkaa noin 14 minuutin kohdalla alusta.

Olen katsellut vähän yli tunnin verran ja vaikuttaa oikein rakentavalta, ainakin jos ei ole tähän aika perustavanlaatuiseen aiheeseen aiemmin perehtynyt. Kolminaisuusopetuksesta (kohta noin 1 t. 15 min.) en kyllä oikein tiedä, Raamatussa kerrotaan vähän.
« Viimeksi muokattu: 16.01.24 - klo:16:47 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1161
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #20 : 10.02.24 - klo:11:06 »
Kuuntelen Veli-Pekka Joki-Erkkilän opetusta Mielen uudistus (osa 2, hengellinen kasvu) (https://www.youtube.com/watch?v=TJv7rN4WLcg, 59 min.) Vaikuttaa alun perusteella kiintoisalta opetukselta hengen mielestä, lihasta, sielusta jne.

"Ihminen itse päättää mitä mielessä liikkuu" on kyllä aika vahvasti sanottu (n. 14 min.).
Onneksi jotain kontrollia kuitenkin on. Fokusta voi ohjata hengellisiin.
« Viimeksi muokattu: 11.02.24 - klo:11:14 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1161
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #21 : 29.02.24 - klo:15:16 »
STI:llä on videoluennolla mielenkiintoinen aihe Kristittyjen näkökulmia psykologiaan, Mikael Elmolhoda, TM, 28.2.2024 (1 t., 50 min., https://www.youtube.com/watch?v=VwgFzEl0rzY). Vasta katsellut 10 minuuttia, mutta mielestä ja aivosta lähdetään liikkeelle. Itse suhtaudun psykologiaan mielenkiinnolla ja että siitä on hyötyä monessa, mutta kriittisempiinkin kantoihin olen joskus törmännyt.

Ekat noin 25 minuuttia lähinnä psykologiatieteen esittelyä, sitten päästään asiaan. Kohdassa 1t. 29 min. eräänlainen lyhennelmä, tiivistelmä sisällöstä.

Raamatun protopsykologiasta ei valitettavasti mahtunut mukaan paljoakaan, mutta kohdassa 1:37:16 vilahtaa Raamattu-lainauksia, joissa psykologista sisältöä. Itsekin olen hieman miettinyt, miten Raamatun käsitteistöä voisi yhdistää moderniin käsitteistöön, mutta vaikea tajuta/keksiä.

Videolla mainittu kirja Psychology and Christianity: Five Views voisi olla myös kiintoisa hankinta.
« Viimeksi muokattu: 29.02.24 - klo:16:51 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #22 : 11.03.24 - klo:20:55 »
Juu, tsekkaan paremmalla ajalla, huomasin taman vasta nyt.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #23 : 15.03.24 - klo:21:28 »
Meinaan kuunnella tuon puheen nyt.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Opetusta uskosta ja siihen liittyvistä asioista
« Vastaus #24 : 15.03.24 - klo:21:46 »
Kivan tuntuinen ihminen. :)

Yrittää selittää psykologiaa järkeen menevällä tavalla. :D