Kirjoittaja Aihe: Kristityn vapaus  (Luettu 19269 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #60 : 02.05.14 - klo:09:10 »
Tässä sitten vähän toisesta näkökulmasta lähestyvää tekstiä Risto Wotschkelta:


http://www.oulu.svk.fi/?sid=10&tid=425

Jotain outoa oli tuossa Risto Wotschken jutussa:

Lopetus:
Ehkä tämä sanoma on herättänyt joitakin ajatuksia sinussa. Kun mietit omaa vapauttasi Kristuksessa, niin muista, että se on vapaus moraalisäädösten rajoissa.


Mitä nuo "moraalisäädökset" ovat? Ovatko ne jotain muuta kuin lakia?

Onko moraalisäädösten ja lain rajoitusten ulkopuolella todellista vapautta?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #61 : 02.05.14 - klo:09:45 »
Onko moraalisäädösten ja lain rajoitusten ulkopuolella todellista vapautta?

Muotoilen hieman tuota kysymystä ja vastaan:

Onko moraalisäädösten ja lain rajoitusten sisäpuolella todellista vapautta?

EI! (Gal. 5:1-4, 13)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #62 : 02.05.14 - klo:09:53 »
"Sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä Hän on vapauttava kansansa heidän synneistään."

Turhan elämäni turhina päivinä herätän teitä AJATTELEMAA siitä lähtökohdasta mikä on PAKANOILLE.

Itse havaitsen ja odotan että keskustelijat keskustelisivat mistä PAKANOIDEN on vapauduttava.

Nyt koko ketju on omasta mielestäni pilkun,viilaamista.

eli LÄHTÖkohta on ja ovat väärät oman tulkintani mukaan. ja jokaisella toki voi ja saa olla oma tulkinta.

Jeesus sanoi.
Joka on synnin orja tarvitsee vapautta.

Nyt aluksi, asiayhteys, ( konteksti :) )
kenelle ja missä tilanteessa Herra puhui ?
Kuka kysyi ja mitä ?

samaa linjaa on sitten Apostolin mutta ei Pietarin ja Johanneksen tulkinnan kohdalla.
kuten tässä ketjussa on pilkkua viilattu, niin se on vain ulkokultaista turhuutta!
Yleensä minulle ei vastata joten vastaan sen mitä oletan, kuvittelen yleensä olevan "totta" ja oikein.

Nyt arka-alue missä uskovat ovat kusisukassa, eli väittävät ja tekevät oletuksia vääristä lähtökohdista.
Onko Pyhä Henki yhtä iso ja todesta otettava Jumala kuten Poika tahi Isä ?

Jos on Pyhän Jumalan "viimeinen" opetusx1 oli ja ON että pakanoille on VAIN KOLME LAKIA !
Jos Jumalan Pyhä Henki ei vaöaehdellut, ei pakanoilla OLE MUUTA LAKIA.

ja sitten siihen mitä se laki tekee!
ja Roomalaiskirje on siitä opetus.

Mistä synti saa voiman?
vääryydestä eli paikasta jossa sillä ei ole Jumalan määräämää asemaa !
eli vääryys on väittää että laki on pakanoille!
ja jos tämä on vääryys, niin Pyhä Henki ei tätä opeta !
jos joku muu opettaa se ei ole Jumala !

ja jos pyrit heikosti, kumoa näkemykseni, laita paikka jossa JUMALA SANOO, mitä pakanoiden tulee pitää !
ja tässä on se mitä:

Ap. t. 15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:

Jos Pyhä Henki on yhtä iso Jumala kuten muutkin Jumalat, niin kehotus tahi LAKI on voimassa ??

kuin nämä välttämättömät
Aadamille annettu laki ! eli kaksi käskyä.
sekä Nooalle annettu käsky.

Mooseksen laki on juutalaisille ja vain heille.
Laki on heille ei meille ja sitä ja siitä he saavat itse kehua itseään.

Room. 9:4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;

eli missä Jumala sanoo mitä pakanoiden tulee noudattaa ??

Tuleeko suomalaisten noudattaa kiinan lakeja ?? tahi juutalaisten ??
tahi lain moraalista lakia ? eli sama kuin laki mutta ei ihan ?

eli kovin on itsepetosta ilmassa.

Kaikki paikat, osoita jos olen väärässä, niin sanovat että laista tulee synti ja synnin voima ja sitten tuomio.
eli mistä pakanoilla synti saa voiman ?
Mooseksen laista jota ei ole tarkoitettu pakanoille.

eli, vaan uskovat tekevät omia tulkintoja jotka ovat vastoin Jumalan ilmoitusta.

Kuten tässäkin ketjussa kuten muissakin, ohitetaan ja ei oteta huomioon alkua.

nyt voisin ottaa jonkun, joka usein kiivaileen juutalaisen lain puolesta pakanoita vastaan.

kuten aloitus paikka niin jo se on väärässä mielessä ja väärällä raamatun paikalla perusteltu.

Paavali kirjoittaa Gal. 2. luvussa:

4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.

eli mistä ASIASTA ja mistä kulmasta asiaa tarkastellaan ?
Mitä Pietari ja Johannes saarnasi ja opetti ?

sitä että pakanoiden tulee pitää juutalaisten laki ?

ja tästä Apostoli räjähti.
PAKANOIDEN ei tule pitää juutalaista lakia.
__________________________

no ette jaksa lukea koko pitkää pätkää joten katki.

jatkuu seuraavaksi uudessa ketjussa samasta aiheesta erikulmasta.
Onko uskovalla, kirjoitusten perusteella valinnan vapautta ja millä perusteella.

ei ole.
valitettaavasti.




___________
opetusx1
hah hah



Vastavoima

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #63 : 02.05.14 - klo:10:04 »
Onko moraalisäädösten ja lain rajoitusten ulkopuolella todellista vapautta?

Muotoilen hieman tuota kysymystä ja vastaan:

Onko moraalisäädösten ja lain rajoitusten sisäpuolella todellista vapautta?

EI! (Gal. 5:1-4, 13)

:)
asia on läheisessä yhteydessä oman tulkintani kanssa. no sama se.

Mistä, sinun tulkintasi mukaan tulee moraalisäädökset ??
_________________________________________________

Galatalaiskirje 5
1 Vapauteen Kristus vapautti meidät.
1 Vapauteen voideltu eli valtuutettu vapautti meidät.

Mistä ?? eli tässä yhteydessä, kuka on älytön galatalainen?

Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

Kun tätä asiaa Jeesus toi esille juutalaisille, niin asia YHTYES on tässä:

Joh. 8:33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?"
34 Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.
38 Minä puhun, mitä minä olen nähnyt Isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne."
39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.

eli Aabrahamin lapset ovat synnin orjia ??

31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;

ja sama vielä voimakkaampana Mooseksen suun kautta.
Jos te pidätte lain, jos te ette riko sitä ja tätä, ja jne jne.

tämä ei ollut pakanoille.
mikä sitten on pakanoille.
ei laki eikä sen moraali säännöt.
________________________

5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.

mikä teidän tulkintanne on edellisestä väitteestä: että evankeliumin totuus säilyisi

Mikä on ilosanamo tässä yhteydessä pakanoille ??
Mikä on totuus ?
pakanoilla on Mooseksen Laki tahi sitten ei ole ??

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #64 : 02.05.14 - klo:10:19 »
Kerran pelastettu aina pelastettu-oppia kyllä kuulee julistettavan, aina joskus siihen törmää.

En sinua Rakas Lydia kovin kovistele :)
sillä olet kuin äitini tahi sisareni joten sillihansikkaat ovat päällä. :)

Mutta koska kyseessä on opetus tahi väittämä vastoin mitä on Kirjoitettu niin:

Kerran pelastettu, oikein vai väärin?

ja jos olet omasta mielestäsi oikeassa, mikä lie perustelu niin vain se mitä ON KIRJOITETTU on vahva.
eikö Jeesus näin opettanut ?

no, nyt jos joku on SYNTYNYT Jumalasta on hän Jumalan lapsi ja sitten perillinen :)
eli Johannes 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,
vallan eli oikeuden.

eli jos joko ottaa Jumalan vastaan hän uudesti syntyy Jumalasta ??
oletan että sanot kyllä.

joten mitä ja mistä toinen kirjoittaja puhuu?

Joh. 3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Mikä lihasta se on lihaa ja mikä hengestä on henkeä.
no liha kuolee ja menee pois mutta mitä tapahtuu ihmiselle joka tulee uskoon ?

kuten Apostoli opettaa:
1 Kor 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

eli uskovalla on kaksi "olentoa" sisällä ??
eli luonnollinen aatami ja uusi eli viimeinen eli toinen aatami ?
kaksi elämää yhdessä paketissa :)

Nyt luonnollinen kuolee varmasti, ja väitteesi mukaan uusi voi myös kuolla ?
millä perusteella ??

Mikä on Jumalan luonto ? eli mitä Jumala on luonnostaan ??

50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".

Jumalan luonto on seuraavat tosiasiat:
Jumala on Kuolemattomuus ( ei voi kuolla ! )
Jumala on Katoamattomuus ( ei voi tulla "tyhjäksi" )

Nyt syntyykö uskova Jumalasta vai ei ?
jos syntyy mitä sanoo Jumala ??

1. Joh. 3:9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

1. Joh. 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

Tämä seikka on laajempi mutta otetaan tästä vain pintaraapaisu.

Voiko Jumala tahi Jumalasta syntynyt kuolla ??
____________________

Mitä on KUOLEMA Jumalan määrityksen mukaan ?


« Viimeksi muokattu: 08.05.14 - klo:12:38 kirjoittanut Lydia »

Lydia

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #65 : 08.05.14 - klo:08:12 »
Kerran pelastettu aina pelastettu-oppia kyllä kuulee julistettavan, aina joskus siihen törmää.

En sinua Rakas, Lydia kovin kovistele :)
sillä olet kuin äitini tahi sisareni joten sillihansikkaat ovat päällä :)


Mutta koska kyseessä on opetus tahi väittämä vastoin mitä on Kirjoitettu niin:

Kerran pelastettu, oikein vai väärin?

ja jos olet omasta mielestäsi oikeassa, mikä lie perustelu niin vain se mitä ON KIRJOITETTU on vahva.
eikö Jeesus näin opettanut ?

no, nyt jos joku on SYNTYNYT Jumalasta on hän Jumalan lapsi ja sitten perillinen :)
eli Johannes 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,
vallan eli oikeuden.

eli jos joko ottaa Jumalan vastaan hän uudesti syntyy Jumalasta ??
oletan että sanot kyllä.

joten mitä ja mistä toinen kirjoittaja puhuu?

Joh. 3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Mikä lihasta se on lihaa ja mikä hengestä on henkeä.
no liha kuolee ja menee pois mutta mitä tapahtuu ihmiselle joka tulee uskoon ?

kuten Apostoli opettaa:
1 Kor 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.

eli uskovalla on kaksi "olentoa" sisällä ??
eli luonnollinen aatami ja uusi eli viimeinen eli toinen aatami ?
kaksi elämää yhdessä paketissa :)

Nyt luonnollinen kuolee varmasti, ja väitteesi mukaan uusi voi myös kuolla ?
millä perusteella ??

Mikä on Jumalan luonto ? eli mitä Jumala on luonnostaan ??

50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".

Jumalan luonto on seuraavat tosiasiat:
Jumala on Kuolemattomuus ( ei voi kuolla ! )
Jumala on Katoamattomuus ( ei voi tulla "tyhjäksi" )

Nyt syntyykö uskova Jumalasta vai ei ?
jos syntyy mitä sanoo Jumala ??

1. Joh. 3:9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

1. Joh. 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

Tämä seikka on laajempi mutta otetaan tästä vain pintaraapaisu.

Voiko Jumala tahi Jumalasta syntynyt kuolla ??
____________________

Mitä on KUOLEMA Jumalan määrityksen mukaan ?


Kiitos ettet kovin kovistele, mutta en tykkää sillistä yhtään  :-X....silkistä kylläkin.  :) ::) :P



Kyllä Raamattua lukemalla olen huomannut että pelastuksen voi menettää, eikä voittopalkintoa olla vielä saavutettu siinä vaiheessa kun kilparadalle ollaan lähdetty, pitää loppuun asti kilpailla.
Juuri lukemani kohta Raamatussa osoittaa myös sekin hyvin vakavan ajatuksen että meillä on oma osuus, jota sitäkään ei tarvitse omin voimin itsestään puristaa vaan Pyhä Henki on aina apuna, ilman sitä olisimme kuolleita ja oman voiman varassa.




35 Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.
36 Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
37 Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen."
39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
« Viimeksi muokattu: 08.05.14 - klo:12:39 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #66 : 12.10.16 - klo:12:13 »
Tämä jo vanha keskustelu herätti ajatuksen siitä, että voitaisin jatkaa keskustelua kristityn vapaudesta. Monet uskovatkin ovat sitä mieltä, että vapaus ei voi olla ehdoton, koska se johtaa syntiin (=synteihin).

Jos asiaa ajatellaan maallisen oikeuden kannalta, niin näemme, että asia on hyvin merkityksellinen. Kun joku armahdetaan ehdoitta, niin samalla hänet puhdistetaan kaikista syytöksistä. Jos vapaus on ehdollinen, niin se ei puhdista ihmistä syyllisyydestä eikä niin ollen syytöksistä, vaan vapaus on koko ajan riippuvainen siitä, miten hän käyttäytyy tulevaisuudessa.

Tässäkin keskustelussa on ilmennyt, että jotkut jo kauan uskossa olleetkin ovat sitä mieltä, että kristityn vapaus on ehdollinen ja uskovan syyllisyyttä ei siis ole pyyhitty pois.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #67 : 12.10.16 - klo:16:03 »
Ihminen ON (liha), ihminen ON syntinen jokaisen elämänsä hetken ajan. Ihminen ei tule syntiseksi tekemällä joitakin tekoja jotka ovat syntiä, vaan hän ON syntinen.

Vanhurskauttaminen on oikeustoimi, jossa rikollinen kyllä todetaan rikolliseksi ja tuomion ansainneeksi, mutta rikoksistaan huolimatta hänet armahdetaan rangaistuksesta, jota hänen rikoksensa edellyttäisivät lain mukaan. No miksi tämä Jumalaa vastaan rikkonut rikollinen sitten armahdetaan?

Rikollista ei armahdeta ilman vakavaa perustetta, ikäänkuin Jumala toteaisi että olkoon nyt, menköön nyt, kun ei puhetta uskonut eikä lyöntiä kestä.

Rikollisen vapaudesta on maksettu mittaamattoman kallis lunastushinta, lihaksi inkarnoituneen Jumalan Jeesuksen Kristuksen ruumis, veri ja Henki.


Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #68 : 12.10.16 - klo:20:46 »
Ihminen ON (liha), ihminen ON syntinen jokaisen elämänsä hetken ajan. Ihminen ei tule syntiseksi tekemällä joitakin tekoja jotka ovat syntiä, vaan hän ON syntinen.



Jos ja kun on niin kuin sanot, niin millä tavalla jokainen tähän maailmaan syntyvä ihminen on vastuussa henkilökohtaisesti siitä, millainen hän on olemukseltaan?

Koska maailmaan syntyvällä ihmisellä tuskin on sielun pre-eksistenssiä tai syntymää edeltävää aikaa jossain toisessa todellisuudessa, jossa todellisuudessa vapaasti tehty rikkomus olisi sinetöinyt maailmaan syntyvän syntisen ihmisen vastuun syntisestä olemuksestaan (vapaa synnin valinta olisi aiheuttanut yksilön syntisen luonnon), niin millä perusteella kukin maailmaan syntyvä yksilö on vastuussa "syntisyydestään", sillä järjen mukaan se olemus, jonka ihminen saa, ei ole ihmisen itse valitsema olemus, vaan SAATU olemus. Olemuksesta seuraavat sitten olemuksen mukaiset sanat, ajatukset, asenteet ja teot.

On erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta, perustella vapaata tahtoa ja siis myös täyttä vastuuta, jos ja kun on kyse luodusta olennosta, joka on riippuvainen valinnoissaan siitä SAADUSTA luonnosta, joka on yksilön valintojen aiheuttajana.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #69 : 13.10.16 - klo:01:01 »
Ihminen ON (liha), ihminen ON syntinen jokaisen elämänsä hetken ajan. Ihminen ei tule syntiseksi tekemällä joitakin tekoja jotka ovat syntiä, vaan hän ON syntinen.



Jos ja kun on niin kuin sanot, niin millä tavalla jokainen tähän maailmaan syntyvä ihminen on vastuussa henkilökohtaisesti siitä, millainen hän on olemukseltaan?

Koska maailmaan syntyvällä ihmisellä tuskin on sielun pre-eksistenssiä tai syntymää edeltävää aikaa jossain toisessa todellisuudessa, jossa todellisuudessa vapaasti tehty rikkomus olisi sinetöinyt maailmaan syntyvän syntisen ihmisen vastuun syntisestä olemuksestaan (vapaa synnin valinta olisi aiheuttanut yksilön syntisen luonnon), niin millä perusteella kukin maailmaan syntyvä yksilö on vastuussa "syntisyydestään", sillä järjen mukaan se olemus, jonka ihminen saa, ei ole ihmisen itse valitsema olemus, vaan SAATU olemus. Olemuksesta seuraavat sitten olemuksen mukaiset sanat, ajatukset, asenteet ja teot.

On erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta, perustella vapaata tahtoa ja siis myös täyttä vastuuta, jos ja kun on kyse luodusta olennosta, joka on riippuvainen valinnoissaan siitä SAADUSTA luonnosta, joka on yksilön valintojen aiheuttajana.

Olemus on sellainen kun syntyessä on. Jumalan tahdon vastaisuus (synti) on geneettinen perimä jo munaasolussa ja siittiösolussa ennen hedelmöittymistä.  Perinto tulee Aadamin ja Eevan kautta.

Tietoisuuden lisääntyessä olemusta ja ajatuksia muokkaavat monenlaiset tekijät. Omat vanhemmat ihan ensimmäiseksi. Toverit, koulu, opettajat, etc.

Ei lapsen tarvitse olla kovin iso, kun merkit syntiperimästä alkavat tulla näkyviin, tekoina ja laiminlyönteinä. Äkkiä lähtee lelu toiselta vauvalta parempaan tarpeeseen.

Pyhälle Kasteelle, eli uudestisyntymisen pesolle Pyhässä Hengessä kuten Paavali asian ilmaisee) vieminen, onkin sitten lapsen vanhempien vastuulla. Kristus merkkaa Kasteessa kastettavan omakseen, hän saa kaikki syntinsä anteeksi ja Pyhän Hengen oppaakseen koko elämänsä ajaksi. Tästä alkaa tie kristittynä, Kristuksen ristin kantajana. Tästä alkaa myös opetus Jumala tahdon tuntemiseen, sitä mukaa kun kehitys etenee. Kuten Jeesus lähetyskäskyssään kehottaa.


Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #70 : 13.10.16 - klo:01:24 »
Sen verran sanon vähän ohi viestiketjun varsinaisen aiheen vielä, evlutkristitty, että on suuri loukkaus inhimilliselle järjelle, että ihminen syntyy syntisenä, ja että kyse on nimenomaan synnistä Jumalan edessä, vaikka syntyvä ihminen ei ole itseään syntiseksi luonut tai valinnut jotain väärää, jonka ansiosta olisi ansainnut syntyä syntisenä.

Runoilija Calderon on sanonut: "Man`s greatest offence is that he was born." Tämä ajatuksensa on sopusoinnussa kristillisen pessimismin tai pikemminkin realismin kanssa. Sillä on vaikea ajatella, että ihmisen olemus olisi syntyjään puhdas tai neutraali, ja että hän jossain nuoruuden vaiheessa aiheuttaisi vapaalla tahdollaan itselleen syntisen olemuksensa, joka ilmenee itse asiassa jo hyvin nuoressa lapsessa pohjattomana itsekkyytenä, ilkeytenä ja jopa murhanhimona. Jos ihminen olisi syntyjään hyvä tai neutraali, luulisi, että jotkut ihmiset nuorina tai myöhemminkään eivät lankeaisi, eivätkä niin muodoin myöskään Kristusta tarvitsisi. Perisynti on ihmisen varsinainen synti, sillä se on puu, jonka hedelmää kaikki muu synti on.
« Viimeksi muokattu: 13.10.16 - klo:01:32 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #71 : 13.10.16 - klo:03:06 »
Loukkaus se on järjelle, - totta. Järkiparka loukkaantuu kaikkeen mikä Jumalan tahto olisi.

Sehän tästä enään puuttuisi, että ihminen loisi itse itsensä.  8)

Mutta meillä on armosta rikas Jumala joka uhrasi itsensä pelastaakseen meidät onnettomuudesta.

2. Aik. 20:20   Mutta varhain seuraavana aamuna he menivät Tekoan erämaahan. Ja heidän lähtiessänsä Joosafat astui esiin ja sanoi:

"Kuulkaa minua, te Juudan ja Jerusalemin asukkaat. Uskokaa Herraan, Jumalaanne, niin te olette hyvässä turvassa, ja uskokaa hänen profeettojansa, niin te menestytte."

2. Aik. 20:21   Ja neuvoteltuaan kansan kanssa hän asetti veisaajat veisaamaan Herralle ylistysvirsiä pyhässä kaunistuksessa ja kulkemaan aseväen edellä sanoen: "Kiittäkää Herraa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti."

2. Aik. 20:22   Ja juuri kun he aloittivat riemuhuudon ja ylistysvirren, antoi Herra väijyjiä tulla ammonilaisten, mooabilaisten ja Seirin vuoristolaisten selkään, jotka olivat hyökänneet Juudan kimppuun; ja heidät voitettiin.
2. Aik. 20:23   Sillä ammonilaiset ja mooabilaiset asettuivat Seirin vuoristolaisia vastaan tuhoamaan ja hävittämään heitä;

ja kun he olivat lopettaneet Seirin asukkaat, auttoivat he toisiaan toistensa tuhoamisessa.




Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #72 : 13.10.16 - klo:09:17 »
Loukkaus se on järjelle, - totta. Järkiparka loukkaantuu kaikkeen mikä Jumalan tahto olisi.

Sehän tästä enään puuttuisi, että ihminen loisi itse itsensä.  8)



Ainoa keino pitää ihmistä (jokaista ihmistä) aikuisen oikeasti syyllisenä niihin maanpäällisiin kärsimyksiin, joihin jokainen lapsikin välittömästi joutuu ja altistuu syntyessään tähän maailmaan, on siinä, että ajattelee jokaisen ihmisen olevan "osa" epäpersoonallista metafyysistä ajan, avaruuden ja materian "ulkopuolista" voimaa, joka on käsittämättömällä tavalla tahtonut ja saanut aikaan tämän näkyvän todellisuutemme. Tällöin ihminen on aidosti syyllinen lapsesta lähtien kärsimyksiinsä, koska on "itse" tahtonut tulla tähän maailmaan, eikä kukaan kärsivä olento (ihminen tai eläin) ole viaton kärsimyksiinsä tai kärsimyksiänsä ansaitsematon, koska kaikissa olennoissa, myös eläimissä, on yksi ja sama ajan ja tilan ulkopuolinen epäpersoonallinen "luojavoima", joka on tahtonut tulla näkyväksi ajassa ja tilassa, ja onnistunut siinä siis luomalla ajan, materian ja avaruuden, jonka seurauksena pohjimmiltaan "yksi olento" on hajaantunut lukemattomiksi eri yksilöiksi tilassa ja ajassa, mutta pohjimmiltaan kaikki olennot ovat siis metafyysisessä mielessä yhtä ja samaa olemusta, mitä tulee heidän elämänhaluunsa tai perimmäiseen olemukseensa. Jos olet siis toisin sanoen pohjimmiltasi persoonattomana "voimana" luonut itsesi näkyväksi ja tietoiseksi olennoksi, olet myös syypää siihen, että kärsit tässä maailmassa.

Sitten tietenkin on mahdollista selittää ihmisen vastuu olemuksestaan ja kärsimyksistään niin, että ihminen on elänyt ennen ihmiseksi syntymistään toisenlaisissa olosuhteissa, rikkoen Jumalan tahtoa vastaan, ja saanut rangaistuksekseen (ikään kuin kuritushuonevankeudekseen) syntymän ihmiseksi, ja  siitä johtuen kaikki ihmisyyteen kuuluvat kärsimykset ovat ansaittuja kärsimyksiä, eivät siis huutavia vääryyksiä, joita pohjimmiltaan viaton ihminen kärsisi ilman omaa syytä.

Jos taas ajattelemme, että Jumala on olemassa, mutta ihmisellä ei ole mitään sielun pre-eksistenssiä, niin silloin järjen mukaan ihminen on kokonaan tässä ajallisessa "kärsimysolemuksessaan" Toisen Olennon luomus, jossa tapauksessa syy kärsimyksiimme ja syntiseen olemukseemme (jos allekirjoitamme perisyntiopin) näyttäisi menevän johdonmukaisesti ajateltuna Luojan piikkiin, niin järjenvastaiselta kuin se kuulostaakin, sillä miksi Jumala loisi perisyntistä ihmistä (eli syntiä), ja pitäisi syntistä ihmistä vielä syyllisenä edessään, vaikka ihminen ei ole itse valinnut mitään pahaa tai kapinallista olemustaan, jonka seurauksena olisi henkilökohtaisesti ja aikuisen oikeasti syyllinen Jumalan edessä hamasta lapsuudestaan lähtien.
« Viimeksi muokattu: 13.10.16 - klo:09:28 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #73 : 13.10.16 - klo:11:11 »


Paavali julisti monessa kohtaa kristityn vapautta. Mutta mitä kristityn vapaus oikeasti on?

Eiköhän kyse ole vapaudesta olla tekemättä syntiä? Se, joka syntiä tekee, on synnin orja (Joh. 8:34). Vapaa on sellainen ihminen, jonka syyllisyys on anteeksiannettu, kuin myös sellainen ihminen, joka juuri siitä syystä, että on armahdettu, voi olla tekemättä syntiä (eli kyse on yhdestä ja samasta ihmisestä). Jos kristitty olisi sellainen ihminen, joka ei voisi olla tekemättä syntiä, niin mitä se sellainen vapaus olisi?

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #74 : 13.10.16 - klo:12:30 »
Joitakin tekosyntejä jää uskovalta tekemättä. Mutta vapaus olla kokonaan tekemättä syntiä ei valitettavasti ole yhdellekkään ihmiselle mahdollista.

Ihmistä varjelee synninteoista monet muutkin voimat, kuten esim. luonnollinen siveys, rangaistuksen pelko, yms. seikat. Kristityn vapaus on sitä että hän on Hengestä syntynyt, synti, (jonka seuraus on kuolema), ei enään hallitse häntä. Kristitty ei elä synnin ja kuoleman lain alaisena rangaistuksen ja Jumalan hylkäämäksi tulemisen pelossa. Jeesukjsen omien kuolemantuomio on jo kärsitty ja synnit on sovitettu. Hallelujaa kiitos Jeesus.

Liha on edelleen lain alla, kurissa ja nuhteessa, Hengestä syntynyt vapaa ihminen meissä on jatkuvissa riidoissa vanhan osuuden kanssa.

Joh. 3:4   Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"

Joh. 3:5   Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Joh. 3:6   Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Joh. 3:7   Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Joh. 3:8   Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."