Puimatanner > Seurakunta

Suomen Luterilaisen kirkon mahdollinen tulevaisuus.

<< < (3/37) > >>

Hugo Boss:

--- Lainaus käyttäjältä: Lydia - 24.10.13 - klo:15:33 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Hugo Boss - 24.10.13 - klo:15:10 ---Mielestäni Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulevaisuus on loistava. Se on kuin kirkkolaiva, mikä ei uppoa maailman myrskyävällä merellä, koska kirkon ankkuri on taivaassa. Vaikka maailman meren myrskyt heiluttavat kirkkolaivaa, ja koittelee sen varustuksia sekä kirkkolaiva saattaa natista liitoksistaan, niin kirkkolaiva ei uppoa koskaan. Kirkko on Kristuksen ruumis, ja koska sen Pää on ikuinen, myös ruumis pysyy ainaisesti. :)

Mielestäni Suomen evankelis- luterilaisen kirkon perusta on terve, koska kirkon oppiperustana on Raamattu. Raamattua tulkitaan vanhojen uskontunnustuksien ja luterilaisten tunnustuskirjojen valossa. Raamattuun, uskontunnustuksiin ja luterilaisiin tunnustuskirjoihin voidaan aina vedota opillisissa ja elämää koskevissa kiistakysymyksissä. Luterilainen käsitys uskonvanhurskaudesta, siis pelastuksesta yksin Jumalan armosta, Jeesuksen Kristuksen tähden, uskon kautta on meidän luterilaisten kirkkouskovaisten uskon ydin. :)

--- Lainaus päättyy ---

Hugo..kysyn mielipidettäsi, mitä ajattelet siitä jos kirkko tekee ohi Raamatun totuuksin päätöksiä, eikä enää ole niin väliä onko joku asia syntiä tai ei?

--- Lainaus päättyy ---
Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa ei tehdä muutoksia ohi Raamatun totuuksia oppiperustuksissa. Kirkko pitää lujasti kiinni Raamatusta, uskontunnustuksista ja luterilaisista tunnustuskirjoista. En nyt lähde tekemään syntiluetteloita, onko joku asia syntiä tai ei. :)

Mielestäni on aivan oikein ja arvollista muotoilla kirkon uskontulkintaa suhteessa ympäröivään maailmaan. Näinhän kristillinen kirkko on tehnyt koko ajan sen 2000- vuotisen kirkkohistoriansa aikana. Mielestäni kirkko ei saa jämähtää konservatiivisuuteen, koska muuten se ei kykene vastaamaan tämän päivän ihmisen kysymyksiin ymmärrettävällä tavalla, vaan menettää mahdollisuutensa evankeliumin välittämiseen. Minusta vapaat suunnat ovat olleet nopeampia oppimaan uuden ajan tuomat uudet haasteet. :)

Night Owl:

Ruotsissa ei kirkkolaivan ankkuri ole enään pitkään aikaan ollut taivaassa, vaan siellä huonomaineisemmassa paikassa. Suomessa tulla ryminällä perässä.

http://www.reijotelaranta.fi/reijon_blogi/kuuluako_vai_eiko_kuulua_kirkkoon/

Soltero:

--- Lainaus käyttäjältä: Hugo Boss - 24.10.13 - klo:15:10 ---Mielestäni Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulevaisuus on loistava. Se on kuin kirkkolaiva, mikä ei uppoa maailman myrskyävällä merellä, koska kirkon ankkuri on taivaassa. Vaikka maailman meren myrskyt heiluttavat kirkkolaivaa, ja koittelee sen varustuksia sekä kirkkolaiva saattaa natista liitoksistaan, niin kirkkolaiva ei uppoa koskaan. Kirkko on Kristuksen ruumis, ja koska sen Pää on ikuinen, myös ruumis pysyy ainaisesti. :)

Mielestäni Suomen evankelis- luterilaisen kirkon perusta on terve, koska kirkon oppiperustana on Raamattu. Raamattua tulkitaan vanhojen uskontunnustuksien ja luterilaisten tunnustuskirjojen valossa. Raamattuun, uskontunnustuksiin ja luterilaisiin tunnustuskirjoihin voidaan aina vedota opillisissa ja elämää koskevissa kiistakysymyksissä. Luterilainen käsitys uskonvanhurskaudesta, siis pelastuksesta yksin Jumalan armosta, Jeesuksen Kristuksen tähden, uskon kautta on meidän luterilaisten kirkkouskovaisten uskon ydin. :)

--- Lainaus päättyy ---
Onko sinulla tietoa, miksi Raamattua pitää tulkita tuollaisten uskontunnustusten ja
tunnustuskirjojen kautta?
Miksei luterilainen kirkko voi toimia suoraan Raamatun mukaisesti?

Hugo Boss:

--- Lainaus käyttäjältä: Soltero - 24.10.13 - klo:17:35 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Hugo Boss - 24.10.13 - klo:15:10 ---Mielestäni Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tulevaisuus on loistava. Se on kuin kirkkolaiva, mikä ei uppoa maailman myrskyävällä merellä, koska kirkon ankkuri on taivaassa. Vaikka maailman meren myrskyt heiluttavat kirkkolaivaa, ja koittelee sen varustuksia sekä kirkkolaiva saattaa natista liitoksistaan, niin kirkkolaiva ei uppoa koskaan. Kirkko on Kristuksen ruumis, ja koska sen Pää on ikuinen, myös ruumis pysyy ainaisesti. :)

Mielestäni Suomen evankelis- luterilaisen kirkon perusta on terve, koska kirkon oppiperustana on Raamattu. Raamattua tulkitaan vanhojen uskontunnustuksien ja luterilaisten tunnustuskirjojen valossa. Raamattuun, uskontunnustuksiin ja luterilaisiin tunnustuskirjoihin voidaan aina vedota opillisissa ja elämää koskevissa kiistakysymyksissä. Luterilainen käsitys uskonvanhurskaudesta, siis pelastuksesta yksin Jumalan armosta, Jeesuksen Kristuksen tähden, uskon kautta on meidän luterilaisten kirkkouskovaisten uskon ydin. :)

--- Lainaus päättyy ---
Onko sinulla tietoa, miksi Raamattua pitää tulkita tuollaisten uskontunnustusten ja tunnustuskirjojen kautta? Miksei luterilainen kirkko voi toimia suoraan Raamatun mukaisesti?

--- Lainaus päättyy ---
Uskonpuhdistajat joutuivat käymään 1500-luvulla oman taistelunsa kristinuskon vinoutumia vastaan ja tuolloin kirjoitettuja kirjoja kutsutaan luterilaisiksi tunnustuskirjoiksi. :)

”Tunnustuskirjat määrittelevät luterilaista oppia

Luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen kokonaisuus määriteltiin uskonpuhdistuksen aikana v. 1580 hyväksytyssä Yksimielisyyden kirjassa (Liber concordiae). Luterilainen kirkko peri katoliselta kirkolta vanhan kirkon tunnustukset sellaisina kuin niitä käytettiin lännen kirkon liturgiassa ja opetuksessa. Nämä kolme ns. ekumeenista uskontunnustusta ovat apostolinen ja Nikaian-Konstantinopolin uskontunnustus sekä Athanasiuksen uskontunnustus. 1500-luvulla syntyneitä luterilaisia tunnustuskirjoja ovat mm. Augsburgin tunnustus (1530) ja Lutherin Iso ja Vähä katekismus (1529). Tärkeimpänä ohjeenaan tunnustuskirjojen laatijat pitivät periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Raamatun mukaan. Ruotsissa ja Suomessa on aiemmin tunnustuskirjojen vertaisena pidetty myös Upsalan kokouksen päätöstä (1593).” Lähde Suomen ev.lut.kirkko

Evankelis-luterilaisen kirkon Tunnustuskirjat

Yksimielisyys
Kolme vanhan kirkon tunnustusta
Augsburgin tunnustus
Augsburgin tunnustuksen puolustus
Schmalkaldenin opinkohdat
Paavin valta ja johtoasema
Vähä katekismus
Iso katekismus
Yksimielisyyden ohje
Upsalan kokouksen päätös

Tunnustuskirjat

Night Owl:
Haluaisin tulkita tuon ylläilmaistun selonteon kirkon historiallisesta taustasta tiivistettynä yhteen lauseeseen: Kirkon oppi perustuu vuosisatojen takaiseen eksymykseen. Kuulin sen eräältä toisin ajattelevalta. Mielestäni se oli nasevasti ilmaistu.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta