Kirjoittaja Aihe: Jumalan läsnäolo  (Luettu 36927 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #30 : 03.03.14 - klo:19:54 »

Tässäkin on kantasi selvästi esillä!!
Keskustelufoorumeilla on tapana tuoda omia kantoja ja näkemyksiä esille. Jotkut tekevät sen selvästi. Toiset eivät. Jotkut ovat vain eri mieltä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #31 : 03.03.14 - klo:21:08 »
Mikä sinua siinä "hämmästyttää", tarkoitan RKK'n katekismusta?

Kyseinen opus oli minulla lainana kirjastosta parisen vuotta sitten. Minua hämmästytti opin samankaltaisuus sen kanssa, mitä olen eri yhteyksissä saanut kuulla ja lukea vapaita suuntia edustavilta. En siis väitä, että ongelma olisi ainoastaan helluntailaisten. Yhtymäkohtia oli mielestäni melko paljon ja erityisesti vanhurskauttaminen käsitetään nähdäkseni vapaissa suunnissa monin paikoin "katolisesti". KKK:ssa asiaa käsitellään sivulta 489 alkaen, sieltä voi itse katsoa.

Kristityn foorumissa on kirjoitettu myös tästä. Lainaan sieltä kappaleen:

"Uraauurtavaa työtä yhteyden luomisessa katolisen kirkon ja helluntailiikkeen välillä teki amerikkalainen David DuPlessis. Hänkin arvosti enemmän kokemusta kuin Raamatun opetusta ja kuten nykyisessä uudistuksessa on tapana määrääväksi kriteeriksi nousee "yhteys Pyhässä Hengessä". Yhteys ilmenee samanlaisina tai samankaltaisina kokemuksina - eikä perustu yhteiselle päätökselle etsiä Raamatusta totuus ja toimia yhteisesti sen mukaan. Amerikan helluntailiikkeen johtajisto on viime vuosina kannattanut ekumeenista yhdistymistä. Monet pienemmät helluntaiseurakunnat Yhdysvalloissa ovat kehitystä vastaan eivätkä osallistu liikkeen konferensseihin, joissa karismaattinen "uudistus" on näkyvästi läsnä. AOG:n (Amerikan helluntailiike Assemblies of God) nykyinen johtaja Thomas Trask on myötämielinen nykyiselle kaaokselle. Vinson Synan, tunnettu kirjoittaja ja erään helluntaisuunnan (Pentecostal Holiness Church) edustaja sanoi 1997 Kansas Cityssä yhdessä katolisten karismaattisten kanssa pidetyn konferenssin jälkeen: "Pyhä Henki haluaa rikkoa muurit katolisten ja protestanttien välillä..."

Tietysti aina voidaan sanoa, ettei tuo pidä paikkaansa ainakaan meillä. Mutta ongelmaksi tuleekin se, että esim. helluntailaisia on joka lähtöön eikä mitään yhtenäistä oppiperustaa ole. Väittelystä saadaan helposti loputon, ja siihen minulla ei ole mielenkiintoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #32 : 04.03.14 - klo:12:57 »
Aika suuri ero on helluntailaisuudella ja roomalasikatolisuudella mahdollisesta opillis-teoreettisesta samankaltaisuudesta huolimatta.

Täällä katolisessa maassa tavallinen uskovainen eli pyhään katoliseen kirkkoon kuuluva rukoilee, palvoo ja palvelee meidän Kaikkein Puhtainta,
saastattomasti siinnyttä ja syntynyttä Jumalan Äitiä,
Taivaan Kuningatarta, ikuista Neitsyttä Maríaa,
ja hänen satoja maanpäällisiä ruumiillistumiaan
niiden mukaan nimetyissä palvontapaikoissa.

Lisäksi palvotaan nimikkopyhimyksiä, jotka puhuvat uskovan puolesta Neitsyen edessä,
parantavat taudeista ja antavat siunauksen arkielämälle.

Helluntailainen taitaa toteuttaa uskonelämäänsä hieman eri tavalla.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #33 : 04.03.14 - klo:13:06 »
Aika suuri ero on helluntailaisuudella ja roomalasikatolisuudella mahdollisesta opillis-teoreettisesta samankaltaisuudesta huolimatta.

Käytännössä on tietenkin huomattavia eroja erityisesti ulkonaisissa muodoissa. Minulla ei ole katolisuuteen juuri tuntumaa muutoin kuin sen pohjalta, mikä on virallinen opetus. Siis KKK. Sieltä niitä yhtäläisyyksiä löytyy, jos joku haluaa niiistä tietoa. Olisi aikamoinen työ, etsiä nämä yhtäläisyydet, joten jääköön jonkun muun huoleksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #34 : 04.03.14 - klo:13:18 »
Aika suuri ero on helluntailaisuudella ja roomalasikatolisuudella mahdollisesta opillis-teoreettisesta samankaltaisuudesta huolimatta.

Käytännössä on tietenkin huomattavia eroja erityisesti ulkonaisissa muodoissa. Minulla ei ole katolisuuteen juuri tuntumaa muutoin kuin sen pohjalta, mikä on virallinen opetus. Siis KKK. Sieltä niitä yhtäläisyyksiä löytyy, jos joku haluaa niiistä tietoa. Olisi aikamoinen työ, etsiä nämä yhtäläisyydet, joten jääköön jonkun muun huoleksi.
On täysin hyödytöntä kaivella niin pimeää uskontoa kuin katolilaisuutta, tehdä älyllisiä vertailuja sen opin ja joidenkin kristinuskon haarojen oppien välillä jne.

Elävien uskovien tehtävä on viedä Jumalan sanaa eteenpäin, sekä pakanoille että uskossaan harhautuneille ja kylmenneille.
On turhaa tuhlata vähissä olevaa aikaa uskonnollisiin teoretisointeihin.

Lydia

  • Vieras
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #35 : 04.03.14 - klo:14:23 »
Solteron kanssa samaa mieltä että ihan hyödytöntä käydä teoreettisiä vääntöjä uskosta ja uskonnoista kun meillä on elävä Jumala joka vielä kutsuu ihmisiä armoon ja haluaa vahvistaa ja uudistaa omiaan ja tehdä heidät Kristuskirjeiksi, ilman häpeää ja pelkoa. Olisi kiva lukea viestejä mitä Herran yhteydessä on saanut päivittäin kokea. :)

Edit. Siis en kirjoittanut tuota moden ominaisuudessa, toki keskustelu on luvallista..
« Viimeksi muokattu: 04.03.14 - klo:16:03 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #36 : 04.03.14 - klo:16:44 »
Solteron kanssa samaa mieltä että ihan hyödytöntä käydä teoreettisiä vääntöjä uskosta ja uskonnoista kun meillä on elävä Jumala joka vielä kutsuu ihmisiä armoon ja haluaa vahvistaa ja uudistaa omiaan ja tehdä heidät Kristuskirjeiksi, ilman häpeää ja pelkoa. Olisi kiva lukea viestejä mitä Herran yhteydessä on saanut päivittäin kokea. :)

Kysymys ei olekaan siitä, että käytäisiin "teoreettisia vääntöjä", vaan siitä, että Jumala saattaa jollekin (jopa minulle!) avata armon evankeliumia sitäkin kautta. Joskus luulemme kulkevamme oikeaa tietä ja vasta pitkien aikojen päästä joudumme palaamaan takaisin. Voi mennä kymmeniä vuosia "hukkaan".
« Viimeksi muokattu: 04.03.14 - klo:16:54 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #37 : 04.03.14 - klo:16:53 »
Okei, sitten se on ollut varmaan hyväksi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #38 : 04.03.14 - klo:17:01 »
Okei, sitten se on ollut varmaan hyväksi.

Näin minäkin uskon. En tunne juuri koskaan halua teologisiin väittelyihin. Koska olen yksinkertainen enkä "oppia saanut" teologi, niin uskon, että Jumala on johtanut tilanteisiin, että asiat yksi kerrallaan aukenevat tavalla, jota en itse saa aikaan. Tutustuminen katolisuuteenkin on tietysti pintapuolista, mutta jotain sentään osuu silmään, kun kirjan aukaisee. Ja se jotain voi olla vastaus juuri niihin ongelmiin, jotka koskevat juuri omaa tilannettani.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #39 : 04.03.14 - klo:18:14 »
Katolisen katekismuksen ja muiden oppiluetteloiden mukaan eläviä on varmaan hyvin vähän.
Ainakaan papit eivät ole noudattaneet ohjeita vuosikymmeniin,
koska esim. poikaprostituutio ja pedofilia ovat kukoistaneet katolisissa kouluissa, kuoropoikien käyttämisessä jne.

Tavallinen kansa ainakin Espanjassa palvoo Neitsyttä, pyhimyksiä ja pyhäinjäännöksiä, vaikka virallinen oppi ei kai sellaista suoranaisesti opeta.
Monenlainen taikausko on arkipäivää ja lisääntyy koko ajan.
Katolissävytteisten noitien luokse mennään joko julkisesti tai salaa, jos on jokin epävarma elämäntilanne, sairaus tms.
Pyhien paikkojen kiertämiset esim. 7 kertaa, Ave María 3 kertaa, pyhän liinan heiluttelu, 5 kertaa isämeidänrukous ja vielä Ave María 2 kertaa takaavat avun.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #40 : 04.03.14 - klo:18:42 »
Pyhien paikkojen kiertämiset esim. 7 kertaa, Ave María 3 kertaa, pyhän liinan heiluttelu, 5 kertaa isämeidänrukous ja vielä Ave María 2 kertaa takaavat avun.

Eihän tuo paljoa eroa nykykarismaattisesta menosta. Olen ollut itsekin tilaisuudessa, jossa jotain henkivaltoja ryhdyttiin marssimalla karkottamaan. Ja lippujen heiluttelu on ollut jo vuosikausia aivan tavallista. Isä meidän rukousta niissä ei tiettävästi toisteta, mutta tilalla on ylistysmantra. Eli näin lähellä katolisuutta ollaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #41 : 04.03.14 - klo:19:39 »
Pyhien paikkojen kiertämiset esim. 7 kertaa, Ave María 3 kertaa, pyhän liinan heiluttelu, 5 kertaa isämeidänrukous ja vielä Ave María 2 kertaa takaavat avun.

Eihän tuo paljoa eroa nykykarismaattisesta menosta. Olen ollut itsekin tilaisuudessa, jossa jotain henkivaltoja ryhdyttiin marssimalla karkottamaan. Ja lippujen heiluttelu on ollut jo vuosikausia aivan tavallista. Isä meidän rukousta niissä ei tiettävästi toisteta, mutta tilalla on ylistysmantra. Eli näin lähellä katolisuutta ollaan.
Siis jossakin suomalaisessa helluntaiseurakunnassako?
Vai vapaakirkossa?
En ole onneksi eksynyt sellaisiin paikkoihin, enkä ole koskaan kuullutkaan mistään tuollaisesta.
Onko tuo nyt sitä helluntaikirkon touhua?

Taisto

  • Vieras
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #42 : 04.03.14 - klo:20:15 »
En tunne juuri koskaan halua teologisiin väittelyihin.
Jaa... minun mielestäni sinä nimenomaan pyrit niihin.  Jos joku esittää käsityksistäsi
poikkeavan näkemyksen, niin kyllä sinulta teologiaa tulee. Ei ehkä väitöskirjatasoista
oppinutta teologiaa, mutta teologiaa joka tapauksessa.

En sano tätä mitenkään negatiivisessa mielessä. Tällaisen havainnon olen
kuitenkin tällä foorumilla tehnyt.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #43 : 04.03.14 - klo:21:07 »
En tunne juuri koskaan halua teologisiin väittelyihin.
Jaa... minun mielestäni sinä nimenomaan pyrit niihin.  Jos joku esittää käsityksistäsi
poikkeavan näkemyksen, niin kyllä sinulta teologiaa tulee. Ei ehkä väitöskirjatasoista
oppinutta teologiaa, mutta teologiaa joka tapauksessa.

En sano tätä mitenkään negatiivisessa mielessä. Tällaisen havainnon olen
kuitenkin tällä foorumilla tehnyt.

Niin. Jokainen uskova on tavallaan teologi. Teologiahan on oppia Jumalasta. Mutta mielestäni on erikseen teologinen kikkailu ja näpertely sivuasioilla. Mutta pääasioissa on oltava selkeä oppi eli teologia, muuten on jokaisen tuulen vietävissä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jumalan läsnäolo
« Vastaus #44 : 04.03.14 - klo:23:26 »
Lainaus
Siis jossakin suomalaisessa helluntaiseurakunnassako?
Vai vapaakirkossa?
En ole onneksi eksynyt sellaisiin paikkoihin, enkä ole koskaan kuullutkaan mistään tuollaisesta.
Onko tuo nyt sitä helluntaikirkon touhua?
Helpompi olisi luetella tahot, missä tuollaista ei esiintyisi. Eli kaikki ne porukat, joissa ei ole ylistystä eikä siihen liiityviä juttuja, kuten tuo jumppaaminen, lippujen kanssa tai ilman. No, jumppaajia ei välttis joka paikassa joka kerta ole.