Kirjoittaja Aihe: Psykopaatti voi muuttua  (Luettu 11314 kertaa)

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Psykopaatti voi muuttua
« : 29.08.15 - klo:12:21 »
Minua häiritsee aika ajoin lehtien palstoille ilmaantuva psykopaatti- ja narsistikeskustelu. "OLIN NAIMISISSA NARSISTIN KANSSA". Yleensä nuo jutut maalailevat kauhukuvia ex-puolisosta, joka oli kauhea ihminen, täydellinen vastakohta nykyiselle avomiehelle... Sitten mainitaan, ettei narsisti voi parantua koskaan. Sitten on vielä narsistien uhrien vihaamisyhdistyksiä, joihin voi liittyä jos kokee tulleensa narsistin tai peräti psykopaatin uhriksi. Jopa seurakunnassa voi olla paheksuvaa puhetta narsisteista ja psykopaateista.

Ja kuitenkin, Raamattu opettaa, että Jeesuksen veressä on voima muuttaa ihminen. Kun Jeesuksen veri pesee veriruskeat synnit pois, ne tulevat villanvalkoisiksi. Herra ottaa kivisydämen pois ja antaa tilalle lihasydämen.

On totta, että jos olemme toisen ihmisen suorastaan rikollisessa vaikutuspiirissä, Jumalan tahto voi olla, että lähdemme pois sellaisen ihmisen vaikutuspiiristä, jopa lopullisesti. Me emme kuitenkaan saa lausua sellaista tuomiota tuosta ihmisestä, ettei hän voi koskaan parantua. EI! Meidät on kutsuttu siunaamaan, ei kiroamaan.

Jeesus opettaa ruokkimaan vihamiehen, kun hänellä on nälkä ja antamaan juomaa, kun hänellä on jano. Rakkaus murtaa, viha kovettaa. Siunataan niitä, jotka vihaavat meitä. Kuljetaan Jumalan johdatuksessa, niin emme eksy, eikä hiuskarvakaan taitu päästämme Herran sallimatta.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #1 : 29.08.15 - klo:13:16 »
Minua häiritsee aika ajoin lehtien palstoille ilmaantuva psykopaatti- ja narsistikeskustelu. "OLIN NAIMISISSA NARSISTIN KANSSA". Yleensä nuo jutut maalailevat kauhukuvia ex-puolisosta, joka oli kauhea ihminen, täydellinen vastakohta nykyiselle avomiehelle... Sitten mainitaan, ettei narsisti voi parantua koskaan. Sitten on vielä narsistien uhrien vihaamisyhdistyksiä, joihin voi liittyä jos kokee tulleensa narsistin tai peräti psykopaatin uhriksi. Jopa seurakunnassa voi olla paheksuvaa puhetta narsisteista ja psykopaateista.

Ja kuitenkin, Raamattu opettaa, että Jeesuksen veressä on voima muuttaa ihminen. Kun Jeesuksen veri pesee veriruskeat synnit pois, ne tulevat villanvalkoisiksi. Herra ottaa kivisydämen pois ja antaa tilalle lihasydämen.

On totta, että jos olemme toisen ihmisen suorastaan rikollisessa vaikutuspiirissä, Jumalan tahto voi olla, että lähdemme pois sellaisen ihmisen vaikutuspiiristä, jopa lopullisesti. Me emme kuitenkaan saa lausua sellaista tuomiota tuosta ihmisestä, ettei hän voi koskaan parantua. EI! Meidät on kutsuttu siunaamaan, ei kiroamaan.

Jeesus opettaa ruokkimaan vihamiehen, kun hänellä on nälkä ja antamaan juomaa, kun hänellä on jano. Rakkaus murtaa, viha kovettaa. Siunataan niitä, jotka vihaavat meitä. Kuljetaan Jumalan johdatuksessa, niin emme eksy, eikä hiuskarvakaan taitu päästämme Herran sallimatta.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin narsismi on monessa tapauksessa
lääketieteellisesti luokiteltu parantumattomaksi persoonallisuuden häiriöksi.
Samoin kuin esim keliakia on lääketieteellisesti parantumaton.

Tunnen kyllä yhden uskovan, joka sai kokea sen ihmeen että keliakia parani.
Miksipä ei sitten narsismistakin voisi parantua.

Olen ollut tekemisissä muutaman narsistisen henkilön kanssa. Ja olen huomannut
todeksi sen, mitä heistä on sanottu: että narsistin kanssa voi elää vain, jos ruokkii hänen
narsismiaan, eli kehuu ja palvoo häntä. Jos sitä ei tee, jää jäljelle kaksi vaihtoehtoa:
voi yrittää jatkaa sitä, että on hänen kanssaan tekemisissä (jolloin tulee vaikeuksia ja
elämä voi olla aivan hirveää) tai sitten ei enää ole missään tekemisissä hänen kanssaan.

Narsistin kanssa elämisen hirveys voi olla sitä luokkaa, että en yhtään ihmettele jos joku
sanoo että narsisti ei voi koskaan parantua. Jos nimittäin häntä yrittää parantaa eli
asettuu vastustamaan hänen suurta egoaan, niin "sairaus" vain lujittaa otettaan. Jos taas myötäilee
häntä, niin narsismi vain jatkuu ja vahvistuu entisestään. Kummassakin tapauksessa siis
paraneminen vaikuttaa olevan mahdoton asia.

Toinen asia on sitten se, että Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #2 : 29.08.15 - klo:13:29 »
Jokaisessa meissä asunee pieni narsisti. Mielenkiintoista on, että narsistit tai narsismiin taipuvaiset hakeutuvat määrättyihin ammatteihein:

http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/nama-ammatit-vetavat-puoleensa-narsisteja-katso-lista/132890
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #3 : 29.08.15 - klo:14:03 »
Onkohan meistä kukaan ihan terve ? Syntiinlankeemus näkyy meissä kaikissa tavalla tai toisella.

Alkoholisteista jotkut paranevat Jeesuksen kosketuksesta, mutta eivät kaikki. Eräs tuttu. Jo edesmennyt tuli aidosti uskoon.
Todisti uskostaan rohkeasti jokaiselle tutulleen. Menestyvänä liikemiehenä oli korkeasti arvostettuja ihmisiä tuttavapiirissä. Ei hävennyt näidenkään silmissä Jeesusta.
Kuitenkin alkoholiriippuvaisuus palasi. Elimistö vaati sitä.
Kuoli sitten pari vuotta uskoon tulon jälkeen monien sairauksien murtamana, jotka oli iän ja alkoholismin aikaansaamia.
Jeesuksesta piti kiinni loppuun asti.

Eräs sisar sanoi; "Onneksi oli kuolleessaan selvinpäin". Kysyin häneltä; "Meinaatko, että Taivaan porteilla ollaan puhallusmittarin kanssa vastassa ?"
Eiköhän siellä ole Jeesuksen verellä pesty alkoholistikin ole Jumalan lapsi. Ja varmasti oli elimistössä promilleja kuukausien alkoholin käytön jälkeen, vaikka olikin ollut sinä päivänä juomatta.
Kyllä uskomme perusta on onneksi varmemmalla pohjalla kuin meidän ansioomme perustuvat.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #4 : 29.08.15 - klo:14:20 »
Narsisti käsitteestä on tullut jossain määrin muoti-ilmiö. Tuntuu, että lähes jokainen ihmissuhteissaan epäonnistunut on elänyt narsistien kanssa. Ja sitten ei-narsisteina siitä julkisuuteenkin asti toitottavat...

Smells like hypocrisy...
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #5 : 29.08.15 - klo:14:22 »
Se on totta, että ihan niitä oikeitakin narsisteja on olemassa. Sellaisiin törmää usein juuri johtavissa asemissa tai sellaiseen pyrkivissä.
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #6 : 29.08.15 - klo:15:53 »
Onhan niitä. Vaikka löytyy meistä kaikista myös niitä piirteitä. Tiedän kyllä ihan klassisia narsisteja.

Sitten on sellainekin juttu, että haetaan erilaisiin käytöshäiriöihin adhd tms. diagnoosia. Lääketeollisuus tästä hyötyy ja haluaa myydä joka asiaan pillerin jos toisenkin.


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #7 : 29.08.15 - klo:16:02 »
Itsekkyys ja vastuun siirtely on kirjoitettu meidän geeneihimme sen yhden lankeemuksen vuoksi.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #8 : 29.08.15 - klo:17:05 »
Oletteko olleet esim. työelämässä tekemisissä narsistin kanssa,
eli sellaisen kanssa jolla on oikeasti vakava narsistinen persoonallisuushäiriö?

Joka käyttää toisia hyväkseen, joka syyttää virheistään joka kerta
jotakin toista eli esittää olevansa aina oikessa ja virheetön,
joka ottaa jonkun työtoverin uhrikseen ja painostaa häntä (haluaa saada hänet
lähtemään pois työyhteisöstä), ja siirtää kaikki syyt tuon yhden niskoille
ja kertoo valheellisesti muille, varsinkin esimiehelle, miten huono tuo toinen on,
ja puhuu uhrille todella törkeästi (painu h... jne.) mutta yrittää tehdä sen aina niin
että kukaan muu ei ole sitä kuulemassa (eli ei ole todistajia), ja joka monilla muilla
pienilläkin käytännön asioilla harrastaa systemaattisesti kiusaamista?

Ja joka vapaa-aikanaan suunnittelee seuraavaa kiusaamisoperaatiota, jos edellinen
ei tuottanut haluttua tulosta.

Minä olen nähnyt tällaista... enkä niiden kokemusten jälkeen oikein pysty enää
sanomaan että meissä jokaisessa olisi pieni narsisti. Se on liian brutaali yleisarvio ihmisluonteesta...


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #9 : 29.08.15 - klo:17:13 »
Minä olen työelämää lähempää nähnyt mitä narsismi saa aikaseksi. Siis persoonallisuushäiriö. Se johtaa linnaan istumaan.

Siitä huolimatta sanon, että minussa ei asu pieni narsisti. Minussa asuu aivan liian iso narsisti. Sellainen itsekäs liha, joka pelaa perkeleen kanssa ja on nostettu Jumalan tuntemista vastaan. Kauhea otus!
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #10 : 29.08.15 - klo:17:32 »
Siitä huolimatta sanon, että minussa ei asu pieni narsisti. Minussa asuu aivan liian iso narsisti. Sellainen itsekäs liha, joka pelaa perkeleen kanssa ja on nostettu Jumalan tuntemista vastaan. Kauhea otus!

Sama vika rahikaisella. Jos narsistin pääasiallinen tunnusmerkki on itserakkaus, niin se sopii kuin nyrkki silmään juuri minuun. Ja mikä pahinta, en ole siitä edes kauheasti huolissani. Normaalissa oloissa sen pystyy pitämään aisoissa melko hyvin, mutta annahan olla, jos joku asia ei mene mieleni mukaan… Mutta en sitten tiedä, onko narsisminsa tiedostava toivoton narsisti, pelkäänpä että on.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #11 : 29.08.15 - klo:19:54 »
Sama vika rahikaisella. Jos narsistin pääasiallinen tunnusmerkki on itserakkaus, niin se sopii kuin nyrkki silmään juuri minuun. Ja mikä pahinta, en ole siitä edes kauheasti huolissani. Normaalissa oloissa sen pystyy pitämään aisoissa melko hyvin, mutta annahan olla, jos joku asia ei mene mieleni mukaan… Mutta en sitten tiedä, onko narsisminsa tiedostava toivoton narsisti, pelkäänpä että on.
Viestisi johdattelee kysymään: oletko siis susi lammasten vaatteissa?
Vai onko meillä vain niin kovin erilainen käsitys siitä mitä on sairaalloinen narsismi...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #12 : 29.08.15 - klo:20:46 »
Viestisi johdattelee kysymään: oletko siis susi lammasten vaatteissa?
Vai onko meillä vain niin kovin erilainen käsitys siitä mitä on sairaalloinen narsismi...

Olen susi, jos Jumala ottaa varjelevan kätensä pois. Olen joskus kirjoittanut pilallemenemisen kokemuksesta. Tarkoitan sillä juuri tätä. Luin jostain, että narsismia on useampaa lajia.

Olen lukenut papista, joka joutui tappeluun. Heitti liperit ja papin kaavun syrjään ja sanoi: "Siinä meni pappi, mutta tässä on mies." Ja kääri hihansa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #13 : 29.08.15 - klo:21:10 »
En ole törmännyt narsistiin niin että olisin ollut tekemissä.  Kerran menin sieluhoitopäiville jossa teemana oli narsismi, harmitti kun maksoinkin siitä kun ei itsellä ole ollut mitään kosketuspintaa. Olisin toivonut jotakin yleisempää aihetta, sitä ei oltu ilmoitettu ilmoituksessa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #14 : 29.08.15 - klo:21:14 »
Viestisi johdattelee kysymään: oletko siis susi lammasten vaatteissa?
Vai onko meillä vain niin kovin erilainen käsitys siitä mitä on sairaalloinen narsismi...

Olen susi, jos Jumala ottaa varjelevan kätensä pois. Olen joskus kirjoittanut pilallemenemisen kokemuksesta. Tarkoitan sillä juuri tätä. Luin jostain, että narsismia on useampaa lajia.

Olen lukenut papista, joka joutui tappeluun. Heitti liperit ja papin kaavun syrjään ja sanoi: "Siinä meni pappi, mutta tässä on mies." Ja kääri hihansa.
No, minun sisintäni on järkyttänyt se mitä olen saanut nähdä narsismista käytännössä.
Ehkä minun on siksi vaikea ymmärtää sitä, että joku uskova luokittelee itsensä narsistiksi.