Kirjoittaja Aihe: Psykopaatti voi muuttua  (Luettu 11317 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #15 : 29.08.15 - klo:21:20 »
En ole törmännyt narsistiin niin että olisin ollut tekemissä.  Kerran menin sieluhoitopäiville jossa teemana oli narsismi, harmitti kun maksoinkin siitä kun ei itsellä ole ollut mitään kosketuspintaa. Olisin toivonut jotakin yleisempää aihetta, sitä ei oltu ilmoitettu ilmoituksessa.
Saat kyllä olla iloinen siitä ettet ole joutunut sellaiseen sotkuun mukaan:
se on kaameaa.

Rehellisen ihmisen on mahdotonta pärjätä narsistille, koska narsistille ei tuota mitään
vaikeuksia valehdella. Ja hän tekee sen kirkkain silmin, vaikuttaa täysin viattomalta
ja rehelliseltä, on taitava näyttelemään.

Olen nähnyt senkin, että narsisti teeskentelee katuvansa ja pystyy jopa puristamaan
suuret kyyneleet silmistään - silloin kun katsoo hyötyvänsä siitä. Mestarinäyttelijä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #16 : 29.08.15 - klo:21:27 »
Minä olen nähnyt kuinka narsisti vie lähisukulaistani oikeuteen jatkuvasti vuosien ajan täysin valheellisilla syytöksillä. Itse joutui tekemisistään istumaan, mutta "peli" jatkui ja jatkui.

Olen nähnyt ihan läheltä mitä on persoonallisuushäiriöt ja miten sellainen vaikuttaa isoon joukkoon ihmisiä.

Silti sanon, että ihmisenä en ole sen kummempi. Uskon Raamatun sanan siitä, että minussa ei ole mitään hyvää.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #17 : 29.08.15 - klo:21:30 »
Tässä puhutaan terveestä ja sairaasta narsismista. Eiköhän jompi kumpi koske meitä jokaista?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla pax

  • Viestejä: 1664
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #18 : 29.08.15 - klo:21:42 »
En ole törmännyt narsistiin niin että olisin ollut tekemissä.  Kerran menin sieluhoitopäiville jossa teemana oli narsismi, harmitti kun maksoinkin siitä kun ei itsellä ole ollut mitään kosketuspintaa. Olisin toivonut jotakin yleisempää aihetta, sitä ei oltu ilmoitettu ilmoituksessa.
Saat kyllä olla iloinen siitä ettet ole joutunut sellaiseen sotkuun mukaan:
se on kaameaa.

Rehellisen ihmisen on mahdotonta pärjätä narsistille, koska narsistille ei tuota mitään
vaikeuksia valehdella. Ja hän tekee sen kirkkain silmin, vaikuttaa täysin viattomalta
ja rehelliseltä, on taitava näyttelemään.

Olen nähnyt senkin, että narsisti teeskentelee katuvansa ja pystyy jopa puristamaan
suuret kyyneleet silmistään - silloin kun katsoo hyötyvänsä siitä. Mestarinäyttelijä.

Suvussa on kait eräs mutta itsesuojelusyistä pysyn etäällä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #19 : 29.08.15 - klo:22:17 »
Minä olen nähnyt kuinka narsisti vie lähisukulaistani oikeuteen jatkuvasti vuosien ajan täysin valheellisilla syytöksillä. Itse joutui tekemisistään istumaan, mutta "peli" jatkui ja jatkui.

Olen nähnyt ihan läheltä mitä on persoonallisuushäiriöt ja miten sellainen vaikuttaa isoon joukkoon ihmisiä.

Silti sanon, että ihmisenä en ole sen kummempi. Uskon Raamatun sanan siitä, että minussa ei ole mitään hyvää.
Mihin Raamatun kohtaan viittaat, kun sanot ettei sinussa ole mitään hyvää?


Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #20 : 29.08.15 - klo:22:30 »
Onneksi meille on annettu yksinkertainen veren evankeliumi. Jumala lupaa, että kaikille, jotka ottavat Jeesuksen vastaan, Hän antaa voiman siihen. Se on Jumalan ihme, joka ei synny ihmisvoimin.

Jumala kutsuu syntisiä käymään oikeutta kanssaan, voidakseen puhdistaa kaikki synnit villanvalkoisiksi. Jumalan tahto on, että KAIKKI ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

Sairaat paranevat, evankeliumia julistetaan kaikille, homot eheytyvät, narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä vapautuu heikon itsetuntonsa aiheuttamasta itsetehostamisen tarpeesta...

Tunnen hyvin erään sisaren, jonka paniikkihäiriö ja torikammo parani ehtoollisen aikana. Hän ei huomannut ehtoollisella mitään erikoista, mutta meni kokouksen jälkeen kauppaan. Kun hän tuli kaupasta, hänen kasvonsa säteilivät iloa, odotin häntä autossa. Hän kertoi, että normaalisti hänen sykkeensä nousee ja kädet hikoilevat, ja hän luulee, että kaikki tuijottavat, mutta nyt hän oli ihan rauhallinen ja rento, ilman pienintäkään paniikkia. Olen aika ajoin kysynyt häneltä, onko paniikki palannut, hän hymyilee, että ei ole, poissa on ja pysyy!

Jimmy Huhtala sanoi olleensa rasisti ja väkivaltainen ennen uskoontuloa, hän nautti väkivallasta ja ihaili rikollisia. Hän joi myös aina viinaa, kun vain mahdollista . Sitten hän kohtasi koulussa uskovaisen, jossa oli jotain rauhallista ja lämmintä. Tuo uskovainen oli ystävällinen eikä tuominnut tai katsonut nenänvartta pitkin, päinvastoin todisti hienovaraisesti uskostaan. Lopulta Jimmy halusi pastorin juttusille ja tuli uskoon. Jimmy kertoi minulle, että Jumala teki hänestä silmänräpäyksessä suvaitsevaisen ihmisen, Hän otti rasismin pois. Jimmy ei enää koskaan sen jälkeen ole voinut ajatella rasistisesti kenestäkään ihmisestä. Jumala otti myöskin alkoholinhimon kokonaan pois. Jotkut ihmiset ovat joskus sanoneet Jimmylle, että kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Jimmy kuitenkin vastaa, ettei hän ole enää alkoholisti, koska hän voi ottaa viinapullon tai kaljapullon käteensä, eikä hänellä ole minkäänlaisia vaikeuksia olla juomatta, siihen kädessä olevaan pulloon ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista tunnesidettä. Myös väkivallasta Jumala on Jimmyn parantanut, kiltimpää ja ystävällisempää miestä saa hakea.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #21 : 29.08.15 - klo:22:31 »
Minä olen nähnyt kuinka narsisti vie lähisukulaistani oikeuteen jatkuvasti vuosien ajan täysin valheellisilla syytöksillä. Itse joutui tekemisistään istumaan, mutta "peli" jatkui ja jatkui.

Olen nähnyt ihan läheltä mitä on persoonallisuushäiriöt ja miten sellainen vaikuttaa isoon joukkoon ihmisiä.

Silti sanon, että ihmisenä en ole sen kummempi. Uskon Raamatun sanan siitä, että minussa ei ole mitään hyvää.
Mihin Raamatun kohtaan viittaat, kun sanot ettei sinussa ole mitään hyvää?

Kysymys on Micelle, mutta minä vastaisin tuohon Paavalin tapaan: "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää…" Room. 7:18.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #22 : 29.08.15 - klo:22:58 »
Narsismia on näköjään eri asteista. Allaolevassa linkissä on pitkä luettelo narsistin ominaisuuksia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että noin tyylipuhdasta narsismia tuskin esiintyy missään. Mielestäni jokaisessa esiintyy kuitenkin jokin noista ominaisuuksista, itserakkaus ainakin. Jos rakastaisi lähimmäistään niin kuin itseään, olisi (ainakin puoleksi) lain täyttänyt.

http://www.vauva.fi/keskustelu/1073392/ketju/hei_miten_narsisti_eroaa_itserakkaasta
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #23 : 29.08.15 - klo:23:15 »
Paulus vastasikin jo. Ymmärrän sen ihan noin kun on kirjoitettu. Lainkaan edessä en ole sen parempi, koska olen rikkonut yhdessä kohtaa ja siten olen syyllinen kaikissa kohdin.

Ymmärrän omasta kokemuksesta sen kuinka inhimillisesti tuskallista on kärsiä narsistin touhuista. En vähättele sitä. Se on usein aivan kammottavaa ja olen yöunia sellaisen vuoksi menettänyt. Yritän silti jättää aina nekin asiat Jumalan käsiin.

Ja en muuten todellakaan jaksa sitä rallia, että onko uudestisyntyneessä sitten kuitenkin jotain hyvää vai ei. Vastaan että ei ole. Hänessä ei ole jotain hyvää, vaan täydellisyys. Lahjan kautta.
« Viimeksi muokattu: 29.08.15 - klo:23:16 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #24 : 30.08.15 - klo:00:32 »

Ja en muuten todellakaan jaksa sitä rallia, että onko uudestisyntyneessä sitten kuitenkin jotain hyvää vai ei.
Ole huoleti, en minäkään jaksa sitä rallia (taas...) käydä läpi.
En vain usko, että kukaan uskova oikeasti uskoo että hänessa ei ole mitään hyvää.
Mielestäni niin sanova saattaa olla hiukan omahyväinen :) koska on päässyt
tässä asiassa niin pitkälle.

Mutta eihän se olekaan pääasia montako prosenttia meissä on hyvää ja montako pahaa,
tai paljonko kuvittelemme meissä olevan hyvää tai pahaa.
Vaan se, että Jeesus on kerta kaikkiaan sovittanut meidät.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #25 : 30.08.15 - klo:01:21 »
Onhan meissä syntiinlankeemuksen lisäksi nähtävänä myös jumalan kuvaa. Ja kaikki hyvä tulee Jumalalta. Hengen hedelmä on Hänen luomaa.
Ja Jumala on tehnyt kaikki meidän hyvät työmme. Jes. 26:12.

Kuitenkin. Jos Pyhä Henki saa näyttää meille millaisia me olemme pohjia myöden. Totuuden meistä. Ei meillä ole mitään kerskattavaa.
Monet hyvät työt, jotka teemme itse. Ne kun näytetään motiiveja myöden, niin emme puhtaita papereita silloin saa.
Kaikessa olemme vilpillisiä oman edun tavoittelijoita. Vain Jumalan aikaan saama hyvä työ kestää.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #26 : 30.08.15 - klo:09:00 »

Ja en muuten todellakaan jaksa sitä rallia, että onko uudestisyntyneessä sitten kuitenkin jotain hyvää vai ei.
Ole huoleti, en minäkään jaksa sitä rallia (taas...) käydä läpi.
En vain usko, että kukaan uskova oikeasti uskoo että hänessa ei ole mitään hyvää.
Mielestäni niin sanova saattaa olla hiukan omahyväinen :) koska on päässyt
tässä asiassa niin pitkälle.

Mutta eihän se olekaan pääasia montako prosenttia meissä on hyvää ja montako pahaa,
tai paljonko kuvittelemme meissä olevan hyvää tai pahaa.
Vaan se, että Jeesus on kerta kaikkiaan sovittanut meidät.

Itse en käsitä prosenttiajattelua näissä asioissa yhtään. Ja mitä väliä sillä on ajattelenko, että minussa on tai ei ole hyvää?
Jos tunteilla näitä asioita päätettäisiin, niin kaikkihan meistä olisi hyviä ihmisiä. Itse tarkastelen asiaa sen kautta mitä sana ilmoittaa, en sitä kautta miltä minusta tuntuu.

Hengellisiä totuuksia ei minusta pidä tunteiden varassa punnita. Jos Raamatun ilmoitukseen uskominen on omahyväistä, niin olkoon sitten niin. Minusta se ei ole pitkälle pääsemistä. Mutta sen olen kyllä huomannut, että jos tätä aihetta ihmisen totaalisesta turmeltuneisuudesta pitää esillä, niin pian saa tekopyhän ja teeskentelijän maineen. Mutta en minä ole sitä Raamattuun lisännyt. Ihmisiä nyt vaan ärsyttää se, että eivät saa olla pikkasen hyviä ihmisiä. Tai ainakin vähän parempia kuin ne kaikkein pahimmat.

Omalla huonoudella ei tarvitse kerskata, mutta kyllä sen saa kertoa minkä sana ilmoittaa. Ja minua alkoi ärsyttämään tästä asiasta vänkääminen. Niin pieni sielu on poika paralla. Tulkoon sekin tässä tunnustetuksi.
« Viimeksi muokattu: 30.08.15 - klo:09:06 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #27 : 30.08.15 - klo:09:56 »
Hannu Lauerma kertoo kriminaalipsykiatrin kannan median ylläpitämään narsismikeskusteluun:

http://www.turkulainen.fi/artikkeli/280174-psykiatri-narsismi-syytoksista-tuli-lyomaase

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #28 : 30.08.15 - klo:10:12 »
"Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia." (Room. 7:25).

Kaikessa huonouden ja heikkouden tunnossa saamme silti uskoa totuutena myös sen, mitä hebrealaiskirje sanoo:

"Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen uhrilla kartakaikkiaan." (Hebr. 10:10). Ja: "Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään." (Hebr. 10:14).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ihminen

  • Viestejä: 41
Vs: Psykopaatti voi muuttua
« Vastaus #29 : 30.08.15 - klo:10:13 »
Hannu Lauerman mukaan esimerkiksi persoonallisuushäiriöisen masennuksen hoito estäisi monia ongelmia. Lisäksi narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä hyväksyy itsensä vasta jos muut voivat hänet hyväksyä. Näennäisen vahvan itsetunnon alla on äärimmäisen hauras itsetunto, jota narsisti pyrkii pönkittämään joskus jopa jonkun toisen ihmisen kustannuksella.

Veren evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta muuttaa ihmisen, Jumalan käsissä jokainen muuttuu. Tämä on ilosanoman ydin.

Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. (2.Kor.5:17)