Ajatteletko siis, että uskovat juutalaiset tullaan kokoamaan Israeliin ennen loppua?
Tällä hetkellä tuo vaatimus juutalaisesta uskonnosta taitaa aiheuttaa ongelmia. En tiedä mikä on käytännön tilanne.
Jos sitten mietitään miksi uskovat juutalaiset pitäisi koota Israeliin, siinä on aikamoisia pulmia, jos ajattelee dispensationalismin perusteita - niitä on niin monta varianttia, että sanoi melkein mitä tahansa, joku sanoo, ettei se noin mene.
Eräät uskovat, että Jerusalemiin pystytetään 3.temppeli.
Ehkä niin käy, koska onhan sitä intoiltu monenmuunkin asian suhteen tässä maailmassa.
Se ei kuitenkaan olisi Jumalan temppeli, koska hän ei asu käsin tehdyissä temppeleissä. Seurakunta on Pyhän Hengen temppeli.
Eläinuhreilla ei ole enää mitään merkitystä kristillisessä mielessä.
Dispensationalismin mukaan tämä nykyinen maa menee tuusan nuuskaksi.
Mitä mieltä olisi saada hetkeksi ko. maapläntti juutalaisten hallintaan.
Ajattelussa Jumala sidotaan siihen, että Jeesus ei voi tulla ennenkuin tietyt maa-alueet ovat juutalaisten hallussa.
Mielestäni tuollaisen ajattelun takana on se, että Jumala haluaisi jotenkin näyttää, että vaikka meni tuhansia vuosia, sainpas sittenkin muutaman neliökilometrin Lähi-Itää takaisin ja sitten alkaa pommit lentää.
Mitähän näistä pitäisi oikeasti ajatella? Onko Siionin vuori vertauskuvaa?
Ps. 74:2
Muista seurakuntaasi, jonka muinoin omaksesi otit, jonka lunastit perintösuvuksesi. Muista Siionin vuorta, jolla sinä asut.
Ps. 132:13
Sillä Herra on valinnut Siionin, halunnut sen asunnoksensa:
1. Kor. 3:16
Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
Jes. 12:6
Huutakaa ja riemuitkaa, Siionin asukkaat, sillä suuri on teidän keskellänne Israelin Pyhä."
Matt. 18:20
Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."
Jes. 24:23
Ja kuu punastuu, ja aurinko häpeää, sillä Herra Sebaot on kuningas Siionin vuorella ja Jerusalemissa
Jes. 34:8
Sillä Herralla on koston päivä, maksun vuosi Siionin asian puolesta.
Ilm.6
9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"
11 Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.
Joel 2:32
Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu
Sak. 1:14
Ja enkeli, joka puhutteli minua, sanoi minulle: "Saarnaa ja sano: Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Jerusalemin ja Siionin puolesta suurella kiivaudella.
Ob. 1:17
Mutta Siionin vuorella saavat olla pelastuneet, ja se on oleva pyhä, ja Jaakobin heimo on perivä perintönsä.
Ob. 1:21
Pelastajat nousevat Siionin vuorelle tuomitsemaan Eesaun vuorta. Ja kuninkuus on oleva Herran.
(Mikä onkaan Eesaun vuori? Hengellisesti.)
Sak. 8:3
Näin sanoo Herra: Minä käännyn jälleen Siionin puoleen ja tulen asumaan Jerusalemin keskelle, ja Jerusalemia kutsutaan Uskolliseksi Kaupungiksi ja Herran Sebaotin vuorta Pyhäksi Vuoreksi.
Hepr. 12:22
vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö
23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.