Puimatanner

Puimatanner => Raamattupiiri => Aiheen aloitti: Natanael - 25.03.18 - klo:18:48

Otsikko: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:18:48
Minua on jo pidempään mietityttänyt eräs Raamatun laajemmista kertomuksista, nyt siis otsikossa mainittu teema vuorelta vuorelle.
Tällä tarkoitan siis matkaa Siinailta Jumalan vuorelta Siionin vuorelle.
Raamattu ei ihan sanatarkasti tuollaista esitä, mutta mielestäni tuollainen ajatus/kokonaisuus Raamatusta löytyy.

Ajatukseni olisi siis tutkia mitä reitin alussa, matkalla ja lopussa tapahtuu.
Matkan varrelta löytyy muitakin vuoria.


-
Niin ja niitä muita laajempia kertomuksia ovat
-punainen lanka alkaen ensimmäisestä Mooseksen kirjasta jatkuen Golgatalle
-lähtö Egyptistä ja pääseminen perille Luvattuun maahan
-jotenkin aavistelen, että yksi suuri kertomus alkaa 1. Kun. 8:10 ja loppuu Neh. 12:40 vastaten Ap. t. 2:1 / Ilm. 7:9-10




Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:18:52
Siinailla Hoorebin vuorella annettiin laki.
Sieltä lähti liikkeelle myös Jumalan arkki.

Ennen Jordanin ylitystä Raamatussa puhutaan Jumalan arkista. En ole havainnut että puhuttaisiin Herran arkista.
Sitten kun Jordan oli ylitetty, puhutaan Herran arkista, paitsi sellaisissa kohdissa, joissa tapahtui jotain väärää, esimerkiksi siinä yhteydessä, kun filistealaiset ryöstivät arkin.


Miksikö noin?

Ehkäpä tästä syystä:

Gal. 3

21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:19:03
Vuori kuvaa Raamatussa pysyvyyttä, jotain sellaista mikä ei muutu ja sellaista, johon voi turvata.

Nykykielessäkin joku saattaa sanoa "luotan kuin vuoreen"


Kun Raamattu kutsuu joitakin vuoria Jumalan vuoriksi, niillä täytyy olla joku erityinen hengellinen merkitys.


Hooreb
2. Moos. 24:13
Silloin Mooses ja hänen palvelijansa Joosua lähtivät; ja Mooses nousi Jumalan vuorelle.
1. Kun. 19:8
Niin hän nousi ja söi ja joi. Ja hän kulki sen ruuan voimalla neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä Jumalan vuorelle, Hoorebille, asti.


Baasan

Ps. 68:15
Baasanin vuori on Jumalan vuori, Baasanin vuori on monihuippuinen vuori.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:19:19
Miksi Hooreb on Jumalan vuori?
Miksi Baasan on Jumalan vuori? Onko sillä merkitystä, että se on monihuippuinen vuori?

Mitä siellä tapahtui?
Mitä ne kertovat meille?
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: albert1 - 25.03.18 - klo:20:54
Miksi Raamattu on paikoitellen niin epäselvä ja vaikeasti ymmärrettävä kirja?
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:21:10
Ehkä eräs syy tuohon ymmärtämisen vaikeuteen on se, että myös uskossa olevalle riittäisi koko iäksi mielenkiintoista tutkittavaa ja löydettävää.

Raamatussa on useita kerroksia.
Uskon, että se mitä kerrotaan tapahtuneen, myös historiallisesti tapahtui.
Yksittäistä tapahtumaa voi soveltaa opetuksena elämän erilaisiin tilanteisiin.
VT sisältää hurjan määrän esikuvallista kerrontaa, mikä liittyy tietysti erityisesti Jeesukseen, mutta myös esimerkiksi uskovan hengelliseen kilvoitteluun.

Tämän ketjun aiheeseen liittyen israelilaisia vastaan tuli kansoja, jotka estivät heitä pääsemästä maahansa eli tulemasta uskoon: edomilaiset, mooabilaiset ja ammonilaiset.

Noilla kolmella kansalla on jokaisella erityinen hengellinen merkitys.


Vastaavasti jokainen luvatusta maasta hävitettäväksi määrätty kansa kuvaa niitä hengelliseen elämään liittyviä asioita, joista pitää saada voitto.
Sama pätee jättiläisiin ja viholliskuninkaisiin.

Lyhyt esimerkki:
Jeriko kuninkaineen ja paksuine muureineen edustaa niitä asioita/syntejä, jotka murtuvat ihmisen tullessa uskoon.
Vuorella ollut Ain kaupunki edustaa niitä kaikille näkyviä syntejä, joista ei eka kerralla pääse eroon, jos tekee aakanit.
Viisi luolaan piiloutunutta nimettyä kuningasta edustaa viittä nimettyä syntiä, jotka usein uskovaa vaivaavat.
Jne.

Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Paulus - 25.03.18 - klo:21:25
Miksi Raamattu on paikoitellen niin epäselvä ja vaikeasti ymmärrettävä kirja?

Pääasiat Raamatussa ovat niin selkeitä, että lapsikin voi ne ymmärtää. Olen kiitollinen siitä, että sain lapsena käydä pyhäkoulua ja oppia jo silloin näitä pääasioita. Mutta Raamatun epäselvyys johtuu Raamatun lukijasta, kukaan ei pääse asemaan, jossa hän voisi kerskata siitä, että ymmärtää kaiken. Viisaimmallakin on paljon oppimista.

Täälläkin on ilahduttavasti niitä, jotka tutkivat Vanhan testamentin kirjoituksia tiedostaen, että ne monelta osin viittaavat Kristukseen. Ja tämähän on alkuseurakuntaa ajatellen suuriarvoista, koska meidän tuntemaa Raamattua ei silloin vielä ollut.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 25.03.18 - klo:21:37
VT vastaa hämmästyttävän suoraan siihen kysymykseen, kuka voi pelastua.

Joos.3
14 Kun kansa sitten lähti liikkeelle teltoistaan mennäksensä Jordanin poikki, liitonarkkia kantavien pappien käydessä kansan edellä,
15 ja niin pian kuin liitonarkin kantajat tulivat Jordanille ja liitonarkkia kantavien pappien jalat painuivat rantaveteen, niin vaikka Jordan koko elonleikkuuajan on tulvillaan yli kaikkien äyräidensä,
16 pysähtyi ylhäältä päin virtaava vesi ja seisoi yhtenä roukkiona hyvin kaukana Aadamin luona, sen kaupungin, joka on Saaretanin vieressä; ja se vesi, joka virtasi alaspäin Aromereen, Suolamereen, hävisi kokonaan. Niin kansa kulki virran yli Jerikon kohdalta.
17 Ja Herran liitonarkkia kantavat papit seisoivat alallaan kuivalla pohjalla keskellä Jordania, kaiken Israelin kulkiessa kuivaa myöten, kunnes koko kansa oli ehtinyt kulkea Jordanin yli.


Vastaus on siis, että AadamIsta alkaen kaikilla on mahdollisuus pelastua, kun kulkevat Jordanin yli.
Kannattaa muistaa, että israelilaisten mukana kulki suuri joukko alkujaan muita kansallisuuksia.
Yksi esikuva ei tietenkään kerro kaikkia mahdollisia asioita esimerkiksi pelastuksesta.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Paulus - 25.03.18 - klo:21:40
Eräs suurin Raamatun ymmärtämisen vaikeus on henkilökohtaisen uskon puute. Kun usko avautuu, silloin avautuvat myös monet Raamatun totuudet, eivät kaikki kerralla, vaan vähitellen. Ja tätä prosessia riittää elämän loppuun asti.

Olen itse tätä kokenut, vasta uskoontultuani innostuin Raamatun lukemisesta. Silti olen vielä edelleen alkutaipaleella.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 30.03.18 - klo:09:25
Jatkan hieman tuota Jordanin ylitykseen liittyvää ajatusta.

Mihin se vesi meni, joka väistyi pappien astuttua Jordaniin?

Se meni maanpinnan matalimpaan paikkaan, Suolamereen.
Niitä syntejä ei enää muistella.


https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuollutmeri
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 30.03.18 - klo:09:27
Kansaa, joka oli syntynyt erämaassa ei oltu ympärileikattu.

Inhimillisesti katsoen oli aivan järjetöntä, että sotimaan lähtevät miehet ympärileikataan juuri ennen taisteluita.
Raamattu on kuitenkin hengellinen kirja, jolla on ennen kaikkea hengellinen sanoma.


Uudessa Testamentissa kerrotaan ympärileikkauksesta näin:

Room.2:
28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Ympärileikkaus tapahtui Gilgalissa. Joos.5:
7 Mutta hän herätti heidän poikansa heidän sijaansa; ne Joosua ympärileikkasi, sillä he olivat ympärileikkaamattomia, koska ei heitä oltu ympärileikattu matkalla.
8 Kun koko kansa oli saatu ympärileikatuksi, pysyivät he paikallaan leirissä, kunnes olivat toipuneet.
9 Niin Herra sanoi Joosualle: "Tänä päivänä minä olen vierittänyt teidän päältänne Egyptin häväistyksen". Sentähden kutsutaan paikkaa vielä tänäkin päivänä Gilgaliksi.

Gilgalissa, joka kertoo siis Golgatasta, ihminen uudestisyntyy ja Egyptin häväistys jää taakse.

Ja mitä sitten tapahtuu?
Jeesus astuu sydämeen:

Joos.5:
13 Ja tapahtui Joosuan ollessa Jerikon luona, että hän nosti silmänsä ja näki miehen seisovan edessään, paljastettu miekka kädessä. Ja Joosua meni hänen luokseen ja sanoi hänelle: "Oletko sinä meikäläisiä vai vihollisiamme?"
14 Niin hän sanoi: "En, vaan minä olen Herran sotajoukon päämies ja olen juuri nyt tullut". Niin Joosua heittäytyi kasvoilleen maahan, kumarsi ja sanoi hänelle: "Mitä herrallani on sanottavana palvelijalleen?"



Syy siihen, että ympärileikkausta ei tehty täsmälleen Jordanin ylityksen hetkellä on luonnollinen.
Raamattu yhdistää Jordanin ja Gilgalin kivien avulla samaksi.
Joos.4
20 Ja ne kaksitoista kiveä, jotka he olivat ottaneet Jordanista, Joosua pystytti Gilgaliin.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 30.03.18 - klo:09:29
Olen siinä käsityksessä, että Jumala lupasi israelilaisille Jordan-joen länsipuolisen alueen.
Ennen kuin israelilaiset pääsivät Luvattuun maahan ruubenilaiset, gaadilaiset ja toinen puoli manassen sukukuntaa ihastuivat Jordanin itäpuolisiin alueisiin ja Mooses antoi sen heille.
4. Moos. 32:1,33

Näen tuon kokonaisuuden esikuvallisesti niin, että Jumala olisi tarkoittanut koko Israelille Luvatun maan, mutta osa heistä tyytyi lain edustajan, Mooseksen, antamaan maahan.
Näinhän tilanne on nykyäänkin.


Se mitä Jumala lupasi Abramille ja hänen jälkeläisilleen on toinen juttu.
Abramilla/Aabrahamilla oli lapsia Haagarin, Saaran ja Keturan kanssa.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 30.03.18 - klo:09:33
Esikuvallisesti oli tärkeää, että myös ruubenilaiset, gaadilaiset ja toinen puoli manasselaisiakin meni Jordanin yli.

Joos.4:12
Israelilaisten kärkijoukkona kulkivat joen poikki valmiina taisteluun Ruubenin ja Gadin heimot ja puolet Manassen heimosta, kuten Mooses oli käskenyt.


Myös nuo kaksi ja puoli sukukuntaa tarvitsivat pelastuksen eli menemisen Jordanin yli.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 30.03.18 - klo:20:42
Mennänpä ajassa hieman taaksepäin Meriban vesien luokse lukuun 4
Moos.20

Luku alkaa maininnalla, että kansa asettui Kaadekseen ja, että Mirjam kuoli siellä.
Kaades tarkoittaa pyhää.
Mirjamin nimi tarkoittaa kapinallista.

Olikohan nimien merkitys ja tapahtuma- ajankohta sattumaa?

Mitä tuolla Kaadeksessa tapahtui?

Siellä toistui samankaltainen tapahtuma kuin erämaavaelluksen alussa.
Kansalle tuli jano ja kansa alkoi riitelemään.


Aiemmin Jumala teki Refidimissä vesi-ihmeen siten, että hän käski Mooseksen lyödä sauvalla kalliota.

Nyt Jumala kehoitti Moosesta ja Aaronin puhumaan kalliolle.

"7 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
8 "Ota sauva ja kokoa seurakunta, sinä ja veljesi Aaron, ja puhukaa heidän silmiensä edessä kalliolle, niin se antaa vettä, ja sinä saat vettä tulemaan heille kalliosta ja juotat joukon ja sen karjan".

Mooses toimi kuitenkin toisin ja siitä koitui rangaistus.
Mooses rikkoi tuossa tapahtumassa esikuvan. Jeesusta voitiin lyödä vain kerran eli hän kuoli vain yhden kerran.

11 Niin Mooses nosti kätensä ja iski kalliota kahdesti sauvallansa, ja siitä lähti runsaasti vettä, niin että kansa ja sen karja saivat juoda.
12 Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Koska ette uskoneet minuun ettekä pitäneet minua pyhänä israelilaisten silmien edessä, niin te ette saa viedä tätä seurakuntaa siihen maahan, jonka minä heille annan".
13 Tämä oli Meriban vesi, jonka luona israelilaiset riitelivät Herraa vastaan ja hän näytti heille pyhyytensä.


Tuo tapahtuma johti pian Aaronin kuolemaan Hoorin vuorella

23 Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille Hoorin vuorella, Edomin maan rajalla, näin:
24 "Aaron otetaan nyt pois heimonsa tykö, sillä hän ei pääse siihen maahan, jonka minä annan israelilaisille, koska te niskoittelitte minun käskyäni vastaan Meriban veden luona.
25 Ota Aaron ja hänen poikansa Eleasar ja vie heidät Hoorin vuorelle.
26 Ja riisu Aaronilta vaatteet ja pue ne hänen poikansa Eleasarin ylle. Aaron otetaan pois ja kuolee siellä."
27 Ja Mooses teki, niinkuin Herra oli käskenyt; ja he nousivat Hoorin vuorelle koko kansan silmien edessä.
28 Ja Mooses riisui Aaronilta vaatteet ja puki ne hänen poikansa Eleasarin ylle. Niin Aaron kuoli siellä vuoren huipulla, mutta Mooses ja Eleasar astuivat alas vuorelta.
29 Ja kun koko kansa sai tietää, että Aaron oli kuollut, niin he itkivät Aaronia kolmekymmentä päivää, koko Israelin heimo.



Tuossa luvussa risteää mielestäni monta opetusta.
Ensinnäkin siinä kerrotaan yksittäisten ihmisten tottelemattomuudesta ja sen seurauksista.
Kannattaa muistaa, että sekä Mooses että Aaron, jos ketkä, olivat tekemisissä Jumalan kanssa. Heille olisi pitänyt olla ilmiselvää, että heidän olisi pitänyt totella Jumalaa.


Toiseksi tuo kertoo jälleen esikuvallisesti Jeesuksesta.
Aaron oli ylimmäinen pappi.

Aaron kuoli,  "koska te niskoittelitte minun käskyäni vastaan Meriban veden luona."

Tuossa ilmoitetaan Aaronin kuolinsyyksi kansan synti.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 30.03.18 - klo:20:46
Nyt kannattaa katsoa mitä seuraavassa luvussa kerrotaan.

4.Moos.20 kerrotaan Ylimmäisen papin kuolema esikuvallisesti

Luvussa 21 kerrotaan mitä se merkitsee:


7 Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: "Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme." Ja Mooses rukoili kansan puolesta.
8 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon".
9 Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 01.04.18 - klo:12:47
Minua jotenkin koskettaa tuo luvun 20 kertomus nähtynä yksilön kannalta.

Aaron oli tärkeässä hengellisessä tehtävässä ja hän kohtasi Jumalan useasti tavalla, mikä ei ole kovin tavanomaista ihmisille.

Vieläpä Meriban lähellä Aaron kohtasi Jumalan:

"Mutta Mooses ja Aaron menivät seurakunnan luota ilmestysmajan ovelle ja lankesivat kasvoilleen. Silloin näkyi Herran kirkkaus heille."

Sitten kohta hän myös henkilökohtaisesti teki väärin.
Sitten ollaankin jo Edomin rajalla. Lähellä sitä mitä vastaan Raamatussa on useita tuomioita.

"Mutta Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille Hoorin vuorella, Edomin maan rajalla, näin:
24 "Aaron otetaan nyt pois heimonsa tykö, sillä hän ei pääse siihen maahan, jonka minä annan israelilaisille, koska te niskoittelitte minun käskyäni vastaan Meriban veden luona."
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 01.04.18 - klo:23:24
Tarkoitukseni oli siis lähteä liikkeelle Jumalan vuorelta liiton arkin matkassa kohti Siionin vuorta.
Aiemmin luulin, että Siionin vuori oli myös Jumalan vuori, mutta sitä sanotaankin Herran vuoreksi.

Tässä ketjussa on jo nyt harhailtu pahemmin kuin israelilaiset erämaassa.
(ja osa viesteistä siirretty toiseen ketjuun)

Yhdestä näkökulmasta katsoen olisi ollut parempi mennä Moorian vuorelle Aabrahamin seuraan ja kulkea aikanaan samalle vuorelle Daavidin ja Salomon seurassa ja edelleen jatkaa Golgatalla.

Minulla ei ole etukäteen tiedossa reittiä, jota ajattelin tutkia. Vain sieltä täältä jotain ajatuksia, joista en varmuudella tiedä vielä liittyvätkö ne ajattelemaani kokonaisuuteen vai eivät. Tai onko sitä kokonaisuutta aavistelemallani tavalla edes olemassa.

Hoorebin juurella tapahtui monenlaista.
Ajattelin kuitenkin tässä ketjussa keskittyä vain lain arkkiin ja matkan varrella vastaan tuleviin vuoriin ja niiden sanomaan, jos niillä sellaista on.

Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 02.04.18 - klo:13:58
Tuo lause "Edomin maan rajalla" ja Siinain vuori, johti minut konfliktiin erilaisten Raamatun ajan karttojen ja monien vallalla olevien uskomusten kanssa.

Jos ne paikat, joissa Israelin väitetään erämaavaelluksen aikana ko. karttojen mukaan käyneen ovat totta, Aaron luopui uskosta tai vaihtoehtoisesti Jumala sallii synnin.

Olen jo vuosia kummastellut erämaavaellusta ja Joosuan kirjaa tutkiessani joitakin asioita, jotka näyttävät olevan ristiriidassa hengellisten totuuksien kanssa, jos katsellaan ns. Raamattukarttoja.

Nyt taisi tulla täysi välirikko eräiden "totuuksien" kanssa.


En taaskaan tiedä mihin nämä ajatukset johtavat, mutta kirjaan niitä tähän.

Gal.4:25
Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

Tuon jakeen perusteella erään luostarin paikka liitettynä erämaavaelluksen tapahtumiin on täysin väärässä paikassa.
http://www.ortodoksi.net/index.php/Pyhän_Katariinan_luostari_(Siinai)

Eiliseen asti oli siinä luulossa, että israelilaiset lähtivät yhtenä porukkaa Egyptistä ja, että egyptiläiset lähtivät heti heidän jälkeensä.
Kumpaakaan ei ole Raamatussa sanottu.

Mooses oli ollut paossa midianilaisten maassa, joten hän taatusti tiesi, ettei sinne pääse Suezin lahden väärältä puolelta.

Miksi ihmeessä juutalaiset olisivat luovuttaneet Siinain ja pyhän paikkansa egyptiläisille 1982.

Raamatun hengelliset totuudet vääristyvät, jos Edom ja Hoorin vuori sijoitetaan niin kuin ne kartoissa on sijoitettu. Viittaan lukuisiin Raamatun karttakirjoihin mitä minulla on.

Luonnollinen johtopäätös tuosta on, että Siinain vuori on Arabian puolla ja, että israelilaiset kulkivat jostain kohtaa Akabanlahden yli.


klips - jotain tarpeetonta poistettu
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 02.04.18 - klo:19:05
Liiton arkin ja vuorien lisäksi minua kiinnostavat kansat.
Tietyt kansat Jumala määräsi tuhottavaksi, toiset jätettiin koettelemaan Israelia.
Eräs kysymys on se, ketkä kuuluvat Jumalan kansaan. Ja se, missä asemassa he ovat suhteessa Jumalaan.
Tässä minulla on edelleenkin mielessä hengellinen näkökulma, ei etninen.


Abramille luvattiin paljon jälkeläisiä ja maa jo ennen kuin hänestä tuli Aabraham.

Aabrahamille syntyi Ismael orjasta. Haagarista.
Aabrahamille syntyi Iisak Saarasta. Lupauksen lapsi.
Aabrahamille syntyi mm. Midian Keturasta. Midianilaisista tuli orjuuttajia.

Ilmeisesti orjan jälkeläiset ja orjuuttajat olivat myöhemmin kimpassa niin kuin tästä käy ilmi:

27 Tulkaa, myykäämme hänet ismaelilaisille, mutta älköön kätemme sattuko häneen, sillä hän on meidän veljemme, meidän omaa lihaamme." Ja hänen veljensä kuulivat häntä.
28 Kun nyt midianilaiset kauppiaat menivät siitä ohitse, vetivät veljet Joosefin ylös kaivosta; ja he myivät Joosefin kahdestakymmenestä hopeasekelistä ismaelilaisille. Nämä veivät Joosefin Egyptiin.

ja tästä

Tuom.8
21 Silloin sanoivat Sebah ja Salmunna: "Nouse sinä ja pistä meidät kuoliaaksi, sillä miehellä on miehen voima". Niin Gideon nousi ja surmasi Sebahin ja Salmunnan. Ja hän otti heidän kameliensa kaulasta puolikuukorut.
22 Niin Israelin miehet sanoivat Gideonille: "Hallitse sinä meitä, sekä sinä itse että sinun poikasi ja poikasi poika; sillä sinä olet vapauttanut meidät Midianin käsistä".
23 Mutta Gideon vastasi heille: "En minä hallitse teitä, eikä minun poikani ole hallitseva teitä; Herra on teitä hallitseva".
24 Ja Gideon sanoi heille: "Yhtä minä pyydän teiltä: antakoon kukin minulle heiltä saaliiksi saamansa nenärenkaan". Heikäläisillä näet on kultaiset nenärenkaat, koska ovat ismaelilaisia.

Hengellisissä mielessä ismaelilaisista ja midianilaisista tulee samaa poppoota.

1.Moos.25
6 Mutta sivuvaimojensa pojille Aabraham antoi lahjoja; ja hän lähetti heidät vielä eläessänsä pois poikansa Iisakin luota itään päin, Itäiselle maalle.


Koska Aabraham lähetti pojat itään, nuo kansat pitäisi löytyä myös sieltä suunnalta.

-

Iisakin pojat olivat Eesau ja Jaakob.
Raamattu puhuu paljon Eesauta vastaan. Hengellisessä mielessä.
Kuitenkin Raamattu sanoo merkillisesti:

1.Moos.36
8 Ja Eesau asettui Seirin vuoristoon, Eesau, se on Edom.
5.Moos.23
7 Edomilaista älä inhoa, sillä hän on sinun veljesi.


Edomilaiset olivat israelilaisille veljiä eikä mooabilaistenkaan kimppuun saanut hyökätä.
Kysymys kuuluu, mitä tuo tarkoittaa hengellisesti?

5.Moos.2.
 Ja käske kansaa sanoen: Te tulette kulkemaan Seirissä asuvien veljienne, Eesaun jälkeläisten, alueen kautta. He pelkäävät teitä, mutta te pitäkää itsestänne tarkka vaari:
5 Älkää ryhtykö taisteluun heidän kanssansa, sillä minä en anna teille jalanleveyttäkään heidän maastansa, koska minä olen antanut Seirin vuoriston Eesaun omaksi.
6 Rahalla te ostakaa heiltä ruokaa syödäksenne; vesikin hankkikaa heiltä rahalla juodaksenne.
7 Sillä Herra, sinun Jumalasi, on siunannut sinua kaikissa kättesi töissä. Hän on pitänyt huolen sinun vaelluksestasi tässä suuressa erämaassa. Jo neljäkymmentä vuotta on Herra, sinun Jumalasi, ollut sinun kanssasi, eikä sinulta ole mitään puuttunut.'
8 Niin me lähdimme pois veljiemme, Eesaun jälkeläisten, luota, jotka asuvat Seirissä, poiketen Aromaan tieltä, joka tulee Eelatista ja Esjon-Geberistä. Me käännyimme toisaalle ja lähdimme kulkemaan Mooabin erämaan tietä.
9 Ja Herra sanoi minulle: 'Älä käy Mooabin kimppuun äläkä ryhdy taisteluun heidän kanssaan, sillä minä en anna heidän maastaan mitään sinun omaksesi, koska minä olen antanut Aarin Lootin jälkeläisten omaksi'.


Onko edomilaisissa sittenkin Jumalan lapsia, vaikka heidän suhteensa Jumalaan oli vinksallaan?

Tuon kysymyksen asettaa mm. tämä:

5.Moos.33
 hän sanoi: "Herra tuli Siinailta, Seiristä hän nousi loistaen heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta; hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli.

Toisaalta Hes.35 annetaan tyly tuomio Seirin vuorelle.

2 "Ihmislapsi, käännä kasvosi Seirin vuorta kohti ja ennusta sitä vastaan
7 Minä teen Seirin vuoren tyhjäksi ja autioksi ja hävitän sieltä menijän ja tulijan.

Tuleeko tuo tuomio sitten, on kymmenet tuhannet pyhät on haettu sieltä pois?
Mitä on edomilaisuus?
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 02.04.18 - klo:20:48
Jos on noin, miten tuossa edellä laittelen palikoita uuteen järjestykseen, se ratkaisee pari hengellistä ongelmaa.

Niissä piireissä missä minä olen lapsuudessani ja nuoruudessani ollut, opetettiin, että Egyptistä lähtö tapahtui jossain Suezin lähettyvillä - paikkoja oli pari ehdolla.
Kuitenkin koko Siinai on ollut iät ja ajat Egyptin hallussa.

Uskoontuleminen on Egyptistä lähtemistä. Jos koko erämaataival talsittaisiin Egyptissä, ollaan koko ajan orjuudessa.

Jos meren ylitys tapahtuikin Agabanlahdella, erämaataival on koko ajan olemista pois Egyptistä.

Toinen näkökulma, toisessa esikuvassa, on se, että kun ollaan jo Luvatussa maassa, rajanaapurina on välittömästi Egypti.
Ei ole olemassa mitään epämääräistä ei-kenenkään maata, jossa ollaan jossain välitilassa.
Ne oli Simeon ja Juuda, joilla oli Egypti naapurissa. Siitä tulikin uutta tutkittavaa.

Jos palataan erämaataipaleelle ja se alkavaksi Saudi-Arabian puolelta, täytyy tietysti kysyä missä silloin oltiin, kun oltiin pois Egyptistä, mutta ei vielä Luvatussa maassa?

Ainakin se voidaan suoralta kädeltä sanoa, että Hoorebilla annettiin laki.
Eikä mannaa satanut Egyptissä.

Eikä tulenpatsas eikä pilvenpatsas johdattanut Egyptissä.
Silloin ei edes se Mooseksen aiemmin näkemään palava pensas ollut ja näkynyt Egyptissä.
Ei liioin lain arkkia armoistuimineen annettu Egyptin puolella.

Hengellinen todellisuus ei näyttäydy Egyptissä.
Paitsi vitsauksina.
Ja kutsuna ulos.

Niinkö se menee?


Tätä täytyy miettiä...
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 03.04.18 - klo:20:30
Mitä enemmän tuota Hoorebin paikkaa mietin hengellisestä näkökulmasta, sitä enemmän vaikuttaa siltä, että meitä on vedetty satoja vuosia nenästä.
Esim. tässä
https://goo.gl/images/YXtUsw

Miten Jumalan laki olisi voitu antaa Egyptissä?
Miten olisi mahdollista, että Ilmestysmaja olisi pystytetty synnin ja orjuuden maahan ja Jumalan palvonta olisi tapahtunut siellä?
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 03.04.18 - klo:23:04
Osaako joku vastata milloin ja mistä syystä Ilmestysmajan paikka suhteessa sukukuntien leiripaikkaan vaihtui?


2. Moos. 33:7
Mutta Mooses otti majan ja pystytti sen leirin ulkopuolelle, jonkun matkan päähän leiristä, ja kutsui sen ilmestysmajaksi; ja jokaisen, jolla oli kysyttävää Herralta, oli mentävä ilmestysmajalle, leirin ulkopuolelle.

4.Moos.2
1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen:
2 "Israelilaiset leiriytykööt kukin lippunsa luo, perhekuntiensa sotamerkkien kohdalle; he leiriytykööt taammas ilmestysmajan ympärille.


Ensimmäinen jae kertoo siitä, että Ilmestysmaja, Jumalan ilmestymisen paikka, ei voi olla maailman keskellä. Vertaa Hepr. 13:13


Jälkimmäinen kertoo siitä, että Jumala ilmestyy seurakunnan keskellä.

Mitä tapahtui ja milloin, että tuollainen oleellinen muutos tuli?
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 06.04.18 - klo:23:26
Olen tuota edellistä kysymystäni pohtinut ja tullut tämänkaltaisiin ajatuksiin:

Kun Israel lähti Egyptistä, tulenpatsas yöllä ja pilvenpatsas päivällä johti heidät sieltä ulos. Niin tekee Jeesus johtaessaan ihmisen ulos maailmasta.
Myöhemmässä vaiheessa tulen/pilvenpatsas asettui israelilaisten ja egyptiläisten väliin. Tällöin syntyi periaatteellinen ero entiseen.
Tämä oli yksi Raamatun sisältämistä pelastuskertomuksista.

Pelastuskertomus ja myös vaellus voidaan nähdä toisesta näkökulmasta Siinailla.
Kun israelilaiset olivat Hoorebin vuoren juurella, he saivat lain. Silloin rakennettiin Ilmestysmaja leirin ulkopuolelle ja siellä uhrattiin syntiuhri.
Samaa puhuu UT:
"12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen"

Kun israelilaiset lähtivät Hoorebilta liikkeelle, arkki kulki heidän edellään. Näin Jumala johtaa niitä, jotka olivat/ovat päässeet osalliseksi tuosta syntiuhrista.

Sitten kun israelilaiset eli seurakunta tämän jälkeen leiriyityi, Ilmestysmaja ja arkki oli heidän keskellään.

Samaa puhuu myös tämä:
"Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 08.04.18 - klo:11:04
Hoorebilla annettiin laki ja ohjeet Ilmestysmajan valmistamisesta sekä määräykset erilaisista uhreista. Ohitan ne tässä yhteydessä.

Hoorebista sanotaan, että sinne ei saanut nousta kuoleman uhalla.
2.Moos.19:12

Siionin vuorella päin vastoin kutsutaan nousemaan.

Miksi?
 
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 08.04.18 - klo:11:19
Israelilaiset näkivät, että sillä vuorella missä Mooses oli lakia saamassa paloi Jumalan tuli.
Silti he alkoivat epäjumalanpalveluksen. He tekivät kultaisen sonnin.  92-käännöksen viite sanoo sonnin olleen kanaanilaisten hedelmällisyydenjumalan symboli.

4 Aaron otti korut vastaan, valmisti muotin ja valoi kullasta sonnin*. Kansa sanoi: "Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä!"

Ihmiset ovat alttiita itsepetokseen. Tietenkin israelilaiset tiesivät, ettei
tuota juuri tehtyä kultaista vasikkaa ollut vielä olemassakaan, heidän lähdettyään Egyptistä.

Tuossa luvussa Aaron yrittää uskotella, että materiaalit kehittyvät itsekseen.


24 Minä kysyin heiltä: 'Kenellä on kultaa?' Silloin he riisuivat korut yltään ja antoivat ne minulle. Minä heitin ne tuleen, ja siitä tuo sonni syntyi
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 08.04.18 - klo:12:15
Kiinnittäisin huomion myös siihen, että Mooses pystytti kaksitoista kiveä Hoorebin juurelle.

2.Moos.24

4 Mooses kirjoitti muistiin kaikki Herran antamat määräykset. Seuraavana aamuna Mooses rakensi vuoren juurelle alttarin ja pystytti sen luo kaksitoista kivipatsasta Israelin kahdentoista heimon mukaan


Joosua pystytti saman määrän kiviä Gilgaliin.

Joos.4
20 Joosua pystytti Jordanista otetut kaksitoista kiveä Gilgaliin.


Näin kivet huutavat sekä laista että pelastuksesta.

Olisiko noilla kivillä jotain tekemistä tämän kanssa?:

Luuk.19   
39 Ja muutamat fariseukset kansanjoukosta sanoivat hänelle: "Opettaja, nuhtele opetuslapsiasi".
40 Mutta Jeesus vastasi: "Minä sanon teille: jos he olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 08.04.18 - klo:14:11
Israelilaiset näkivät, että sillä vuorella missä Mooses oli lakia saamassa paloi Jumalan tuli.
Silti he alkoivat epäjumalanpalveluksen. He tekivät kultaisen sonnin.  92-käännöksen viite sanoo sonnin olleen kanaanilaisten hedelmällisyydenjumalan symboli.

4 Aaron otti korut vastaan, valmisti muotin ja valoi kullasta sonnin*. Kansa sanoi: "Israel, tämä on sinun jumalasi, joka toi sinut pois Egyptistä!"



Hieman ihmettelen tuota 92-käännöksen viitettä kanaanilaisiin.
Israelilaiset olivat lähteneet Egyptistä. Siellä palvottiin Apis-härkää.
Olisi uskottavampaa ajatella, että israelilaiset ottivat väärää mallia sieltä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Apis


Juuri siksihän israelilaiset olisivat halunneet lähteä vielä Egyptissä ollessaan mennä erämaahan uhraamaan, koska hehän uhrasivat sellaisia eläimiä, jotka olivat egyptiläisten jumalia.
Nykyaikana saattaisi syntyä Intiassa aikamoinen mekkala, jos joku alkaisi uhraamaan heidän pyhiä lehmiään.

2.Moos.8
25 Niin farao kutsutti Mooseksen ja Aaronin ja sanoi: "Menkää ja uhratkaa Jumalallenne tässä maassa".
26 Mutta Mooses sanoi: "Ei sovi niin tehdä; sillä me uhraamme Herralle, Jumalallemme, sellaista, joka on egyptiläisille kauhistus. Jos me nyt uhraamme egyptiläisten nähden sellaista, joka on heille kauhistus, niin eivätkö he kivitä meitä?
27 Salli meidän mennä kolmen päivän matka erämaahan uhraamaan Herralle, Jumalallemme, niinkuin hän on meille sanonut."


Tuossa jakeessa esiintyy taas sanat kolmen päivän matkasta.
Pieni välähdys, mikä viittaa Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 08.04.18 - klo:14:34
Olen kuullut monta kertaa hengellisissä puheissa ja kai joissain kirjoituksissa, että israelilaiset kulkivat erämaassa ristin muodossa.
Sellaisessa ei ole kyllä mitään järkeä.

Kun liikutaan kulkueessa, mennään peräkkäin, ehkä muutama rinnakkain, korkeintaan kulkuväylän leveydeltä.
Vappumarssien aikaan ko. asiaa voi havainnoida.


Sen sijaan Raamattu kertoo, että israelilaiset leiriyityivät ristin muodossa, siten, että Ilmestysmaja oli keskellä. 4.Moos.2


Kun lähdettiin liikkeelle osasto kerrallaan, lähdettiin tietyssä järjestyksessä.
Raamattu ei taida erityisesti sanoa niin, että kaikki olivat yhtäaikaa liikkeellä. Pikemminkin voisi ajatella, että ensimmäiset ennättivät jo asettua uuteen leiripaikkaan, kun viimeiset vasta keräsivät kamppeitaan kokoon edellisessä paikassa.


Se, mikä minua on kauan ihmetyttänyt on israelilaisten liikkeellelähtöjärjestys.

Ensin lähtivät liikkeelle Ilmestysmajasta itään päin leiryityneet sukukunnat:
Juuda, Isaskar ja Sebulon.
Seuraavaksi liikkeelle lähtivät etelään päin leiryityneet: Ruuben, Simeon ja Gaad.

Ihan ensimmäiseksi liikkeelle lähti keskeltä arkki ja muut pyhät esineet leeviläisten kantamana ja kulkettamana.


Ihmettelyni liittyy siihen, että jos kuljetaan itään päin, liikkeelle lähtemisessä ja pysähtymisessä on järkeä tuossa sukukuntien järjestyksessä.
Jos/kun kuljetaan pohjoisen suuntaan, länteen ja pohjoiseen Ilmestysmajasta leiryityneet/leiriyityvät joutuvat kulkemaan Juudan ja Ruubenin teltta-alueiden halki, kun pysähdytään.

Tuossa on joku juttu, mikä ei ole minulle auennut.
Olen oppinut, että silloin, kun Raamatussa näyttäisi olevan ristiriita, sen taakse kätkeytyy joku hengellinen sanoma.
Ehkä niin tässäkin.
Toinen vaihtoehto tietenkin on, että en osaa lukea oikein.





Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 08.04.18 - klo:21:24
Tuossa edellä kirjoitin väärin
4.Moos.10 kertoo, että geersonilaiset ja merarilaiset lähtivät Juudan jälkeen kantaen majaa. Ymmärrän siis, että he kantoivat Ilmestysmajan rakenteita.

17 Ja kun asumus oli purettu, niin lähtivät liikkeelle Geersonin pojat ja Merarin pojat, jotka kantoivat asumusta.


Kehatilaiset lähtivät pyhiä esineitä kantaen vasta Ruubenin jälkeen.

21 Sitten lähtivät kehatilaiset liikkeelle kantaen pyhiä esineitä. Ja asumus pantiin pystyyn, ennenkuin he saapuivat perille.

Viimeiseksi liikkeelle lähtivät efraimilaiset ja daanilaiset.

Ilmestysmaja pystytettiin tuon mukaan siis ennen kuin sinne tuotiin pyhät esineet.
Noinhan tietysti järkikin sanoisi.


Mutta, mutta

Israelilaiset kohtasivat heti Juudan (=ylistys) johdolla midianilaiset (orjuuttajatko tässäkin?) ja pyysivät heitä matkaoppaaksi.
Juudan päämies, joka johti osastoa oli nimeltään Nahson.
Nimi merkitsee suomeksi lumoajaa tai hurmuria.

Ja mitä pitäisi ajatella siitä, että rakenteet kulkevat lähes kärjessä?


Vasta tuon jälkeen sanotaan, että liitonarkki kulki heidän edellänsä.
Vaihtuiko tuossa siis edelläkulkija?

33 Niin he lähtivät liikkeelle Herran vuoren luota ja vaelsivat kolme päivänmatkaa. Ja Herran liitonarkki kulki heidän edellänsä kolme päivänmatkaa etsimässä heille levähdyspaikkaa.


Nyt minua saa vakavasti nuhdella, jos tuossa edellä teen ylitulkintaa...
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 09.04.18 - klo:17:35
Miksi Raamatussa puhutaan toisaalta Siinain vuoresta, toisaalta Hoorebista?

Tässä taulukossa on vuorten esiintymät.

(https://i.stack.imgur.com/Jdse8.png)

5.Moos kirjassa oleva ainut esiintymä on Mooseksen lausumasta siunauksessa, jossa muistellaan aiemmin tapahtunutta.

"Herra tuli Siinailta, Seiristä hän nousi loistaen heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta; hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli.
3 Hän rakastaa kansoja; kaikki niiden pyhät ovat sinun kädessäsi. He asettuvat sinun jalkojesi juureen, ottavat oppia sinun sanoistasi.



2.Moos. olevat Hoorebin vuori-sanat liittyvät Mooseksen näkemään palavaan pensaaseen, kallioon, josta vuoti vettä sekä koristusten riisumiseen juuri ennen kuin Mooses pystytti Ilmestysmajan.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 11.05.18 - klo:20:34
Tapahtumia Siinain vuorella oli niin paljon, että menisi vähintään kuukausia syventyä niihin kaikkiin järjestelmällisesti.

Laitan tähän joitain hajahuomioita ja samalla kirjaan itselleni joskus tarkemmin tutkittavia asioita.


Kun laki annettiin, Mooseksen piti nousta vuorelle. Tuohon aikaan Jumala puhui vuorella.

Kun Mooses toi lain taulut vuorelta, ne laitettiin arkkiin Ilmestysmajan Kaikkein pyhimmässä.
Siitä eteenpäin Jumala puhui Ilmestysmajasta.

Mooses kohtasi Jumalan vuorella.
Aaron kohtasi Jumalan Kaikkein pyhimmässä.

Missään ei taideta sanoa, että Mooses olisi mennyt Kaikkein pyhimpään?
Jos noin on, Jumala puhui Moosekselle väliverhon läpi Mooseksen ollessa Pyhässä.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 11.05.18 - klo:20:40
Mooses pystytti Hoorebin juurelle 12 kivipatsasta kuulemaan lakia ja edustamaan jokaista sukukuntaa.

Ylimmäisen papin rintakilvessä oli kaksitoista kiveä. Ne kulkivat hänen päällään koko erämaataipaleen.

Israelin päästessä perille, Joosua pystytti 12 kiveä Jordanin keskelle. Toiset 12 kiveä pystytettiin Gilgaliin.
Joos.4
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 18.05.18 - klo:18:10
Olen selannut Mooseksen kirjoja useaan kertaan.

Jotenkin on vaikea hahmottaa mitä tapahtui missäkin. Jostakin saattaa olla jonkinlainen ennakkoilmoitus, myöhemmin itse tapahtuma ja sitten vielä muistelua.


Yleisen Raamatun tuntemuksen perusteella pitäisin tärkeänä hahmottaa mitkä asiat tapahtuivat ennen lain antamista, lain antamisen jälkeen, ennen ensimmäistä uhria Ilmestysmajassa ja mitkä sen jälkeen vielä Siinain juurella ja edelleen mitkä tapahtuivat matkalla ja mitkä Luvatussa maassa.
Myös viimeksi mainittuun liittyen Mooseksen kirjoissa on ennakkoilmoituksia.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 18.05.18 - klo:18:21
Huomasin, että Jumala antoi lain israelilaisille kolmeen kertaan.
Hassua, etten ole ennen sitä huomannut.

Ensin Mooses kulki ylös vuorelle ja sieltä alas ja taas ylös kansan ollessa kuulemassa vuoren luona.

2.Moos.19
17 Silloin Mooses vei kansan leiristä Jumalaa vastaan, ja he asettuivat vuoren juurelle.

24 Niin Herra sanoi hänelle: "Astu alas ja tule taas ylös, sinä ja Aaron sinun kanssasi. Mutta papit ja kansa älkööt tunkeutuko ylös, Herraa lähelle, ettei hän heitä tuhoaisi."

Sitten luvussa 20 on lueteltuna käskyt.

Seuraavaksi käskyt annettiin kirjoitettuna niihin laintauluihin, jotka Mooses murskasi.

Kolmannen kerran käskyt annettiin toisiin tauluihin kirjoitettuna.
Nuo taulut sijoitettiin myöhemmin lain arkkiin.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 22.05.18 - klo:19:28
Heti sen jälkeen, kun kansa oli kuullut kymmenen käskyn lain, he saivat myös muita lakeja.
Poimin tähän 1992-käännöksen otsikoinnit ja yritän hahmottaa kokonaisuutta.

Orjia koskevia lakeja
Omistajan vastuu (härän tai muun eläimen)
Omaisuuden vahingoittamista koskevia lakeja
Rehellisyys ja oikeamielisyys
Seitsemäs vuosi ja viikon seitsemäs päivä
Kolme vuotuista juhlaa
Kehotuksia ja lupauksia

ja sitten Herra tekee Siinailla liiton Israelin kanssa


Tämän jälkeen Mooses nousee vuorelle:
18 Ja Mooses meni pilven keskelle ja nousi vuorelle. Ja Mooses oli vuorella neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä.


Vuorella Mooses saa käskyt ja ohjeistukset seuraaviin:

Uhrilahjat pyhäkön rakentamista varten ja

8 Ja tehkööt he minulle pyhäkön asuakseni heidän keskellään.
9 Tehkää asumus ja kaikki sen kalusto tarkoin sen kaavan mukaan, jonka minä sinulle näytän.

Liitonarkku
"Tehkööt he arkin akasiapuusta"
"Ja päällystä se puhtaalla kullalla,.."

Uhrileipäpöytä
"Ja tee pöytä akasiapuusta,.."
"Ja päällystä se puhtaalla kullalla "
   

Seitsenhaarainen lamppu
" Ja tee myös seitsenhaarainen lamppu puhtaasta kullasta. "


Telttamaja
"Ja tee asumus kymmenestä telttakankaan kaistasta"


Polttouhrialttari
"Ja tee alttari akasiapuusta"
"Ja päällystä se vaskella."

   

Esipiha
"Tee myös asumukselle esipiha."
"olkoot esipihan ympärysverhot kerratuista valkoisista pellavalangoista"


Lamput ja niiden öljy
"Ja käske israelilaisten tuoda sinulle puhdasta, survomalla saatua öljypuun öljyä seitsenhaaraista lamppua varten, että lamput aina voidaan nostaa paikoilleen."


Pappien puvut
"Ja he tehkööt sinun veljellesi Aaronille ja hänen pojilleen pyhät vaatteet, että he pappeina palvelisivat minua"

5 Ja he ottakoot tätä varten kultaa sekä punasinisiä, purppuranpunaisia ja helakanpunaisia lankoja ja valkoisia pellavalankoja.
6 Kasukan he tehkööt kullasta sekä punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista, taidokkaasti kutomalla.


Rintakilpi
"Tee myös rintakilpi käytettäväksi oikeuden jaossa. Sen on oltava taitavasti kudottu, samalla tavoin tehty kuin kasukkakin: kullasta, sinipunaisesta, purppuraisesta ja karmiininpunaisesta villasta ja hienosta kerratusta pellavasta."


Pappien muut varusteet
""Tee kasukan viitta kauttaaltaan sinipunaisesta villasta. ..

Pappien vihkiminen virkaansa
""Tee heille näin, pyhittääksesi heidät pappeina palvelemaan minua..


Päivittäinen uhri
""Sinun tulee joka päivä uhrata alttarilla kaksi vuoden ikäistä urospuolista karitsaa."


Suitsutusalttari
"Tee myös alttari suitsutuksen polttamista varten; tee se akasiapuusta."
"Ja päällystä se puhtaalla kullalla"

Lunastusmaksu pyhäkön tarpeisiin

Pronssiallas
"Tee myös vaskiallas vaskijalustoineen peseytymistä varten ja aseta se ilmestysmajan ja alttarin välille ja kaada siihen vettä;"

Pyhä öljy ja suitsutusaineet


Pyhäkköteltan varusteiden valmistajat
"Katso, minä olen nimeltään kutsunut.."

Sapattikäsky
"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät"



18 Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.


Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 22.05.18 - klo:19:58
Kaiken tuon jälkeen Mooses laskeutuu vuorelta, näkee Aaronin tekemän kultaisen vasikan ja murskaa lain taulut.


5 Silloin Aaron rakensi alttarin sonnin eteen ja julisti: "Huomenna vietetään Herralle pyhitettyä juhlaa."
6 Seuraavana aamuna ihmiset uhrasivat polttouhreja ja yhteysuhreja, söivät ja joivat ja ryhtyivät viettämään hillitöntä juhlaa.


Seuraus oli tämä
28 Niin leeviläiset tekivät Mooseksen käskyn mukaan; ja sinä päivänä kaatui kansaa noin kolmetuhatta miestä.

ja tämä

33 Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 22.05.18 - klo:20:15
Nyt on siis lain taulut rikottu, pirskeet pidetty, kultainen vasikka murskattu ja useita ihmisiä on kuollut.

Tuon jälkeen Jumala kehoittaa israelilaisia lähtemään liikkeelle ilman häntä.

2. Moos. 33:1-6


No, israellaiset eivät lähde, vaan Mooses pystyttää pyhäkköteltan leirin ulkopuolelle.
Jossain välissä se tietysti tehdäänkin.

Sitten Herra lupaa olla kansansa kanssa, Mooses nousee uudelleen vuorelle ja saa uudet lain taulut.

2.Moos.34
29 Ja kun Mooses astui alas Siinain vuorelta ja hänellä vuorelta alas astuessaan oli kädessänsä kaksi laintaulua, ei hän tiennyt, että hänen kasvojensa iho oli tullut säteileväksi hänen puhuessaan Herran kanssa.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 23.05.18 - klo:20:53
Eilen illalla mietin tuota edellä olevaa listausta Ilmestysmajaan liittyen.

Muistin, että siinä ensinnäkin lähdetään kertomaan asioita sisältä päin, Kaikkein pyhimmästä eli alkaen lain arkista. Tuo tarkoittanee sitä, että näkökulma on Jumalan näkökulma.

Sitten huomasin merkillisyyden:

Kaikkein pyhimmässä oli lain arkki.
Pyhässä oli seitsenhaarainen kynttilän jalka, näkyleipäpöytä ja suitsutusalttari.
Em. listauksessa suitsutusalttaria ei mainita neljän ensimmäisen esineen joukossa.
Siihen on mielestäni selvä syy.
Miettikääpä.

Kolmanneksi: edellä oli kerrottuna vasta Jumalan suunnitelma, mutta toisaalta silloin kun esineet olivat jo valmiit, Ilmestysmaja oli eloton.

Lain arkissa ei ollut lakia, koska Mooses murskasi ensimmäiset taulut.
Seitsenhaarainen kynttilän jalassa ei ollut öljyä.
Näkyleipäpöydällä ei ollut leipiä.

Eikä kukaan voinut mennä vielä suitsuttamaan, koska ei ollut hiiliä mitä ottaa polttouhrialttarilta.




Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 30.05.18 - klo:22:12
Ymmärtääkseni aika yksimielisesti nähdään Jeesus lain arkin armoistuimessa (vrt. Room.3:25, vanha käännös), valona ja elämän leipänä.

Näkisin, että noissa kolmessa esineessä näkyy myös Jumalan kolminaisuus, koska mm. lampussa on öljyä Pyhän Hengen vertauskuvana.
Tuo siis sen jälkeen, kun Jumala siirtyi Siinailta Ilmestysmajaan.

Noiden kolmen esineen jälkeen esitellään telttamaja.

Sitten fokus siirtyy polttouhrialttariin.
Vaskiallas ohitetaan.


Takerruin telttamajan koukkuihin. 2.Moos.26

Ne kankaat, jotka olivat majassa sisempänä yhdistettiin kultahakasin.

1 "Ja tee asumus kymmenestä telttakankaan kaistasta, jotka ovat valmistetut kerratuista valkoisista pellavalangoista ja punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista, ja tee niihin taidokkaasti kudottuja kerubeja
6 Ja tee viisikymmentä kultahakasta ja yhdistä kaistat toisiinsa näillä hakasilla, niin että siitä tulee yhtenäinen asumus.


Sitten oli toiset kankaat/peitteet, jotka yhdistettiin vaskihakasin.
Nämä toiset kankaat olivat aivan toisenlaisia kuin ensimmäiset.
Niiden yhdistämisessä ei käytetä kultaa, vaan vaskea.

7 Tee vielä kaistoista, jotka ovat kudotut vuohenkarvoista, teltta asumuksen suojaksi; tee niitä kaistoja yksitoista.
11 Tee myös viisikymmentä vaskihakasta ja pistä hakaset silmukkoihin ja liitä teltta yhteen, niin että siitä tulee yhtenäinen.


Sisempi kangas kuvaa jumalallista, pyhää, taivaallista.
Sen päälle tuleva vuohenkarvainen peite liittyy uhrieläimeen.
Vaski liittyy Jumalan vanhurskauteen, mutta myös tuomioon.

Vaskihakaset yhdistämässä vuohenkarvaista peitettä - siinä olisi yhden saarnan aihe.
Otsikko: Vs: Jumalan vuorelta Herran vuorelle
Kirjoitti: Natanael - 24.03.19 - klo:19:03
Ehkä jonain päivänä palaan vielä Siinaille selvittelemään kesken jääneitä asioita, mutta nyt laitan jonkun ajatuksen kahdesta muusta vuodesta.

Matkalla Jumalan vuorelta Herran vuorelle ts. lain antamisen vuorelta pelastuksen vuorelle matkalla oli Garissimin vuori ja Eebalin vuori.


5.Moos.11
29 Ja kun Herra, sinun Jumalasi, on vienyt sinut siihen maahan, jota sinä nyt menet omaksesi ottamaan, niin tee Garissimin vuoresta siunauksen paikka ja Eebalin vuoresta kirouksen paikka."
30 Ne ovat toisella puolella Jordanin, länteen päin auringonlaskun tiestä, kanaanilaisten maassa, niiden, jotka asuvat Aromaassa, vastapäätä Gilgalia, Mooren tammiston luona.

Nuo vuoret ovat lähellä sitä paikkaa missä Aabraham aikoinaan telttaili.
Vuoret ovat myös lähellä Gilgalia, joka myös kertoo esikuvallisesti Golgatasta.
Joos. 5:9

Tällaista tapahtui noilla kahdella vuorella:

5.Moos.27:
2 "Kun te olette menneet Jordanin yli, asettukoot nämä Garissimin vuorelle siunaamaan kansaa: Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar, Joosef ja Benjamin.
13 Nämä taas asettukoot Eebalin vuorelle lausumaan kirouksen: Ruuben, Gaad, Asser, Sebulon, Daan ja Naftali.

Miksi sukukunnat oli valittu noin?

Leean pojat olivat Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar ja Sebulon.
Silpan, Leean orjattaren, pojat olivat Gaad ja Asser

Raakelin pojat olivat Joosef ja Benjamin
Bilhan, Raakelin orjattaren, pojat olivat Daan ja Naftali.

Näyttää siltä, että kirouksia lausumaan asettuivat orjattarien pojat, mutta miksi sinne asettui myös Ruuben ja Sebulon? Varmaankin siksi, että luku menisi tasan, kuusi ja kuusi, mutta miksi nimenomaan Ruuben ja Sebulon?

Siunauksia lausumaan asettuneet olivat kaikki Jaakobin vaimojen poikia.


Samassa luvussa leeviläiset lausuivat kirouksen kaikille sukukunnille.


Aivan luvun alussa laki kirjoitettiin näkyville ja asetettiin Eebalin vuorelle.

1 Niin Mooses ja Israelin vanhimmat käskivät kansaa sanoen: "Noudattakaa kaikkia niitä käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan.
2 Ja kun menette Jordanin yli siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, pystytä itsellesi suuria kiviä ja sivele ne kalkilla.
3 Ja kirjoita niihin kaikki tämän lain sanat, kun menet joen yli siihen maahan, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, maahan, joka vuotaa maitoa ja mettä, niinkuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle puhunut.
4 Ja kun olette menneet Jordanin yli, niin pystyttäkää Eebalin vuorelle ne kivet, joista minä tänä päivänä annan teille käskyn, ja sivele ne kalkilla.


Tuo kokonaisuus on monenlaisia mietteitä aiheuttava.
Toisaalta lain kirousta lausutaan toisella vuorella ja toisaalta siunauksenkin vuorella laki kuultiin.