Kirjoittaja Aihe: Kristillinen mystiikka  (Luettu 1830 kertaa)

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Kristillinen mystiikka
« : 23.01.24 - klo:17:20 »
Mietin, miten otsikoin tämän ja päädyin kristilliseen mystiikkaan. Sivusto evl.fi määrittää aihetta näin:

"Mystiikka tulee kreikan sanasta mystikos, salainen. Kristillinen mystiikka on syvällistä rukousta ja mietiskelyä, jossa pyritään suoraan yhteyteen (lat. unio) Jumalan kanssa. Kristillisen mystiikan perinne on alkanut jo varhaiskristillisyydessä, mutta varsinainen mystiikan teologian kehittäminen alkoi 400–500 lukujen vaihteessa.

Mystiikka kukoisti keskiajalla luostarilaitoksen piirissä. Uskonpuhdistuksen jälkeen mystiikan harjoittamista ei nähty tarpeellisena, eikä se kuulu protestanttisten kirkkojen perinteeseen. 1600-luvun pietismissä ja myöhemmin herätysliikkeiden teologiassa on ollut mystiikkaan liittyviä piirteitä.

Nykyään kristillistä mystiikkaa voidaan ajatella liittyvän retriittitoimintaan, ekumeeniseen Taizé-liikkeeseen ja Hiljaisuuden Ystävät ry:n toimintaan, joissa hiljaisuus nähdään tärkeäksi kiireisen elämän vastapainoksi."

Viimeisessä kappaleessa mainittu toiminta on yleistä luterilaisessa kirkossa. En osaisi liittää sitä mystiikkaan, vaikka olisi kristillistäkin. Uskova ihminen on jatkuvassa yhteydessä Jumalaan ja tuollaiset retriitit ja muut mainitut palvelevat hyvin silloin, kun halutaan pysähtyä etsimään Jumalan kasvoja rukouksessa. En ole koskaan ollut retriiteissä enkä Taize-messuissakaan. Luonteelleni sopii rukous laulaen, silti mainitut Taize-laulut vaikuttavat vierailta, eivät ns. omilta.

On hiljaisuuden retriittejä ja rukousretriittejä. Näihin voisin ajatella osallistuvani.

Onko jollain kokemuksia "hiljaisuuden kategorian" toiminnasta? Tai muuten ajatuksia?

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
-
« Vastaus #1 : 23.01.24 - klo:17:39 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.01.24 - klo:17:45 kirjoittanut xyz »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #2 : 23.01.24 - klo:18:59 »
Olen ollut ainakin kerran messussa, joka oli hiljainen. Eli jonkin aikaa istuttiin hiljaisuudessa. Itse ainakin tuolloin koin sen hieman ahdistavana (muistaakseni), kun mieleen pomppii kaikenlaisia ajatuksia. Eli en oikein osaa näemmä olla hiljaa sisäisesti kovin hyvin...

Noin muuten en ole perehtynyt näihin asioihin kristillisissä yhteyksissä. Tulee mieleen, että kristitty voi varmasti noin yleisesti olla äänessä tai hiljaa, miten vain. En sitten tiedä, mitä erityisen mystistä siinä voi olla tai siihen liittää, enkä ole perehtynyt tähän liittyen teologiaan/ajatteluun juuri yhtään. Tai lukenut juuri mitään.

Tuli kuitenkin hieman mieleen pari aiempaa ketjua: tässä "Hengellinen lähteiden/henkien arviointi: riskinotto ja kriittisyys" -ketjussa kerrottiin, että hengellisten kokemusten/henkien arviointi voi olla vaikeaa. Jos siis etsii "suoraa yhteyttä" (mitä sitten tarkoittaakaan), niin voihan sillä olla riskinsä.

Hiljaisuudesta tuli jotain juttua aiheessa "Kristinuskosta ja mindfulnessista sekä rakastavan ystävällisyyden meditoinnista", siellä lopussa myös vähän keskustelua "kontemplatiivisesta kristillisestä rukouksesta." Jonkun Rossinin mukaan voidaan ilmeisesti näissä innovaatioissa mennä vääräoppisuuden puolelle rukouksessakin.

Tuli siis lähinnä negatiivisia asioita mieleen edellä, mutta varmaankin kyseessä on laaja kenttä kaikenlaista.
« Viimeksi muokattu: 23.01.24 - klo:19:23 kirjoittanut Korpima »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #3 : 23.01.24 - klo:19:31 »
Kontemplatiivisuus tai meditatiivinen rukous ei ollut mielessäni aloitusta tehdessä, ne eivät siis tulleet edes mieleen. En oikein tiedä, mitä niillä tarkoitetaan. Jos lie tuo "kristillinen mystiikka" sisältää jotakin näitä?

Ajattelin ihan tavanomaista rukousta, jossa viivytään pidempään. Siihen liittyy monesti Raamatun lukeminen ja myös rukouslaulut. Myös paasto liittyy rukoukseen. Retriitiittejä järjestetään, jotta nämä mahdollistuvat.

Ajattelen niin, että uskovilla on jatkuva, suora yhteys Jumalaan Jeesuksessa, uskon kautta. Uudestisyntymässä ihminen saa Pyhän Hengen. Tällöin mahdollistuu myös yhteys Jumalaan rukouksessa. Rukoilla voi tietysti missä tahansa ja Jumalan Henki myös usein  vaikuttaa rukousta, ja sitäkin, että hakeudutaan etsimään Herraa hiljaisuuteen.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #4 : 23.01.24 - klo:20:07 »
Eipä itselleni ole oikein selvää, mikä sisältää mitä ja mikä tarkoittaa mitäkin.  :) Ehkä joskus voisi yrittää perehtyä enemmän.

Mystiikasta tulee myös mieleen joissakin ortodoksien kirjoissa mainitut erityiset jutut, joita voidaan suoda harvoille äärimmäisen ankarille kilvoittelijoille. Ei nyt muistu mieleen tarkemmin, yksi taisi olla "jatkuva rukous" tjsp.
« Viimeksi muokattu: 23.01.24 - klo:20:33 kirjoittanut Korpima »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #5 : 23.01.24 - klo:20:33 »
Hiljaisuuteen vetäytymisestä tuli vielä mieleen, että eihän sellaista tehdä, ellei siihen koe (suurta) tarvetta. Kun on kaipaus Jumalan kohtaamiseen ja rukoukseen, hakeutuminen Herran eteen tulee  luontevasti. Sama on Raamatun lukemisenkin kanssa, sitä saattaa "ahmia nälkäänsä" kaiken liikenevän ajan.

Kristillinen mystiikka liittyneekin enemmän katolisuuteen. Tuossa evl.fi sivuston tekstissäkin tosiaan mainittiin, ettei sitä ole protestanttisuudessa. Paitsi jos siihen katsotaan liittyvän tuo hiljaisuuden kategoria. Nyt alkaa hahmottua paremmin tämä aihe.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #6 : 23.01.24 - klo:21:12 »
Lueskelin Wikipedian artikkelia aiheesta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristillinen_mystiikka . Kiinnostavaa. Olin kylläkin eri mieltä välillä kyseisten henkilöiden kanssa.

Yritin etsiskellä jotain Orthodoxwikistä, siellä löytyi sivu rukouksesta englanniksi. https://orthodoxwiki.org/Prayer

Lainaus
Isä Cleopan mukaan rukouksessa on seuraavat vaiheet:

- huulten rukous - kun rukous vain sanotaan.
- mielen rukous - kun mieli ymmärtää rukouksen.
- sydämen rukous - kun mieli laskeutuu sydämeen.
- aktiivinen rukous - kun sydän alkaa rukoilla yksin jopa nukkuessaan.
- kaikkinäkevä rukous - kun näkymätön maailma enkelit mukaan lukien tulee näkyviin yhdessä tulevaisuuden ja menneisyyden kanssa.
- ekstaasirukous - kun mieli viedään taivaaseen.
- mietiskelevä rukous - kun ihmiset voidaan viedä taivaaseen. (Suom. DeepL.com.)

Kaikenlaiselta huimaavalta kuulostavaa on kirkkojen perinteissä. Varsin kaukaiselta kuulostaa kovimpien kilvoittelijoiden rukouselämä (tuolla mainitaan esim. saman rukouksen toistaminen 12000 kertaa päivässä) , mutta pienikin voi yrittää rukoilla.
« Viimeksi muokattu: 23.01.24 - klo:21:37 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #7 : 23.01.24 - klo:21:54 »
Kristillinen mystiikka liittyneekin enemmän katolisuuteen.

Piispa Kalliala kurjoittaa seuraavasti, "Huomisenkin kristitty on mystikko"
(https://www.piispakaarlokalliala.fi/puheet/piispanluento-turun-tuomiokirkossa-piinaviikolla/):

Lainaus
Mystiikasta saatettiin suomalaisessa luterilaisuudessa pitkään puhua ikään kuin nyrpistellen. Se miellettiin lähinnä katolisen hengellisyyden enemmän tai vähemmän epäilyttäväksi erityispiirteeksi. Tällöin mielikuvia ehkä leimasivat joihinkin tunnettuihin mystikkoihin liittyvät hurmosilmiöt, mutta ennen muuta epäterveenä pidetty askeesi, jonka kaiken lisäksi katsottiin edustavan tekojen vanhurskautta räikeimmillään. Viime vuosikymmeninä suomeksi julkaistut lukuisat katolisenkin mystiikan klassikot ja uudet teokset sekä juuri Seppo A. Teinosen johdolla tehty mystiikan tutkimus ovat kuitenkin saaneet katsomaan mystiikan perinnettä uudesta näkökulmasta. Jos kysymys on läheisestä Jumala-yhteydestä, jonka keskiössä on Kristus, eikö sellainen tosiaan voisikin olla kaiken hengellisyyden välttämätön ulottuvuus? --

Ehkäpä juuri Raunioon liittyen myös Maiju Lehmijoki-Gardner pohtii kirjassaan Kristillinen mystiikka. Läntinen perinne antiikista uudelle ajalle (2007), kuinka luterilaisuus itse asiassa rakensi klassiseen via mysticaan nähden eräänlaisen uuden ohitustien. ”On esimerkiksi huomioitu, että Lutherin vanhurskauttamisoppi, jonka mukaan ihminen pelastuu yksin Jumalan armosta (lat. sola Gratia), teki turhaksi mystiikkaan kuuluneen askeettis-hengellisen valmistautumisen. Suomalaisessa tutkimuksessa on korostettu myös Lutherin unio-käsityksen uudistuksellisuutta. Siinä missä keskiajan mystiikka näki välittömän Jumala-yhteyden eli union pitkän harjaantumisen tuloksena, Luther piti sitä hengellisen kehityksen lähtökohtana. Hänen mukaansa kristityn kasvu oli mahdollinen vain, jos sen taustalla oli henkilökohtainen Jumala-yhteys.”

Vaikuttaa hyvältä tekstiltä muutenkin. Avaa aihetta.
« Viimeksi muokattu: 23.01.24 - klo:22:30 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #8 : 24.01.24 - klo:13:41 »
Lueskelin Markuksen evankeliumia (14:34) ja palautui mieleen tuolta Wikipedian kristillistä mystiikkaa käsittelevästä artikkelista Simone Weilin käsitys siitä, että "Rakkaus Jumalaan on puhdasta silloin, kun ilo ja kärsimys herättävät yhtä suurta kiitollisuutta." Artikkelissa myös mainitaan "yhtä hyvin kärsimyksen kuin onnenkin rakastaminen."

Jeesus ei siis ymmärrykseni mukaan kai ollut mitenkään innoissaan ristin kärsimyksestä sinänsä, vaan hän esim. "alkoi kauhistua ja tulla tuskaan" ja pyysi maljan menemistä ohi. Jotenkin siis joidenkin mystikoiden käsitykset vaikuttavat hieman liiankin ylimaallisilta ja ikään kuin epärealistisilta ihmiselle (useimmille/melkein kaikille?). Tai näin itse tulkitsisin. Jos jopa Jumalaakin voi ahdistaa jotkin asiat, niin kai se on myös inhimillistä ja sallittua tavallisille tallaajille.

Toinen mietityttävä kohta artikkelissa oli "Teoksessaan Aurora Böhme näkee Jumalassa sekä hyvän että pahan energian, ja samaistaa jumalallisuuden ihmisen sieluun. Jumalan tehtävänä on sytyttää siihen hyvyyden tai pahuuden liekki sen vapaan valinnan perusteella." Raamatussahan ei mitenkään kannusteta pahuuteen, vaan lähinnä päinvastoin ja kannustetaan johdonmukaisesti valitsemaan hyvyys. Skeptisesti siis suhtautun tuohon lainaukseen.
« Viimeksi muokattu: 24.01.24 - klo:13:47 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #9 : 24.01.24 - klo:13:59 »
Mietin, miten otsikoin tämän ja päädyin kristilliseen mystiikkaan. Sivusto evl.fi määrittää aihetta näin:

"Mystiikka tulee kreikan sanasta mystikos, salainen. Kristillinen mystiikka on syvällistä rukousta ja mietiskelyä, jossa pyritään suoraan yhteyteen (lat. unio) Jumalan kanssa. Kristillisen mystiikan perinne on alkanut jo varhaiskristillisyydessä, mutta varsinainen mystiikan teologian kehittäminen alkoi 400–500 lukujen vaihteessa.

Mystiikka kukoisti keskiajalla luostarilaitoksen piirissä. Uskonpuhdistuksen jälkeen mystiikan harjoittamista ei nähty tarpeellisena, eikä se kuulu protestanttisten kirkkojen perinteeseen. 1600-luvun pietismissä ja myöhemmin herätysliikkeiden teologiassa on ollut mystiikkaan liittyviä piirteitä.

Nykyään kristillistä mystiikkaa voidaan ajatella liittyvän retriittitoimintaan, ekumeeniseen Taizé-liikkeeseen ja Hiljaisuuden Ystävät ry:n toimintaan, joissa hiljaisuus nähdään tärkeäksi kiireisen elämän vastapainoksi."

Viimeisessä kappaleessa mainittu toiminta on yleistä luterilaisessa kirkossa. En osaisi liittää sitä mystiikkaan, vaikka olisi kristillistäkin. Uskova ihminen on jatkuvassa yhteydessä Jumalaan ja tuollaiset retriitit ja muut mainitut palvelevat hyvin silloin, kun halutaan pysähtyä etsimään Jumalan kasvoja rukouksessa. En ole koskaan ollut retriiteissä enkä Taize-messuissakaan. Luonteelleni sopii rukous laulaen, silti mainitut Taize-laulut vaikuttavat vierailta, eivät ns. omilta.

On hiljaisuuden retriittejä ja rukousretriittejä. Näihin voisin ajatella osallistuvani.

Onko jollain kokemuksia "hiljaisuuden kategorian" toiminnasta? Tai muuten ajatuksia?

Ei ole kokemusta noista erilaisista ryhmistä ja heidän toiminnastaan.
En ehkä itse menisi niihin mukaan.

Ajattelen, että karismaattisuus voi olla melko lailla samaa mitä tarkoitetaan mystiikalla.

Minusta näyttää historian perusteella, että mystiikka liittyi keskiajan ihmisten henkilökohtaisiin kokemuksiin. Uskoisin, että monen taustalla oli ihminen ,joka oli hengellisessä herätyksessä eli Jumala kutsui heitä ja he hapuilivat pelastusta kohden hyvin vähällä Raamatun tuntemisella. Ja usein he olivat hengellisen etsimisen suhteen täysin yksin.

Heillä oli sen verran tietoa evankeliumista, että jotenkin pystyivät tarttumaan siihen ja he uudestisyntyivät.
Saattaa olla, että Jumala todella salli heille yliluonnollisia kokemuksia vahvistamaan heidän uskoaan.

Myöhemmin sitten heidän kokemuksensa joista ehkä kirjoittivat tulivat niinkuin asia sinänsä, eli jo siinä mentiin jo vähän sivuluisuun.

Tää on mun ihan oma teoriani, mitä olen implisiittisesti ajatellut vuosia, mutta nyt vasta kirjoitin sen näkyville.
Tämä on vaikutelmani oppmastani.

Eräs luterilainen pappi, jota arvostin paljon, sanoi minulle että olen mystikko.
En lähtenyt edes arvaamaan mitä hän sillä tarkoitti.
Minusta hän selvästi tunsi Kristuksen ja oli siis Jeesuksen oma, mutta herätyskristillisyys ei ollut häntä henkilökohtaisesti koskettanut.
Kuuluu Missouri Synodiin, mikä on hyvin konservatiivinen luterilainen kirkkokunta.

« Viimeksi muokattu: 24.01.24 - klo:18:50 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #10 : 24.01.24 - klo:18:50 »
Ehka han tarkoitti,etta vaikka minun nakemykseni uskoon tulosta on heratyskristillinen, han myos puoleltaan huomasi, etta olen Jeesuksen oma, vaikka minun kokemukseni ei mennyt hanen "saantojensa" mukaan. ::) Kuten hankaan ei "seurannut" "minun saantojani".  :D

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #11 : 24.01.24 - klo:19:07 »
Säännöt onpi monet ihmisillä. Mystistä!  :)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #12 : 24.01.24 - klo:19:51 »
Joo, aikamoisia koukeroita me ihmiset kehitamme eri suuntiin.


Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #13 : 24.01.24 - klo:20:57 »
Korpiman laittama Kallialan teksti ja evl.fi-sivuston viittaukset hiljaisuuden toimintaan kertonevat siitä, että luterilaisuus on kehitellyt oman versionsa mystiikasta. Hyvä niin, sillä tuo mainittu tavoite "pyrkimys päästä suoraan yhteyteen Jumalan kanssa", rukouksen ja mietiskelyn avulla, näyttäytyy metodina alkuperäisen määrittelyn perusteella.

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Kristillinen mystiikka
« Vastaus #14 : 24.01.24 - klo:21:50 »
Suuri sovituspäivä 3.Moos.16 kertoo esikuvallisesti miten yhteys Jumalaan syntyi.

Mielestäni noissa retriiteissä ja mietiskelyissä on väärä tulokulma ja haiskahtaa yhdeltä omavanhurskauden harjoitusmuodolta paastojen ja luostarin lisäksi