Kirjoittaja Aihe: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen  (Luettu 29389 kertaa)

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #165 : 27.02.20 - klo:19:07 »
Tämä on vähän toivoton keskustelu, kun keskustellaan ihan eri asioista. Mua ei kiinnosta keskustella kostamisesta, se on mulle päivänselvä asia. Voin jatkaa keskustelemista esivallasta ja yhteiskuntajärjestyksestä, jos kaikille onnistuu aiheessa pysyminen.

Minkä valtion esivallasta ja yhteiskuntajärjestyksestä? Iranin, P-Korean vai jonkun maallistuneen eurooppalaisen valtion?

Lopunaikoina esivaltojenkin ja yhteiskuntajärjestystenkin tila on niin huono globaalisti, että heikompaa heikottaa.

Iranissa ja P-Koreassakin on muuten kristittyjä. Muistetaan rukouksissa heitä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #166 : 27.02.20 - klo:19:10 »
Mutta jos lahtokohtana ajattelee, etta meilla ei ole koskaan oikeutta tapaa toista ihmista, niin ei Janna mielestani sekoita asioita. Itse ymmarsin tama on hanen lahtokohtansa ja siis koskee myos oikeuslaitoitosta.

Uskovat ja maallinen esivalta on kaksi eri asiaa. Uskovia koskevat asiat eivät koske maallista esivaltaa.

Mutta kaikki olemme ihmisia ja voi ajatella, etta ihmisella ei ole koskaan missaan tilanteessa  oikeutta ottaa toisen ihmisen henkea. Oikeuslaitoskin on inhimillinen instituutio.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #167 : 27.02.20 - klo:19:14 »
Siina on sekin etta joskus voi tulla tuominneeksi vaaran ihmisen rikoksesta.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #168 : 27.02.20 - klo:19:17 »
Siina on sekin etta joskus voi tulla tuominneeksi vaaran ihmisen rikoksesta.

Onhan näitä tapauksia ollut mm. jopa USA:ssa. Saati sitten maissa, joissa oikeudenkäynnit hoidetaan vasemmalla kädellä. Varmasti paljon syyttömiäkin on kuollut.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #169 : 27.02.20 - klo:19:20 »
Ainakin ne henkilöt, jotka viime kädessä tappavat kuolemaan tuomitun injektiolla, sähkövirralla tms., tekevät murhan.
He toimivat yhteiskuntansa lakien mukaan ja tekevät omaa työtään,
mutta se ei poista heidän henkilökohtaista vastuutaan tekemisistään.
He ovat inhimillisesti katsoen murhaajia,
vaikkakaan eivät juridisesti.


Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #170 : 27.02.20 - klo:19:20 »
Katolinen kirkko Paavin johdolla ei hyväksy kuolemantuomiota missään tilanteessa;

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201808022201111810

Anton

  • Vieras
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #171 : 27.02.20 - klo:19:34 »
Tämä on vähän toivoton keskustelu, kun keskustellaan ihan eri asioista. Mua ei kiinnosta keskustella kostamisesta, se on mulle päivänselvä asia. Voin jatkaa keskustelemista esivallasta ja yhteiskuntajärjestyksestä, jos kaikille onnistuu aiheessa pysyminen.

Minkä valtion esivallasta ja yhteiskuntajärjestyksestä?

Olen tähän jo vastannut pariin otteeseen. Alkaa tuntua, että väistelet asiaa.

Kerran vielä, en puhu minkään valtion tavasta toteuttaa yhteiskuntajärjestystä, vaan yhteiskuntajärjetyksen ja esivallan konseptista.

Anton

  • Vieras
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #172 : 27.02.20 - klo:19:36 »
Mutta jos lahtokohtana ajattelee, etta meilla ei ole koskaan oikeutta tapaa toista ihmista, niin ei Janna mielestani sekoita asioita. Itse ymmarsin tama on hanen lahtokohtansa ja siis koskee myos oikeuslaitoitosta.

Uskovat ja maallinen esivalta on kaksi eri asiaa. Uskovia koskevat asiat eivät koske maallista esivaltaa.

Mutta kaikki olemme ihmisia ja voi ajatella, etta ihmisella ei ole koskaan missaan tilanteessa  oikeutta ottaa toisen ihmisen henkea. Oikeuslaitoskin on inhimillinen instituutio.

Roomalaiskirjeen 13. luvusta:

"Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion. Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen; sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee."

Näin ei todellakaan sanota uskovista. Jumala on asettanut uskovat ja esivallan täysin erilaisiin asemiin tässä maailmassa.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #173 : 27.02.20 - klo:19:44 »
Toki minä esivaltaa kunnioitan enkä nouse vastaan. Maksan verot, enkä riko lakia.

Hyväksyn myös homoliitot esim. maistraatissa kun esivalta on niin säätänyt. Maistraatithan ovat valtion eli esivallan laitoksia. Lisäksi jos esivalta hyväksyy kannabiksen niin tottakai annan ihmisten käyttää sitä. Minulla on kuitenkin oikeus sanoa oma mielipiteeni asiasta lapsilleni. Eli varoittaa sen vaaroista, jos he aikuisena käytävät ja esivalta sallii niin en tietenkään puutu asiaan.

Sen sijaan homoseksuaalien kirkollista vihkimistä vastaan tulen "taistelemaan". Kirkko ei ole siinä mielessä esivaltaa vaan muodostuu meistä kristityistä ja meidän seurakunnista. Kirkkoa vastaan saa tässä suhteessa kapinoida.


Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #174 : 27.02.20 - klo:19:53 »
Yhdestä asiasta olen varmasti samaa mieltä Antonin kanssa, että näihinkin asioihin kannattaa rukouksen lisäksi vaikuttaa äänestämällä. On äänestyslipussa sitten Perussuomalaiset tai Kristillisdemokraatit niin kannattaa näidenkin joukosta valita Jumalan mies tai nainen.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #175 : 27.02.20 - klo:20:11 »
Ainakin ne henkilöt, jotka viime kädessä tappavat kuolemaan tuomitun injektiolla, sähkövirralla tms., tekevät murhan.
He toimivat yhteiskuntansa lakien mukaan ja tekevät omaa työtään,
mutta se ei poista heidän henkilökohtaista vastuutaan tekemisistään.
He ovat inhimillisesti katsoen murhaajia,
vaikkakaan eivät juridisesti.
Ovatko he Jumalan mielestä murhaajia?

Oletko eri mieltä kuin juutalaiset, jotka tekevät eron tappamisen ja murhaamisen välillä? Jumala on kieltänyt murhaamisen, mutta on antanut käskyn tappaa tiettyjen rikosten tekijät. Kymmenessä käskyssä "älä tapa" tarkoittaa siis murhaamista. Tappaminen, eli hengen ottaminen rikolliselta, on eri asia eikä ole murhaamista.
« Viimeksi muokattu: 27.02.20 - klo:20:18 kirjoittanut Taisto »

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #176 : 27.02.20 - klo:20:14 »
Ainakin ne henkilöt, jotka viime kädessä tappavat kuolemaan tuomitun injektiolla, sähkövirralla tms., tekevät murhan.
He toimivat yhteiskuntansa lakien mukaan ja tekevät omaa työtään,
mutta se ei poista heidän henkilökohtaista vastuutaan tekemisistään.
He ovat inhimillisesti katsoen murhaajia,
vaikkakaan eivät juridisesti.
Ovatko he Jumalan mielestä murhaajia?

Kaikki me olemme murhaajia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #177 : 27.02.20 - klo:20:17 »
Mutta jos lahtokohtana ajattelee, etta meilla ei ole koskaan oikeutta tapaa toista ihmista, niin ei Janna mielestani sekoita asioita. Itse ymmarsin tama on hanen lahtokohtansa ja siis koskee myos oikeuslaitoitosta.

Uskovat ja maallinen esivalta on kaksi eri asiaa. Uskovia koskevat asiat eivät koske maallista esivaltaa.

Mutta kaikki olemme ihmisia ja voi ajatella, etta ihmisella ei ole koskaan missaan tilanteessa  oikeutta ottaa toisen ihmisen henkea. Oikeuslaitoskin on inhimillinen instituutio.

Roomalaiskirjeen 13. luvusta:

"Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion. Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen; sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee."

Näin ei todellakaan sanota uskovista. Jumala on asettanut uskovat ja esivallan täysin erilaisiin asemiin tässä maailmassa.

Niin. Mihin perustat sen, että toiset esivallat hyväksyvät kuolemantuomion ja toiset eivät? Suomessa ei kai ole kuolemanrangaistusta. USAssa toisissa osavaltioissa on, toisissa ei.

Itse en osaa eroitella tämän aiheen tiimoilla eroa uskovien ja eiuskovien kautta. Eli kun puhun "meistä" tarkoitan kaikkia homo sapiens lajin edustajia.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #178 : 27.02.20 - klo:20:18 »
Samoin tomisen ihmisen vihaaminen on Raamatun millaan murha.

Toisen vihaaminen on murha. Tietenkin, ei kai kukaan uskova jatkuvasti vihaa toivottavasti toista ihmistä, mutta jos vihaa niin se on murha.

Kuitenkin tavallaan olemme kaikki "semi-murhaajia"

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #179 : 27.02.20 - klo:20:20 »
Toki minä esivaltaa kunnioitan enkä nouse vastaan. Maksan verot, enkä riko lakia.

Hyväksyn myös homoliitot esim. maistraatissa kun esivalta on niin säätänyt. Maistraatithan ovat valtion eli esivallan laitoksia. Lisäksi jos esivalta hyväksyy kannabiksen niin tottakai annan ihmisten käyttää sitä. Minulla on kuitenkin oikeus sanoa oma mielipiteeni asiasta lapsilleni. Eli varoittaa sen vaaroista, jos he aikuisena käytävät ja esivalta sallii niin en tietenkään puutu asiaan.

Sen sijaan homoseksuaalien kirkollista vihkimistä vastaan tulen "taistelemaan". Kirkko ei ole siinä mielessä esivaltaa vaan muodostuu meistä kristityistä ja meidän seurakunnista. Kirkkoa vastaan saa tässä suhteessa kapinoida.

Tarkoitin siis, että "hiljaa hyväksyn" homoliitot ja kannabiksen, koska en aktiivisesti vastusta niitä. Esimerkiksi Amerikassa fanaattiset abortin vastustajat ovat jopa murhanneet aborttiklinikoiden henkilökuntaa.

En minä kuitenkaan sisimmässäni hyväksy huumeita ja homoliittoja, mutta en aktiivisesti vastusta vaan kunnioitan esivallan todella pöllöjä päätöksiä.