Kirjoittaja Aihe: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen  (Luettu 29256 kertaa)

Anton

  • Vieras
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #225 : 28.02.20 - klo:17:29 »
Ei voi muuta sanoa, ku että täältä löytyy muutama hyvin kasvatettu lammas.

Anton

  • Vieras
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #226 : 28.02.20 - klo:18:59 »
Voin mä lyhyesti vielä perustella, miksi en äänestä.

Mä ajattelen niin, että Jumala on säätänyt sillä tavalla, että on hallitsijat ja sitten on tavallinen kansa. Mun mielestä sen pitää olla niin. Eli tavallisen kansan, joka ei kuulu hallitsijoihin, tulee olla ja pysyä siinä osassa.

Demokratian vallitseva ajatus, eli se että "jokainen voi olla omalta osaltaan mukana päättämässä", sotii täysin tätä vastaan. En minä halua olla päättämässä, koska olen vaan tavallinen ihminen enkä päättäjä. Mun mielestä koko systeemi on ihan naurettava ja todella omituinen. Ymmärrän kyllä, että se ruokkii (erittäin vähän mutta ilmeisesti tarpeeksi) tavallisten ihmisten vallanhalua, niin että kaikille äänestäjille tulee tunne että tässä ollaan "mukana päättämässä". Jokainen voi siis kokea kuninkaallisuutta edes jollain pienellä tavalla, kyllä mä ymmärrän että se on varmasti huumaannuttava tunne. Ei tätä varmastikaan moni (jos kukaan) tiedosta tällä tavalla, mutta niin se vaan on.

Ja kuten tässäkin keskustelussa on nähty, paljon liittyy myös syyllistämistä äänestämiseen. Tyyliin "se on kansalaisvelvollisuus", ja "jos et äänestä, annat valtakirjan pahuudelle". Ilmeisesti demokratia on niin iso pyhä lehmä, että sitä ei saa ollenkaan kyseenalaistaa. Oon melko varma, että kukaan demokratiaa puolustavista ei ole oikeasti istunut alas miettimään ja kyseenalaistamaan sitä, kuuluuko meidän olla tai ylipäätään haluta olla mukana päättämässä. Varmaan aika shokeraavaa kuulla jonkun sanovan, että ei kuulu.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #227 : 28.02.20 - klo:21:12 »
Yhdyn Antonin näkemykseen demokratiasta ja äänestämisestä.
Olen silti äänestänyt silloin tällöin. 
Syynä on se, että olen etupäässä ulkomailla,
ja on aina mukavaa selvittää, onko olinpaikassa tai lähistöllä mahdollisuus äänestää suomalaisissa vaaleissa.
Jos on, paikalle meno, maanmiesten näkeminen ja äänestys antaa
jonkinlaista kivaa potkua.
Mm. presidentinvaaleissa olen äänestänyt useamman kerran.

Mutta.
Äänioikeuden käyttäminen sinänsä ei ole minulle osallistumista ns. demokratiaan,
johon suhtaudun hyvin varautuneesti ja jopa torjuvasti.
Olen kylläkin isänmaallinen (nuorempana en ollut), koska arvostan suomalaisuuttani (historia, kulttuuri ja kieli).
Mutta kykyni vaikuttaa vallalla olevaan yhteiskuntajärjestelmään puuttuvat,
enkä sellaista haluakaan. 
En ole vaalikarjaa.
Vaaleissa äänestäminen ei ole oikeasti kansanvallan toteuttamista,
vaan opetettu ja harhainen mielikuva yksilötason muka-vallankäytöstä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #228 : 28.02.20 - klo:21:42 »
Mielestäni tässäkin pitäisi mennä asian ytimeen. Otetaan vaikkapa yksinkertainen esimerkki ihan vaan oletuksena. Ajatellaan, että äänioikeutetuista olisi vaikka 50% uskovia ja nämä kaikki äänestäisivät. Oletan, että meillä olisi aika erilaiset lait, jotka määrittelisivät ihan eri tavalla sitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Tuskinpa tarvinnee esimerkkejä ottaa. Mielestäni hyvin yksinkertaista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #229 : 28.02.20 - klo:21:43 »
Oon melko varma, että kukaan demokratiaa puolustavista ei ole oikeasti istunut alas miettimään ja kyseenalaistamaan sitä, kuuluuko meidän olla tai ylipäätään haluta olla mukana päättämässä. Varmaan aika shokeraavaa kuulla jonkun sanovan, että ei kuulu.

Ainakin perheenisänä osallistun aktiivisesti lasteni koululla järjestettäviin vanhempainiltoihin. Usein juuri ne vanhemmat eivät osallistu, joiden kuuluisi osallistua.

Sama koskee äänestämistä. Usein koulutetut ja tiedostavat kansalaiset äänestävät, kun taas syrjäytyneet ja ne joiden elämään  äänestystuloksilla olisi eniten merkitystä eivät äänestä.

Kannatan äänestyspakkoa, joka on käytössä mm. Belgiassa, Kreikassa, Australiassa ja monessa muussa maassa..

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #230 : 28.02.20 - klo:21:47 »

Kannatan äänestyspakkoa, joka on käytössä mm. Belgiassa, Kreikassa, Australiassa ja monessa muussa maassa..

Voisi olla ihan hyvä asia. Itse äänestämisen olisi kuitenkin oltava salainen, jolloin voisi vaikka tyhjän lipun pudottaa uurnaan ja nyt joku kokisi äänestämisen synnillisenä tai jos hän ei kelpuuttaisi yhtään ehdokasta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #231 : 28.02.20 - klo:21:49 »

Kannatan äänestyspakkoa, joka on käytössä mm. Belgiassa, Kreikassa, Australiassa ja monessa muussa maassa..

Voisi olla ihan hyvä asia. Itse äänestämisen olisi kuitenkin oltava salainen, jolloin voisi vaikka tyhjän lipun pudottaa uurnaan ja nyt joku kokisi äänestämisen synnillisenä tai jos hän ei kelpuuttaisi yhtään ehdokasta.

Tottakai äänestys on salainen. Halutessaan voi laittaa tyhjän lapun, vaikka olisi voimassa äänestyspakko.

Anton

  • Vieras
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #232 : 28.02.20 - klo:22:03 »
Pohditte nyt asiaa siitä lähtökohdasta, että jokaisella meistä olisi oikeus osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Minun ajatukseni on, että jokaisella ei tule olla siihen oikeutta. Eli ajattelumme perusta on täysin erilainen.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #233 : 28.02.20 - klo:22:12 »
Jos haluaisin oikeasti olla päättäjä, alkaisin toimia aktiivisesti jossakin puolueessa,
toisin itseäni erittäin voimakkaasti esille, hankkisin kannattajia ja
pyrkisin sinnikkäästi johonkin ns. luottamustehtävään,
esim. kansanedustajaksi.
Mutta en ole kunnianhimoinen.
En myöskään koe edustuksellista demokratiaa yhteiskunnallisen evoluution
huipentumana, joka ilmentäisi jumalallista esivaltaa.
Siksi äänestän silloin tällöin, mutta koen aina tekeväni jotakin,
joka ei varsinaisesti kuulu minulle.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #234 : 28.02.20 - klo:22:17 »
Pohditte nyt asiaa siitä lähtökohdasta, että jokaisella meistä olisi oikeus osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Minun ajatukseni on, että jokaisella ei tule olla siihen oikeutta. Eli ajattelumme perusta on täysin erilainen.
Se onkin hyvä kysymys, tulisiko meillä olla siihen oikeus. Tosin tämä demokratiamme ei ole suoraa kansanvaltaa, vaan "edustuksellista demokratiaa" jossa me voimme kyllä äänestää mutta päätöksiä tekevät muut kuin kansa.

Oikeus näennäiseen valtaan meillä siis on, mutta ei paljonkaan varsinaiseen päätöksentekoon. Tiukan paikan tullen ne ovat jotkut muut kuin äänestäjät, jotka ottavat vallan käsiinsä.

Anton

  • Vieras
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #235 : 28.02.20 - klo:22:23 »
Pohditte nyt asiaa siitä lähtökohdasta, että jokaisella meistä olisi oikeus osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Minun ajatukseni on, että jokaisella ei tule olla siihen oikeutta. Eli ajattelumme perusta on täysin erilainen.
Se onkin hyvä kysymys, tulisiko meillä olla siihen oikeus. Tosin tämä demokratiamme ei ole suoraa kansanvaltaa, vaan "edustuksellista demokratiaa" jossa me voimme kyllä äänestää mutta päätöksiä tekevät muut kuin kansa.

Oikeus näennäiseen valtaan meillä siis on, mutta ei paljonkaan varsinaiseen päätöksentekoon. Tiukan paikan tullen ne ovat jotkut muut kuin äänestäjät, jotka ottavat vallan käsiinsä.

Tarkoitin ylipäätään, edes jonkinlaista oikeutta, oli se sitten kuinka välillistä ja vähäistä. Töin ajatuksen koska demokratian puolustajat vetosivat paljon juuri tähän, että ikäänkuin annan vallan jollekin pahalle kun en käytä sitä.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #236 : 28.02.20 - klo:22:28 »

Tarkoitin ylipäätään, edes jonkinlaista oikeutta, oli se sitten kuinka välillistä ja vähäistä. Töin ajatuksen koska demokratian puolustajat vetosivat paljon juuri tähän, että ikäänkuin annan vallan jollekin pahalle kun en käytä sitä.

Tätäkin on helppo tarkastella miniatyyrikoossa. Jos et osallistu vanhempainiltaan niin annat toisille mandaatin vaikuttaa esim. luokan luokkaretkeen ja sen rahoituksen järjestämiseen. Samalla tavalla jos et äänestä niin muut päättävät.

Anton

  • Vieras
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #237 : 28.02.20 - klo:22:39 »

Tarkoitin ylipäätään, edes jonkinlaista oikeutta, oli se sitten kuinka välillistä ja vähäistä. Töin ajatuksen koska demokratian puolustajat vetosivat paljon juuri tähän, että ikäänkuin annan vallan jollekin pahalle kun en käytä sitä.

Tätäkin on helppo tarkastella miniatyyrikoossa. Jos et osallistu vanhempainiltaan niin annat toisille mandaatin vaikuttaa esim. luokan luokkaretkeen ja sen rahoituksen järjestämiseen. Samalla tavalla jos et äänestä niin muut päättävät.

Hyvänen aika kun taas sekoitetaan puurot ja vellit.

Kyse on esivallasta, eli tahosta joka valvoo yhteiskunnan järjestystä ja päättää sen asioita. Jumalan sana puhuu aivan erityisesti tästä ja antaa sille erityisen aseman.

Ei tässä ole kyse mistä tahansa ihmisten yhdistystoiminnasta eikä sitä voi verrata esivaltaan, vaan sillä perusteella että molemmissa tehdään päätöksiä. Päätöksiä tehdään myös kaikissa yrityksissä ja perheissä ja seurakunnissa ja missä ikinä yleensä tehdään mitään yhdessä. Tottakai me voidaan olla niissä mukana ja tehdä päätöksiä, jos me ollaan niissä päättävässä asemassa. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä esivaltaa koskevan kysymyksen kanssa.

Ja tiedän kyllä että jos en äänestä, niin muut päättävät. Sitä tässä juuri koitan sanoa, että Minä en halua päättää. Näen asian niin, että tavallisilla ihmisillä ei tule olla mitään valtaa päättää esivallan asioista.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #238 : 28.02.20 - klo:22:50 »
Näen asian niin, että tavallisilla ihmisillä ei tule olla mitään valtaa päättää esivallan asioista.

Esivalta kuitenkin koostuu "ihmisistä", jos näet että näiden ei tulisi olla tavallisia, niin laitetaan sinne esivaltaan sitten epätavallisia ihmisiä. Mutta nämä epätavalliset ihmisetkin tulee äänestää sinne - eivät ne itsestään putkahda esivaltaan.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: "Tasa-arvoinen avioliitto" -tietopaketti
« Vastaus #239 : 28.02.20 - klo:22:55 »
Ei ole esivaltaa joka ei olisi Jumalasta peräisin.

Kuitenkaan tämä esivalta ei ole itsessään oleva voima kuten taivaankappale aurinko. Esivalta ei siis ole olemassa ilman, että ihmiset päättävät tähän esivaltaan edustajat. Aurinko on itsestään taivaalla, kun jumala on sen sinne luonut ,mutta tämä Jumalasta peräisin oleva esivalta vaatii myös ihmisiltä toimia kuten äänestämisen. Jos kukaan ei äänestä niin valtakuntaan tulee häiriö. Vaalit joudutaan uusimaan loputtomasti, kunhan edes joku äänestäisi ja päättäjät valittaisiin.