Kirjoittaja Aihe: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen  (Luettu 29297 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #300 : 01.03.20 - klo:21:44 »

Parasta olisi jos Jumala äänestäisi, mutta oletko ajatellut että Jumala saattaakin äänestääkin meidän kristittyjen kautta? Näin halutut ihmiset nostetaan päättäviin elimiin....

Eihän minun pitänyt enää tämän aiheen pariin palata - anteeksi, että rikoin lupaukseni, mutta kohta "käteni hamuaa diapam-purkin kantta", kun ahdistaa ihan oikeasti.

Onko tämä veljeni Janne nyt aivan ylivoimaisen vaikea asia Sinun ymmärtää, että esivallan asettaa Jumala, emme me. Tästähän on kymmeniä esimerkkejä Raamatussa, jotka Paavalin mukaan on meille lopunajan ihmisille kirjoitettu opiksi ja varoitukseksi (muistaakseni room. 15:4 ja ehkä 1.kor 10). Ei Joosefia kansa äänestänyt valtaistuimelle eikä toisaalta kansan vastustus kaatanut Moosesta johtoasemastaan. En nyt rupea esimerkkejä enempää ottamaan. No sitten kansa, Jumalan profeetan varoituksista huolimatta, äänesti itselleen kuningasta ja siitä alkoi kansakunnan tuho. Samuel kovasti suri tätä asiaa, mutta Herra lohdutti sanomalla: Eivät he sinua ole pitäneet halpana vaan he ovat pitäneet Minut halpana olemaan heidän kuninkaansa. (Kaikki raamatunpaikat muistista, eli ei aivan tarkkoja).

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #301 : 01.03.20 - klo:21:57 »
onko ylipäätään Jumala tarkoittanut että muut kuin esivaltaan kuuluvat puuttuvat esivallan asioihin.

Taitaa olla Vatikaanissa ainoa tuollainen systeemi, eli että muut eivät puutu esivallan asioihin. Vatikaani on lähimpänä teokratiaa nykyisistä vatioista. Siellä ei äänestetä ja valta on kardinaaleilla ja papistolla. Siellä eivät maallikot päätä vaan papisto ja kardinaalit.

Puhut ilmeisesti nyt Euroopasta? Jos mennään EU-kuplan ulkopuolelle, niin vajaa puolet maapallon väestöstä elää ei-demokraattisissa maissa. Ja 1800-luvulle asti Euroopassa elettiin myös niin.

Huomaan Janne että et ole juuri perustellut Raamatulla kantaasi. Luetko ylipäätään raamattua? Pelkällä ihmisviisaudella ei pääse kovin pitkälle Jumalan totuuksien ymmärtämisessä. Eikä maailmaa ja siellä tapahtuvia asioita katselemalla sen pidemmälle.
« Viimeksi muokattu: 01.03.20 - klo:22:38 kirjoittanut Anton »

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #302 : 01.03.20 - klo:22:00 »
Minua on jokin asia hiertänyt tässä ketjussa.

Nyt alan sitä vähitellen ymmärtää. Useammassakin viestissä on tullut esille sana "päättäjät". Se antaa ikäänkuin kuvan siitä, että yhteiskunnassa olisi jokin erillinen joukko, joka päättää asioistamme ja muiden on siihen tyytyminen. Itse asiassa me kaikki äänioikeutetut olemme päättäjiä.

Niin, demokraattisessa yhteiskunnassa. Juuri ylemmässä viestissä totesin Jannelle, että vajaa puolet maapallon ihmisistä eivät elä demokraattisessa yhteiskunnassa, ja Euroopassakaan ei eletty ennen 1800-lukua. Siihen asti oli selkeästi päättäjät ja muut. Kuten myös Raamatussa on, sekä Jumalan kansalla että kaikilla muilla kansoilla joita siellä tavataan. Demokratia on ns valistuksen ajan vitsauksia, ja siihen liittyen kehoitankin todella tutkimaan ja perehtymään tähän valistuksen ajan filosofiaan ja perustaan, ja peilata sitä kokonaisuutena Raamatun vastaaviin.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #303 : 01.03.20 - klo:23:29 »
Sanotaan, että minulla on hyvät kontaktit kristittyihin poliitikkoihin. Olen tuntenut henkilökohtaisesti erään entisen kansanedustajan. Ja ns. mediassa todella tuttuihin nimiinkin olen ollut yhteydessä mm. sähköpostin kautta ajankohtaisista asioista.

Voin taata, että eduskunnassamme on aidosti uskossa olevia Jumalan miehiä ja naisia.

Sovitaan oloneuvos sitten että esivalllan asettaa Jumala, mutta olen ollut töissä vaalivirkailijanakin ja laskenut ääniä vaaleissa. Eli kyllä niitä ääniä on vaaliuurnaan ihmisetkin pudottaneet kuitenkin Jumalan ohjauksessa. Koska Jumala päättää kaikesta se on totta, mutta eivät ne äänet vaaliuurnaan itsestään ilmaannu yliluonnollisella tavalla.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #304 : 01.03.20 - klo:23:40 »
Kaikesta asioista päättää Jumala - Se on selvä. Jumala sallii jonkun tapahtuvan tai ei salli.

Esimerkiksi Jumala sallii, että johonkin syrjäiseen ihmispopulaatioon yksinäiselle saarelle viedään evankeliumia, mutta ei se itsestään tapahdu. Jumalan tahto on ja Hän sallii että esim. lentokone tai laiva joka kuljettaa lähetys-saarnaajaa pääsee turvallisesti perille.

Samalla tavalla Jumala sallii ketkä ihmiset pääsevät eduskuntaan, mutta joidenkin ihmisten eli ns. äänestäjien on demokratiassa aivan pakko äänestää koska lappuihin vaaditaan ehdokkaiden numerot joita sitten lasketaan vaalilautakunnissa.

En tiedä kuinka osaisin tämän paremmin selittää.

Jumala siis asettaa, sallii ja päättää, mutta kuitenkin ihmistenkin on tehtävä oma osuutensa Jumalan ohjauksessa tässä master planissa.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #305 : 01.03.20 - klo:23:58 »
Tämä keskustelu on taas näitä internetiaikakauden ilmentymiä. Voin käsi Raamatulla vannoa, että en ole oikeassa elämässä tavannut ikinä yhtään uskovaista joka olisi asettanut äänestämisen kyseenlalaiseksi toiminnaksi Raamattuun vedoten. Olen tavannut satoja uskovaisia elämäni aikani.

Näppituntumanani voisin sanoa, että päinvastoin uskovat ovat jopa keskimääräistä innokkaampia äänestäjiä. Internet mahdollistaa tietenkin sitten myös marginaalisten ajatusten esiin tuomisen kuten tämän äänestysvastaisuuden nyt tässä foorumissa tiettyjen henkilöiden taholta joka on minulle täysin uusi ilmiö.

Toivon, että se ei yleisty kun juuri nyt näinä kriittisinä aikoina olisi kristittyjen syytä koota rivinsä ja aloittaa aktiivinen äänestäminen. Onneksi esim. TV7 ja mm RadioDei painottivat ennen vaaleja äänestämisen tärkeydestä. Edessämme on tulevaisuudessa vielä päätöksiä jotka liittyvät eutanasian sallimiseen, sananvapauteen, uskonnonvapauteen, moniavioisuuteen ja huumeiden vapauttamiseen. Kristittyjen on syytä koota rivinsä. Rukoilen asian puolesta.

« Viimeksi muokattu: 02.03.20 - klo:00:05 kirjoittanut Janne »

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #306 : 02.03.20 - klo:00:24 »

Eihän minun pitänyt enää tämän aiheen pariin palata - anteeksi, että rikoin lupaukseni, mutta kohta "käteni hamuaa diapam-purkin kantta", kun ahdistaa ihan oikeasti.


Ei tämä saisi olla niin vakava aihe, että diapamiin turvaudutaan, mutta on aihe aiheuttanut minussakin ahdistusta.

Taivaassa tämäkin sitten ajallaan selviää. Suurella todennäköisyydellä olimme molemmat väärässä tämän asian tiimoilta. Varmasti jokin kolmas vaihtoehto olisi ollut parempi -aika näyttää.

Toisaalta taivaassa on niin paljon kaikkea muutakin ja ilolla ylistämme yhteistä Herraamme iänkaikkisesti. Joten tämä asia on jo varmasti unohtunut, mutta jos näemme toisemme jossakin virtaavien vesien luona tai kultaisten katujen siimeksissä niin varmasti hymyilemme vain tälle asialle ja halaamme toisiamme veljeni Oloneuvos.

Rauhaa Sinulle Oloneuvos. Tätä samaa toivotin tänään messussa kirkossani vieressäni istuville ihmisille, toinen oli maahanmuuttaja ja toinen kantasuomalainen. Istuin heidän välissään.

En ole halunnut aiheuttaa mielipahaa.

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #307 : 02.03.20 - klo:01:25 »
Janne ei sinulla on minkäänlaista kiinnostusta perehtyä asiaan. Toistelet vaan tuollaisia ympäripyöreitä päivittelyjä ja argumentaatiovirheitä, ja väistelet kaukaa itse asiaa ja siitä esitettyjä argumentteja. Mutta sulle on ainakin tässä annettu paljonkin aineksia, mistä voit lähteä asiaa itse tutkimaan, jos joskus tuntuu että siihen kykenet.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #308 : 02.03.20 - klo:08:43 »
Janne ei sinulla on minkäänlaista kiinnostusta perehtyä asiaan. Toistelet vaan tuollaisia ympäripyöreitä päivittelyjä ja argumentaatiovirheitä, ja väistelet kaukaa itse asiaa ja siitä esitettyjä argumentteja. Mutta sulle on ainakin tässä annettu paljonkin aineksia, mistä voit lähteä asiaa itse tutkimaan, jos joskus tuntuu että siihen kykenet.

Tiedän tarkkaan sen Raamatun tulkinnan ja teologisen argumentaation johon näkemyksenne perustuu. Myönnän, että siinä on perää ja tavallaan olettekin oikeassa.

Jumala sallii, asettaa ja Jumalan käsissä on kaikki jopa elämämme pituus eli elinpäivät. Se on totta.

Ihmisluonteeseen kuuluu kuitenkin touhuta täällä maanpäällä mm.varautua koronavirukseen ja käyttää lääkkeitä vaikka ei niissäkään ole mitään logiikkaa ja tavallaan ovat Raamatun vastaisia, koska ihmisen elinpäivät ovat olleet tiedossa jo kun ihminen on kohdussa punottu, joten on turha käyttää maskia koronaa vastaan sillä ihminen voi vaikka kaatua ja lyödä päänsä suihkussa. Ihmisen elinpäivätkin on asetettu.

Ihmisellä on kuitenkin tarve turvautua lääkäriin ja vaikkapa äänestää. Tämä voi olla vaikkapa mielenterveydelle ja ihmisen psyykkeelle hyväksi. Muutenhan olisimme ilman aktiviteettiä täällä maanpäällä kuin merinorsut eli norsuhylkeet kalliolla tekemättä juuri mitään.

Eli tavallaan tekemällä jotakin olemme ihmisiä ja osaltamme toteutamme Jumalan tahtoa täällä maanpäällä vaikka kaikki tekemisemme on "teoriassa" yksilötasolla turhaa. Sillä onhan jo maailmanhistoria kirjoitettu jo ennen kuin synnyimme. Esimerkiksi jos nyt alan norsuhylkeeksi niin mitään muutosta maailmanhistoriaan ei tapahdu. Perheeni vaan pahoittaisi mielensä kun perheenisä ja aviopuoliso rötköttäisi kalliolla tekemättä mitään. Kuitenkaan mitään muuta ei tapahtuisi ,mutta onko se Jumalan mielenmukaista että alan norsuhylkeeksi?

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #309 : 02.03.20 - klo:08:51 »
Janne, mä en itse asiassa ole käyttänyt tuota perustelua. Taidat sekoittaa Oloneuvokseen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #310 : 02.03.20 - klo:09:03 »
Äänestäminen ei ole sen hölmömpää kuin työnkään tekeminen, eikä sitä voi korvata rukouksella. Saamme täällä omassakin maassamme olla kiitolliset tästä vaikuttamisen mahdollisuudesta joka meille on suotu pitkälti kristinuskon ansiosta. Läheltä olemme saaneet seurata niin (jumalattomia ja ateistisia) yhteiskuntia, joissa ei tällaista mahdollisuutta ole ollut.

Muuten, torontolaisuuteen hurahtaneet varoittivat siitä, ettei sitä saa kritisoida. Jos siinä jotain väärää olisi nähty, niin olisi ainoastaan rukoiltava. No, sehän on aivan yhtä typerä ajatus, kuin ettemme varoita lapsia heikoista jäistä, vaan tyydymme ainoastaan rukoilemaan.

Piru tykkää tavattomasti siitä, että uskovaiset eivät äänestä…  Ja siitä, että ovat hölmöjä… :( :( :(
« Viimeksi muokattu: 02.03.20 - klo:18:40 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #311 : 02.03.20 - klo:09:07 »
Sekin on Jumalan suunnitelmaa, että kirjoitan tähän foorumiin tästä aiheesta.

Eilen kirkossa käsiteltiin Raamatun kohtaa, jossa Jeesus sanoi Pietarille:

"Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten". Markus 8/33 Raamattu 1933/38

Jopa tuokin tapahtuma oli ennalta tiedetty ja asetettu, jotta saataisiin Raamatun lehtiin. Toivottavasti minun kauttani ei nyt kirjoita saatana tästä äänestysasiasta, mutta jos niin tekisi niin silläkin olisi tarkoitus. Pietari oli Jumalan mies, mutta hänenkin kauttaan puhui saatana näin tuli käydä.

Meidän tulee kuitenkin tiedostaa tämäkin asia. Herra armahtakoon, jos saatana kirjoittaa kauttamme tähän foorumiin. Jos itse Pietari joutui tähän tilaan niin on mahdollista että myös minä tai joku muu meistä.

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #312 : 02.03.20 - klo:09:19 »
Paulus, kerrotko tarkemmin näkemyksestäsi jonka mukaan demokratia olisi kristittyjen ansiota? Mihin historiallisiin tapahtumiin ja kehitykseen viittaat?

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #313 : 02.03.20 - klo:09:31 »
Nyt kuitenkin rukoilkaamme kaikki Päivi Räsäsen puolesta:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/45446f52-46f0-4957-a1a7-d89e00933719

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #314 : 02.03.20 - klo:09:43 »
Paulus, kerrotko tarkemmin näkemyksestäsi jonka mukaan demokratia olisi kristittyjen ansiota? Mihin historiallisiin tapahtumiin ja kehitykseen viittaat?

En kait niin ole kirjoittanut, että kristittyjen ansiota olisi. Eiköhän se ole Jumalan armoa, että saamme vaikuttaa. Mutta jos joku historiallinen tapahtuma pitäisi erikseen mainita, niin tulee mieleen uskonpuhdistus. Kyllä Jumala vaikuttaa kaiken hyvän, mutta kyllä hän ihmistä käyttää edelleen monissa asioissa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell