Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista  (Luettu 86343 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #45 : 05.12.13 - klo:21:06 »
Minun mielestäni ihmisen osuus on suuri eli se minkä kohtuudella ihmiselta Jumala voi vaatia. Raamatussa on lukemattomia paikkoja jotka puhuvat sen puolesta, kehoitusta ja varoitusta.

Tätä Jumala vaatii, eikä sitä pidä lieventää:

Matt. 5:48 "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Onko tämä kohtuullista? Miten kohtuus määritellään, jos se on jotain sellaista, mihin en yhtenäkään päivänä yllä?
Tuo täydellisyysasia liittyy varmaankin edellisiin jakeisiin (Matt. 5: 43-48) , joissa Jeesus kehottaa uskovia rakastamaan vihamiehiään samalla lailla kuin veljiäänkin (uskonystäviä tms.),
koska Jumala, joka on täydellinen, antaa aurinkonsa nousta sekä hyville että pahoille.

Se on siis kai vertaus siitä, miten meidän pitäisi rakastaa toisiamme niin kuin täydellinen eli  Jumalakin tekee.

Soltero otti esiin tärkeän asian jopa tärkeimmän, meillä on suorastaan käsky rakastaa toinen toistamme jopa niitä jotka meitä vihaavat ja antaa anteeksi jos on moitetta, muutoin Jumala ei anna anteeksi syntejämme.


Mikä mahtaa olla käytännön lopputulos näiden kaikkien käskyjen toteuttamisessa?
"Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #46 : 05.12.13 - klo:21:29 »
Aamulla lukiessani Raamattua tuli vahvasti ajatus kuinka tänä päivänä on yleistä että yritetään pitää molemmat, usko ja maailma. On varmaan parannuksen paikka.

En tiedä mistä minäkin satuin juuri tätä miettimään ja tuli ajatus että Jeesus halutaan ikään kuin kaiken lisukkeeksi ja pääsylipuksi taivaaseen (varmuuden vuoksi).

Mutta jostain syystä Jeesus ei suostu pelkäksi pisteeksi iin päälle.

Hän sanoo : "jos et luovu isästä ja äidistä et ole Minulle otollinen"
       "et voi palvella Minua ja mammonaa"
"oi jospa olisit kylmä tai palava mutta koska olet penseä olen Minä oksentava sinut"

--äärimmäisen radikaalia ja kompromisseja karttavaa tekstiä

Näin olen myös kokenut Jumalan puhuneen. Ja suurkiitos että hän puhuu. Ylistetty olkoon Jumala.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #47 : 05.12.13 - klo:21:32 »
Lainaus
Entä miten uskova voi hyljätä ensimmäisen rakkautensa.

Mikä saa tuoreen avioparin rakkauden kylmenemään !
alussa on sokeaa rakkautta ja kaikki on ihanaa ja uutta.
ja sitten tulee tavallinen arki, ei yllätyksiä ei uutta aina vaan samaa rataa ja siitä tulee rituaaleja.
eli ensi rakkaus kuolee.

Mistä tulee kirkot ja lahkot ja muut kummajaiset.
rituaaleista.
ja sitten on uskonnot valmiit.

avioelämä eikä suhde Jumalaa saa olla rituaali, mikä se sana on mitä en nyt keksi, hhmmm
tässä olisi heti vaimolla vastaus:) no se sana on tavan omainen ja tylsä.

joka päivä ja viikkko aamusta iltaa sama rataa ja ei uutta ei yllätystä.

Jumala on yllätysten Jumala, jos kulkee jatkuvasti Jeesuksen perässä.
tahi kivi sateessa.
joten Rakkaus on tuore kun ei tiedä mitä seuraavaksi tulee, kiviä vai kiitosta.
Ns. lahkohenkisessä hengellisyydessä (jota esiintyy myös joissakin luter. ryhmittymissä)
näkyy se, että uskonelämä ja uskon harjoittaminen käytännössä on latistettu
pelin pelaamiseksi, jossa on erittäin tiukat säännöt.

Jumalan oletetaan valvovan peliä tauotta ja antavan heti rangaistuksen, jos joku tekee
virheen.
Voi sitä onnetonta, joka väsyy kesken kaiken tai huomaa joutuneensa sellaiseen
peliin, jonka sääntöjä ei oikein osaakaan.
Silloin valmentajat ja pelitoverit huutavat:  "Ulos kentältä! Ulos vaan tuommoinen,
joka ei osaa.  Joka peliin ryhtyy, se pelin kestäköön. 
Ulos vaan.  Ulos ulos."
« Viimeksi muokattu: 05.12.13 - klo:21:34 kirjoittanut Soltero »

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #48 : 05.12.13 - klo:21:33 »
Toivottavasti ei komenneta ulos, vaan annetaan rakkautta enemmän ja tukea.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #49 : 05.12.13 - klo:22:24 »
Mikä mahtaa olla käytännön lopputulos näiden kaikkien käskyjen toteuttamisessa?
"Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi"

Tuohan on Jeesuksen sanojen mukaan lain tiivistelmä (lisättynä käsky rakastaa Jumalaa yli kaiken). Kuten huomaamme laki ei ole lepsu eikä suinkaan mihinkään kadonnut. Tänäänkin se on voimassa kaikessa hirmuisuudessaan. Ainoa keino päästä pälkähästä on siirtyä lain alta armon alaisuuteen, sillä laki koskee ainoastaan lain alaisia (Room. 3:19). Ainakin minulle armo on ainoa mahdollisuus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #50 : 05.12.13 - klo:22:31 »
Kyllä ne Jeesusken sanat ovat tarkoitetut otettavaksi ihan tosissaan, hän sanoi että joka päivää pitää ottaa risti ja seurata häntä. Ei se ole lihalle ollenkaan mieluista, mieluummiin antaa lihan jyllätä ja myllätä.
Mielestäni me eletään niitä vaikeita lopunaikoja jolloin uni meinaa painaa silmät väkisin kiinni, on suurta armoa jos Jumala alkaa herättelemään uskovia.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #51 : 14.12.13 - klo:18:59 »
Välillä on mielipiteitä suuntaan jos toiseen Pyhällä Hengellä täyttymisestä ja voimavaikutuksista. Seuraavassa Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä ja hän profetoi.
Raamatun eräs kauniimmista kertomuksista tässä.

41. Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
42. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
43. Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
44. Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
45. Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"
46. Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
47. ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
48. sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
49. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
50. ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
51. Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään.
52. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset.
53. Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois.
54. Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan
55. Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut."

Veera

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #52 : 14.12.13 - klo:20:59 »
Kyllä ne Jeesusken sanat ovat tarkoitetut otettavaksi ihan tosissaan, hän sanoi että joka päivää pitää ottaa risti ja seurata häntä. Ei se ole lihalle ollenkaan mieluista, mieluummiin antaa lihan jyllätä ja myllätä.
Mielestäni me eletään niitä vaikeita lopunaikoja jolloin uni meinaa painaa silmät väkisin kiinni, on suurta armoa jos Jumala alkaa herättelemään uskovia.

Samanlaisia ajatuksia tulee mieleen.

Marjatta

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #53 : 14.12.13 - klo:21:38 »
Tuosta vaatimusten listasta poimin yhden:
On tehtävä vanhurskautta.

Ei kannata tehdä vanhurskautta.


Kun tulimme uskoon eli uudestisynnyimme niin  tulimme uskosta vanhurskaiksi. (Room 5:1)
Jumalan sanan mukaan olemme vanhurskaita. Ilman omaa ansiota!

Pelastus oli Jumalan edeltäpäin valmistettu teko ihmistä varten, joten se ei toimi tekoja suorittamalla, vaan Paavalin sanoin: Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet...

Ajattelen, että kerran Jumala valmisti Kristuksessa pelastuksen, jossa tämä vanhurskauskin Kristuksen tähden meille tulee,

niin eikö sitten uskonvaelluskin ole samantapaista, edeltäpäin valmistettua, jossa vanhurskas elämä toteutuu ilman että itse alamme sitä suorittaa? (Ef 2:10)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #54 : 14.12.13 - klo:22:19 »
Kyllä ne Jeesusken sanat ovat tarkoitetut otettavaksi ihan tosissaan, hän sanoi että joka päivää pitää ottaa risti ja seurata häntä. Ei se ole lihalle ollenkaan mieluista, mieluummiin antaa lihan jyllätä ja myllätä.
Mielestäni me eletään niitä vaikeita lopunaikoja jolloin uni meinaa painaa silmät väkisin kiinni, on suurta armoa jos Jumala alkaa herättelemään uskovia.

Jos Jeesuksen sanat on otettava tosissaan, niin ei niistä saa valkata erilleen niitä, jotka meille sopivat, vaan ne ovat kaikki samanarvoisia.

Esim. tämä:
"Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on" (Matt. 5:48).

Jeesus ei kaiketi käskenyt mitään sellaista, mikä olisi mahdotonta. Miten tuo edellinen on mahdollista?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #55 : 14.12.13 - klo:22:23 »
Itse ajattelen että halu Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen tarvis olla ja jos ei ole sitäkin voi pyytää että haluaisin haluta rakastaa, eli lähtee ihan alusta jos ei ole edes halua, pyytää sitä ensiksi. Uskovan ei tarvitse omin voimin puskea tiellä eteenpäin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #56 : 14.12.13 - klo:22:44 »
Jos Jeesuksen sanat on otettava tosissaan, niin ei niistä saa valkata erilleen niitä, jotka meille sopivat, vaan ne ovat kaikki samanarvoisia.

Esim. tämä:
"Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on" (Matt. 5:48).

Jeesus ei kaiketi käskenyt mitään sellaista, mikä olisi mahdotonta. Miten tuo edellinen on mahdollista?

Annetaan Raamatun selittää Raamattua:

Hepr. 10:10. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
11. Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
12. mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
13. ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
14. Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #57 : 14.12.13 - klo:23:10 »
Jos Jeesuksen sanat on otettava tosissaan, niin ei niistä saa valkata erilleen niitä, jotka meille sopivat, vaan ne ovat kaikki samanarvoisia.

Esim. tämä:
"Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on" (Matt. 5:48).

Jeesus ei kaiketi käskenyt mitään sellaista, mikä olisi mahdotonta. Miten tuo edellinen on mahdollista?

Annetaan Raamatun selittää Raamattua:

Hepr. 10:10. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
11. Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
12. mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
13. ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
14. Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Näin on.
Ja silti kuulee paljon opetusta siitä, miten meidän on koko ajan kuoletettava lihaamme ja terästäydyttävä yhä kuuliaisemmiksi, jotta vihdoin ja viimein saavuttaisimme päämäärän, täydellisen Kristuksen kaltaisuuden.
Kuitenkin Raamattu sanoo, että kaikki on jo täytetty.

Ihminen lipsahtaa hyvin herkästi vaatimuskeskeiseen,
ihmislähtöiseen uskon suorittamiseen.
Tietenkin toinen äärimmäisyys on heittäytyä lavean tien kulkijaksi, lopettaa hengellinen
valvominen, alkaa hyväksyä mukavien syntien tekeminen jne.
Tasapainoa kannattaa etsiä, eikä hakeutua äärimmäisyyksiin.
 

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #58 : 14.12.13 - klo:23:20 »
Uskossa on Jumalan osuus joka teki kaiken puolestamme, siihen ei voi mitään lisätä, mutta on myös ihmisen osuus. Siitä Raamattu puhuu aika paljon.
Toinen uskova mielessään painottaa toista asiaa enemmän ja toinen toista, vaikka taatusti molemmat ymmärtävät missä on pääpaino.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #59 : 15.12.13 - klo:07:28 »
Me olemme jo täydellisiä, meissä on henki, sielu ja keho,viimeinen keho on on hankalin havaita mitä siinä kaikkea on.
Nyt Jeesus teki Hengen eläväksi, ja Jos meissä on Jumalan Henki on sen vaikutus kuin alkoholin eli viinan.
Siis, viinan vaikutus ei sen hyvät tahi huonot puolet.

Oikeudessa on usein lieventävä seikka jos on ollut kännissä eli alkoholin vaikutuksessa.
Nyt Jumalan Henki ja Jumala itse sekä Jeesus, vaikuttaa meissä ja me emme voi mitään sen estämiseen tahi poistamiseen.

Eli kuka tahansa juo viinaa, niin on 100% varmuudella kännissä. eli Jumalan Hengen vaikutus on samankaltainen ja sitä ei voi itse poistaa.
_____________
Sielu ja henki yhdistelmä sekä sielu ja keho yhdistelmä on sitten se meidän alue.
Tässä on monta vertaus kuvausta tahi esimerkkiä.

Nyt täydellinen. eräs esikuva on "valepuku", me olemme puettu Jumalan Pojalla, ja tässä on mukana kaikki. teot ja aikomukset.
Jos Herran Henki on saanut meidät täydellisesti haltuun, meidän teot ovat Jumalan Pojan käden alla eli vallan alla.
___________
Nyt Apostoli opettaa että meidän liha ei voi ekiä halua olla puhdas, vaan se roikkuu meissä kuolemaan asti.
MUTTA Hengessä voimme olla täydelliset.

"Aina" ennen lottovoittoa, rakennan talon ja pellot ja jopa otan vaimon talooni.
kuinka iso talo on riippuu voiton suuruudesta.
Nyt tämä talo on helppo rakentaa parhaasta tavarasta ja ilman vaikeuksia.
Joten Hengessä, toiveissa ja mielikuvituksessa, haaveilen talon joka on minulle mieluisa.
Mutta lihassa en voi tätä rakentaa, mutta Hengessä kyllä.
_____________
ja sitten eräs seikka josta ei ole muut puhuneet tahi vain ujosti kiitosta Jumalalle antaneet.

Jeesus oli yhtä tyhjä kuin me ! eli Kaikki mitä Jeesus sai oli Isältä !
Oliko Jeesus itsessään täydellinen ?? kuten vaatii meidän olevan.
ei.
nyt sitten kuitenkin Jeesus tuli täydelliseksi.
Isä ja Poika oli eri mieltä ja tämä osoittaa että He eivät ole yksi Jumala jossa on kolme puolta.
ja kuten tämä seikka myös osoittaa että Jeesus ei ole sama kuin Isä.

Hepr. 7:25 jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa. 
Matt. 26:53 Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legionaa enkeleitä?
Joh. 14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
Joh. 16:26 Sinä päivänä te anotte minun nimessäni; enkä minä sano teille, että minä olen rukoileva Isää teidän edestänne;

Eli Jeesus, jolle Jumala oli antanut KAIKENVALLAN maanpäällä ja taivaassa, rukoili !
Miksi Kaikkivaltias rukoilee ja ketää!

Jos menen kauppaa ja muutama kolikko on taskussa minun ei tarvitse ottaa lainaa tahi pyytää muilta rahaa.
Siis olen kaikkivaltias kun ostan maitopurkin.

Nyt MIksi Jeesus rukoili ja ketää??
Oliko Isällä, oletus että Jeesus rukoilee Isää joka on Poikaa suurempi, toinen mieli eli tahto kuten Getsemanessa??

Tietääkö Jumalan Poika meistä kaiken?? kenties, mutta Jumalan Poika ei tiedä päivää eikä hetkeä vaan Isä yksin.

eli tiivistelmä, meillä on sama mahdollisuus olla kuten Jeesus, ja tämä "vaatii" tahdon antamista Jumalalle. Kuten Getsemanessa.
eli tämä on osa Hengessä elämistä ja olemista.
On Kirjoitettu että meidät on ASETETTU taivaallisiin, Hänessä.

Ef. 2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
_______________

Nyt sana, 'Asetettu' tahi asettaa omasta mielestäni viittaa valtaa eli asemaan.
eli tämä on Jumalasta. ei kenelläkään ole valtaa ellei sitä ole hänelle annettu ylhäältä.

Room 1:4 ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa-Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,

Luuk. 7:8 Sillä minä itsekin olen toisen vallan alaiseksi asetettu, ja minulla on sotamiehiä käskettävinäni, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."

Hepr. 2:8 asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi.

Hepr. 8:3 Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
______________

Joopa joo,

Eli Kuten seurakunta kerran asetettaan Herran eteen täydellisenä, ilman ryppyä ja tahraa, meidät on jo asetettu Jumalan eteen täydellisenä.

Nyt mikä osa on sitten meillä? Tahto ja mieli, kuten Apostoli opettaa:

Room. 7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;

Eli hengessä voimme rakentaa lottovoitto talon mutta emme lihassa.
seuraava asia on sitten meidän teko eli osuus ja se on juuri tahto ja mieli.

Nyt miten saamme sitten käytännössä tahtomme Jumalan tahdon alle ja valtaan!
Pyhä Henki tekee sen, emme me !
Joten Tämä on Pyhän Hengen työ siihen pisteeseen kuinka paljon tahdomme antaa Herran hallita.

ja oletus että olemme 100% Tahtomme kanssa Jumalan tahdossa, me olemme täydelliset eli meitä ei enää ole, vaan olemme kuolleet ja ristillä.
ja kuolleilla ei ole mitään tahtoa.

ja tästä seuraa seuraava meidän teko eli meidän osuus.
Me saamme itse valita mistä aineesta talo rakennetaan.

Kulta on arvokasta ja olki ei.
ja tästä sitten saamme palkan, emme pelastu ansiosta vaan Armosta, mutta työstä saamme palkan.
Kuten Jeesus !
eli meillä on kaikki samat työkalut kuin Jeesuksella jos vain tahdomme.
Apostoli Paavali tahtoi ja se taas tuo sitten kivi sateita sillä maailma vihaa Jumalaa ja Jeesusta.

hhmm ja lisää kahvia.

ai jaa, eräs juttu vielä.
Olemmeko me sitten Jumalia ? Onko Jeesus? ME tulemme ja "Olemme" jo samalaiset kuin Jeesus !
tutki itse ja lue.

eli taas toiseen seikkaa, Miksi ja ketään Jeesus rukoilee ??