Kirjoittaja Aihe: Kristikunnan hajaannus  (Luettu 11356 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #45 : 26.05.20 - klo:16:18 »
Ainut paikka missä minulta on kielletty ehtoollinen on Helsingin Saalem.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #46 : 26.05.20 - klo:16:46 »
Ainut paikka missä minulta on kielletty ehtoollinen on Helsingin Saalem.
Miten paljastuit "sopimattomaksi"?
Niissä helluntaiseurakunnissa, joiden kokoontumisissa olen ollut,
ehtoollista vietetään antamalla leipävadin ja viinimaljatarjottimen kiertää penkkiriveissä ihmiseltä toiselle. 
Jokainen murtaa limpusta oman leipäpalansa ja kulauttaa viinin,
ja antaessaan tarjottimen seuraavalle sanoo
"Jeesuksen Kristuksen veri/ruumis sinun edestäsi vuodatettu/annettu".

Kukaan ei siis kuulustele kenenkään kasteasioita eikä
johonkin yhteisöön kuulumisia.
Mutta ehkä jossain pitää selittää jotakin?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #47 : 26.05.20 - klo:17:00 »
Sanottiin hyvin selvästi, että ehtolliselle pääsevät vain tietynlaiset ihmiset. En täyttänyt niitä ehtoja, ja koska se sanottiin niin painokkaasti, minulla ei ollut kanttia eikä oikein haluakaan salaa uhmata sitä. Lähdin pois. Olin silloin uskossa. Ollut jo jotain 5 vuotta.
« Viimeksi muokattu: 26.05.20 - klo:17:16 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #48 : 26.05.20 - klo:17:37 »
Sanottiin hyvin selvästi, että ehtolliselle pääsevät vain tietynlaiset ihmiset. En täyttänyt niitä ehtoja, ja koska se sanottiin niin painokkaasti, minulla ei ollut kanttia eikä oikein haluakaan salaa uhmata sitä. Lähdin pois. Olin silloin uskossa. Ollut jo jotain 5 vuotta.

Onneksi Taivaaseen pääsee, kun uskoo Jeesukseen.  :)

Siinä ei edes kirkosta/seurakunnasta erottaminenkaan ratkaise.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #49 : 26.05.20 - klo:18:36 »
Kyllä mä ymmärsin heitä ja tiedostin että kukin ajattelee siten kuin näkee oikeaksi. En koe tulleeni uhriksi siinä. Kunhan mainitsin kun aiheesta tässä keskusteltiin.
Muistan tosin olleeni surullinen jonkin aikaa. Vältin heidän ehtoolliskokouksiaan sen jälkeen, niin ongelmaa ei syntynyt enää.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #50 : 26.05.20 - klo:19:56 »
Kyllä mä ymmärsin heitä ja tiedostin että kukin ajattelee siten kuin näkee oikeaksi. En koe tulleeni uhriksi siinä. Kunhan mainitsin kun aiheesta tässä keskusteltiin.
Muistan tosin olleeni surullinen jonkin aikaa. Vältin heidän ehtoolliskokouksiaan sen jälkeen, niin ongelmaa ei syntynyt enää.
Muistan tilanteen, kun olin ensimmäisen kerran sellaisessa vapaan suuntauksen kokouksessa,
joka oli kai tarkoitettu enemmän seurakunnan aktiiveille eikä suurelle yleisölle.
(En tosin ollut työntymässä mihinkään sisäpiireihin, enkä ole niihin koskaan kuulunutkaan.)
Kun ehtoollistarvikkeita alettiin asetella ja siunata,
pastori luki mm. nämä sanat:
"Joka siis kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljasta, on syyllinen Herran ruumiiseen ja vereen.
Tutkikoon siis ihminen itseään ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta." (1. Kor. 11: 27-28).

Koin itseni kelvottomaksi, koska en ollut kastettu.
Tietysti joku oli joskus kastanut minut, kun olin vauva.
Mutta siitä en tiedä enkä muista mitään. 
Olin ollut vain passiivinen (papin) objekti.
Uskovia ei tietääkseni vauvakastetilaisuudessani ollut (ainakaan uskoaan ilmaisevia),
enkä tiedä papistakaan mitään.

Niinpä ko. kokouksen jälkeen tutkin itseäni ja hakeuduin aika pian tilanteeseen,
joka johti siihen, että minut kastettiin.
Sen jälkeen en enää ollut epävarma ehtoolliskokouksissa.
Muuta kelvottomuutta minussa tietysti on (onneksi olen armahdettu syntinen), mutta ei enää tietoista
kasteeseen liittyvää.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #51 : 26.05.20 - klo:20:03 »
Minulle kasteasia on avautunut eri tavalla. Enkä voi omaksua vapaiden suuntien linjaa kasteessa.
Eikä minua häiritse se, että he näkevät kastekäsitykseni vääränä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #52 : 26.05.20 - klo:20:28 »
Minulle kasteasia on avautunut eri tavalla. Enkä voi omaksua vapaiden suuntien linjaa kasteessa.
Eikä minua häiritse se, että he näkevät kastekäsitykseni vääränä.
En tarkoittanutkaan, että kaste olisi liittynyt sinun kokemukseesi.
Mutta minun tapaukseeni se liittyi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #53 : 26.05.20 - klo:20:30 »
Kyllä se minun kokemukseeni liittyi siinä suhteessa, että se juuri oli se ehto mitä en täyttänyt ehtoolliselle pääsemiseksi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #54 : 26.05.20 - klo:21:23 »
Minulle kasteasia on avautunut eri tavalla. Enkä voi omaksua vapaiden suuntien linjaa kasteessa.
Eikä minua häiritse se, että he näkevät kastekäsitykseni vääränä.

Tästä saattaa olla tulossa kastekeskustelu, kastekysymyshän on ehkä suurin erimielisyyttä aiheuttava asia kristikunnassa. Niin tai näin, mutta minua kummallakin kasteella kastettuna häiritsee kumpaankin kasteeseen liittyvät (minun mielestäni) väärät opetukset. Ja tietyin edellytyksin voin hyväksyä kummatkin kasteet raamatullisina.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #55 : 26.05.20 - klo:21:32 »
En ota osaa kastekeskusteluihin, joten ei ainakaan minun osaltani. Puhuttiin vaan tuosta ehtoolliseen pääsystä eri seurakunnissa.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #56 : 26.05.20 - klo:21:39 »
Tuli tässä mieleeni, että kyllähän lapsikin saa aikuisen kanssa osallistua ehtoolliselle vaikka ei olisi käynyt rippikoulua. Joten voisiko tätä soveltaa mm. tähän Pökkelön esittämään ongelmaan eli tämä vapaiden suuntien pappi osallistuisi ehtoolliseen jonkun aikuisen luterilaisen kanssa.   ;D

Puolison kanssa yhdessä olivat ehtoollispöydässä. Rouva luterilainen ja tällä veljellä luterilainen kirjakauppa nykyään, missä tämä ko.
pappikin on saanut pitää opetustilaisuuden.
Kun oli rippikoulu käymättä, niin tuli taakse poistu, kuten armeijassa sanotaan.
Ikävä kyllä tämä on totta, ja Paulus tuntee hyvin tämän raittiin veljen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #57 : 26.05.20 - klo:21:55 »
Mun isä ei koskaan käynyt rippikoulua, mutta jostain syystä joutui pitämään rippikoulua. ???

Tajusin että minulla isälläni on tämäkin yhteinen piirre: olemme jollain tapaa aina väärässä paikassa, eikä kukaan tiedä miksi. ;D

Tuo on elämän teema niin hyvin monessa asiassa.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #58 : 26.05.20 - klo:21:56 »
Mie kärsin nuorena kovasti, kun en päässyt ehtoolliselle, vaikka olin uskossa. Sisimmässä koin vääryytenä, kun toiset menivät, mutta minä en. Odottelin rippikoulua, jolloin lupa tuli.  En ymmärtänyt sitä.

En ymmärrä myöskään?
Se on uskovien yhteysateria Jeesuksen kanssa. Kuuluu jokaiselle uudestisyntyneelle uskovalle ikään katsomatta.

Milloin sitä ei uskovalle anneta oli sitten rippikoulu tai mikä tahansa muu syy esteenä; se on vallankäyttöä jolle ei löydy tukea Raamatusta.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #59 : 26.05.20 - klo:22:05 »
Piispa Eero Huoviseltakin käytännössä evättiin ehtoollinen, kun Luther säätiön messussa toivottiin että piispa ei tule ehtoolliselle.

Eero Huovinen on yksi raamatullisimmista piispoista viimeisiltä vuosilta. Silti kävi näin.

Joten on aika erikoista touhua puolin ja toisin.