Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 14362 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Erityisiä opetuksia Raamatusta
« : 02.06.21 - klo:11:50 »
Minä laitan näitä luterilaisen opin pohjalta. Uskon, että hyödyttää melkein kaikkia.
Yst. terv. Stiina

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #1 : 02.06.21 - klo:11:52 »
Jeesus ja Nikodemos 30 toukokuun, 2010
Posted by jormajaakko in Saarna.
Tags: uudestisyntyminen
trackback
Saarna on pidetty Honkajoen kirkossa 30.5. 2010, Pyhän Kolminaisuuden päivänä. Tekstinä Joh. 3:1-15.

Tänään on Pyhän Kolminaisuuden päivä. Uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan. Se on keskeisin asia uskossamme ja pohjana kaikelle kristilliselle opetukselle. Tänään se tulee esille erityisesti luetuissa teksteissä ja veisatuissa virsissä. Se tulee kyllä julki yleensä jokaisessa jumalanpalveluksessa. Kiitosvirsi rakentuu kolminaisuuden varaan, niin kuin tänäänkin. Jokaisessa jumalanpalveluksessa lausumme yhteen ääneen uskontunnustuksen, uskon Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.

Se on uskon syvin mysteeri eli salaisuus, jota ei voi ymmärtää luonnollisen järjen pohjjalta. Se aukenee kuitenkin Jumalan omasta ilmoituksesta. Se on ymmärrettävää uskolle, ja siihen vastataan ylistyksellä ja kiitoksella.

Vanha Testamentti julistaa yksijumalaisuutta. ”Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi” (5. Moos. 6:4). Vanhassa Testamentissa on kuitenkin viitteitä pyhästä Kolminaisuudesta, esimerkiksi tuo Jesajan kirjan kohta (6:3), jonka kuulimme: ”Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot. Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan.” Abrahamista sanotaan, että Herra ilmestyi hänelle Mamren tammistossa kolmen miehen hahmossa. Muitakin kohtia voisi mainita.

Uudessa Testamentissa kolminaisuusopin pohjan muodostaa julistus Jumalasta Isänä, Kristuksesta hänen Poikanaan ja heidän lähettämästään Pyhästä Hengestä. Apostolinen siunaus kuuluu: ”Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne!” Se viittaa selvästi kolminaisuuteen, ja niin tekee ennen muuta kastekäsky. Meidät on kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Emme voi ajatella muuta kuin että Isä, Poika ja Henki ovat yhdenvertaiset. Samalla kertaa uskomme, että Jumala on yksi. Tässä ei ole mitään uskolle järjenvastaista, vaikka se ylittääkin luonnollisen järkemme kyvyt.

Päivän evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen ja Nikodemoksen yöllisestä keskustelusta. Siinä ei ole suoranaista mainintaa kolminaisuudesta ellei sellaiseksi lueta sitä, että puhutaan Jumalasta, taivaasta tänne tulleesta Ihmisen Pojasta ja Hengestä. Evankeliumissa on kysymys uskon syntymisestä.

Mutta miksi keskustelu käytiin yöllä? On arveltu, että Nikodemos tahtoi tavata Jeesuksen salaa, tuttaviensa tietämättä. Niin voi olla, mutta todennäköisempi syy on se, että yöaikaan saatiin olla paremmin rauhassa. Uskon syvimpiä salaisuuksia ei tuoda turuille ja toreille. Joka sellaista on yrittänyt, on menettänyt jotakin tärkeätä. Asia on samoin tänäkin päivänä. Nykyaikainen media ei ole sopiva väline uskon mysteerien selvittämiseen. Sellaisissa tilanteissa kuin esimerkiksi TV-keskustelussa puhutaan usein pinnallisesti. Muutaman sekunnin pituiset lauseenpätkät eivät valaise syvällisesti mitään  asiaa, saatikka uskon salaisuuksia. Niitä tulee pohtia rukouksessa ja mietiskelyssä. Niistä voi menestyksellä puhua vain luotetussa seurassa, jossa uskaltaa avautua toiselle.

Toinen asia on, että uskon asioista voi puhua myös yksinkertaisesti. Kaikki opetus ja oppiminen alkaa a:sta, mutta syvenee jatkuessaan. Koko elämä on oppimista. Niin myöskin kristityn uskonelämä ja sen ymmärtäminen. Paavali kirjoittaa (1 Kor. 13:11-12): ”Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen, mikä kuuluu lapsuuteen”. Hän tunnustaa, ettei hän vielä varttuneena miehenäkään ymmärrä kaikkea: ”Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin”.

Silläkin on merkitystä, haluaako ihminen ymmärtää uskon kysymyksiä. Nikodemos ilmeisesti halusi. Tuskin hän muuten olisi tullut Jeesuksen luo. Pääsikö hän ymmärtämään asiaa, ei selviä tästä tekstistä. Nikodemos aivan kuin katoaa näköpiiristä muutaman lauseen jälkeen. Evankelista Johannes kertoo, että Nikodemos puolusti Jeesusta myöhemmin ylipappien ja fariseusten edessä. Hän oli läsnä myös Jeesuksen hautaamisessa ja toi mukanaan noin 30 kiloa mirhan ja aaloen seosta hautaamista varten. Siitä voi ehkä päätellä, ettei kohtaaminen Jeesuksen kanssa jäänyt vaille vaikutusta.

Katsotaanpa hetken tuota kohtaamista. Nikodemos aloittaa tunnustamalla  Jeesuksen Jumalan lähettämäksi opettajaksi. Jeesuksen tekemät tunnusteot osoittivat sen. Mutta mikä oli Nikodemoksen asiana? Todennäköisesti se, mikä eräällä toisellakin: ”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?” Nikodemos ei ehdi tehdä kysymystä, sillä Jeesus tietää sen sanomattakin ja vastaa siihen. ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa”. Nikodemos oli juutalainen ja fariseus. Hänen mielestään Jumalan valtakuntaan pääsemiseen riitti lain täyttäminen. Mutta hän oli silti epävarma. Millä tavalla, mihin asti lakia oli noudatettava? Riittikö se, että koetti tehdä parhaansa? Tällaisia kysymyksiä hänellä varmaan oli.

Jeesuksen vastaus merkitsi. Lain noudattaminen ei riitä. Ihmisen tulee syntyä kokonaan uudeksi. Vanhan paranteleminen ei ole kyllin. Tulee syntyä uusi ihminen. Tämä Jeesuksen vastaus pätee nytkin ja meihinkin. Emme pääse Jumalan valtakuntaan koettamalla noudattaa Jumalan käskyjä, sillä kukaan ei kykene pitämään niitä täydellisesti. Tarvitaan toinen pelastuksen tie: uusi syntyminen.

Nikodemos ei ymmärtänyt. Hän ajatteli luonnollista syntymää. Sellaista ei tule ihmiselle toista. On vain yksi ajallinen elämä. Jeesus on samaa mieltä: ”Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa”. Mutta Hengestä syntyminen onkin toinen asia. Se on ylhäältä syntymistä. Jumala itse tekee sen mahdolliseksi. Hengestä syntynyt on Jumalan teon kohde. Ihminen itse ei saa sitä aikaan. Eihän ihminen voi vaikuttaa itse omaan ajalliseenkaan syntymiseensä. Ihminen ei itse synnytä itseään. Jumalan luomisteosta on sinäkin kysymys.

Hengestä syntyminen, uudestisyntyminen, ylhäältä syntyminen on Jumalan teko. Tai toisin sanoin: uskon syntyminen on Jumalan työ ihmisessä. Niin kuin tuulen teitä ei tiedä, mutta tuulen vaikutuksen tuntee kasvoillaan, niin on Hengen työnkin laita. Se on salattua Jumalan työtä, mutta se on silti todellista ja vaikuttavaa ihmisen elämässä. Pyhä Henki käyttää välineenään sanaa ja sakramentteja. Kasteessa synnymme uudestaan. Kastetta tarkoittaa Paavali kirjeessään Titukselle (3:5): ”Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät”. Me kuulemme Jumalan sanan, kun siitä meille todistetaan. Ymmärrämme sen, ja silloin on kysymys siitä, otammako todistuksen vastaan.

Jeesus sanoi: Totisesti totisesti: me puhumme ja todistamme siitä, mitä olemme nähneet, mutta te ette ota vastaan meidän todistustamme”.  ”Me puhumme, me todistamme”, Jeesus sanoo.  Ketkä me, tekee mielemme kysyä? Kun evankelista Johannes kirjoitti näitä sanoja, hän tarkoitti paitsi Jeesusta myös itseään ja koko kristillistä seurakuntaa. Jeesus, Jumalan Poika on tullut Isän tyköä. Hän on nähnyt ja hän ilmoittaa taivaallisia asioita. Myös Johannes puhuu näkemästään. Hän oli nähnyt Jeesuksen alusta asti, siitä kun Jeesus alkoi julkisen toimintansa. Hän oli nähnyt Jeesuksen ristillä ja ylösnousseena ja taivaaseen astuvana korotettuna Herrana. Koko kristillinen seurakunta samoin todistaa kokemastaan, sillä Pyhä Henki on seurakunnassa ja vaikuttaa siinä uskon ja uskossa kasvamisen.

Uskossa ei ole kysymys ihmisen teoista. Usko ei ole tekemistä. Se on pikemminkin katsomista ja sillä tavoin pelastumista. Mooseksen esimerkki valaisee asiaa. Mooses nosti autiomaassa vaskikäärmeen tangon päähän. Joka siihen katsoi, jäi eloon käärmeen puremasta. Jeesukseen katsova, ristiinnaulittuun, ylösnousseeseen ja taivaaseen korotettuun Kristukseen turvautuva saa elämän, uuden elämän jo täällä ajassa ja kerran ikuisen elämän taivaassa. Se on kokonaan Jumalan pelastusteko Kristuksessa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #2 : 02.06.21 - klo:11:54 »
Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme. Hepr. 4:12.

Tämän päivän lapset opetetaan jo varhain seuraamaan sydämensä ääntä ja luottamaan siihen. Tärkeää on silloin se, miltä tuntuu. Todellisuus muuttuu kokemiseksi. Kuten koen, siten on. Itsensä toteuttamisen kautta etsitään myönteisiä tunteita ja mielihyvää. Mielihyvä toimii niin kuin huume. Kokeakseen saman on saatava enemmän. Kokemuksiin turrutaan, tunteet haalenevat nopeasti. Tämä heijastuu yhä enemmän myös kristilliseen elämään. Kun koetaan jotakin sävähdyttävää, vakuututaan armosta. Kun saadaan näkyviä merkkejä, vakuututaan Jumalan läsnäolosta. Jos ei koeta, on jotakin vialla, Jumala poissa ja usko hukassa. Kyky kokea on Jumalan lahja, mutta kokemus on tulen tavoin huono isäntä. Uskon kriteerinä jopa vaarallinen. Lankeemuksessa vääristynyttä näkökykyä on peilattava vain Jumalan sanaan. Sanan terä erottaa sielullisen ja hengellisen toisistaan. Jos kokemus sotii sanaa vastaan, on kokemus varmasti väärä.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #3 : 02.06.21 - klo:12:29 »
"Emme voi ajatella muuta kuin että Isä, Poika ja Henki ovat yhdenvertaiset."
Oletko tästä samaa mieltä? Siis esim. että Isä ei ole Pojan yläpuolella, emmekä voi saada selkoa kummankaan todellisesta olemuksesta vaan asia jää mysteeriksi. Minä en koe asiaa niin, koska Jeesus todella oli lihaa ja verta ja Hänet tapettiin ihmisenä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #4 : 02.06.21 - klo:14:50 »
Kiitos kysymästä!

Koska olen se "möttönen", en osaa hyvin vastata tähän kysymykseen. Nojaan aina oppineimpiin. En muista kauaa hyvääkään selitystä.

Raamatun mukaan ymmärrän, että Isä ja Poika ovat yhtä (ei vain samaa mieltä, vaan olemusta). Jeesus syntyessään Neitsyt Mariasta oli sekä täysi (täydellinen, synnitön) Ihminen että täysi Jumala yht.aikaa. Sitten alkaakin vaikeampaa mysteeriota. Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta sekä on siis Heidän Henkensä, mutta myös Persoona. On siis raamatullisesti todellakin Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, joka on samalla yksi Jumala. Sanat eivät riitä kertomaan eikä ymmärrys tavoita.
Jeesus Kristus ei myöskään jäänyt hautaan eikä tuonelaan, vaan nousi esikoisena ruumiillisesti ylös haudasta. On nyt haavoineen Taivaassa ja on sieltä vielä kerran tuleva. Hänen valtaansa on asetettu kaikki ja näkyväksi se tulee sitten kerran. Nyt vaellamme uskossa ja joudumme tyytymään Salattuun Jumalaan toistaiseksi. Kerran kaikki tulee ilmi, ihan kaikki.
Muuta pelastusta ja tietä ei meille ole luvattu eikä annettu kuin yksin Jeesus Kristus. (Ihminen Jeesus Kristuksella oli kuitenkin Isä Taivaassa, vaikka Jumala tuli ihmiseksi ja sovitti meidät Jumalan kanssa.) Nyt Pyhä Henki (Puolustaja) toimii maan päällä ja Hänet erottaa muista hengistä siitä, että korottaa aina Jeesusta Kristusta (ei itseään eikä ihmistä). Veden kolme olomuotoa vähän auttaa hahmottamisessa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #5 : 02.06.21 - klo:16:46 »
"Emme voi ajatella muuta kuin että Isä, Poika ja Henki ovat yhdenvertaiset."
Oletko tästä samaa mieltä? Siis esim. että Isä ei ole Pojan yläpuolella, emmekä voi saada selkoa kummankaan todellisesta olemuksesta vaan asia jää mysteeriksi. Minä en koe asiaa niin, koska Jeesus todella oli lihaa ja verta ja Hänet tapettiin ihmisenä.

Jos Jeesus olisi ollut vain ihminen, kuka tahansa uskova, voisi tehdä samat teot kuin Jeesus.
Uskon sana oppi opettaa tuollaista, kunhan vain uskova on riittävästi täyttynyt hengellä ja uskoo ja mitä lie muuta.


Luterilaisuus taitaa opettaa, että Jeesus oli 100% Jumala ja 100% ihminen.


Aihepiiri on puhututtanut vuosisatoja.

Esim. Fil. 2:5-11 jakeista löytyy kuulemma yli 550 tutkimusta (vuonna 1992).

https://eksegeesi.blogspot.com/2020/10/nakemys-jumalasta-uusiksi-runo.html




Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #6 : 02.06.21 - klo:21:01 »
Uskossa ei ole kysymys ihmisen teoista. Usko ei ole tekemistä. Se on pikemminkin katsomista ja sillä tavoin pelastumista. Mooseksen esimerkki valaisee asiaa. Mooses nosti autiomaassa vaskikäärmeen tangon päähän. Joka siihen katsoi, jäi eloon käärmeen puremasta. Jeesukseen katsova, ristiinnaulittuun, ylösnousseeseen ja taivaaseen korotettuun Kristukseen turvautuva saa elämän, uuden elämän jo täällä ajassa ja kerran ikuisen elämän taivaassa. Se on kokonaan Jumalan pelastusteko Kristuksessa.

Kun ihminen luottaa toiseen ihmiseen, vaikkapa kaikkein läheisimmän ihmisen lupaukseen, kyse ei ole myöskään tekemisestä ulkoisessa mielessä, vaikka uskosta tai luottamisesta seuraa myös ulkoista toimintaa niin kuin kristillisessä mielessä uskosta tai luottamisesta seuraa ulkoista toimintaa. Miksi mielestänne luterilaisessa tai kristillisessä mielessä Jumalaan luottamiseen, joka ei ole myöskään ole ulkoista tekemistä, tarvitaan yliluonnollinen tekijä? Ihmiseen uskomiseen tai luottamiseen ei tarvita yliluonnollista tekijää tai aiheuttajaa. Miksi luterilaisessa tai kristillisessä mielessä Jumalaan luottamiseen tarvitaan yliluonnollinen aiheuttaja, jota ilman ihminen ei voisi luottaa luterilaisessa tai kristillisessä mielessä Jumalaan? Vastaukseksi ei riitä, että mainitaan raamatunkohta, jonka mukaan usko on Jumalan teko, eikä vastaukseksi riitä, että siteerataan Lutheria, kun hän sanoo, ettei ihminen voi omasta voimastaan uskoa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #7 : 03.06.21 - klo:07:16 »
Aihepiiri on puhututtanut vuosisatoja.
Olkoon, jätetään sitten tämä vuosisata väliin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #8 : 03.06.21 - klo:14:11 »
"Emme voi ajatella muuta kuin että Isä, Poika ja Henki ovat yhdenvertaiset."
Oletko tästä samaa mieltä? Siis esim. että Isä ei ole Pojan yläpuolella, emmekä voi saada selkoa kummankaan todellisesta olemuksesta vaan asia jää mysteeriksi. Minä en koe asiaa niin, koska Jeesus todella oli lihaa ja verta ja Hänet tapettiin ihmisenä.

Jeesuksessa Jumala samastui täysin ihmiseen. Eli Jumala todella tuli ihmiseksi siksi aikaa kun Jeesus oli ruumissa minkä Isä oli hänelle valmistanut. Mutta Jeesus on aina ollut. Ei hän alkanut silloin kun hän tuli ihmisenä maailmaan.
Jumalan toinen ominaisuus nöyryys tuli myös ilmeiseksi Isässä ja Pojassa. Jos siis Jumala osaa alistua ja nöyrtyä niin sen kuuluisi kelvata meillekin.

Jeesus sanoi selvästi, että kuka on nähnyt hänet on nähnyt Isän. Se että Jumala ja Jeesus ovat Stiinan sanojen mukaan yhdenvertaiset ei sulje pois että Poika alistui isälle ja että hän otti "orjan muodon" ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Nuo ovat Jumalan ominaisuuksia. Vastoin kuin vihollinen Jumala on nöyrä.

Mutta oletan että ihmisen on sallittu "ymmärtää" Jumalan ominaisuutta hyvin vähän. Siksi että me emme ole jumalia Olemme vain luotuja olentoja.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #9 : 05.06.21 - klo:13:31 »
Raamatussa on paljon varoituksia uskovillekin, etteivät jäisi synteihinsä makaamaan, vaikka Armosta omiin tekoihin lankeaminen on se vaarallisin ja varmuudella kadottava synti. Ihminen haluaa niin mielellään olla jotain ihmisten ja Jumalan edessä ja omastavanhurskaudesta luopuminen on se viimeinen, josta ihminen luopuu vasta pakon edestä sekin. Myös Ilmestyskirjassa on syntiluetteloita vakavasti otettavaksi. Halvan armon omaksuneet eivät pelastu eivätkä itsepetoksessa löhöttelevät valehtelijat, jotka muiden synneistä saavat lohdutuksensa.

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 6:9-20 FB92
Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät. Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta. »Kaikki on minulle luvallista» – mutta kaikki ei ole hyödyksi. »Kaikki on minulle luvallista» – mutta en saa antaa minkään hallita itseäni. Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala on tekevä molemmat tarpeettomiksi. Mutta ruumis ei ole siveettömyyttä vaan Herraa varten, ja Herra on ruumiinkin valtias. Jumala on herättänyt kuolleista Herran ja on voimallaan herättävä meidätkin. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen ruumiin jäseniä? Ryhtyisinkö siis tekemään Kristuksen jäsenistä porton jäseniä? En ikinä! Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: »Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.» Mutta joka liittyy Herraan, on samaa henkeä hänen kanssaan. Pysykää erossa haureudesta! Kaikki muut synnit, joita ihminen tekee, kohdistuvat muualle kuin hänen ruumiiseensa, mutta siveetön teko osuu ihmisen omaan ruumiiseen. Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa!
FB92: Kirkkoraamattu 1992

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #10 : 07.06.21 - klo:11:54 »
Raamattu opettaa:

"7.6.2021
Room. 7:1–13
1 Veljet, tehän tunnette lain ja tiedätte, että laki hallitsee ihmistä niin kauan kuin hän elää. 2 Laki sitoo naimisissa olevan naisen mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa. Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen. 3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. 4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. 5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. 6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. 7 Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse." 8 Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. 9 Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun lain käsky tuli, synti heräsi eloon 10 ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. 11 Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut. 12 Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä. 13 Onko nyt hyvä tuottanut minulle kuoleman? Ei toki, vaan synti. Jotta synti paljastuisi synniksi, se tuotti minulle hyvän avulla kuoleman. Näin käsky teki synnin vielä monin verroin pahemmaksi."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #11 : 07.06.21 - klo:11:57 »
Hyödyllistä omaksua ja muistaa:

"Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta, ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa. Minä kaitsen laumaani niin kuin sitä tulee kaita. Hes. 34:16.

Kadonneen löytämisen voi aloittaa vain Jumalan sanan sovittamisella omaan sydämeen. Sydämen läpi on sanan miekan kuljettava. Se on kivuliasta ja usein vastenmielistä. Löytyy niin paljon murheellista poispantavaa. Mutta tätä tietä on käytävä yhä uudestaan, sillä totta on sanonta: ”Vain kukistuneista on ihmisten auttajiksi.” Meidän sydämemme kukistaa Jumalan sana. Anteeksi saanut antaa anteeksi. Kovan sydämen kristillisyys ei tähän taivu. Evankeliumin välittäminen ylimielisyydellä saa aikaiseksi vain käännynnäisiä ja tekoihinsa turvaavia, ei vapaita Jumalan lapsia. Kovaan uskonnollisuuteen liittyy aina ylpeyttä ja ylpeyden tuomaa kilpailua. Ylpeys elää yläpuolelle asettumisesta. Se on Jumalan Pyhälle Hengelle vierasta.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy"

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #12 : 07.06.21 - klo:11:59 »
 :) Itsekullekin lohdutusta:

"Jos kelvottomuutesi sinua ahdistaa ja mieleesi vielä lisäksi tulee sellaisia ajatuksia, ettei Jumala olekaan sinua edeltätuntenut, ja vielä että valittujen luku on pieni, mutta jumalattomien joukko suuri, ja jos kauhistut niitä hirvittäviä näytteitä Jumalan vihan tuomioista, joita on nähty, niin älä pitkään mieti mielessäsi, miksi Jumala tekee niin tai näin eikä jollakin muulla lailla, vaikka hyvin voisi. Älä myöskään ryhdy oman järkesi varassa tutkimaan Jumalan edeltänäkemisen syvyyksiä, sillä siinä tapauksessa varmasti joudut harhaan, joko päätyen epätoivoon tai kokonaan sattuman varaan. Pitäydy sen sijaan evankeliumin lupaukseen, josta saat oppia, että Kristus, Jumalan Poika, on tullut maailmaan siunaamaan, toisin sanoen lunastamaan, tekemään vanhurskaiksi ja autuaiksi kaikki maailman kansat. Tämän hän on tehnyt Jumalan, taivaallisen Isän, käskystä ja armollisesta tahdosta… Jos tätä neuvoa seuraat … älä epäile sitä, että kuulut valittujen vähäiseen laumaan. Jos edeltätietämyksestä ajatellaan tähän tapaan, niinkuin P. Paavalin tapaan kuuluukin, se on ylen määrin lohdullinen. Mutta sille, joka sitä ryhtyy toiselta kannalta tutkimaan, se on hirvittävä.» (St. L. IX, 1114 s.; Erl. 52, 5 s.)

Martti Luther, St. L. IX, 1114 s."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #13 : 07.06.21 - klo:12:08 »
 :) Paavalin esimerkki:

"Paavalin ensimmäinen kirje korinttolaisille
4 LUKU.
1. Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
2. Sitä tässä huoneenhaltijoilta ennen muuta vaaditaan, että heidät havaitaan uskollisiksi.
3. Mutta siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni,
4. sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.
5. Älkää sentähden lausuko mitään tuomiota, ennenkuin aika on, ennenkuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset; ja silloin kukin saa kiitoksensa Jumalalta.
6. Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
7. Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?
8. Te olette jo ravitut, teistä on tullut jo rikkaita, ilman meitä teistä on tullut kuninkaita! Kunpa teistä olisikin tullut kuninkaita, niin että mekin pääsisimme kuninkaiksi teidän kanssanne!
9. Sillä minusta näyttää, että Jumala on asettanut meidät apostolit vihoviimeisiksi, ikäänkuin kuolemaan tuomituiksi; meistä on tullut kaiken maailman katseltava, sekä enkelien että ihmisten,
10. me olemme houkkia Kristuksen tähden, mutta te älykkäitä Kristuksessa, me olemme heikkoja, mutta te väkeviä; te kunnioitettuja, mutta me halveksittuja.
11. Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina,
12. me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
13. meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti.
14. En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.
15. Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.
16. Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani.
17. Juuri sentähden minä lähetin teille Timoteuksen, joka on minun rakas ja uskollinen poikani Herrassa; hän on muistuttava teitä minun vaelluksestani Kristuksessa Jeesuksessa, sen mukaan kuin minä kaikkialla, joka seurakunnassa, opetan.
18. Muutamat teistä ovat paisuneet pöyhkeiksi, aivan niinkuin minä en tulisikaan teidän tykönne.
19. Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.
20. Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.
21. Kummanko tahdotte? Tulenko luoksenne vitsa kädessä vaiko rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä?"

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #14 : 08.06.21 - klo:13:08 »
Pystyn hyväksymään tämän täysin, vaikka ei olekaan luterilainen tausta:

https://kristitynfoorumi.fi/saittekoph.pdf

Oikein hyvä, muutkin kirjoituksensa ovat luterilaisittainkin ymmärretäviä ja hyväksyttäviä, oikean raamatullisen uskon aikaansaamia.  :D

Päivän Sana:

Matt. 10:16–22
Herra sanoi opetuslapsilleen: 16 "Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset. 17 "Pitäkää varanne, sillä ihmiset vievät teidät oikeuden eteen ja ruoskivat teitä synagogissaan. 18 Maaherrojen ja kuninkaidenkin eteen teitä tullaan viemään minun takiani, todistukseksi heille ja kansoille. 19 Mutta kun teidät luovutetaan viranomaisten käsiin, älkää olko huolissanne siitä, miten tai mitä puhuisitte, sillä teille annetaan tuona hetkenä sanat, jotka teidän tulee puhua. 20 Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki. 21 "Veli antaa veljensä surmattavaksi, isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiaan vastaan ja tuottavat heille kuoleman. 22 Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.