Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 14391 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #270 : 31.10.21 - klo:17:21 »
Viimeksi taisin olla ehtoollisella Laukaassa 5.9. Ei ollut minkään kirkon tai "kuppikunnan" tilaisuus. Uskossa olevia eri taustaisia oli koolla, yhteisöihin kuuluvia ja kuulumattomia yhdessä. Mielestäni kristittyjen yhteyttä parhaimmillaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #271 : 01.11.21 - klo:14:04 »
Niin tässä eroaa näkemyksemme täysin. En pysty muuttamaan syvästi raamatullista näkemystäni!
Miksiköhän hellarit ovat jättäneet pois raamatullisen oikeat asetussanat omin päin, mikä esiintyy Raamatussa kyllä, mutta eivät niinä oikeina asetussanoina, jotka uskotaan Jeesuksen asettaneen ihan itse? (Olen kopioinut oikeat tänne useamman kerran).
Sandia pääsee kyllä luterilaiselle ehtoolliselle, jos haluaa, mutta suosittelen perehtymistä asiaan. Samoin pääsee yhteiskristillisten ehtoolliselle ja järjestöjen SRO, Kansanlähetys, Aitomaa, One-Way-Mission, jne.
En tiedä, kuka voi mennä Suomen vaapaasuuntaisten ehtoolliselle? Minä en halua enkä voisi.
Jos SRO:n ehtoollinen paljastuu yhteiskristilliseksi, eikä asetussanoja oikein lausuta, en voi osallistua sinnekään. Hyväksyn Niemisen ja Aitomaan porukan, mutta en voi mennä ehtoolliselle. Malk ei juuri siitä syystä niitä järjestänyt, vaan kukin meni suuntansa mukaisesti. Ikävää, mutta minä en voi sille mitään, minua loukkaa suunnattomasti, jos tiedän olevani ehtoollisella sellaisen kanssa, joka ei usko ns.reaalipreesensiä ja saa syntinsä taas kerran anteeksi armosta, yksin Jeesuksen K. tähden ja kohtaa Häntä henk.kohtaisesti ja tosissaan. Heikko uskoinen kuitenkin myös nauttii oikein (olen sellainenkin).
Tämä voisi olla minulle sellainen kysymys, että joutuisin pyrkimään Lähetys-hiippakuntaan johonkin seurakuntaan, vaikka en ymmärrä kysymystä naispappeudesta ja opin kiihkoilijat ovat usein rakkaudettomia ja kovia sekä (minulle miehiä vain).
Riidellä en onneksi jaksa.

Letsa

  • Vieras
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #272 : 01.11.21 - klo:18:42 »
Uskoisin, että Jeesuksen lausumat asetussanat ovat hellareiden ja kaikkien kristittyjen mielestä erittäin hyvät ja oikeat. Nyt vaan on erilaisia näkemyksiä siitä, miten ne ymmärretään oikein. Eri kristilliset yhteisöt ilmaisevat omat versionsa, joista luterilainen reaalipreesens on yksi, hellareilla ja muilla on joku muu ymmärrys ja näkemys. En näe olevan kyse tämän erikoisemmasta asiasta.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #273 : 01.11.21 - klo:23:06 »
Mä en oo ikinä kysynyt keltään saanko mennä heidän ehtoolliselleen. Ainoastaan jos sanotaan että AINOASTAAN kirkon  tai seurakunnan jäsenet pääsevät, niin silloin en mene.
Olen Suomen ev. Lut. kirkon jäsen. Ei multa kukaan ole koskaan tullut tivaamaan miten ehtoollisen tulkitsen päättääkseen saanko mennä ehtooliselle vai en.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #274 : 01.11.21 - klo:23:07 »
Niin tässä eroaa näkemyksemme täysin. En pysty muuttamaan syvästi raamatullista näkemystäni!
Miksiköhän hellarit ovat jättäneet pois raamatullisen oikeat asetussanat omin päin, mikä esiintyy Raamatussa kyllä, mutta eivät niinä oikeina asetussanoina, jotka uskotaan Jeesuksen asettaneen ihan itse? (Olen kopioinut oikeat tänne useamman kerran).
Sandia pääsee kyllä luterilaiselle ehtoolliselle, jos haluaa, mutta suosittelen perehtymistä asiaan. Samoin pääsee yhteiskristillisten ehtoolliselle ja järjestöjen SRO, Kansanlähetys, Aitomaa, One-Way-Mission, jne.
En tiedä, kuka voi mennä Suomen vaapaasuuntaisten ehtoolliselle? Minä en halua enkä voisi.
Jos SRO:n ehtoollinen paljastuu yhteiskristilliseksi, eikä asetussanoja oikein lausuta, en voi osallistua sinnekään. Hyväksyn Niemisen ja Aitomaan porukan, mutta en voi mennä ehtoolliselle. Malk ei juuri siitä syystä niitä järjestänyt, vaan kukin meni suuntansa mukaisesti. Ikävää, mutta minä en voi sille mitään, minua loukkaa suunnattomasti, jos tiedän olevani ehtoollisella sellaisen kanssa, joka ei usko ns.reaalipreesensiä ja saa syntinsä taas kerran anteeksi armosta, yksin Jeesuksen K. tähden ja kohtaa Häntä henk.kohtaisesti ja tosissaan. Heikko uskoinen kuitenkin myös nauttii oikein (olen sellainenkin).
Tämä voisi olla minulle sellainen kysymys, että joutuisin pyrkimään Lähetys-hiippakuntaan johonkin seurakuntaan, vaikka en ymmärrä kysymystä naispappeudesta ja opin kiihkoilijat ovat usein rakkaudettomia ja kovia sekä (minulle miehiä vain).
Riidellä en onneksi jaksa.

Ajettelen, että jos joku kieltää uudestisyntyneen uskovan menevän heidän ehtooliselleen kristillisessä kirkossa toimii epäraamatullisesti.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #275 : 02.11.21 - klo:08:05 »
Ajettelen, että jos joku kieltää uudestisyntyneen uskovan menevän heidän ehtooliselleen kristillisessä kirkossa toimii epäraamatullisesti.

Näin myös ajattelen ja että "pitäkää tunkkinne"…   ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #276 : 02.11.21 - klo:08:10 »
Poistettu. On ollut pari kertaa jo aiemmin.
« Viimeksi muokattu: 02.11.21 - klo:09:19 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #277 : 02.11.21 - klo:12:16 »
Koen sen todella lamauttava kokemuksena, jos jossain seurakunnassa sanotaan, kuka pääsee ehtoolliselle ja totean, että en kuulu siihen kategoriaan.
Se on tapahtunut kaksi kertaa. Kerran Saalemissa Helsingissä ja kerran mieheni suvun ukrainalaisessa katolisessa kirkossa.
Ja tulee tuo mieleen vastaavanlainen vastaus kuin mitä Paulus mainiti.Olen sittemmin kehittänyt hieman ymmärtäväisemmän asenteen.
Ajattelen, että he oletettavasti näkevät puolustavansa totuutta, ja päätän olla loukkaantumatta.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #278 : 02.11.21 - klo:12:53 »
Uusi testamentti ei opeta erottautumaan ja estämään uudestisyntyneitä uskovia tulemasta Herran aterialle.

Toki silloin ei ollut eri nimisiä kirkkokuntiakaan.

1 Korinttilaiskirjeen 11. luvussa toki kerrotaan, mitä tulee vakavasti varoa ehtoolliselle tullessa.


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #279 : 02.11.21 - klo:12:59 »
Ymmärrän!
En voi minä kieltää tietenkään, mutta itse voin pysyä silloin poissa, koska tiedän Jumalani edessä ajattelevani erilailla.
On katkera tosiasia tämä Kristinuskonkin monimuotoisuus, mutta ei anarkia voi olla vaihtoehto. Luterilaisilla on oma oppinsa ja tunnustuksensa samoin kahdella muulla vanhalla kirkkokunnalla, joita pystyn jossain määrin sietämään ja ymmärtämään, (paljon on käytännöissä, joita en sielläkään pysty kumartamaan ja minut katsotaan riivatuksi, esim. siunatun veden päälle pirskottaminen ja pyhimysten rukoileminen).
Vapaiden suuntien näen ja koen haluavan muuttaa Sakramentit heidän näköisekseen ihan selvästi itsevarmuudessaan, en minäkään aja vapaasuuntaista, joka uskoo ja hyväksyy kirkkomme perinteisen opin ja uskon, pois vaikka ei kuuluisikaan kirkkoomme. (Kahta näkemystä eivät hekään voi yht'aikaa kumartaa).
Pahoittelen, mutta anarkia tässä asiassa on hirveämpää, kuin "samansukupuolisten" vihkiminen avioliittoon.
En puhu tästä nyt toivottavasti enempää, sain paljon lisävalaistusta, vaikka lisää murhetta. Kunpa ihme tapahtuisi ja kirkkomme saisi palata tunnustukseensa rakkaudessa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #280 : 04.11.21 - klo:13:28 »
Ravintoa taas  :) :

Jos jollakin teistä on sata lammasta ja yksi niistä katoaa autiomaahan, niin totta kai hän jättää ne yhdeksänkymmentäyhdeksän, lähtee sen kadonneen perään ja etsii, kunnes löytää sen. Luuk. 15:4.

Jotta kadonnut voi löytyä, täytyy olla niitä, jotka etsivät. Jotka ovat valmiit hakemaan yhtä, joskus koko laumaan nähden marginaalia, mitätöntä. Jotka saavat ilonsa kadonneiden etsimisestä ja sen viimeisenkin hakemisesta joukkoon. Eihän yhtä lammasta pidetty riskin arvoisena. Hyvä Paimen kuitenkin arvioi toisin ja lähti etsimään kadonnutta. Meitä kutsutaan tekemään samoin. Rabbit opettivat viisaasti: joka pelastaa yhden, pelastaa koko maailman. Soveltaen sanomme: Joka auttaa yhtä löytämään armon tien ja Vapahtajan sylin, on pelastanut tuon yhden ihmisen koko maailman.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #281 : 04.11.21 - klo:13:30 »
HOAS:

Gal. 5:22–6:2
22 Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, 23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. 24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. 25 Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. 26 Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme. 6:1 Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi ojennettava häntä. Olkaa kuitenkin varuillanne, ettette itse joudu kiusaukseen. 2 Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain.

1. Tess. 5:1–8
1 Aikamääristä teille ei tarvitse kirjoittaa, veljet, 2 sillä te tiedätte itse aivan hyvin, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä. 3 Juuri kun ihmiset sanovat: "Kaikki on hyvin, ei mitään hätää", tuho kohtaa heidät äkkiarvaamatta niin kuin synnytyspoltot raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon. 4 Mutta te, ystävät, ette elä pimeydessä, eikä tuo päivä pääse yllättämään teitä kuin varas. 5 Te kaikki olette valon ja päivän lapsia. Me emme kuulu yölle emmekä pimeydelle. 6 Emme siis saa nukkua niin kuin muut, vaan meidän on valvottava ja pysyttävä raittiina. 7 Ne, jotka nukkuvat, nukkuvat yöllä ne, jotka juovat, ovat juovuksissa yöllä. 8 Mutta meidän, jotka kuulumme päivälle, on pysyttävä raittiina: meidän on pukeuduttava uskon ja rakkauden haarniskaan ja otettava kypäräksemme pelastuksen toivo.

Pyhittäjä Joannikios Suuri (+ 846)
Matt. 4:23–5:13
Siihen aikaan 23 Jeesus kulki joka puolella Galileaa. Hän opetti seudun synagogissa, julisti ilosanomaa Jumalan valtakunnasta ja paransi kaikki ihmisten taudit ja vaivat. 24 Hänen maineensa levisi sieltä koko Syyriaan. Hänen luokseen tuotiin kaikki erilaisista taudeista kärsivät ihmiset -- niin pahojen henkien vaivaamat kuin kuunvaihetautiset ja halvaantuneetkin -- ja hän paransi heidät. 25 Hänen perässään kulki suuri joukko ihmisiä. Heitä oli lähtenyt Galileasta ja Dekapoliin alueelta, Jerusalemista ja Juudeasta sekä Jordanin toiselta puolen. 5:1 Nähdessään kansanjoukot Jeesus nousi vuorelle. Hän istuutui, ja opetuslapset tulivat hänen luokseen. 2 Silloin hän alkoi puhua ja opetti heitä näin:     3 "Autuaita ovat hengessään köyhät,     sillä heidän on taivasten valtakunta.     4 Autuaita murheelliset:     he saavat lohdutuksen.     5 Autuaita kärsivälliset:     he perivät maan.     6 Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja     jano:     heidät ravitaan.     7 Autuaita ne, jotka toisia armahtavat:     heidät armahdetaan.     8 Autuaita puhdassydämiset:     he saavat nähdä Jumalan.     9 Autuaita rauhantekijät:     he saavat Jumalan lapsen nimen.     10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. 11 "Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. 12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä. 13 "Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa.

4.11.2021
Luuk. 11:47–12:1
Herra sanoi luokseen tulleille juutalaisille: 47 "Voi teitä! Te rakennatte muistomerkkejä profeettojen haudoille, mutta ketkä heidät tappoivat? Teidän isänne. 48 Näin te tunnustatte ja hyväksytte isienne teot: he tappoivat profeetat, ja te rakennatte profeetoille muistomerkit. 49 Tämän vuoksi onkin Jumalan Viisaus sanonut: 'Minä lähetän heidän luokseen profeettoja ja apostoleja, ja he tappavat ja vainoavat näitä.' 50 Niinpä tämä sukupolvi saa maksaa kaikesta profeettojen verestä, joka maailman luomisesta lähtien on vuodatettu, 51 Abelin verestä aina Sakarjan vereen asti, hänen, joka surmattiin alttarin ja pyhäkön välille. Niin, minä sanon teille: tämä sukupolvi vaaditaan vielä tilille. 52 "Voi teitä, lainopettajat! Te olette vieneet tiedon avaimen. Itse te ette ole menneet sisälle, ja niitäkin, jotka ovat halunneet mennä, te olette estäneet." 53 Kun Jeesus lähti sieltä, lainopettajat ja fariseukset ahdistivat hellittämättä häntä kysymyksillään ja ottivat puheeksi kaikenlaisia asioita yrittäen houkutella hänet ansaan. 54 He kuuntelivat valppaasti saadakseen hänet kiinni hänen omista sanoistaan. 12:1 Väkeä oli tällä välin kokoontunut tuhatmäärin, niin että ihmiset jo tallasivat toisiaan. Jeesus rupesi ensin puhumaan opetuslapsilleen: "Varokaa fariseusten hapatetta, tekopyhyyttä."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #282 : 09.11.21 - klo:11:59 »
Kysyy kyllä uskoa, jota minulta puuttuu koettelemusten jälkeen usein ja eksyttäjätkin kiertävät, onneksi Armo riittää taas.

"Te loistatte siinä kuin tähdet taivaalla, kun pidätte esillä elämän sanaa, ja minä voin Kristuksen tulemisen päivänä ylpeillä siitä, että en ole turhan vuoksi ponnistellut ja nähnyt vaivaa. Fil. 2:15–16.

Ei ole hedelmällistä tyrkyttää pakolla evankeliumia, mutta hedelmällistä on pitää sitä tarjolla sopivalla etäisyydellä. Siten, että halukkaat kykenevät siihen tarttumaan. Jeesuksen kutsun alla elävä on usein herkällä mielellä ja sisältä arka. Hän katselee kristittyjä pohtien, voiko heidän sanomaansa ja vilpittömään rakkauteensa luottaa. Hengellisellä rymistelyllä karkotamme kyselijän varmasti, ehkä lopullisesti. Totuuksien kylmään lateluun tai liian suurien lupausten antamiseen ei kenelläkään ole lupaa. Herkkä ihminen vaistoaa, jos hän on pelkkä käännytyksen kohde. Yläpuolelle asettujalta on syytäkin suojautua, kuka sellaiseen ihmiseen voisi luottaa? Kristitylle todellinen kysymys on se, rakastaako hän ihmistä, jolle tahtoo jakaa elämän sanaa? Rakastaako ja luottaako hän Jumalan Pyhän Hengen työhön myös tämän lähimmäisen elämässä?

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #283 : 10.11.21 - klo:15:10 »
Mutta kaikki tulee ilmi, kun valo sen paljastaa. Kaikki, mikä on paljastettu, on valossa. Sen vuoksi sanotaankin: – Herää, sinä joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus on sinua valaiseva! Ef. 5:13–14.

Kun tänä päivänä puhutaan herätyksistä, puhutaan nauramisista, pumpuliin vajoamisista, transseista ja ihanista kokemuksista. Herätys on kuin huumematkailua. Pian matkan jälkeen palaa kuitenkin arki. Kun ennen puhuttiin herätyksestä, puhuttiin pyhästä hiljaisuudesta Jumalan sanaa kuunneltaessa ja synneistä kauhistumisesta, jota ei saanut aikaan ihminen. Pyhä Henki lohdutti särjettyä Jumalan sanalla, armo sai kirkastua. Arkeen palattiin lohdutetuin ja puhtain sydämin. Kun Jumalan sana sattuu sydämeen, se voi olla järisyttävä pyhän kohtaaminen. Sydän pelästyy ja rauhoittuu; joutuu tilille ja vapautuu. Syntyy ymmärrys: Jumala on ollut uskollinen kasteesta saakka, ihminen ei sitä ole ollut, mutta isä on kutsunut tuhlaajalapsensa takaisin kotiin. Haavoitetut kädet sulkevat armon suojaan, antavat uskon levon.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #284 : 16.11.21 - klo:13:34 »
Matt. 9:9–13
Siihen aikaan, 9 kun Jeesus kulki tulliaseman ohi, hän näki Matteus-nimisen miehen istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua", ja hän nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta. 10 Jeesus oli sitten aterialla hänen kodissaan. Sinne tuli myös useita publikaaneja ja muita syntisiä, ja he aterioivat Jeesuksen ja hänen opetuslastensa kanssa. 11 Tämän nähdessään fariseukset sanoivat Jeesuksen opetuslapsille: "Kuinka teidän opettajanne syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!" 12 Jeesus kuuli sen ja sanoi: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. 13 Menkää ja tutkikaa, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.' En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä."[/i]