Kaikki käytössä olleet ja olevat
Raamatunsuomennokset,
perustuvat UT:n osalta
kreikankieliseen alkutekstiin
jossa Jeesus kysyy
ensimmäisellä
ja toisella
kerralla:
ἀγαπᾷς με
ja kolmannella
kerralla:
φιλεῖς με
Ja Pietari vastaa
joka kerta:
φιλῶ σε
Vaikka ei mitään kielitaitoa ole,
niin jokainen ymmärtää sen,
että
filo se
ei ole vastaus
kysymykseen
agapas me
Meillä on siis Jumalan Sana.
Raamattu.
Jos saisin tietää,
että meillä ei ole
olemassakaan Raamattua,
joka on Jumalan Sana,
niin minä lopettaisin siltä
istumalta oman keskustelufoorumini,
jonka otsikko ja kuvaus on:
RAAMATTU ON JUMALAN OMASIVU
Hänen ilmoituksensa ihmislapsille
Mutta nyt minä tiedän
ja iloitsen siitä,
että Jumala innoitti Johanneksen
kirjoittamaan inspiroidun tallennuksensa
Sanasta, joka alussa oli Jumalan tykönä,
kreikaksi,
jotta me pakanatkin sitä voimme tavata.
Jeesuksen ja Pietarin välinen keskustelu
on tehtävänantokeskustelu.
Jeesus asettaa Pietarin tehtäväänsä.
Ja Johannes kuuntelee joka Sanan,
Johannnes, joka oli läheisin Jeesukselle,
Johannes, joka nojasi ehtoollisella
pää ja korvat Jeesuksen rintaa vasten
kuullen jopa jokaisen sydämenlyönnin.
Ei Johannes ymmärtänyt väärin
Jeesuksen ja Pietarin välistä keskustelua.
Siis.
Meillä on Uusi Testamentti,
joka on kirjoitettu kreikaksi (koinee).
Ja se on Jumalan Sana.
Ja se on sitä kirjain kirjaimelta.
Jopa jokainen prikkukin on Jumalan Sanaa.
Siis sellaiset kummalliset pilkut kirjainten
välissä tai yhteydessä.
Yksikään niistä ei koskaan katoa.
Ja kun minä näin Sanaan uskoen
luen sitä,
niin se avautuu minulle.
Minä ymmärrän,
että samoinkuin
Raamattupiiriaiheemme
Roomalaiskirje 12
puhuu siitä,
miten meitä kehotetaan
antamaan itsemme
eläväksi pyhäksi,
Jumalalle otolliseksi uhriksi,
aivan samoin
Jeesus kehottaa Pietaria
tehtävään,
johon Pietari ei olisi voinut
ilman tuota
rehellistä, parantavaa, eheyttävää
keskustelua Jeesuksen kanssa,
koskaan asettua.
Ja samalla Jeesus antoi myös
Pietarin ymmärtää,
mikä on tuon uhritien loppu.
Minkäkaltaisella kuolemalla
Pietari oli kirkastava Jumalaa.
Ja sitten Jeesus vielä sanoi:
Seuraa Minua!
Kova paikka,
joka sai Pietarin kääntämään
katseensa Johannekseen,
joka henkeään pidätellen
oli seurannut keskustelua.
Ja niin tulemme
Johanneksen tallennuksen päätökseen.
____________________________
20. Niin Pietari kääntyi
ja näki sen opetuslapsen seuraavan,
jota Jeesus rakasti
ja joka myös oli aterioitaessa
nojannut hänen rintaansa vasten
ja sanonut:
"Herra, kuka on sinun kavaltajasi?"
21. Kun Pietari hänet näki,
sanoi hän Jeesukselle:
"Herra, kuinka sitten tämän käy?"
22. Jeesus sanoi hänelle:
"Jos minä tahtoisin,
että hän jää tänne siihen asti,
kunnes minä tulen,
mitä se sinuun koskee?
Seuraa sinä minua."
23. Niin semmoinen puhe
levisi veljien keskuuteen,
ettei se opetuslapsi kuole;
mutta ei Jeesus sanonut hänelle,
ettei hän kuole, vaan:
"Jos minä tahtoisin,
että hän jää tänne siihen asti,
kunnes minä tulen,
mitä se sinuun koskee?"
24. Tämä on se opetuslapsi,
joka todistaa näistä
ja on nämä kirjoittanut;
ja me tiedämme,
että hänen todistuksensa on tosi.
25. On paljon muutakin,
mitä Jeesus teki;
ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin,
luulen,
etteivät koko maailmaan mahtuisi
ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.
______________________
Minä olen vakuuttunut siitä,
että mitä Johannes kirjoitti
ja mitä muut ovat kirjoittaneet
on niin ja Aamen
kirjain kirjaimelta
ja prikku prikulta.
Ja tästä Jumalan Sanasta,
minä ymmärrän,
että Pietarin lailla
minäkin saan
antaa itseni eläväksi pyhäksi
Jumalalle otolliseksi uhriksi,
tämä on minun
logikos eli sanallinen
Jumalanpalvelukseni.
Mitä muut Jeesuksen omat tekevät,
se ei minulle kuulu.
Mutta jokaisen omansa elämään
Hänellä on varattuna hyvä suunnitelma.
Ja siinä pysyen meillä on autuas paikka
Hänen sydämenlyöntejään kuunnellen.