Raamattupiirin ohjeistus
sanoo:
Tässä osiossa on tarkoitus
käsitellä Raamattua
kirja tai luku kerrallaan.
Tarvittaessa käsiteltävänä
voi olla laajempi kokonaisuus yli kirjojen.
Roomalaiskirjeen luvusta 12
on keskustelu,
mutta Roomalaiskirjeestä
kokonaisuutena en sellaista löytänyt.
Sopinee, että avaan sellaisen.
Paavali,
Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia
Roomalaiskirje on siis
Jumalan evankeliumi.
Sen evankeliumin,
jonka Paavali meille julistaa,
Paavali on saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta
ilmestyksen kautta:
Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet,
että minun julistamani evankeliumi
ei ole ihmisten mukaista;
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut,
eikä sitä ole minulle opetettu,
vaan Jeesus Kristus
on sen minulle ilmoittanut.
Matteus, Markus ja Luukas
samoinkuin Johannes
ovat tallentaneet
meille Jeesuksen elämäkerran.
Ja toki niistä löytyy evankeliumi
- Valtakunnan evankeliumi,
ilmoitus tulevasta Jumalan Valtakunnasta.
Mutta Jeesus paljasti useita salaisuuksia
vasta Paavalille.
Yksi näistä salaisuuksista on
armon evankeliumi.
Jeesus antoi suoraan Paavalille
- pakanain apostolille -
ilmestyksen kautta tiedoksi
tämän nyt meneillään olevan
armotalouskauden salaisuuden.
Sen takia minä, Paavali,
teidän, pakanain, tähden
Kristuksen Jeesuksen vanki,
notkistan polveni -
olette kaiketi kuulleet
siitä Jumalan armon taloudenhoidosta,
mikä on minulle teitä varten annettu,
että näet tämä salaisuus
on ilmestyksen kautta
tehty minulle tiettäväksi,
niinkuin olen siitä edellä
lyhyesti kirjoittanut
Kun olet lukenut Roomalaiskirjeen,
olet lukenut
aivan ratkaisevan tärkeän kirjan Raamatusta.
Roomalaiskirje pitää sisällään
Jumalan evankeliumin,
joka on ilosanoma Hänen Pojastaan.
Ja mikä on tuo ilosanoma.
Se on ilosanoma Jeesuksesta,
joka on Vapahtava kansansa sen synneistä.
Raamatussa synti ja velka
ovat ikäänkuin synonyymeja.
Jos joku maksaa jonkun ihmisen velat,
niin silloin tämä ihminen on
vapaa veloistaan ja niiden seurauksista.
Jeesus maksoi koko ihmiskunnan syntivelan.
Siksi Paavali sanookin
evankeliuminsa alkujakeissa,
että Jumalan evankeliumi eli ilosanoma
on nimenomaan
ilosanoma Hänen Pojastaan.
Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia,
jonka Jumala on edeltä luvannut
profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
hänen Pojastansa
Paavali tuo esille ensin lain,
joka osoittaa jokaisen ihmisen syntiseksi.
Sitten hän tuo esiin ilosanoman,
joka oli luvattu meille jo
Vanhan testamentin puolella.
Tämä evankeliumi on Jumalan voima.
Sillä minä en häpeä evankeliumia;
sillä se on Jumalan voima,
itsekullekin uskovalle pelastukseksi
Tuo voima kytkeytyy
meidän elämäämme uskon kautta.
Paavali lainaa seuraavaksi
profeetta Habakukin kirjaa:
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
ilmestyy uskosta uskoon,
niinkuin kirjoitettu on:
"Vanhurskas on elävä uskosta"
Kun uskomme ristiinnaulittuun Jeesukseen,
niin silloin meillä on Pelastaja,
joka on meidän tähtemme tehty synniksi,
ja vastaavasti meidät on tehty vanhurskaudeksi.
Tätä vaihtokauppaa kutsutaan sovitukseksi.
Siis veren evankeliumi on Jumalan voima.
Paavali kirjoittaa myöhemmin samassa kirjeessä:
kun olemme vanhurskautetut Hänen veressään,
pelastumme Hänen kauttansa vihasta
Joten lähdetään kuulemaan ja kokemaan
pakanain apostolin Paavalin
julistamaa ilosanomaa Pelastajasta.