Kirjoittaja Aihe: Kuolema  (Luettu 5210 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kuolema
« Vastaus #30 : 03.04.21 - klo:18:05 »
Tässä hänen rukouslitaniansa, minkä opin karismaattisessa katolisessa rukouspiirissä.
He kokoontuivat ennen rukouspiiriä rukoilemaan tämän litanian mukaan.

Ihastuin noihin sanoihin: "for the sake of your sorrowful passion, have mercy on us and  on the whole world"
Halusin sen jälkeen yhtyä tuohon heidän rukoukseensa.

"Hänen surullisen kärsimyksesi takia, armoahda meitä ja koko maailmaa"

Tässä modernimpi melodia sille.
https://www.youtube.com/watch?v=tSVvBQtSqFM
« Viimeksi muokattu: 03.04.21 - klo:18:10 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #31 : 03.05.21 - klo:12:36 »
Äsken juttelin naapurin kanssa, joka on minua 4-5 vuotta nuorempi. Häneltä kuulin, että entinen naapurimme ja minun luokkakaverini oli kuollut syöpään. Joskus silloin tällöin tapasimme jossakin ja olinkin jo ajatellut, että mitähän Ramille nykyään kuuluu. Alan olla jo siinä vaiheessa, että minulla on tuttavia rajan toisella puolen enemmän kuin tällä puolen.

Selasin vanhoja keskusteluja ja sieltä tuli tämä vastaan. Tämä naapuri, josta yllä kerroin on kadonnut näköpiiristä. Parisen viikkoa sitten tapasin hänen vaimonsa, joka kertoi, että miehensä, Juha, on sairastunut syöpään ja käy sytostaattihoidoissa. Juhan kävely on jo kauan ollut hyvin huonoa. Mielestäni nämä jalkavaivat ovat suvun perinnöllistä rasitetta. Hänen isänsä siivosi aikoinaan kontaten pihaa ja Juhan vanhempi veli on jo pitkään ollut pyörätuolissa.  :( :( :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #32 : 05.12.21 - klo:12:52 »
Olen viime aikoina pysähtynyt usein ajattelemaan erästä asiaa, jota nuorempana ei osannut juuri huomioida. Tänä aamuna lehteä lukiessani tämä tuli jälleen mieleen.

Luen sunnuntain lehdestä yleensä ensimmäisenä kuolinilmoitukset nähdäkseni, onko siellä jonkun tutun nimi. Tänään taas oli ja tuohon henkilöön liittyvät muistot nousivat jälleen pintaan. Kuolinilmoituksessa kiiteltiin henkilökuntaa hoivakodissa, jossa hän vietti viimeiset päivänsä.

Samalla yllätyin siitä, että tuo hoivakoti on samaa "firmaa'' kuin missä sisareni on. Tämä hoivakoti on tässä ihan lähellä, noin 3 km meiltä.

Tosiasia lienee se, että minulla on tuttuja rajan takana enemmän kuin tällä puolella. Huomaan myös, että kuolemaan liittyvät kirjoitukset alkavat kiinnostaa yhä enemmän ja erityisesti ne, joissa kerrotaan kuolemanrajakokemuksista. Itselläni on myös erikoinen kokemus, joka mielestäni liittyy samaan asiaan vaikka onkin vain pienen pieni välähdys.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #33 : 05.12.21 - klo:20:06 »
Katsoin juuri TV7:stä, kun Martti Ojares haastatteli Kari Pöllästä tämän kuolemanrajakokemuksesta. Tässäkin tapauksessa on paljon samanlaisia piirteitä, joita on kuvattu esim. monissa kirjoissa. Mutta ne jotka eivät tahdo uskoa, väittävät että ne kokemukset ovat joitain hallusinaatioita tms.

Suosittelen kuitenkin tämän ohjelman katsomista:
https://www.tv7.fi/arkki/isannan-poydassa/vieraana-kari-pollanen_p59014/

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kuolema
« Vastaus #34 : 06.12.21 - klo:13:41 »
Mikä näissä uskovaa kiehtoo, en ymmärrä?
Parhaassa tapauksessahan se vain todistaa, että jotain "henkimaailmaa" todellakin on, mutta...
Eivät todista Kristuksesta eivätkä Raamatusta. Eivät ole yhteneväisiä edes, profetiat eivät pitäne paikkaansa tai ovat epäselviä ja vain sinne päin, saattavat kieltää Jeesuksen olemassaolonkin. Ristintyön kieltävät 95 prosentissa tapauksista. Ovat siis muiden uskontojen airueita melkein aina. Parempi on ettei tarvitse olla tekemisissä Jeesukseen uskovana henkimaailman kanssa, kun ei voi luottaa eikä tietää. Kuka olikaan valheen ja petoksen "isä"? Miksi uskotaan, että kaikki on Kolmiyhteisestä Jumalalstamme, vaikka pitäisi tietää, että vastapuolella on paljon valtaa ja lupa tämän maailman ruhtinaana antaa suvereenisella Jumalan luvalla kaikennäköistä ihmeellistä ja "menestystä" seuraajilleen jne.? (Etkö sinä Paulus PL ole arvostettu jäsen Aitomaa, Nieminen, Malk yms. porukassa?)
Nämä jutut kuuluvat teosofian ja New Agen alaisuuteen ei kristillisinä. (Eksyttäviä henkiä? Itse PP sai koetella Jeesustakin muistanet?)
Hyvää Itsenäisyyspäivää kuitenkin (104 v)!
Jeesukseen K. ei ole helppo uskoa, vaan "lihamme" vastustaa koko ajan jne. Eksymisestä varotetaan myös koko ajan Raamatussamme. Aitoakin voi kuitenkin olla, mutta ehkä vain n. 2 prosenttia. Arvioikaa! Hankkikaa henkien erottamisen armolahja! Ei Jumala siitä suutu, päinvastoin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #35 : 06.12.21 - klo:14:02 »
Nyt en todellakaan ymmärrä, mihin viittaat tuossa kirjoituksessasi…  :-\
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kuolema
« Vastaus #36 : 07.12.21 - klo:12:56 »
No, eipä sitten mitään! En tykkääkään aiheesta, joten koitan olla välittämättä.  :-\

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kuolema
« Vastaus #37 : 07.12.21 - klo:16:24 »
Mun on todettava, että minä olen skeptinen näiden kertomusten suhteen, olkoon sitten eiuskova tai uskova, joka kertoo kokemuksestaan.
En voi millään perustella Raamatulla sitä, että tämä kokemus olisi Herrasta.
Siksi minäkin hylkään ne.

EIuskovien ja uskovien kertomukset ovat yllättävän samanlaisia kun kertovat tällaista.
Se on toinen syy, miksi en ota niitä todellisena taivas kokemuksena.

Mun tekisi mieli laittaa tähän SNLn sketsi samasta aiheesta. Mutta se on lievästä epäasiallinen sanojen käytön(kin) suhteen. Mutta siinä on kyllä hyvää huumoria.
Sen löytää youtubesta hakusanalla Near-Death Experience - SNL.
« Viimeksi muokattu: 07.12.21 - klo:16:54 kirjoittanut sandia »

Letsa

  • Vieras
Vs: Kuolema
« Vastaus #38 : 07.12.21 - klo:16:37 »
Olen varmaan niin tyhmä, etten osaa ottaa mitään kantaa noihin kuolemanrajakokemuksiin. Ne ovat ihmisten kertomuksia ja kokemuksia kaiken muun joukossa. Kuolema on kaikille tuntematon joka tapauksessa. Voin vain turvautua Jeesukseen elämässä ja kuolemankin hetkellä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kuolema
« Vastaus #39 : 07.12.21 - klo:16:42 »
Olen itsekin pohtinut kuolemaa ja pyytänyt Herralta apua asian käsittelemiseen.
Ajattelen, että Raamattu sisältää tämän asian suhteen kaiken mitä tarvitsemme tietää, että voimme uskossa luottaa Herraan kuolemankin suhteen.
Eka juttu on se, että Herra määräsi ihmisen kuoleman pian syntiinlankeemuksen jälkeen.
Eli kuoleman hyväksyminen on Herran edessä sen asian edessä nöyrtymistä.
Toisekseen Raamattu on täynnä toivoa antavaa informaatiota meidän kuolevaisuutemme suhteen. Jos/kun en luota siihen, minussa on aimoannos epäuskoa.

Eli tuosta voin sitten mennä eteenpäin ja olla avoin Herran opetuksen edessä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kuolema
« Vastaus #40 : 10.01.22 - klo:11:00 »
Paikallisessa sanomalehdessä julkaistaan maksettujen kuolinilmoitusten lisäksi pikku-uutinen, jossa on mainittu seurakuntaan kuuluvat pariskunnat, jotka ovat saaneet lapsen sekä kuolleitten seurakunnan jäsenten nimet ja ikä.

Eilen lehteä aamulla lukiessani hämmästyin jonkin verran, kun kuolleeksi oli mainittu hyvä ystäväni yli 20 vuoden ajalta. Ajattelin ensin, että henkilö oli joku toinen samanniminen, olimmehan hiljattain olleet puhelinyhteydessä, kuten tapanamme oli ajoittain.

Puhelimesta kuului tiedote naisäänellä: "Valitsemanne numero ei ole käytössä, tarkistakaa numero."  Soitin numeroon useamman kerran ja aina sama juttu.

Tällä henkilöllä oli suuri merkitys elämässäni ja hän oli seurakunnan miestenpiirin vetäjänä useiden vuosien ajan. Kyseinen piiri oli minulle aikanaan hyvin merkityksellinen ja sieltä alkaneet ystävyydet ovat vieläkin jatkuneet.
« Viimeksi muokattu: 10.01.22 - klo:12:58 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kuolema
« Vastaus #41 : 10.01.22 - klo:12:41 »
Surullista, jos ystävä kuolee, vielä noin yllättäen.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kuolema
« Vastaus #42 : 10.01.22 - klo:13:55 »
 :( Otan myös osaa!

Sellaista se on varsinkin tässä iässä. Sinulla on toivo jälleennäkemisetä, koska todennäköisesti ystäväsi oli uskossa Kristukseen J.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kuolema
« Vastaus #43 : 10.01.22 - klo:14:13 »
Minäkin otan osaa Pauluksen suruun ystävän menetyksen johdosta.