Kirjoittaja Aihe: Kristuksen rakkaus ja "kutsumuksemme arvo"  (Luettu 1723 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Kristuksen rakkaus ja "kutsumuksemme arvo"
« : 17.02.23 - klo:14:07 »
Olen lukenut Efesolaiskirjaa ja juuttunut aloituksessa oleviin teemoihin.

Luvussa 3 Paavali kirjoittaa, että Jeesuksen rakkaus on kaikkea tietoa ylempänä. Jae19.

Kuvattuaan Kristuksen rakkautta ja hänen valtaansa Paavali jatkaa luvun 4 alussa:
"Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin kutsumuksenne arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa...."

Tuossa olevat teemat ovat puhutelleet minua pidemmän aikaa.

Hiljentäen minut, mitä Herra on painottanut minulle viime viikkoina töissä, että en itse tulisi pahansuovaksi työkaveria kohtaan, josta kirjoitin raportin marraskuussa.

Tuo kohta: vaeltamaan, niinkuin kutsumuksenne arvo vaatii, kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa on puhutellut.
Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa eikä mitään oikutusta isotella kenellekään. Siis ei ole oikeutusta. Oikutus saattaa olla. ;D ::)

Ja tietty tuo kohta kaiken yläpuolella, että Jeesuksen rakkaus on kaikkea tietoa ylempänä.

Näitä olen pureskellut ja miettinyt useamman päivän ajan.


« Viimeksi muokattu: 17.02.23 - klo:14:16 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Kristuksen rakkaus ja "kutsumuksemme arvo"
« Vastaus #1 : 18.02.23 - klo:12:09 »
Itse olen ainakin ollut aika tietopainotteinen ihminen, joten tässä rakkaudessa kasvamisessa on tekemistä ja miettimistä. Nöyryys, hiljaisuus ja pitkämielisyys eivät myöskään välttämättä ole heti kehittyneitä tai siltä itsestäni tuntuu.

Esimerkiksi hiljaisuus ei nykyisellä "influenssereiden" ja kasvaneen narsismin kaudella ole automaattista, samoin joskus toki tulee sanoa jotain tai olla viestinnällisesti läsnä. Tämä ei varmaan kuitenkaan tarkoita tuppisuuna olemista ja onhan keskusteluistakin hyötyä.

Tällaisten Raamatun kohtien soveltaminen käytännön tilanteisiin vaatii hyvää makua ja tulkintaa. Ja yhdessäkin kohdassa voisi olla tekemistä loppuelämäksi. Mutta varmasti voi ainakin itsessä huomata, jos on käyttäytynyt täysin vastakohtaisesti - siis ylpeästi, meluavasti ja äkkipikaisesti/kärsimättömästi. Tulee itseltäni mieleen jotakin.

Tuosta kutsumuksen arvosta tulee mieleen jokin One Way Missionin opetuslapseuskoulun kohta, jossa Tapani Suonto painotti näkökulmaa, että kristitty on kutsumuksen lapsi (Opetuslapseuskoulu, osa 32, kohdassa n. 33 min-1 tunti, https://www.youtube.com/watch?v=waG6ZdBONg0). Olen nyt jo vähän unohtanut, mitä se käytännössä tarkoitti, pitäisi katsoa tuo uudestaan... Lisäys videosta: katsomaan korkeammalle kuin vain näkyvään ja luottamaan Jumalaan ja Jumalan teihin. Esimerkkinä Suonto kertoo Abrahamin ja Lootin eroista. Voi tehdä valinnan kulkea Jumalan teitä uskon kautta.

Kohdassa noin 48:30 tuli tuossa videossa tosin esille, että jokin henkilö jätti palvelupaikkansa (organisaatiossa), mutta en tiedä jättikö hän kuitenkin kutsumuksensa, kuten hieman tulkitsin Suontoa? Jumalaa voi varmaankin palvellla monella tavalla, joskin tietysti jos on jokin tietty "tarkasti speksattu" kutsumus, jonka Jumala on antanut, niin tietysti silloin voi palvella Jumalaa kutsumuksen osana tietyllä tavalla. Mutta en ole ihan varma olisiko kutsumus kuitenkin parempi ymmärtää laajemmin kuin vain että on tietty tehtävä. Tehtäviä kai voi olla moniakin ja ne voivat vaihtua, mutta kutsumus pysyy? En tiedä.
« Viimeksi muokattu: 18.02.23 - klo:12:55 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristuksen rakkaus ja "kutsumuksemme arvo"
« Vastaus #2 : 18.02.23 - klo:17:50 »
Kai minäkin olen melko tietopuolinen. Voimme rauhassa olla juuri niin tietopuolisia kuin haluamme. Sitten Jeesus on sen yläpuolella. :)

Jeesus sanoo, että hän on hiljainen ja nöyrä sydämeltä ja että sen takia löydämme hänen luonaan levon.


28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne
.

Viittaan taas siihen työpaikkatilanteeseeni. Herra on auttanut minua siinä niin paljon, että on todella tökeröä minulta sitten lähteä milläänn tavalla "isottelemaan" tälle ihmiselle. Se näyttää ikäänkuin irvokkaalta sen jälkeen miten Herra johdatti minua ja auttoi minua.

Olen ikäänkuin Herralle velkaa sen, että itse käyttäytydyn ihmisiksi. Sydämen asennetta myöten.
Mutta se jatkuvaa muistuttamista, että yritä alkaa vetää pinnoja itselleen jossain tilanteessa mitä voisi käyttää ikäänkuin hyväkseen.

Ei meidän tarvii olla hölmöjä ja naiveja eikä pelokkaita, mutta ei myöskään omasta puolesta ala vetää jotain ikäänkuin kostonhalusta.

« Viimeksi muokattu: 18.02.23 - klo:21:07 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Kristuksen rakkaus ja "kutsumuksemme arvo"
« Vastaus #3 : 20.02.23 - klo:13:41 »
Juu, mutta sanoohan Paavali eräässä yhteydessä, että "[t]ieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa." (1. Kor. 8.1. https://raamattu.fi/raamattu/KR38/1CO.8/1.-Korinttolaiskirje-8) Miten sitten tästä ajattelisi laajemmassa yhteydessä, niin en oikein osaa sanoa. Varmaan teologiaa on kirjoitettu paljonkin.

Ihmisiksi käyttäytymisessä ja sydämen asenteessa on myös varmasti tekemistä itsessäni loppuelämäksi. Helposti suhtaudun ihmisiin aika pinnallisesti ja asiallisesti, enkä välttämättä yritä miettiä asioita heidän kannaltaan tai mikä heille olisi hyväksi. No, aina ei ehdikään eri tilanteissa, jos pitää reagoida nopeasti.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristuksen rakkaus ja "kutsumuksemme arvo"
« Vastaus #4 : 20.02.23 - klo:17:41 »
Juu, mutta sanoohan Paavali eräässä yhteydessä, että "[t]ieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa." (1. Kor. 8.1. https://raamattu.fi/raamattu/KR38/1CO.8/1.-Korinttolaiskirje-8) Miten sitten tästä ajattelisi laajemmassa yhteydessä, niin en oikein osaa sanoa. Varmaan teologiaa on kirjoitettu paljonkin.

Ihmisiksi käyttäytymisessä ja sydämen asenteessa on myös varmasti tekemistä itsessäni loppuelämäksi. Helposti suhtaudun ihmisiin aika pinnallisesti ja asiallisesti, enkä välttämättä yritä miettiä asioita heidän kannaltaan tai mikä heille olisi hyväksi. No, aina ei ehdikään eri tilanteissa, jos pitää reagoida nopeasti.

Niinpä. Ajattelisin, että juuri tuosta syystä ,"tieto" mitä se sitten milloinkin, on voi viedä ihmisen metsään.
Oliko se Paavali joka myös puhui ilmiöstä näin: "tiedon nimellä kulkeva valhetieto".

Eli kaikenlaise tiedon yläpuolella on Jeesuksen rakkaus. Onneksi!!

Tuli mieleen, että jopa syntiinlankeemuskertomuksessa käärme houkutteli Eevaa:" tulette tietämään...."

Korkeamman tiedon mahdollisuus näytti olevan yksi valhe, millä käärme petti ihmisen.

Toisaalta sitten Jeesus sanoi opetuslapsille: "olkaa viattomat kuin lammas, älykkäät kuin ketut"

Eli ei voi mitenkään oikeuttaa Raamatun valossa jonkinlaista älyllistä itsemurhaa, naiviutta.
« Viimeksi muokattu: 20.02.23 - klo:17:49 kirjoittanut sandia »