Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Herran luo menneet pyhät ja heidän esirukoukset

(1/12) > >>

Polykarpos:
Protestanttiset seurakunnat (luterilainen ja vapaat suunnat) eivät tunnusta Herran luo menneiden pyhien esirukouksia. Ortodoksit ja katoliset sensijaan tunnustavat esirukoukset ja myös pyytävät niitä heiltä. Vapaissa suunnissa ortodoksit ja katoliset tuomitaan toisinaan epäjumalanpalvelijoina tämän tähden.

Mutta onko oikein että heidät näin tuomitaan? Onko Raamatun mukaan väärin pyytää esirukouksia Herran luo menneiltä pyhiltä? Pyydämmehän me esirukouksia täällä maan päällä olevilta uskovilta miksemme voi pyytää niitä myös "täydelliseksi tulleilta vanhurskailta hengiltä" (hepr.12:23)?

Herramme Kristushan itse sanoi, että Jumala ei ole kuolleiden vaan elävien Jumala. Niinpä nämä pyhät ovat edelleen elossa ja voivat rukoilla puolestamme. Kristus itse jatkuvasti rukoilee meidän puolestamme. Mikseivät siis Herran luo menneet pyhät rukoilisi? Eivätkö he enää välitä seurakunnasta? Maan päällä olessaan apostoli Paavali ja muut pyhät rakastivat ja rukoilivat seurakunnan puolesta. Eivätkö he enää rakasta eivätkä rukoile puolestamme?

sandia:
Millä tavalla ajattelet kuolleiden kuulevan meitä?
Onko mielestäsi raamatullista yrittää saada yhteys kuolleisiin?
Mielestäni ei.

sandia:
Kerran itsekseni ihmettelin tätä asiaa ja mietin että miksi Jumala kuulee meitä mutta meitä ennen taivaaseen menneiden kanssa sitt ei saisi jutella tai rukoilla heitä. Kysyin sitä ihan pöljänä Herralta ja asia valkeni heti.

Jumala on kaikkialla läsnä oleva iankaikkinen Jumala.
Kuollut pyhä on luotu sielu. Siinä ero .Ei meistä tule kaikkialla olevia jumalolentoja kuoltuamme.
Tuli sellainen hassu olo että oisihan mun pitänyt tuo tajuta itseksenikin. Mutta kun ei. :-\

Natanael:
Room. 8:26

Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.


Ifa:
Suhde Jumalaan on täysin riittävä jokaiselle. Ja seurakunta pyhien yhteytenä täällä maan päällä. Raamattu ei puhu sellaisesta, että ihmisten välinen kanssakäyminen jatkuisi kuoleman jälkeenkin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta