Kirjoittaja Aihe: Tuore tutkimus: meditointi on yhteydessä narsististen piirtein voimistumiseen.  (Luettu 446 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Satuin huomaamaan uutissivuilta tuollaisen artikkelin. Mietiskely lisää narsismia.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-9095077/Meditation-boost-feelings-superiority-study-finds.html

En ole ainakaan vielä löytänyt suomalaista tekstiä siitä.

Minusta se on melko huvittava tieto. Ja samalla hyvin odotettavissa oleva. Jos keskittyy intensiivisesti omaan itseensä, niin melko melko odotettavissa oleva lopputulos.  ???
Kristityttynä siinä on myös se ulottuvuus, että jos hakeutuu johonkin hengellisyyden muotoon Luojamme ulkopuolella, eksyy vihollisen ansaan, joka itse on täynnä ylpeyttä, kapinaa, niin tietysti vaikutteet tulevat sieltä, vaikka tulisivat kuinka kauniin henkihahmon muodossa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2484
Olen epäluuloinen kaikenlaisen mietiskelyn suhteen.
Varsinkin mietiskelyyn kannustavat oppijärjestelmät ovat vaarallisia.
Kun antautuu määrätietoisesti oman päässään vellovien ajatusten, muistojen, toiveiden, tunteiden yms. valtaan,
ei löydä mitään uutta eikä jalostavaa.
Mietiskelygurut selittävät esim., että sekavat osaset yhdistyvät
aivan uudella tavalla, kun heidän edustamansa ohjelma
vapauttaa mielen.
Näin voi käydä, mutta lopputulos tuskin on entistä parempi.

Ihmiseen ei ole rakennettu sellaista ominaisuutta,
jonka toiminta edellyttäisi jotakin erityistä,
opeteltua mielenhallintamenetelmää.
Ihmisellä tosin on automaattisesti toimivia henkisiä tasapainotuskeinoja,
esim. unet.
Unen aikana lukemattomat keskushermostoon varastoituneet tiedostot järjestäytyvät uudella, mielenterveyttä edistävällä tavalla.
Kaameat painajaisunetkin voivat olla loppujen lopuksi hyvin terapeuttisia.
Tämän olen monta kertaa kokenut.

Mutta kun valveilla oleva ihminen määrätietoisesti syventyy mietiskelyyn,
sielunvihollisella on vapaa kenttä mellastaa hänen psyykessään.
Ovela paholainen antaa vaikutelman, että nyt on löytymässä jotakin hienoa,
uusi ihminen on syntymässä tai ainakin entinen on siirtymässä
uusille universaalin tietoisuuden tasoille.
Jumalaa tuntematon ihminen ei tällaista petosta tietenkään huomaa,
vaan joutuu entistä syvemmälle pahan maailmaan.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Juu se on todettu ilmiö, että kun uskaltaa tuntea vaikemmatkin tunteet, se edistää mielenterveyttä. Niiden välttäminen puolestaan tekee elämästä monimutkaisen.  Tää siis ei liity meditointiin ollenkaan, vaan Solteron juttuun muuten.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Luin aloitukseni tutkimuksen taustoja. Ihan asiallinen sosiaalipsykologian professori Hollannista.
Eli ei humpuukitutkimus.

https://www.ru.nl/personen/vonk-r/

https://scholar.google.com/citations?user=IT-qAfcAAAAJ&hl=en

Minua yhä huvittaa tuo tutkimustulos.

Se on niin talonpoikaisajattelun mukaista ja samalla Raamatun sanoman mukaista.
Jos ihminen keskittyy ylenpalttisesti itseensä ja omaan kokemuksiinsa, niin ihminen tulee itsekeskeisemmäksi. ::)

Eli siinä omat kokemukset tehdään yliluonnollisen ja jonkinlaisen ylevyyden (mikä aina nähdään positiivisena, ylevänä) mitaksi.

Onhan tuota samaa helposti kristinuskossakin. Mm. ns. mystiikka on itse asiassa samaa.

Ja karismaattisuus ihmisen mielessä voi lipsahtaa tuolle puolelle.

Kuten ajattelussa: "ylistys on tie Jumalan luo".
Tai "kaikkeinpyhin sisimässäni".

Olen kuullut kokemuksen, missä uskova alkoikin kokea "läsnäoloa" juutalaisuuteen liittyvien esineiden ympärillä. Enää ei tarvita Jeesusta välimieheksi Jumalan ja ihmisen välille.

Huomasin tuon mystiikan kiusauksen rukouspiirissä missä kävin. Ei sitä kukaan minulle tarjonnut, vaan oma syntinen olemus alkoi lipsua siihen suuntaan. Silloin on hyvä alkaa hälytyskellojen soida.

« Viimeksi muokattu: 02.01.21 - klo:17:15 kirjoittanut sandia »