Kirjoittaja Aihe: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?  (Luettu 5854 kertaa)

Oloneuvos

  • Vieras
Tänään mieleeni johtui Pietarin kirjeen kohta, jossa sanotaan näin

Lainaus käyttäjältä: apostoli Pietari (1.Pt. 4:1-2)
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli -sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä- ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.

Millä tavalla tuo Sanan kohta on avautunut Sinulle? Minulle paikka on ollut vuosikymmeniä vaikea ymmärtää. Minua kyllä lohdutti, kun luin jostain, että raamatunkohtaa pidetään yhtenä vaikeimmin selitettävissä olevista Uudessa Testamentissa (mutta se [lohdutus siis] ei kuitenkaan avannut ymmärrystäni käsittämään ilmoituksen ydintä pointtia).

Kuinka Sinä luet ja ymmärrät kohdan?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #1 : 22.04.16 - klo:10:31 »
Tänään mieleeni johtui Pietarin kirjeen kohta, jossa sanotaan näin

Lainaus käyttäjältä: apostoli Pietari (1.Pt. 4:1-2)
Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli -sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä- ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.

Millä tavalla tuo Sanan kohta on avautunut Sinulle? Minulle paikka on ollut vuosikymmeniä vaikea ymmärtää. Minua kyllä lohdutti, kun luin jostain, että raamatunkohtaa pidetään yhtenä vaikeimmin selitettävissä olevista Uudessa Testamentissa (mutta se [lohdutus siis] ei kuitenkaan avannut ymmärrystäni käsittämään ilmoituksen ydintä pointtia).

Kuinka Sinä luet ja ymmärrät kohdan?

Näin äkkiä ajatellen tulee mieleen se, ettei Pietari tässä tarkoita synnittömyyttä vaan sitä, mitä jakeessa 3 sanotaan. Siinähän viitataan karkeisiin synteihin, kuten irstaus, himot, juoppous, mässäilyt, juomingit jne. Jos ihminen joutuu kärsimään esim. fyysisiä vaivoja, niin eiköhän nuo synnit vähemmälle jää?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #2 : 22.04.16 - klo:16:42 »
Ehkä kirjaimellisemmin kääntäen
"lihassa kärsivä on lakannut synnistä".

Mitä tuo sitten tarkoittaa.
Kannattaa lukea ensin konteksti ympäriltä.
Kysymys on samasta perusvalinnasta, jonka teemme,
kun otamme aseeksemme saman mielen, joka Jeesuksella oli.
Siis edessä olevan ilon tähden me kärsimme.
Ei Jeesus hikoillut verta syntikiusausten tähden.
Mekin kärsimme vanhurskauden tähden.

Eli luetaanpa tuota kontekstia:

Ja kuka on, joka voi teitä vahingoittaa, jos teillä on kiivaus hyvään?
Vaan vaikka saisittekin kärsiä vanhurskauden tähden,
olette kuitenkin autuaita.
"Mutta älkää antako heidän pelkonsa peljättää itseänne, älkääkä hämmästykö",
vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne
ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle,
joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on,
kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla,
pitäen hyvän omantunnon, että ne,
jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa,
joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat.

Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä,
jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden.
Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden,
vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö;
hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset,
kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia,
jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena
- joka ei ole lihan saastan poistamista,
vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta
- Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella;
ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.

Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa,
niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli
- sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -
ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan,
vaan Jumalan tahdon mukaan.
Riittäähän, että menneen ajan olette täyttäneet pakanain tahtoa
vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä,
juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa.
Sentähden he oudoksuvat sitä,
ettette juokse heidän mukanansa samaan riettauden lätäkköön, ja herjaavat.
Mutta heidän on tehtävä tili hänelle,
joka on valmis tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi,
että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset,
mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #3 : 24.04.16 - klo:12:50 »
Aika vaikea tuo kohta tosiaan on.

Vertaaminen Kristukseen esimerkkinä nostaa esiin kysymyksiä. Joudumme luonnollisesti huomioimaan erilaiset lähtökohdat. Jeesuksen ei tarvinnut "lakata" synnin tekemisestä kärsimyksiä kokemalla.

Ehkä tuo Pauluksen kommentti hakee vastausta oikeasta suunnasta. Ja asiayhteydessäkin viitataan noihin ulkonaisiin karkeisiin synteihin. Ja selvää on, ettei siinä tarkoiteta synnittömäksi tulemista tässä ajassa.

Ja siihenkin voi laittaa kysymysmerkin, että 'jalostaako' lihassa kärsiminen välttämättä ihmistä? Eikö seurauksena voi olla myös katkeroituminen?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #4 : 24.04.16 - klo:15:10 »
Kääntymyksessä me käänsimme selkämme syntielämälle.
Me olemme lakanneet syntielämästä. Toki edelleen tulee lankeemuksia.
Mutta me emme enää vaella synnissä vaan Jeesuksessa.

Ja tähän uuteen elämään kuuluu kärsiminen
muun muassa vanhurskauden ja evankeliumin tähden,
kuten Paavali sanoo.



 

« Viimeksi muokattu: 24.04.16 - klo:15:23 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #5 : 24.04.16 - klo:17:23 »
Kääntymyksessä me käänsimme selkämme syntielämälle.
Me olemme lakanneet syntielämästä. Toki edelleen tulee lankeemuksia.
Mutta me emme enää vaella synnissä vaan Jeesuksessa.

Miten minun käy, sillä olen tehnyt suurimman osa synneistäni uskossaoloaikana? Enkä selviä edes päivästä ilman syntiä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

qwerty

  • Vieras
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #6 : 24.04.16 - klo:18:31 »
Onko lihassa kärsiminen sitä, että jättää tekemättä sen, mihin liha vetää.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #7 : 24.04.16 - klo:19:34 »

Miten minun käy, sillä olen tehnyt suurimman osa synneistäni uskossaoloaikana? Enkä selviä edes päivästä ilman syntiä.


Minä en selviä hetkeäkään.
Mutta Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojan veri puhdistaa kaikesta synnistä,
koska me emme enää elä pimeydessä vaan Valkeudessa.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #8 : 24.04.16 - klo:19:37 »
Onko lihassa kärsiminen sitä, että jättää tekemättä sen, mihin liha vetää.

Minun mielestäni ei ole kysymys siitä.
Tuossahan sanottiin, että me kärsimme
vanhurskauden tähden ja hyvää tehden.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #9 : 24.04.16 - klo:22:47 »
Kääntymyksessä me käänsimme selkämme syntielämälle.
Me olemme lakanneet syntielämästä. Toki edelleen tulee lankeemuksia.
Mutta me emme enää vaella synnissä vaan Jeesuksessa.

Ja tähän uuteen elämään kuuluu kärsiminen
muun muassa vanhurskauden ja evankeliumin tähden,
kuten Paavali sanoo.

Eikö tuossa ole ristiriitaa, kun kirjoitit "Me olemme lakanneet syntielämästä. Toki edelleen tulee lankeemuksia. Mutta me emme enää vaella synnissä vaan Jeesuksessa."

Ymmärrän sinun tarkoittavan tuossa jotain sen suuntaista, ettemme uskovaisina harjoita aktiivisesti synnin tekemistä. Alkutekstissä "tehdä" ja "harjoittaa" (tehdä aktiivisesti ja jatkuvasti) ovat sama sana (ποιεω - poieoo) ja siten tärkeää kääntää oikein asiayhteydessään. Raamatun kaikki kirjeet on kirjoitettu pyhille ja uskovaisille Kristuksessa ja ne paljastavat ihmisen murheellisen tilan "synnin voittajana pelastumisensa jälkeen".

Vielä kirjoitit: "Ja tähän uuteen elämään kuuluu kärsiminen
muun muassa vanhurskauden ja evankeliumin tähden,
kuten Paavali sanoo."

Kyllä, mutta emme kärsi vain vanhurskauden ja evankeliumin tähden, vaan Jumala kurittaa meitä juuri siksi, että pääsisimme osallisiksi Hänen pyhyydestään ja vanhurskaudestaan (Hebr. 12:5-11) ja meitä piestään myös syntiemme tähden joita teemme uskovaisina (1.Pt. 2:20, 1.Kr. 11:30ss). Meidän kävisi huonosti ellei Jeesus olisi syntiemme sovitus ja Isän luona rukoilemassa puolestamme (1.Joh. 2:1-2).

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #10 : 25.04.16 - klo:11:46 »

Eikö tuossa ole ristiriitaa, kun kirjoitit "Me olemme lakanneet syntielämästä. Toki edelleen tulee lankeemuksia. Mutta me emme enää vaella synnissä vaan Jeesuksessa."


Jos minä en olisi lakannut syntielämästä,
ja väittäisin lankeavani syntiin,
niin silloin minä kirjoittaisin ristiriitaisesti.

Siis jos minä vielä eläisin synnissä,
niin en tietenkään minä koskaan lankeaisi syntiin.

Nooan perhekunta oli arkissa pelastettuna hukkumasta tulvavesiin.
He kompuroivat - kaatuivat välillä vaikka suoraan sontaläjään.
Mutta arkin ulkopuolella tulvavesissä olevat eivät kompuroineet. 

Näin on myös meidän kohdallamme siitä hetkestä alkaen,
kun meistä tuli pyhiä ja uskovia Jeesuksessa Kristuksessa,
jossa Jumala on valinnut meidät olemaan pyhiä ja nuhteettomia Hänen edessään.

Siis me kuulumme siihen joukkoon,
jotka ovat Sanan todistuksen mukaan
synnille kuolleita ja Jumalalle eläviä Jeesuksessa Kristuksessa.

Ja kun näin on, niin Jeesuksen Kristuksen Hänen Poikansa veri
puhdistaaaaaa (jatkuvasti) meidät kaikesta synnistä.










Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

JPK

  • Vieras
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #11 : 27.06.16 - klo:04:41 »
Onko lihassa kärsiminen sitä, että jättää tekemättä sen, mihin liha vetää.

Kyllä Raamattu näin opettaa, ja myös käytännöllinen uskonvaellus. Herran Jeesuksen tähden Hänen omansa joutuvat pilkatuksi ja vainotuksi. Kärsiminen ei kuitenkaan poista syntiä, sillä tällainen oppi perustuisi oman kärsimyksemme kautta saatavaan voittoon synnistä, ja korottaisi ihmisen tahdon voimaa kärsiä yli synnin, ei niinkään Pyhän Hengen voimaa. Jossain Rooman kirkon ja muiden kirkkojen harhaopeissa korostetaan fyysistä kärsimistä pyhittävänä tekijänä, ihmisen elämässä. Tämä on saanut sairaanloisia muotoa jopa aikaan.

Herra Jeesus kärsi meidän puolestamme, että me Hänessä eläisimme uutta elämää. Se kärsimys mikä tulee osaksemme pelastettuina, johtuu jo saavutetusta voitosta syntiä kohtaan ristillä. Kieltäytyminen synnistä on pyhittävää Jumalan armoa pelastetun elämässä, ei ihmisen tahdon voimaa alistua kärsimykselle.

Kristuksen mielenlaatu oli kärsiä Jumalan tahdon tähden, kuuliaisuudessa Jumalaa kohtaan - hamaan ristin kuolemaan asti. Tämän mekin saamme osaksemme, pelastettuina. Kannamme ristiä, mutta Jeesuksen kanssa ja Hänessä. Mutta siinäkin - me elämme jo saavutetusta voitosta käsin.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #12 : 27.06.16 - klo:13:09 »

Herra Jeesus kärsi meidän puolestamme, että me Hänessä eläisimme uutta elämää. (korostus oloneuvoksen peukalointia)

Olen tullut sellaiseen lopputulokseen, että tämä Jumalan edessä vaeltaminen (vaella Minun edessäni ja ole nuhteeton, 1.Ms 17:1) on mahdotonta paitsi Hänessä. Jos ihminen ei ymmärrä tätä niin kilvoittelusta tulee raskasta ja pelastus on epävarmaa. Näin siis koetaan, mutta asia muuttuu toiseksi, kun sydämellemme avautuvat Jeesuksen sanat "Minä teissä ja te Minussa". Ihmisen tekemästä mutkikkaasta pelastuksen tiestä tulee suora ja yksinkertainen. Mikä lepo kun usko omistaa tämän, että se on Jumalan teko, että minä olen Hänessä. Tämä on asia, jota ei voi kenellekään opettaa, se omistetaan uskolla jonka synnyttää Jumalan puhe (lue: sana).

Minua on kiusannut professori Aimo T. Nikolaisen (johti RK92-käännöstyöryhmää) lausuma, kun hän käännöstyön valmistuttua harmitteli sitä, ettei käännöksestä saatu vielä pois tuota ssä-päätettä (olemme Hänessä, iloitsemme Hänessä jne). Nikolaisen mukaan käännös ei ole tarkasti oikea ja kreikan kielessä ehkä asia onkin niin, mutta kyllä Raamattumme opettaa, että Jeesus haluaa asua uskon kautta omiensa sydämissä. Suomen kielessä jos poistamme sijamuodon -ssä, -ssa niin minusta ainakin tuntuu, että Jeesus jää jonnekin elämäni ulkopuolelle, korkeintaan vierelleni.

Mitä mieltä olet ja olette?

JPK

  • Vieras
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #13 : 28.06.16 - klo:07:41 »
Sen verran mitä UT:n kreikkaa olen opiskellut, on "en" (prepositio) + datiivi , käännettävä inessiivimuotoisena: siis > Herrassa - Kristuksessa.

Itse en lue 1992-käännöstä.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lakkaako synnin tekeminen kärsimyksiä kokemalla?
« Vastaus #14 : 28.06.16 - klo:10:14 »
Sen verran mitä UT:n kreikkaa olen opiskellut, on "en" (prepositio) + datiivi , käännettävä inessiivimuotoisena: siis > Herrassa - Kristuksessa.

Itse en lue 1992-käännöstä.

Noin minäkin 'käännän', mutta Aimo T. Nikolainen pahoitteli haastattelussa 1992 sitä, että Raamattuun jäi vielä tuo -ssa -ssä. Veljeni joka opiskeli Helsingin teologisessa tiedekunnassa selitti minulle myös, ettei voida kääntää Kristus teissä. Hyvin olivat veljeäni teologisessa opettaneet. Hän kertoi myös mm. että Raamatusta vain 3 prosenttia oli totta. Sellaista oli opetus tiedekunnassa 1980-1990-luvuilla. Surullista.