Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: Tosikko - 09.02.14 - klo:19:20

Otsikko: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Tosikko - 09.02.14 - klo:19:20
Välillä törmää opetukseen että juutalainen lain noudattaminen on pelastuksen ehto myös kristityille.

Paavali oli tätä mieltä:

Galatalaiskirje:
5:1   Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
5:3   Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
5:4   Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.


Lista 613 laista löytyy täältä, sivustolla on myös paljon pashaa, joten suhtaudu sivuun varauksella.
http://www.laverdaduniversal.org/613mitzvot.html

Miten olet onnistunut lain noudattamisessa?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 09.02.14 - klo:20:56
Miten olet onnistunut lain noudattamisessa?

Kristitynhän tulee noudattaa vain rakkauden kaksoiskäskyä? Vai miten se menikään?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Lydia - 09.02.14 - klo:21:03
Jeesus käski noudattaa käskyjä.

Matt. 19:

16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" 17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." 18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." 20 "Kaikkia niitä olen noudattanut", sanoi nuorukainen, "mitä vielä puuttuu?" 21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille. Silloin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." 22 Mutta kun nuorukainen kuuli nämä sanat, hän lähti surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 09.02.14 - klo:21:29
Jeesus käski noudattaa käskyjä.

Jeesus käski paljon muutakin, esim. "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on".
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Adina - 09.02.14 - klo:22:02
Käskyt pitämällä pysymme Hänessä... entäs tuo; "velvollinen vaeltamaan, niinkuin Hän vaelsi" kohta?
Tarkoittaako että meidän tulisi vaeltaa niinkuin Jeesus?

1Joh.2:3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.

4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.

6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 10.02.14 - klo:03:16
Lain ja evankeliumin erottaminen on teoriassa helppoa, käytännössä vaikeaa. Ehkä suurin ongelma tässä asiassa on se, että laki on lakia riippumatta siitä, kuka sitä opettaa. Jeesuskin puhuu lain sanoja.

"Evankeliumi on aina Jumalan lupaus ja Jumalan lupaus on aina evankeliumia. Laki on aina Jumalan kehotus, käsky tai vaatimus; ja Jumalan kehotus, käsky tai vaatimus on aina lakia. Minkä laki vaatii, sen evankeliumi antaa. Syvimmillään laki ja evankeliumi ovat Golgatalla."

Matti Väisänen, Hänen tekonsa

Kun laista puhutaan, niin on tarpeen erottaa toisistaan "synnin ja kuoleman laki" ja "elämän hengen laki" (kts. Room. 8:1-11). Synnin ja kuoleman laki sisältää aina jonkinasteista uhkaa.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Saldo - 10.02.14 - klo:03:46
Jeesus käski noudattaa käskyjä.

Jeesus käski paljon muutakin, esim. "Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on".

Muunmuassa tämä kohta, missä Jeesus vastaa rikkaalle nuorukaiselle, kertoo, että kymmenen käskyä sellaisenaan oli siirtymässä Uuden Liiton jokapäiväiseen käyttöön. Niitä ei "korvattu" millään, koska jokainen asia Raamatussa on tärkeä omassa yhteydessään ja kaikella on oma aikansa.

Olla pyhä, olla täydellinen on tiloja Jumalan silmissä. Hän Itse pyhittää ja tekee meidät täysin pyhiksi, täydellisiksi. Meidän osuutemme on olla Pyhän Hengen työn kohteena. Jumalan rakkaus meissä vaikuttaa pyrkimystä pyhitykseen.

Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 10.02.14 - klo:10:06
Olla pyhä, olla täydellinen on tiloja Jumalan silmissä. Hän Itse pyhittää ja tekee meidät täysin pyhiksi, täydellisiksi. Meidän osuutemme on olla Pyhän Hengen työn kohteena. Jumalan rakkaus meissä vaikuttaa pyrkimystä pyhitykseen.

Tähän iso AAMEN! Ja vielä parempi, jos tuo "tiloja" korvataan sanalla "asema". On erittäin merkittävää, että sekä pyhitys että täydellisyys ovat Raamatussa menneessä muodossa:

"Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan" (Hepr. 10:10).

"Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" (Hepr. 10:14).

"Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi" (1. Kor. 1:30).

Eli pelastus tulee meille uskon kautta, ei lakia noudattamalla. Mutta pelastus johtaa meitä myös Jumalan tahdon tekemiseen armon kasvattavan vaikutuksen kautta (Tiit. 2:11-14).
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 10.02.14 - klo:19:22

Eli pelastus tulee meille uskon kautta, ei lakia noudattamalla. Mutta pelastus johtaa meitä myös Jumalan tahdon tekemiseen armon kasvattavan vaikutuksen kautta (Tiit. 2:11-14).
Eikö Jumalan tahto ole ilmaistu nimenomaan laissa? Armon kasvattava vaikutus siis johtaa lain noudattamiseen. Mitä käskyjä aloituksen linkin käskyistä uskova alkaa kasvun myötä noudattaa?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 10.02.14 - klo:19:43
Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.9:
19 Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin,20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia-vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa-voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia;
Paavali ei ollut lain alainen, mutta kuitenkin oli Kristuksen laissa. Mitähän tuo ajatus sisältää? Oliko Paavalilla Jumalan laki vain siksi, että hän voittaisi ilman lakia olevat vai jostain muustakin syystä?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 10.02.14 - klo:20:58
Paavali ei ollut lain alainen, mutta kuitenkin oli Kristuksen laissa. Mitähän tuo ajatus sisältää? Oliko Paavalilla Jumalan laki vain siksi, että hän voittaisi ilman lakia olevat vai jostain muustakin syystä?

1. Elämän hengen laki
2. Kuninkaallinen laki
3. Kristuksen laki
4. Uskon laki
5. Täydellinen laki
6. Vapauden laki


UT:sta löytyy ainakin nuo nimet, jotka tarkoittavat samaa Uuden Liiton lakia josta Hepr. kirje sanoo: "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä".

Tämä laki oli kirjoitettu myös Paavalin sydämeen ja se muutti Paavalin elämän kokonaisvaltaisesti. Hän kirjoittaakin 1. Kor. 3. luvussa juuri tästä vanhan ja uuden lain erosta. Vanhalla lailla oli kuoleman virka, joka sekin ilmestyi kirkkaudessa, niin että israelilaiset eivät kärsineet katsella Mooseksen kasvoja, mutta uusi laki, Hengen virka, on vielä paljoa runsaammin kirkkautta. Jopa niin, että kadotustuomion virka oli vailla kirkkautta tämän kirkkauden rinnalla.

Tällainen on Uuden Liiton laki. Se ei perustu enää rangaistuksen pelkoon, vaan siihen, että lainsäätäjä itse istuu sydämen valtaistuimella ja vaikuttaa jokaisessa uskovassa, toisissa vähemmän, toisissa enemmän.

"Laki vaatii kaikkea, mutta ei hituistakaan auta. Kristus vaatii vielä enemmän, mutta sen, mitä Hän vaatii, Hän itse myös täyttää meissä."

"Jumala vapauttaa meidät lain alta asettamalla tilalle toisen lain. Synnin ja kuoleman lait ovat edelleen voimassa, mutta Jumala on saattanut voimaan toisen lain, nimittäin elämän hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa, ja tämä on kyllin voimakas vapauttamaan meidät synnin ja kuoleman laista."

Watchman Nee, Elämän rikkaus Kristuksessa
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 10.02.14 - klo:21:10

Tällainen on Uuden Liiton laki. Se ei perustu enää rangaistuksen pelkoon, vaan siihen, että lainsäätäjä itse istuu sydämen valtaistuimella ja vaikuttaa jokaisessa uskovassa, toisissa vähemmän, toisissa enemmän.
....
"Jumala vapauttaa meidät lain alta asettamalla tilalle toisen lain. Synnin ja kuoleman lait ovat edelleen voimassa, mutta Jumala on saattanut voimaan toisen lain, nimittäin elämän hengen lain Kristuksessa Jeesuksessa, ja tämä on kyllin voimakas vapauttamaan meidät synnin ja kuoleman laista."
Silti on aiheellista kysyä mitä lainsäätäjä vaikuttaa sydämen valtaistuimella. Olisi aika erikoista, jos Jumala olisi muuttanut mielensä tahtomisensa suhteen. Suhde lakiin muuttuu, mutta laki on kuitenkin olemassa. Mistä tuo toinen laki koostuu? Nuo 613 käskyä tai osa niistä on varmaan hyvä lähtökohta. Elämän hengen laki neuvoo sekin 'älä murhaa'. Vai oletko eri mieltä?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 11.02.14 - klo:02:10
Silti on aiheellista kysyä mitä lainsäätäjä vaikuttaa sydämen valtaistuimella. Olisi aika erikoista, jos Jumala olisi muuttanut mielensä tahtomisensa suhteen. Suhde lakiin muuttuu, mutta laki on kuitenkin olemassa. Mistä tuo toinen laki koostuu? Nuo 613 käskyä tai osa niistä on varmaan hyvä lähtökohta. Elämän hengen laki neuvoo sekin 'älä murhaa'. Vai oletko eri mieltä?

Elämän hengen laki vapauttaa meidät takkuamasta syntiluetteloiden kanssa. Jeesus tiivisti koko lain rakkauden kaksoiskäskyyn. Mitä enemmän elämän hengen laki saa meissä tilaa, sitä enemmän tuota rakkauden kaksoiskäskyä tulee noudatettua.

"Eräs pakana tuli kuulun lainopettaja Hillelin luo ja sanoi hänelle: 'Jos voit opettaa minulle koko lain sillä aikaa, kun seison yhdellä jalalla, saat tehdä minun proselyytiksi'. Hillel teki hänestä proselyytin. Hän nimittäin sanoi: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, ja sitä, mikä sinusta on vihattavaa, ei sinun pidä tehdä kenellekään muulle. Tässä on koko laki, kaikki muu on sovellusta."

Hugo Odeberg, Farisealaisuus ja kristillisyys

Lainaan jälleen Watchman Neetä:

"Jumala ei ole ikinä käskenyt meidän ahertaa tullaksemme joksikin, mitä emme luonnostamme ole. Huolehtiminen ei edistä hengellistä kasvuamme. Se päinvastoin huonontaan tilaamme. 'Älkää huolehtiko', sanoo Jeesus. 'Katsokaa kedon liljoja - ne kasvavat.' Hän keskittää huomiokykymme elämän uuteen lakiin. Kunpa se saisi yhä enemmän meissä vallita!

Mikä ihmeellinen oivallus: Tämä (elämän hengen laki) voi muuttaa meidät jokaisen ja tehdä meistä uusia ihmisiä. Sillä elämän laki vaikuttaa niin pienessä kuin suuressakin. Se pysäyttää kätemme tavoittamasta toisen omaa. Se tekee tahdittomasta luonteesta hienotunteisen silloinkin, kun kasvatuksesta ei ollut apua. Elämän hengen laki vaikuttaa kaikissa, niin oppineissa kuin oppimattomissakin. Se vapauttaa meidät kaikista synnin ja kuoleman lain ilmennyksistä."
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 11.02.14 - klo:18:09

Elämän hengen laki vapauttaa meidät takkuamasta syntiluetteloiden kanssa. Jeesus tiivisti koko lain rakkauden kaksoiskäskyyn. Mitä enemmän elämän hengen laki saa meissä tilaa, sitä enemmän tuota rakkauden kaksoiskäskyä tulee noudatettua.
Kokemukseni mukaan siellä missä puhutaan elämän hengen laista, puhutaan sen vaikutustavasta, mutta ei oikein osata määritellä sen sisältöä. Ei voi olla niin, että Jumala kirjoituttaa Raamattuun sivukaupalla siitä mikä on hänen tahtonsa ja sitten sitä ei millään tavalla tarvitsi huomioida. En usko sitä, että Jumala tarkoittaisi, että vain tuota tiivistelmää tulisi tutkia.
Lainaus
"Eräs pakana tuli kuulun lainopettaja Hillelin luo ja sanoi hänelle: 'Jos voi opettaa minulle koko lain sillä aikaa, kun seison yhdellä jalalla, saat tehdä minun proselyytiksi'. Hillel teki hänestä proselyytin. Hän nimittäin sanoi: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, ja sitä, mikä sinusta on vihattavaa, ei sinun pidä tehdä kenellekään muulle. Tässä on koko laki, kaikki muu on sovellusta."
Kuka ymmärtää kaiken lukematta noita sovelluksia?
Lainaus
"Jumala ei ole ikinä käskenyt meidän ahertaa tullaksemme joksikin, mitä emme luonnostamme ole. Huolehtiminen ei edistä hengellistä kasvuamme.
Ei kai Jumalan tahdon tutkimisen tarvitse olla huolehtimista? Miten se ehkäisee hengellistä kasvua, jos sitä tekee oikealla tulokulmalla?
Lainaus
Mikä ihmeellinen oivallus: Tämä (elämän hengen laki) voi muuttaa meidät jokaisen ja tehdä meistä uusia ihmisiä. Sillä elämän laki vaikuttaa niin pienessä kuin suuressakin. Se pysäyttää kätemme tavoittamasta toisen omaa. Se tekee tahdittomasta luonteesta hienotunteisen silloinkin, kun kasvatuksesta ei ollut apua. Elämän hengen laki vaikuttaa kaikissa, niin oppineissa kuin oppimattomissakin. Se vapauttaa meidät kaikista synnin ja kuoleman lain ilmennyksistä."[/color]
Tuossakin puhutaan vaikutustavasta eikä sisällöstä.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 11.02.14 - klo:20:35

Elämän hengen laki vapauttaa meidät takkuamasta syntiluetteloiden kanssa. Jeesus tiivisti koko lain rakkauden kaksoiskäskyyn. Mitä enemmän elämän hengen laki saa meissä tilaa, sitä enemmän tuota rakkauden kaksoiskäskyä tulee noudatettua.

Tarkoitatko, että elämän hengen laki on sama kuin rakkauden kaksoiskäsky? Jos rakkauden kaksoiskäsky on lain tiivistys, silloin olisi olemassa vielä kaikki 613 käskyä pidettäväksi. Kuitenkin uhrilait esimerkiksi eivät ole voimassa ymmärtääkseni kenellekään, edes juutalaisille, vaikka niiden kautta on yhtä ja toista opittavaa.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 11.02.14 - klo:20:52
Kun sanotaan, että armo kasvattaa, ei se mielestäni voi tapahtua tyhjiössä tai ilman mitään raamia. Kun äärikarismaattisuus sanoo, että Pyhä Henki puhuu ja käytännössä hylkää Raamatun, ollaan suuressa vaarassa mennä metsään. Ei ole Henkeä ilman Sanaa. Mielestäni ei myöskään ole terveellä tavalla armoa ilman lakia. Laki ja käskyt määrittelevät jotakin. Kristuksen laki ei ole laki, jossa sillä ei ole sisältöä. Jos ja kun sillä on sisältö, tulisi tietää se tai ainakin oppia siitä. Opiskelin kouluaikoina mm. säteilysuojalain. En kuvittele, että sen osaamalla pelastuisin tai olisin suojassa säteilyltä, jos vaaratilanne tulisi. Sellaisen lain sisältö pitää kuitenkin tuntea, jos aikoo ko. alalla toimia. Miksi?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 11.02.14 - klo:21:09

Elämän hengen laki vapauttaa meidät takkuamasta syntiluetteloiden kanssa. Jeesus tiivisti koko lain rakkauden kaksoiskäskyyn. Mitä enemmän elämän hengen laki saa meissä tilaa, sitä enemmän tuota rakkauden kaksoiskäskyä tulee noudatettua.

Tarkoitatko, että elämän hengen laki on sama kuin rakkauden kaksoiskäsky?

En tarkoita. Tarkoitan sitä, että elämän hengen laki vaikuttaa sydämessä samansuuntaisesti. Pakottamatta ja ponnistelematta. Se on Pyhän Hengen työtä ihmisessä, joka ei enää löydä itsestään mitään Jumalalle kelpaavaa.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 11.02.14 - klo:21:15
Jumala antoi Siinailla lain. Kaikista annetuista laeista ns. 10 käskyä oli kirjoitettuna lain tauluihin. Nuo lain taulut laitettiin arkkiin. Arkin päällä, sen kantena oli armoistuin. Tuota kokonaisuutta israelilaiset kantoivat erämaassa. Arkki tuotiin Jordanin yli myös Luvattuun maahan. Itse asiassa arkin ansiosta pääsy Jordanin yli oli edes mahdollista. Arkki oli mukana mm. Jerikon valloituksessa. Tuo maan valloitus kuvaa mielestäni pyhitystä. Se ei onnistu, jos  mukana ei ole sekä laki että armo. Armo on selvässä suhteessa 10 käskyn lakiin. Suhde muihin lakeihin on minulle epäselvä.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 11.02.14 - klo:21:59
Mielestäni ei myöskään ole terveellä tavalla armoa ilman lakia. Laki ja käskyt määrittelevät jotakin. Kristuksen laki ei ole laki, jossa sillä ei ole sisältöä. Jos ja kun sillä on sisältö, tulisi tietää se tai ainakin oppia siitä.

Armoa ei edes tarvita, ellei ole lakia. Laki näyttää meille todellisuuden itsestämme. Se todellisuus on niin karu, että armo jää ainoaksi mahdollisuudeksi kestää Jumalan pyhyyden edessä.

"Lain ja evankeliumin sisältö on sama: Jumalan tahto ja täydellinen rakkaus. Siksi niitä ei saa irroittaa toisistaan. Mutta niitä ei saa myöskään sekoittaa keskenään, sillä ne on annettu eri tarkoitusta varten, ja ne vaikuttavat eri tavoin, vastakkaisesti. Siksi ne tulee erottaa toisistaan. Lain ja evankeliuin ero aiheutuu synnistä. Se ei ole oppi, vaan Raamatun tulkinnan välttämätön väline."

Matti Väisänen, Hänen tekonsa
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Tosikko - 13.02.14 - klo:20:29
Paavali kehui että:
Fil. 3:6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Tosikko - 16.02.14 - klo:13:36
Jatkan tuota edellistä.

Olin tänään aamulla kirkossa ja kirkkovuoden aiheena on ansioton armo.

Päivän ut teksteistä poimin tämän:

"Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo"

http://evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Vastavoima - 02.05.14 - klo:10:46
Miten olet onnistunut lain noudattamisessa?

Kristitynhän tulee noudattaa vain rakkauden kaksoiskäskyä? Vai miten se menikään?

? ? ?
Voitko ystävällisesti laittaa ne, ( vähintään kaksi paikka ) jossa tämä on PAKANOILLE ilmoitettu ?

Missä ja mistä tästä laista on kyse ja kenelle se on sanottu ja KIRJOITETTU ?
tuleeko pakanoiden noudattaa juutalaista tahi kiinalaista lakia ?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Tosikko - 07.05.18 - klo:22:30
Miten olet onnistunut lain noudattamisessa?

Kristitynhän tulee noudattaa vain rakkauden kaksoiskäskyä? Vai miten se menikään?

? ? ?
Voitko ystävällisesti laittaa ne, ( vähintään kaksi paikka ) jossa tämä on PAKANOILLE ilmoitettu ?

Missä ja mistä tästä laista on kyse ja kenelle se on sanottu ja KIRJOITETTU ?
tuleeko pakanoiden noudattaa juutalaista tahi kiinalaista lakia ?

Löytyykö kaksi paikkaa?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Jopo - 10.05.18 - klo:11:41
"Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista"

Mitä se tarkoittaa selitetään tuossa heti perään:

"Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,  että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen"

Ei pidä tehdä "elämän Hengen laista" uutta "lakia". Paavalihan toteaa, mikä "laille oli mahdotonta", sen Jumala teki. Paavalin mukaan tuossa tarkoitetaan evankeliumia, sitä mitä Jeesus on puolestamme tehnyt. "Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista". Siis mikään laki ei anna vanhurskautta eikä vapauta synnistä ja iankaikkisesta kuolemasta.

Siihen tarkoitukseen, vanhurskauttamiseen ja vapauteen lain kirouksesta, Jumala ei anna uutta "lakia". Vaan "ainokaisen Poikansa"! Siitä Jumalan säätämyksestä, Paavali käyttää sanaa "elämän Hengen laki".
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 10.05.18 - klo:13:55
Miten olet onnistunut lain noudattamisessa?

Kristitynhän tulee noudattaa vain rakkauden kaksoiskäskyä? Vai miten se menikään?

? ? ?
Voitko ystävällisesti laittaa ne, ( vähintään kaksi paikka ) jossa tämä on PAKANOILLE ilmoitettu ?

Missä ja mistä tästä laista on kyse ja kenelle se on sanottu ja KIRJOITETTU ?
tuleeko pakanoiden noudattaa juutalaista tahi kiinalaista lakia ?

Löytyykö kaksi paikkaa?

Esimerkiksi Roomalaiskirje ja Galatalaiskirje.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: evlutkristitty - 11.05.18 - klo:23:05
Näin on Jopo.  :)

Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: JPK - 26.05.18 - klo:23:30
Kukaan ei voi koskaan, eikä mitenkään pelastua lain kautta; eli lain tekojen perusteella. Tämä silti ei tee tyhjäksi Jumalan lain tehtävää - synnin osoittajana, sekä osana uuden liiton opetusta. Apostoli Paavali ei opettanut laittomuutta, vaan rakkauden lakia Jumalan Hengessä, jossa Kristus Jeesus on lain vanhurskauden täyttäjä.

Esimerkkinä, apostoli Paavali opettaa Efeson seurakuntaa Jumalan kymmenen käskyn kautta:

Efesolaiskirje 6 luku

 1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein. 2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi"tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus – 3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä". 4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.

Uuden liiton pelastetut ovat irti laista, sen vanhurskauden vaatimuksesta ihmistä kohtaan, Hengen uuden elämän osallisuudessa, eli Jeesuksessa Kristuksessa.

Roomalaiskirje 7 luku
 4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle. 5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle, 6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Pelastus synnistä ja iankaikkisesta kadotuksesta on yksin armosta - ilman lain tekoja. Pelastettu kuitenkin elää Jumalan Sanan opetuksen alla, Hengen uudessa tilassa - missä myös VT.n ilmoitus uuden liiton mukaisuudessa kuuluu pelastettujen elämään.

Galatalaiskirje 4 luku
4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, 5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. 6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!" 7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: evlutkristitty - 27.05.18 - klo:00:25
Näin on.
Ap. t. 13:39 ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

Room. 3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.




Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Vilhelm - 06.06.18 - klo:10:57
Ajattelen tätä vähän sillä tavalla että Pyhällä Hengellä täytetty uskova kylpee Jumalan rakkaudessa ja armossa ja pääsee osalliseksi siitä rakkaudesta joka virtaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä.

Siten hän tavan takaa miettii, miten voisi tuottaa iloa hyvälle Isälleen. Ja mistäpä muualta hän saisi sen tietää kuin Jumalan antamasta sanasta.

Ja jos hän sitten hoksaa Raamatusta jonkin seikan joka tuottaa Jumalalle iloa, hän tekee sen mielellään. Tekee, iloitsee ja unohtaa koko jutun.

Samalla joku toisessa mielentilassa oleva tekee saman asian koska on pakko. Koska se on käsky. Koska pitää. Ja hän yrittää pitää mielessään jokaisen asian joka pitää tehdä, ja myös ne asiat joita ei saa tehdä.

Ja koska ihmisen mieli on rajoittunut, hän on kireä ja pelokas. Sillä on liian työlästä aivoille pitää noin valtavaa ohjekirjaa aktiivisessa tietoisuudessa ja vielä elää siinä sivussa.

Siksi mieluusti jättäydyn sen varaan että minun sydämessäni on todella tapahtunut muutos joka tekee minusta lain hengen noudattajan ja luotan siihen että Pyhä Henki, joka on annettu selittämään ja tulkitsemaan Jumalan tahtoa hetkittäin ja tapaus kerrallaan, tekee sen minkä lupaa.

Hengen vapaus tekee mahdolliseksi sen että ehdin ajattelemaan muiden parasta paljon enemmän kun ei koko ajan tarvitse ajatella omaa parastaan.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 06.06.18 - klo:11:25
Ajattelen tätä vähän sillä tavalla että Pyhällä Hengellä täytetty uskova kylpee Jumalan rakkaudessa ja armossa ja pääsee osalliseksi siitä rakkaudesta joka virtaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä.

Siten hän tavan takaa miettii, miten voisi tuottaa iloa hyvälle Isälleen. Ja mistäpä muualta hän saisi sen tietää kuin Jumalan antamasta sanasta.

Ja jos hän sitten hoksaa Raamatusta jonkin seikan joka tuottaa Jumalalle iloa, hän tekee sen mielellään. Tekee, iloitsee ja unohtaa koko jutun.

Luin tuon useampaan kertaan ja  yritin ymmärtää, mitä siinä tarkoitat. Mietin, että mikä siinä vaivaa. Ehkä se on tuo alleviivattu. Itse vertaisin uskovan elämää pienen lapsen elämään silloin kuin lapsen ja vanhemman suhde on terve. Tuskinpa lapsi kovinkaan paljoa pohtii sitä, miten voisi tuottaa iloa vanhemmilleen, sillä asia on hänelle luonnollinen, kun suhde on kunnossa. Jos jokin menee pieleen, silloin lapsi saattaa miettiä, että mitä hän voisi tehdä asian korjaamiseksi.

Tuossa lopussa kirjoitat kuitenkin asian unohtamisesta. Siinä on mielestäni koko juju. Kun suhde on kunnossa, silloin ei tarvitse ajatella hyvän tekemisiä, vaan asiat hoituvat luonnollisesti ihan tavallisessa arkielämässä niin suhteessa lähimmäisiin kuin Jumalaankin.

Kannattenee palata tässä keskustelussa ainakin vastaukseen nro 12. Erityisesti Watchman Nee osaa kirjoittaa tästä hyvin.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Vilhelm - 06.06.18 - klo:12:00
Analogia lapsen ja isän suhteesta ei ole kattava.

Se on vain kielikuva joka kuvaa joltain osin parhaalla tavalla jotain asiaa.

Joten edelleen annan luvan jokaiselle miettiä itsekin mikä Jumalaa miellyttää.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: crystalvoice - 06.06.18 - klo:16:54
Lain ja evankeliumin erottaminen on teoriassa helppoa, käytännössä vaikeaa.



Tuon ajatuksen olen lukenut aikoinaan Lutherilta.

Jos uskonnollinen ihminen elää sen harhakäsityksen vallassa, että ideaali on todella saavutettavissa, jos hän vain oikein ponnistaa, se on yksi syy ahdistuksen voimistumiseen, koska uskonnollinen ihminen toisaalta täydellisyyden vaatimuksen edessä näkee koko ajan puutteellisuutensa ja kokee siitä tuomionalaisuuden synnyttämää tuskaa.

Koska myös monen ei-uskonnollisen ihmisen mielialat vaihtelevat paljon päivän aikana (esim. maanisdepressiivinen sairaus varsinkin aiheuttaa voimakkaita "heilahteluita"), ja koska pelkästään ajattelemalla tai tahdonpäätöksellä ahdistunut ihminen ei ihan luonnollisista syistä voi muuttaa tunnetilaansa (väkinäinen yritys tunteiden kontrollointiin päinvastoin vain lisää negatiivisten tunteiden voimaa), on mielestäni sangen selvää, miksi lainalainen uskonnollinen ihminen, jos hän kaiken lisäksi muutenkin, siis ilman uskonnollisuuttakin, kokee voimakkaita mielialanvaihteluita, ei voi ihan luonnollisista syistä johtuvaa huonoa mielialaansa muuttaa toisenlaiseksi pelkällä ajattelulla tai rukoilulla, esim. yrittämällä toistaa itselleen, että laki on täytetty tai rukoilemalla ahdistuksen aikana, että Jumala kirkastaisi armonsa. Päinvastoin idealistinen lainalainen uskonnollisuus tässä tapauksessa pahentaa ihmisen luonnollisista syistä johtuvaa ahdistuneisuutta, ihminen kun lisäksi sekoittaa luonnollisista syistä johtuvan ahdistuksensa Jumalan lakiin, kuvitellen ahdistuksensa johtuvan siitä. Monien ihmisten ahdistukset tai mielialanvaihtelut ovat suuressa määrin ihmisen käsitemaailmasta riippumattomia, mutta psyykkinen kuorma tulee vain suuremmaksi, jos mieleen on juurrutettu idealistisia käsityksiä, joihin uskotaan, ja joiden vallassa ahdistuksen kuorma vain kasvaa.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 13.01.19 - klo:12:09
Paavali kirjoittaa: me jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta, muutumme saman kuvan kaltaisuuteen. Jonkun mielestä muuttuminen näkyy siinä, että uskovat alkavat noudattamaan sapattisäädöksiä, juhlimaan happamattoman leivän juhlaa, pasuunansoiton ja lehtimajanjuhlaa ym. juhlia. Ja että aletaan noudattamaan vanhan liiton "ikuisia säädöksiä", joita on iso määrä. Samoin pappeudesta sanotaan, että se on ikuista. Myös ajanlasku pitäisi ajatella juutalaisen ajanlaskun mukaan, jotta olisi selvillä Jumalan aikatauluista.

Sellaistakin puhutaan, että Jeesuskin juhli juhlia ja käytti vaipassaan tupsuja ja UT ohjeistaa tässäkin asiassa: uskova on velvollinen vaeltamaan niinkuin Jeesus vaelsi.

Onko uskovan elämän ydin ja Jumalan Hengen vaikutuksen ydin sitä, että nämä asiat alkavat näkymään elämässämme?

Miiksi Paavali kirjoittaa: jos ympärileikkautatte itsenne, Kristus ei ole teille miksikään hyödyksi? Ympärileikkaus on ikuinen säädös. Jumalan lakia ei ole Jeesuksen sanojen mukaan kumottu, vaan täytetty, Hän itse tuli täyttämään lain.

Havaintoni on, että enenevässä määrin uskovien keskuudessa on alkanut esiintymään juhlien ja sapatin viettoa, sekä opetusta niiden noudattamisen tärkeydestä.

Mitä lain täyttäminen merkitsee yo. asioissa? Sitäkö, kun Jumalan laki kirjoitetaan sydämen lihatauluihin, aletaan näkyvästi noudattamaan 1. liiton käskyjä.

Näitä joskus kyselin henkilöiltä, jotka viettävät sapattia ja juhlia, mutta vastausta ei tullut. Olen kiinnostunut tästä ilmiöstä ja siksi näitä haastelen. Tätä esiintyy myös oman seurakuntani puolella.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Taisto - 13.01.19 - klo:16:39
Jos aletaan vaikkapa viettää lehtimajanjuhlaa, kuten jotkut suomalaiset "Israel-uskovat" tekevät, niin ollaan harhateillä jos se otetaan lain käskynä jota uskovan täytyy noudattaa. Jos otetaan Mooseksen laista jotakin noudatettavaksi, eikö silloin pidä noudattaa koko lakia? Ja sen kauttahan ei tule pelastusta.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 13.01.19 - klo:17:04
Jos aletaan vaikkapa viettää lehtimajanjuhlaa, kuten jotkut suomalaiset "Israel-uskovat" tekevät, niin ollaan harhateillä jos se otetaan lain käskynä jota uskovan täytyy noudattaa. Jos otetaan Mooseksen laista jotakin noudatettavaksi, eikö silloin pidä noudattaa koko lakia? Ja sen kauttahan ei tule pelastusta.
En osaa sanoa, miten he sen ottavat, lain käskynä vai miten. Vai ovatko sitä mieltä, että Jumalan Henki on kirjoittanut lain heidän sydämiensä lihatauluihin, mikä näkyy ulospäin juhlien viettämisenä.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Taisto - 13.01.19 - klo:17:42
Jos aletaan vaikkapa viettää lehtimajanjuhlaa, kuten jotkut suomalaiset "Israel-uskovat" tekevät, niin ollaan harhateillä jos se otetaan lain käskynä jota uskovan täytyy noudattaa. Jos otetaan Mooseksen laista jotakin noudatettavaksi, eikö silloin pidä noudattaa koko lakia? Ja sen kauttahan ei tule pelastusta.
En osaa sanoa, miten he sen ottavat, lain käskynä vai miten. Vai ovatko sitä mieltä, että Jumalan Henki on kirjoittanut lain heidän sydämiensä lihatauluihin, mikä näkyy ulospäin juhlien viettämisenä.
Etsin äsken Raamatusta näitä kohtia, joissa puhutaan sydämiin kirjoittamisesta.

Sydämen lihataulut mainitaan tässä:
"te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin." 2.kor 3:3

Sydämiin on kirjoittu lain teot:
"lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä" Room 2:15

Keiden sydämiin lain teot on kirjoitettu, ja missä tarkoituksessa?
"Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä".

Minun mielestäni oleellinen pointti on se, että "Jumala ei katso henkilöön. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan".
Taitaa olla aika kaukaa haettua ja menee ohi asiasta, jos joku sanoo että hänen (ei-juutalaisen) sydämeen on kirjoitettu juhlapäiviä koskevat säännöt Mooseksen laista, ja että hänen on noudatettava niitä.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 13.01.19 - klo:18:19
Kyllä näitä täytymisiä opetetaan melkein kaikkialla. Pitää olla tarkkana, millaiselle julistukselle sydämensä avaa. Itselleni on tullut päivänselväksi(?)  :(  se, että ellen pelastu yksin armosta, en pelastu lainkaan. Oikeastaan se on kohdallani Jumalan armotyö, sain nähdä turmelukseni syvyyden ja meni luulot siitä, että voisin jotenkin edes pieneltä osin "auttaa" Jumalaa tässä pelastukseni asiassa.

Edellinen ei tarkoita sitä, että olisin täysin immuuni lakipitoiselle julistukselle. Evankeliumi on kuin märkä saippua, juuri kun siitä luulee saaneensa otteen, niin se "luiskahtaa" käsistä. Ihminen on taipuvainen galatalaisuuteen. Loppuun asti. Valvominen on käsitykseni mukaan sen tiedostamista, että pelastus on todella yksin armosta.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 13.01.19 - klo:19:38
Taistolle kiitos kommentoinnista. Tuo sydämeen kirjoitettu laki on mielenkiintoinen jo terminä. Juhlien ja sapatin viettäjät seuraavat siis Jeesusta, näin he sanovat. Vaeltavat niinkuin Jeesus vaelsi. Jatkan myöhemmin lisää, nyt tuli muita menoja.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 13.01.19 - klo:21:30
Jatkoa edelliseen sen verran, että kysyn, mitä mielestänne tarkoittaa se kun Jumala sanoi kirjoittavansa lain sydämen lihatauluihin, tehdessään uuden liiton Israelin kansan kanssa?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 13.01.19 - klo:21:34
Kyllä näitä täytymisiä opetetaan melkein kaikkialla. Pitää olla tarkkana, millaiselle julistukselle sydämensä avaa. Itselleni on tullut päivänselväksi(?)  :(  se, että ellen pelastu yksin armosta, en pelastu lainkaan. Oikeastaan se on kohdallani Jumalan armotyö, sain nähdä turmelukseni syvyyden ja meni luulot siitä, että voisin jotenkin edes pieneltä osin "auttaa" Jumalaa tässä pelastukseni asiassa.

Edellinen ei tarkoita sitä, että olisin täysin immuuni lakipitoiselle julistukselle. Evankeliumi on kuin märkä saippua, juuri kun siitä luulee saaneensa otteen, niin se "luiskahtaa" käsistä. Ihminen on taipuvainen galatalaisuuteen. Loppuun asti. Valvominen on käsitykseni mukaan sen tiedostamista, että pelastus on todella yksin armosta.
Kiitos myös Palukselle kommentoinnista. Eivät nämä sapatin ja juhlien viettäjät pidä näiden viettoa pelastuskysymyksenä. Vaan se on heille Jeesuksen seuraamista, näin olen ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Taisto - 13.01.19 - klo:21:44
Taistolle kiitos kommentoinnista. Tuo sydämeen kirjoitettu laki on mielenkiintoinen jo terminä. Juhlien ja sapatin viettäjät seuraavat siis Jeesusta, näin he sanovat. Vaeltavat niinkuin Jeesus vaelsi. Jatkan myöhemmin lisää, nyt tuli muita menoja.
Eli he ovat sitä mieltä, että Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa myös juutalaisten tapojen ja Mooseksen lain noudattamista, siinä määrin kuin Jeesus noudatti niitä?

Ei tämä asia aivan näin taida mennä...
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 13.01.19 - klo:21:50
Taistolle kiitos kommentoinnista. Tuo sydämeen kirjoitettu laki on mielenkiintoinen jo terminä. Juhlien ja sapatin viettäjät seuraavat siis Jeesusta, näin he sanovat. Vaeltavat niinkuin Jeesus vaelsi. Jatkan myöhemmin lisää, nyt tuli muita menoja.
Eli he ovat sitä mieltä, että Jeesuksen seuraaminen tarkoittaa myös juutalaisten tapojen ja Mooseksen lain noudattamista, siinä määrin kuin Jeesus noudatti niitä?

Ei tämä asia aivan näin taida mennä...
Tätä olen yrittänyt kysyä, ja sitä, mitä on Tooran noudattaminen laajemmin. Se kuitenkin tuntuu olevan tärkeää mainita, että Jeesus ja Paavalikin menivät juhlille ja viettivät sapattia.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Taisto - 13.01.19 - klo:22:00
Pitkän väittelyn jälkeen asiasta päästiin yhteisymmärykseen, kauan sitten Apt. 15. Taitaa olla turha uudestaan aloittaa tästä väittelyä. En siis tarkoita ettemme me voisi tästä keskustella, vaan sitä että juhlien ym. noudattajat koettavat vain lisätä uskovien kuormaa.

"Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.  Kun oli pitkään väitelty, Pietari nousi ja sanoi: ”Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani kuulisivat evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestaan antaen heille Pyhän Hengen samoin kuin meillekin. Hän ei tehnyt mitään eroa meidän ja heidän välillään, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mehän uskomme pelastuvamme Herran Jeesuksen armon perusteella samalla tavoin kuin hekin!”
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 13.01.19 - klo:22:07
Sen kun saisikin selville, mikä on pointti näissä juhlien ja sapatin vietossa. Juttelen tästä, koska ilmiö on laajentunut jo omaankin seurakuntaan. Jos jollakin olisi ajatuksia näitä noudattavien mielen maisemasta.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Taisto - 13.01.19 - klo:22:11
Tuossa Apt 15 lainauksessa otti muuten silmään se, että Pietari sanoi opetuslapsiksi niitä jotka olivat saaneet Pyhän Hengen ja joiden sydän oli puhdistettu uskolla.

Jossakin kasteeseen liittyvässä keskustelussa täällä on tehty eroa opetuslasten ja uskoon tulleiden välillä, tämä taitaa tuoda uuden näkökulman niihin keskusteluihin.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 13.01.19 - klo:22:16
Tuossa Apt 15 lainauksessa otti muuten silmään se, että Pietari sanoi opetuslapsiksi niitä jotka olivat saaneet Pyhän Hengen ja joiden sydän oli puhdistettu uskolla.

Jossakin kasteeseen liittyvässä keskustelussa täällä on tehty eroa opetuslasten ja uskoon tulleiden välillä, tämä taitaa tuoda uuden näkökulman niihin keskusteluihin.
Muistan tämän myös. Ymmärrän Ut:n kokonaisilmoituksen perusteella, että kun jollakin on usko Jumalalta, hänellä on myös Pyhä Henki. Meni kyllä ohi aiheen.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Paulus - 13.01.19 - klo:22:55
Jossakin kasteeseen liittyvässä keskustelussa täällä on tehty eroa opetuslasten ja uskoon tulleiden välillä, tämä taitaa tuoda uuden näkökulman niihin keskusteluihin.

Tämä tuntuu tutulta. Ilmeisesti siitä yhteydestä kun puhuttiin, että Jumalan lapseus ja opetuslapseus ovat eri asioita. Kun puhutaan uskovien kasteesta, niin silloin mielestäni tarkoitetaan, että kastetaan vain uudestisyntyneitä, siis jo Pyhän Hengen saaneita. Mutta ne Raamatun kohdat, jotka otetaan tueksi, puhuvat kuitenkin toisin.

Esim. Ap. t. 2:38: "Niin Pietari sanoi heille: 'Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Toinen kohta (Paavali itse kertoo) on Ap. t. 22:16, missä Ananias  puhuu Saulukselle: "Ja mitä nyt viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi."

Jos näitä sanotaan uskovien kasteeksi, niin samalla sanotaan, että on uskovia, jotka eivät ole saaneet syntejään anteeksi ja joilla ei ole vielä Pyhää Henkeä. Mutta ei Raamattu niin opeta.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 14.01.19 - klo:07:15
Jatkoa edelliseen sen verran, että kysyn, mitä mielestänne tarkoittaa se kun Jumala sanoi kirjoittavansa lain sydämen lihatauluihin, tehdessään uuden liiton Israelin kansan kanssa?
Tämä jae mulla oli mielessä, muistin vähän väärin, siinä ei ollut lihataulu-sanaa. Mutta siis tätä sapatin viettäjät tarkoittavat sanoessaan, mikä on uuden liiton ydintä. Ja jatkavat, että Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen. Siksi uskovan kasvu näkyy siinä, että aletaan viettämään sapattia ja juhlia, ne lait ovat sydämissä. He hyväksyvät uhrien lopettamiset sekä ympärileikkauksenkin lakkaamisen, mutta eivät osaa selittää, miksi osaa esikuvia noudatetaan ja osaa ei. Kaikenkaikkiaan ovat vakaumuksellista väkeä.

Jeremia 32
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Mice - 14.01.19 - klo:07:51
Minusta se, että noista juhlista ja sapateista innostutaan, johtuu evankeliumin julistuksen puutteesta ja sen merkityksen pinnallisesta käsittämisestä. Ihmisillä on tavallaan "varaa" omasta mielestään syventää uskonelämäänsä kiinnostumalla juhlista ja viikonpäivistä jne.

Lain ankaruudesta ja evankeliumin voimasta ei opeteta, eikä niihin antaumuksella syvennytä. Eikä niitä osata oikein erottaa toisistaan. Ehkä se sana rististä koetaan tylsäksi perusjutuksi. Tosiasiassa oikea evankeliumi alkaa olla harvinaista seurakunnissa. Ja varsinkin sen äärellä viipyminen ja sen syvällisesti tutkisteleminen.

Olen siis sitä mieltä, että niin juhlista ylenmäärin kiinnostuminen, kuin kaikki muukin vastaava näennäinen hengellisyys tulee aina korvaamaan ihmisen elämässä jotain. Ihmisen on helpompi rakastua laista poimittuihin "rusinoihin", kuin liian tutulta tuntuvaan evankeliumin "pullaan". Lakiahan ei tietenkään noudateta sen koko ankaruudessa, vaan sieltä pomitaan mieltä kiihottavia ja itselleen sopivia kohtia. Ei ylltätä että ihmistä kiinnostaa nimenomaan juhlat...

Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Mice - 14.01.19 - klo:08:19
Jatkoa edelliseen sen verran, että kysyn, mitä mielestänne tarkoittaa se kun Jumala sanoi kirjoittavansa lain sydämen lihatauluihin, tehdessään uuden liiton Israelin kansan kanssa?
Nostan tämän, onko ajatuksia?

Minusta se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä uuden liiton erilaisuutta, verrattuna vanhaan liittoon.
Vanha liitto oli korkeintaan ulkonaista kivitauluineen, kun taas uusi liitto on perustuu Jumalan vaikuttamaan sydämen muutokseen.

Hes. 36:26-27 "Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

Kannattaa huomioida nuo "minä annan", "minä poistan", "minä vaikutan". Jumalan varmat lupaukset. Ihminen ei sellaiseen kykene itsessään.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 14.01.19 - klo:16:38
Minusta se, että noista juhlista ja sapateista innostutaan, johtuu evankeliumin julistuksen puutteesta ja sen merkityksen pinnallisesta käsittämisestä. Ihmisillä on tavallaan "varaa" omasta mielestään syventää uskonelämäänsä kiinnostumalla juhlista ja viikonpäivistä jne.

Lain ankaruudesta ja evankeliumin voimasta ei opeteta, eikä niihin antaumuksella syvennytä. Eikä niitä osata oikein erottaa toisistaan. Ehkä se sana rististä koetaan tylsäksi perusjutuksi. Tosiasiassa oikea evankeliumi alkaa olla harvinaista seurakunnissa. Ja varsinkin sen äärellä viipyminen ja sen syvällisesti tutkisteleminen.

Olen siis sitä mieltä, että niin juhlista ylenmäärin kiinnostuminen, kuin kaikki muukin vastaava näennäinen hengellisyys tulee aina korvaamaan ihmisen elämässä jotain. Ihmisen on helpompi rakastua laista poimittuihin "rusinoihin", kuin liian tutulta tuntuvaan evankeliumin "pullaan". Lakiahan ei tietenkään noudateta sen koko ankaruudessa, vaan sieltä pomitaan mieltä kiihottavia ja itselleen sopivia kohtia. Ei ylltätä että ihmistä kiinnostaa nimenomaan juhlat...
Ok, kiitos. Tähän en pysty ottamaan kantaa, koska en tunne näiden ihmisten mieltä enkä ajattelua tarkemmin. Mutta Jeesusta he sanovat seuraavansa.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Mice - 14.01.19 - klo:18:36
Minun edellä esittämä ajatukseni tuosta on myös osittainen arvaus. Mutta jotainhan heiltä ilmeisesti omasta mielestään puuttuu jos koetaan, että tarvitaan sapatin vietot ja vanhan liiton aikaiset juhlat jne.

Ajattelen, että seurakunnilla ja yksilöuskovilla suurin ongelma on pysyä evankeliumin ytimessä. Ja sitä kohtaan myös vallat ja voimat taistelevat. Pois evankeliumin tukevalta kalliolta sivuasioiden kaltevalle pinnalle huojumaan.

Uskovahan on melko voimaton jos hän luisuu evankeliumikeskeisestä elämästä toisenlaiseen hengelliseen harrastuneisuuteen, koska evankeliumi on Jumalan voima. Ihminen itsessään on aina hengellisesti voimaton, mutta jos alamme edes tiedostamattamme vähätellä Jumalan voimaa - evankeliumia - niin olemme ennen pitkää oman voimamme varassa. Asia on siinä mielessä vakava.

Minusta on syytä olla jonkin verran huolissaan tuollaisista ilmiöistä seurakunnissa, vaikka niihin menisi kuinka "vahvat" uskovat mukaan. En ymmärrä millä tavalla ne juhlat ja sapatit julistavat Kristusta tai syventävät sitä mitä Kristus on jo tehnyt.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 14.01.19 - klo:18:59
En tiedä muista vapaista suunnista, mutta vanhantyyppinen helluntailaisuus oli hyvin lakihenkistä. Useamman seurakunnan elämää on tullut nähtyä.
Olen useasti sanonut, että sellainen helluntailaisuus on kallellaan katolilaisuuteen.

Sellaiseen maaperään uppoaa hyvin erilaiset täytymiset ja suorittamiset.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 14.01.19 - klo:19:13
Mice viimeinen lauseesi toi mieleen, että juhlat ovat esikuvaa Kristuksesta, siis tulevaisen varjo vanhassa liitossa. Ne julistavat Kristusta. Kun niiden esikuvallisuutta tutkii, voi vain ihastella Jumalan viisautta ja tarkkaa suunnitelmaa. Ajatellaan vaikka juutalaisten pääsiäistä. Juuri silloinhan Jeesus kärsi ja kuoli ja pääsiäinen sai kokonaan uuden sisällön esikuvan täyttymyksessä.

Sitä ajattelua en ole vielä päässyt ymmärtämään, että esikuvia yhä pidetään yllä viettämällä juhlia, vaikka ne ovat saaneet täyttymyksen. Kaikki eivät tosin ole täyttyneet lopullisesti vielä. Moni sanoo, että juhlissa on konkreettinen muistutus Jeesuksen täyttämästä esikuvasta ja kokevat niiden vieton siunauksellisena. Sen suon heille ilomielin. Ehkäpä tässä on syy, että puhuvat juhlien vietosta muillekin.

Eräs pastori sanoi puheessaan, että hän ei ymmärrä, miksi uskovat kieltäytyvät esim sapatin siunauksellisuudesta pitää täysi lepopäivä Raamatun äärellä ja sen päivän pyhittämisessä. Ajatus on minusta kyllä hyvä, ei ole pahitteeksi pyhittää yksi päivä viikossa sanan lukemiselle, rukoukselle ja näiden jakamiselle perheen kesken (heillä joilla on perhe ja siihen muutenkin mahdollisuus). Tämän voi mielestäni tehdä yhtä hyvin vaikka sunnuntainakin ja ilman sapatin rekvisiittaa ja säädöksiä.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 14.01.19 - klo:19:16
Toinen lähtökohta tuollaiseen juutalaistamiseen piilee vääränlaisessa Israel-käsityksessä.

Kun Raamattu kirjoittaa näin, tarkoitetaanko sillä, että tuo verso lähtee puusta vai sitä, että se lähtee puun vierestä?:

12 Jesaja taas sanoo: -- Iisain juuresta nousee verso, joka kohoaa kansojen hallitsijaksi. Häneen kansat panevat toivonsa

Toisessa kohtaa on opetus puutarhasta.


6 Jeesus esitti vielä vertauksen: "Eräällä miehellä oli viinitarhassaan kasvamassa viikunapuu. Hän meni etsimään siitä hedelmiä, mutta ei löytänyt.
7 Silloin hän sanoi puutarhurille: 'Jo kolmena vuotena olen käynyt etsimässä hedelmiä tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Kaada se, sehän vain vie voiman maasta.'
8 Mutta puutarhuri vastasi: 'Herra, anna sen olla vielä yksi vuosi. Minä muokkaan ja lannoitan maan sen ympäriltä.

Miten kävi, löytyikö sitä hedelmää neljäntenä vuonna?
Kansakunnanlaajuisesti?
Kun puu kaadettiin, revittiinkö kanto irti?

Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Natanael - 14.01.19 - klo:19:24
Juutalaisten juhlien viettäminen haisee pahasti ns. paremmalta uskovaisuudelta.
Voi niitä, jotka eivät älyä lehtimajajuhlia viettää. Saattavat ehkä armosta pelastua, mutta heiltä jää puuttumaan monta ihanaa kokemusta.

Eli mielestäni nuo juutalaistamisjutut ovat vain yhden lajin tapa kehitellä sellainen juttu, jonka avulla saadaan nostettua uskonnollisia tunteita ja fiilistellä.

Minulla iskee allergiat pintaan jo siinä vaiheessa, kun kannetaan Israelin lippua esille ja lauletaan heveimunsaalemin.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 14.01.19 - klo:20:15
Lipun ja laulun kestän, jos se ei tapahdu hyvin usein. Varsinkin jos tilaisuus on asiallinen ilman imelää fanittamista.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Mice - 14.01.19 - klo:20:42
Mice viimeinen lauseesi toi mieleen, että juhlat ovat esikuvaa Kristuksesta, siis tulevaisen varjo vanhassa liitossa. Ne julistavat Kristusta. Kun niiden esikuvallisuutta tutkii, voi vain ihastella Jumalan viisautta ja tarkkaa suunnitelmaa. Ajatellaan vaikka juutalaisten pääsiäistä. Juuri silloinhan Jeesus kärsi ja kuoli ja pääsiäinen sai kokonaan uuden sisällön esikuvan täyttymyksessä.


Tarkoitin nimenomaan niitten viettämistä ja niihin palaamista. Meillä on Kristus, joten ei tarvitse palata esikuviin.
Ymmärrän kyllä, kuinka Jumalan viisautta ja mahtavaa suunnitelmaa voidaan avata myös esikuvista opettamalla. Mutta ei niihin pidä palata. Minusta se on galatalaisuutta. Palaamista siihen, mistä Kristus meidät on vapauttanut.

Minulle siis kenenkään kristityn vanhan liiton juhlien juhlimiset ja sapatit eivät julista Kristusta.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Taisto - 14.01.19 - klo:21:20
Eräs pastori sanoi puheessaan, että hän ei ymmärrä, miksi uskovat kieltäytyvät esim sapatin siunauksellisuudesta pitää täysi lepopäivä Raamatun äärellä ja sen päivän pyhittämisessä. Ajatus on minusta kyllä hyvä, ei ole pahitteeksi pyhittää yksi päivä viikossa sanan lukemiselle, rukoukselle ja näiden jakamiselle perheen kesken (heillä joilla on perhe ja siihen muutenkin mahdollisuus). Tämän voi mielestäni tehdä yhtä hyvin vaikka sunnuntainakin ja ilman sapatin rekvisiittaa ja säädöksiä.
"Muista pyhittää lepopäivä". Olen kyllä kuullut jonkun saarnaajan tulkitsevan tämän niin, että lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa mm. sitä että tullaan kaikki kokoukseen jne. Tottakai sellainen olisi saarnaajan mielestä hyvä. Mutta olen sen verran "karu" että mielestäni lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa yhden päivän pyhittämistä levolle. Koska ihminen tarvitsee myös lepäämistä. Samaan tapaan kuin Jumala sääti, että peltojen on annettava levätä joka seitsemäs vuosi jne.

Jos seurakunnalta tai muuten ulkoapäin tulee paine, että lepopäivänä pitää tehdä sitä ja tätä ja tuota - vaikka sitten sanan lukemista, rukousta ym. - niin onko se silloin lepoa?
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 14.01.19 - klo:21:27
Mice viimeinen lauseesi toi mieleen, että juhlat ovat esikuvaa Kristuksesta, siis tulevaisen varjo vanhassa liitossa. Ne julistavat Kristusta. Kun niiden esikuvallisuutta tutkii, voi vain ihastella Jumalan viisautta ja tarkkaa suunnitelmaa. Ajatellaan vaikka juutalaisten pääsiäistä. Juuri silloinhan Jeesus kärsi ja kuoli ja pääsiäinen sai kokonaan uuden sisällön esikuvan täyttymyksessä.


Tarkoitin nimenomaan niitten viettämistä ja niihin palaamista. Meillä on Kristus, joten ei tarvitse palata esikuviin.
Ymmärrän kyllä, kuinka Jumalan viisautta ja mahtavaa suunnitelmaa voidaan avata myös esikuvista opettamalla. Mutta ei niihin pidä palata. Minusta se on galatalaisuutta. Palaamista siihen, mistä Kristus meidät on vapauttanut.

Minulle siis kenenkään kristityn vanhan liiton juhlien juhlimiset ja sapatit eivät julista Kristusta.
Ymmärrän hyvin, jotenkin vaan sytyin ihastelemaan Jumalan viisautta näiden juhlien suhteen. Kyllä, esikuvat ovat täyttyneet Kristuksessa ja nyt on Kristuksen evankeliumi julistuksen sisältönä.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Ifa - 14.01.19 - klo:21:36
Eräs pastori sanoi puheessaan, että hän ei ymmärrä, miksi uskovat kieltäytyvät esim sapatin siunauksellisuudesta pitää täysi lepopäivä Raamatun äärellä ja sen päivän pyhittämisessä. Ajatus on minusta kyllä hyvä, ei ole pahitteeksi pyhittää yksi päivä viikossa sanan lukemiselle, rukoukselle ja näiden jakamiselle perheen kesken (heillä joilla on perhe ja siihen muutenkin mahdollisuus). Tämän voi mielestäni tehdä yhtä hyvin vaikka sunnuntainakin ja ilman sapatin rekvisiittaa ja säädöksiä.
"Muista pyhittää lepopäivä". Olen kyllä kuullut jonkun saarnaajan tulkitsevan tämän niin, että lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa mm. sitä että tullaan kaikki kokoukseen jne. Tottakai sellainen olisi saarnaajan mielestä hyvä. Mutta olen sen verran "karu" että mielestäni lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa yhden päivän pyhittämistä levolle. Koska ihminen tarvitsee myös lepäämistä. Samaan tapaan kuin Jumala sääti, että peltojen on annettava levätä joka seitsemäs vuosi jne.

Jos seurakunnalta tai muuten ulkoapäin tulee paine, että lepopäivänä pitää tehdä sitä ja tätä ja tuota - vaikka sitten sanan lukemista, rukousta ym. - niin onko se silloin lepoa?
No ei tarkoiteta, että pitää.  :) Lepoa ja Hengellä täyttymistä Raamatun sanan ja rukouksen muodossa. Myös toki seurakuntaelämää ja siinä virvoittumista. Jos mikä tahansa näistä, tai kaikki tuntuvat velvoitteilta, eivät ne rakenna eivätkä virvoita, päinvastoin kuormittavat.
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Oloneuvos - 14.01.19 - klo:21:54
Minulla iskee allergiat pintaan jo siinä vaiheessa, kun kannetaan Israelin lippua esille ja lauletaan heveimunsaalemin.
Muistan hauskan tapauksen, jossa helluntainuoret saivat houkuteltua vanhahkon mummon mukaansa kokoukseen. Kuoro lauloi iloisesti ja käsillään tahtia lyöden tuota tuttua laulua "Hevenu shalom aleichem". Kokouksen jälkeen mummo kommentoi: "Minä en ymmärtänyt sitä laulua 'he vei mun sanomalehden'. Miksi kuorolaiset olivat siitä niin iloisia ja taputtivat käsiään?"
Otsikko: Vs: Pelastus lakia noudattamalla
Kirjoitti: Pökkelö - 14.01.19 - klo:22:14
Micen kanssa samoilla linjoilla.

Sielunvihollinen tekee mitä tahansa saadakseen meidät pois Kristuksesta. Valkeuden enkelinä se tulee tarjoamaan, jotain hyvin "hengellistä", johon vanha ihminen riemumielin tarttuu..... Meidän syntiinlangennut luontomme haluaa tuoda jotain omaa sovitukseen.