Kirjoittaja Aihe: Paatumus a la faarao  (Luettu 7765 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #15 : 29.04.18 - klo:17:44 »
Siinä mielessä tuo faaraon paatuneisuus oli mielenkiintoista, koska se tavallaan ilmaisen langenneen ihmissuvun asennetta Jumalaa kohtaan.

Miksi israelilaiset uskoivat, faarao ei?
Mooses oli elänyt egyptiläisten kanssa ja sitten midianilaisten maassa.
Hän oli aika tavalla vieras israelilaisille - mikä lie faaraon hovissa elellyt puoliegyptiläinen?

No se tilanne heilla oli erilainen. Israelilaisille se oli lupaus vapautua orjudesta. Kun taas faaraolle se oli tyovoiman menettamisen ja vallasta luopumisen uhka. Mutta Herra oli johdattanut tuon asetelman omian suunnitelmiensa mukaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #16 : 29.04.18 - klo:20:15 »
Tuo faarao ei ollut esikoinen, koska hän ei kuollut vitsauksessa.

Hyvä huomio.

Jos noin olisi käynyt, Herra suunnitelma olisi ikään kuin lopahtanut lennossa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #17 : 29.04.18 - klo:20:18 »
Eka kerran kun Mooses ja Aaron menivät faaraon eteen, heillä oli vain pyyntö päästä uhraamaan. Vitsauksia ei mainittu.

Sitten tuli vitsauksia, jotka koskettivat myös israelilaisia.
Täytyypä katsoa ja laskea.
Oikeastaan kysymys kuuluu miksi israelilaiset joutuivat osallisiksi eka vitsauksista?
Jossain vaiheessa ne eivät enää osuneet heihin.

Toinen kysymys on se, miten faarao ehkä selitti itselleen, ettei vitsaukset oikeastaan tarkoittaneet mitään?

En ole tuollaista analyysiä tehnyt.
En ole pohtinut miksi israelilaiset kohtasivat ekat vitsaukset.

Kysymys, miten faarao selitti itselleen että vitsaukset eivät tarkoittaneet mitään, on mielekiintoinen.
Se on yleisinhimillinen taipumus mielestäni ikäänkuin olla ottamatta informaatiota mikä häiritsee "status quote'a"
Me halutaan elää "business as usual" tyyliin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #18 : 29.04.18 - klo:20:47 »
Noissa hieman ennen lähtöä-luvuissa on monta yksityiskohtaa, mitkä herättää ainakin minun mielenkiintoni

Tunnusteossa israelilaisille käytettiin Mooseksen sauvaa, vitsauksissa Aaronin sauvaa, meren ylityksessä Mooseksen sauvaa.

Jumala sanoi asettavansa Mooseksen egyptiläisille jumalaksi. 2.Moos.7
Mitä tuo tarkoitti ja mihin se johti?

Ainakin kahteen otteeseen Mooses sanoi, että hänellä on saastaiset huulet.

Miksi kesken kaiken on vain kolmen sukukunnan sukuluetteloa?
Leevin sukuluettelon voi helposti ymmärtää, mutta miksi Ruuben ja Simeon mainitaan?

Egyptissä osattiin tehdä tekopohjavettä. 2.Moos.7:24

Sääsket vai syöpäläiset. 2.Moos.8:16
Vrt käännökset. Olivatko ne sammakoiden kuolemisen seuraus?
-

Wikissä on selkeyttävä kooste vitsauksista.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Egyptin_vitsaukset


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #19 : 29.04.18 - klo:20:53 »
Egyptiläisten karja kuoli. Se saattoi olla yksi syy haluta israelilaiset takaisin.

-

Niilin länsipuolen kasvisto tuhoutui. Se saattoi aiheuttaa valtavan muuttoliikkeen itäpuolelle.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #20 : 30.04.18 - klo:17:01 »
Noissa hieman ennen lähtöä-luvuissa on monta yksityiskohtaa, mitkä herättää ainakin minun mielenkiintoni

Tunnusteossa israelilaisille käytettiin Mooseksen sauvaa, vitsauksissa Aaronin sauvaa, meren ylityksessä Mooseksen sauvaa.

Jumala sanoi asettavansa Mooseksen egyptiläisille jumalaksi. 2.Moos.7
Mitä tuo tarkoitti ja mihin se johti?

Ainakin kahteen otteeseen Mooses sanoi, että hänellä on saastaiset huulet.

Miksi kesken kaiken on vain kolmen sukukunnan sukuluetteloa?
Leevin sukuluettelon voi helposti ymmärtää, mutta miksi Ruuben ja Simeon mainitaan?

Egyptissä osattiin tehdä tekopohjavettä. 2.Moos.7:24

Sääsket vai syöpäläiset. 2.Moos.8:16
Vrt käännökset. Olivatko ne sammakoiden kuolemisen seuraus?
-

Wikissä on selkeyttävä kooste vitsauksista.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Egyptin_vitsaukset


En itse oikein osaa mieltää tuota listaa ongelmallisiksi kysymyksiksi.
Minusta Mooses toimi "Jumalan suuna", kuten Jumala sanoi Jeremiasta. Tosin uudemmassa käännöksessä se ilmaisu on niin vesitetty puhemieheksi. Minusta se ei ole sama.

Kun Mooses sanoo että hänellä on saastaiset huulet, hän taasen tuo mieleeni Jeremian. Vai oliko se Jesaja. ???

En myöskään koen suurena dilemmana miksi Ruubenin ja Simeonin sukuluettelo on siinä. Tosin en osaa löytää asialle nimenomaista selitystä.

Mutta se jae, missä kerrotaan, kuka on Mooseksen ja Aaronin äiti, kuulosti kummalliselta.  :-\

Tulee mieleen Saturday Night Liven sketsi hillbilly'eistä.
« Viimeksi muokattu: 30.04.18 - klo:17:19 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #21 : 30.04.18 - klo:17:27 »
Kirjoitin väärin varmaankin siksi, että oli tuo Jesaja mielessä.

" Mutta Mooses vastasi Herran edessä: "Katso, minä olen huuliltani ympärileikkaamaton, kuinka siis farao kuulisi minua?"

Miksi suhteessa faaraoon Mooses miettii huultensa ympärileikkaamattomuuttaan?
Onko ympärileikkaamattomuus saastaisuutta?
Sydämen kohdalla menee ainakin aika lähelle.

-

Aiemmin Mooses valitteli hidasta puhettaan ja kankeaa kieltään. Se saattoi liittyä luonteenlaatuun ja neljänkymmenen vuoden poissaoloon Egyptistä.
Tuo oli vain sellainen sivuhyppy.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #22 : 30.04.18 - klo:17:33 »
Kirjoitin väärin varmaankin siksi, että oli tuo Jesaja mielessä.

" Mutta Mooses vastasi Herran edessä: "Katso, minä olen huuliltani ympärileikkaamaton, kuinka siis farao kuulisi minua?"

Miksi suhteessa faaraoon Mooses miettii huultensa ympärileikkaamattomuuttaan?
Onko ympärileikkaamattomuus saastaisuutta?
Sydämen kohdalla menee ainakin aika lähelle.

-

Aiemmin Mooses valitteli hidasta puhettaan ja kankeaa kieltään. Se saattoi liittyä luonteenlaatuun ja neljänkymmenen vuoden poissaoloon Egyptistä.
Tuo oli vain sellainen sivuhyppy.

Itse olen ajatellut että hän vaan tiedosti inhimillisen vajavaisuutensa ja syntisyyden. Ja ilmeisesti oli tietoinen että kaikki puheensa eivät kestäisi Jumalan edessä, niin kuka hän olisi Jumalan sanoja puhumaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #23 : 30.04.18 - klo:17:34 »
Tuo Ruuben, Simeon ja Leevi ovat ehkä esillä siksi, että he olivat toimineet räikeästi väärin.

Ruuben makasi isänsä sivuvaimon kanssa.
Simeon ja Leevi tekivät sotarikoksen 1.Moos.34

Raamatussa usein nollataan tekijä tai kohde, ettei voida sanoa, että kyse olisi jonkun ansiosta

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #24 : 30.04.18 - klo:17:40 »
Tuon sauvajuttu kertoo ehkä jotain jumaluuden persoonista ja siitä miten hän haluaa itsensä missäkin tilanteessa ilmoittaa.

Eikä tuo jaottelu mennyt tarkasti ottaen ihan noin kuin edellä kirjoitin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #25 : 30.04.18 - klo:17:48 »
Egyptiläisten karja kuoli. Se saattoi olla yksi syy haluta israelilaiset takaisin.

-

Niilin länsipuolen kasvisto tuhoutui. Se saattoi aiheuttaa valtavan muuttoliikkeen itäpuolelle.

Niin, vaikea sanoa. Pitäisi niin kuin osata lukea faaraon ajatukset.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #26 : 30.04.18 - klo:18:10 »
Tuo Ruuben, Simeon ja Leevi ovat ehkä esillä siksi, että he olivat toimineet räikeästi väärin.

Ruuben makasi isänsä sivuvaimon kanssa.
Simeon ja Leevi tekivät sotarikoksen 1.Moos.34

Raamatussa usein nollataan tekijä tai kohde, ettei voida sanoa, että kyse olisi jonkun ansiosta

Tuolla siis tarkoitan sitä, ettei synnin orjuudestakaan vapautumisen syy ole vapautettavien erinomaisuudessa.

Näen siis tarkoitusta siinä, että vain nuo kolme esiteltiin.
Simeonilla oli myös poika, jonka äiti oli kanaanilainen.
« Viimeksi muokattu: 30.04.18 - klo:18:16 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #27 : 02.05.18 - klo:20:52 »
Mooseksen ja Aaronin sauvat estävät minua pääsemästä eteenpäin. Siispä kirjoitan niistä jotain.

Ensinnäkin: Uskon sanainnoitettuun Raamattuun, tietenkin huomioiden käännösvirheet, ymmärtämisvirheet ja mahdolliset kirkollista syistä  tehdyt muokkaukset.
Toiseksi: Uskon, ettå se mitä Raamatussa on, on tarkoituksellisesti siellä.
Kolmanneksi: Jos Raamattu itse selittää jonkun asian toisaalla tai ilmeisen tarkoituksellisesti nostaa jonkun asian esille toistolla tms., siitä kannattaa ainakin yrittää ottaa selvää.

Listaan tähän nyt ne Raamatun kohdat, joissa puhutaan Mooseksen sauvasta. Siihen liittyen jotakin on selvinnyt, jotain on pimennossa. Aaronin sauvan kohdalta viesti on vielä hämärän peitossa.


Kun Mooses oli kaitsemassa appensa lampaita, Jumala ilmestyi hänelle palavasta pensaasta. Siellä Mooses itse sai erikoisen tunnusmerkin.

"Minä olen sinun kanssasi; ja tämä olkoon sinulle tunnusmerkkinä, että minä olen sinut lähettänyt: kun olet vienyt kansan pois Egyptistä, niin te palvelette Jumalaa tällä vuorella".

Tuo vuori oli Hooreb. Midianin maassa. Siis nykyisessä Saudi-Arabiassa.

Siellä Jumala kertoi mitkä tunnusteot Mooseksen piti israelilaisten edessä tehdä. Yksi tunnusteoista oli Mooseksen sauvan muuttuminen käärmeeksi ja takaisin sauvaksi. Asia demonstroitiin jo Hoorebilla.

Jumala käski Mooseksen ottaa tuo sauva Egyptiin.

2Moos.4
17 Ja ota käteesi tämä sauva, jolla olet tekevä nuo tunnusteot."

Egyptissä Mooses teki isarelilaisten edessä tuon sauva/käärme-ihmeteon.

Hieman myöhemmin Aaronin sauva muuttui faaraon edessä käärmeeksi ja söi tietäjien käärmeiksi muuttuneet sauvat. Se oli siis Aaronin sauva, ei Mooseksen.

Kun Mooses ja Aaron kohtasivat faaraon myöhemmin, niin siinä puhutaan Mooseksen sauvasta:

2Moos7
15 Mene faraon tykö huomenaamuna, kun hän menee veden luo, ja seisahdu hänen tielleen Niilivirran partaalle. Ja ota käteesi se sauva, joka oli muuttunut käärmeeksi,

Tässä vaiheessa on selvä jatkumo Jumalan ilmestymisen paikan, Hoorebin ja israelilaisten edessä tehdyn tunnusteon välillä.

Mooses sai toimintaohjeet

17 Sentähden Herra sanoo näin: Tästä olet tunteva, että minä olen Herra: katso, minä lyön sauvalla, joka on kädessäni, virran veteen, ja se muuttuu vereksi

Myöhemmin Aaron kohotti oman sauvansa muiden vesien yli ja ne muuttuivat vereksi. Mooses löi sauvallaan vain Niilin virtaa.

jatkuu

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #28 : 02.05.18 - klo:21:08 »
Seuraavan kerran Mooseksen sauva esiintyi tässä

2Moos.9
22 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi taivasta kohti, niin raesade kohtaa koko Egyptin maata, ihmisiä, karjaa ja kaikkia kedon kasveja Egyptin maassa".
23 Niin Mooses ojensi sauvansa taivasta kohti, ja Herra antoi jylistä ja lähetti rakeita, ja tulta iski maahan. Näin Herra antoi sataa rakeita yli Egyptin maan.

Jumala käski Moisesta ojentamaan kätensä. Mooses ojensi kuitenkin sauvansa, en tiedä miksi. Ehkä siksi, että Jumala oli jo Hoorebilla käskenyt käyttää sauvaa.

Seuraavan kerran Mooses ojensi sauvan tällaisessa tilanteessa:

12 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi Egyptin maan yli ja tuo tänne heinäsirkat; tulkoon niitä Egyptin maahan, ja syökööt ne kaikki maan kasvit, kaikki, mitä rakeilta on jäänyt".
13 Niin Mooses ojensi sauvansa Egyptin maan yli, ja Herra antoi itätuulen puhaltaa yli maan koko sen päivän ja koko yön; kun aamu tuli, toi itätuuli heinäsirkat mukanaan.

Seuraavan vitsauksen eli pimeyden tullessa, Mooses ojensi kätensä, ei sauvaa. En tiedä miksi.
Ehkä siksi, että taivasta kohti ei voi osoitella sauvalla.


Seuraavan kerran Mooses käytti sauvaa meren rannalla:

2Moos14
16 Mutta sinä nosta sauvasi ja ojenna kätesi meren yli ja halkaise se, niin että israelilaiset voivat käydä meren poikki kuivaa myöten.

Meri palasi entiselleen, kun Mooses ojensi kätensä meren yli, ei sauvaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Paatumus a la faarao
« Vastaus #29 : 02.05.18 - klo:21:14 »
Mooses käytti sauvaa silloin kun israelilaisille tuli jano Refidimissä.

2Moos17
5 Herra vastasi Moosekselle: "Mene kansan edellä ja ota mukaasi muutamia Israelin vanhimpia. Ja ota käteesi sauva, jolla löit Niilivirtaa, ja mene.
6 Katso, minä seison siellä sinun edessäsi kalliolla Hoorebin luona; lyö kallioon, ja siitä on vuotava vettä, niin että kansa saa juoda." Ja Mooses teki niin Israelin vanhimpain nähden.


Tuossa yhdistettiin Mooseksen sauva samaan sauvaan, jolla hän löi Niilin virtaa.


Kohta tämän jälkeen kohdattiin amalekilaiset.
Mooses nousi vuorelle mukanaan Aaron ja Huur. Ja sauva.

9 Niin Mooses sanoi Joosualle: "Valitse meille miehiä, mene ja taistele huomenna amalekilaisia vastaan. Minä asetun vuoren huipulle, Jumalan sauva kädessäni."