Kirjoittaja Aihe: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.  (Luettu 617 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Päivi Räsänen oli ottanut kuvan 3. Moos. 19. luvusta ja laittanut Facebook'iin.

Älliistyin tavallaan sen sisältöä, kun se kuvaa niin hyvin suuren osan ihmisten käyttäytymistä.

Siis kuten kaikki käskyt Raamatussa ovat ikä19kuin lista kaikesta siitä miten ihminen käyttäytyy ja sitten laitettu eteen "älä".

Siis Jumalan laki toimii noin. Ei niin, että Jumala kuvittelisi erilaisia skenaarioita miten niissä voisi toimia synnillisesti ja sitten antoi ne listat Vanhassa Liitossa.
Se toimi toisinpäin. Hän toistaa niitä käyttäytymistapoja mitä ihmiset tekevät. Eli siis laki todella toimii peilinä.

13. Älä tee lähimmäisellesi vääryyttä äläkä ota mitään väkisin. Päivämiehesi palkka älköön olko sinun takanasi huomiseen asti.
14. Älä kiroa kuuroa äläkä pane kompastusta sokean eteen, vaan pelkää Jumalaasi. Minä olen Herra.
15. Älkää tehkö vääryyttä tuomitessanne; älä ole puolueellinen köyhän hyväksi äläkä pidä ylhäisen puolta, vaan tuomitse lähimmäisesi oikein.
16. Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. Minä olen Herra.
17. Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.
18. Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.
« Vastaus #1 : 29.08.23 - klo:17:02 »
Luin samana päivänä Efesolaiskirjeen 4. lukua ja totesin sen samankaltaisuuden tuohon yllä kopsattuun VTn kohtaan.

25. Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
26. "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,
27. älkääkä antako perkeleelle sijaa.


ja

31. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1263
Vs: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.
« Vastaus #2 : 29.08.23 - klo:17:11 »
Hyviä ohjeita, toivottavasti nämä konkretisoituvat myös omassa elämässä ainakin jonkin verran.

Kai se voi olla pitkällinen prosessi. Huomaa taas toimineensa väärin jonkin tilanteen jälkeen ja sitten ehkä muistaa tai Raamattua lukiessaan huomaa, että tulisi toimia toisin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.
« Vastaus #3 : 30.08.23 - klo:14:01 »
Noissa kohdissa on yksinkertaisempaa neuvoa vihasta.

Se oli yksi syy mikä pysäytti. Ja sitten toisen ihmisen parjaaminen, mikä lie sama kuin toisen selän takana puhuminen, on selvästi Jumalan tahtoa ja olemusta vastaan.
6. Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. Minä olen Herra.

Olen seurannut käyttäytymistä, missä ihminen tuon jakeen kuvaamalla tavalla juuri "liikkuu" panettelijana. Etsii erilaisia keskustelumahdollisuuksia lukuisten ihmisen kanssa ja käyttää niitä tilanteita toisten parjaamiseen. Se on ikäänkuin urheilumuoto.
Raamatussa se siis tuomitaan.

Kun olin tuollaisen kohteena viime vuonna näihin aikoihin, satuin löytämään seuraavan sitaatin netistä:

I Dont Care if People Talk S**t about Me, I Was Raised To Flush S**t Down The Toilet Not Play With It.  ;D

Minusta se on tosi hyvä ::)

Suomeksi jotenkin että,  "en välita, jos ihmiset puhuvat "ulostetta" minusta, minut kasvatettiin laskemaan se alas vessanpöntöstä, ei leikkimään sillä.


Sitten vihasta. Raamatussa siis on: 31. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.

Mikä lie on Raamatunkin hyväksymä vihastuminen, se ei ole tuota mikä tuossa jakeessa kuvataan. Se ei siis ole huutoa, herjausta, kiivastumista, katkeruutta..

Tuosta VTn kohdasta: 17. Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.
18. Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.

Tuo loppu on vaikuttava. MIksi ei tule pitää vihaa? Koska Herra niin sanoi.
« Viimeksi muokattu: 30.08.23 - klo:14:14 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.
« Vastaus #4 : 30.08.23 - klo:14:39 »
Vihanpuhujilla ja pahansuopaisilla on tapana tehdä näköjään sitäkin, että pyytävät jotakin palvelusta, saadakseen jonkun yhteyden minuun, joka olen pysynyt mykkänä tämän ihmisen suuntaan. Siitäkin huolimatta pyytää, vaikka hänellä itsellään olisi huomattavan helppoa tehdä se asia itse työelämästä pois olevana, se kun vaatisi itselleni menoa työaikana ja siksi järjestelyä.

En ole vastannut mitään hänen pyyntöönsä, enkä aiokaan vastata. Jos hän alkaa taas soittelemaan ja lähettelemään viestejä tiuhaan, laitaan estot kaikkiin. Tein tämän jo kertaalleen, purin estot pois myöhemmin.

Olen ottanut viilipytty-linjan tällaisiin ihmisiin. Ongelma on pelkästään hänen. Kieltäydyn kaikesta keskusteluista ja muusta kanssakäymisestä, mutta en pakene minnekään. Jos koen, että on jotakin sanottava, sitten sanon/olen sanonut. Tiedän, että selän takana puhutaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.
« Vastaus #5 : 31.08.23 - klo:14:18 »
Joo viilipyttylinja on hyvä osata. Itsekin käytän sitä. Ja tuo on todella tärkeä, että ei pakene vaan pysyy omalla paikallaan. Siinä ottaa takaisin sen reviirin, mikä minulle kuului, mutta joku yritti sysätä minut siitä pois. Siihen ei tarvitse suostua.
« Viimeksi muokattu: 31.08.23 - klo:14:25 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.
« Vastaus #6 : 02.09.23 - klo:17:36 »
Heh, tai oikeastaan huh.
Avasin Raamatun ja silmät osuivat näihin Jeesuksen sanoihin;" Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat, ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa."

En tiedä onko minun selkäni takana puhutut huhut aina Jeesuksen tähden.  :-\


Poissa Korpima

  • Viestejä: 1263
Vs: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.
« Vastaus #7 : 03.09.23 - klo:17:32 »


26. "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,.


Tänään tuli mieleeni tarkoituksellinen/tietoinen "itselleni vihastuminen" synnistä: jos mieleen tulee huonoja ajatuksia tai syntiä, niin voin yrittää kurtistaa kulmiani vihaisesti/inhoten.

Ehkä tämä kouluttaa aivojani välttämään sitä vastaisuudessa?

Toivottavasti en muutu jatkuvasti vihaisen näköiseksi....

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Hyviä ohjeita ihmisten välisesta kanssakäymisestä.
« Vastaus #8 : 03.09.23 - klo:18:56 »
Joskus vihastuminen/suuttuminen on varmaan luonnollisin tunne jossain tilanteessa.
Mutta se ei ole sama agressiivisuus missään muodossaan.