Kirjoittaja Aihe: Elämänkokemuksesta oppiminen  (Luettu 2100 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6786
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Elämänkokemuksesta oppiminen
« : 22.05.17 - klo:17:39 »
Tiettävästi olen foorumin vanhin. Se ei tarkoita sitä, että olisin jotenkin parempi tai viisaampi eikä sitä, että nuorempien kokemukset olisivat jotenkin vähäarvoisempia. Mutta ikä tuo kuitenkin vääjäämättä kokemusta erilaisista asioista ja näitä kokemuksia olisi hyvä jakaa myös toisille.

Elämän opettamia asioita olisi hyvä jakaa toisillemme. Mielessä on pari hiljattain oppimaani asiaa, jotka kannattaa ehkä painaa mieleen. Kumpikin niistä liittyy kaupankäyntiin. Ekatapahtuma oli noin kuukausi sitten. Oikein mukava nuori mies soitti minulle ja ryhtyi kauppaamaan minulle aurinkopaneeleita. Kyseessä olisi ollut aika iso muutos, tämä mökkihän lämpiää pääosin sähköllä, mutta puitakin voin lämmitysmielessä polttaa.

Auringon tuottama lämpöenergia olisi ollut aika houkuttavaa. Kaveri tuli käymään ja keskustelimme usean tunnin ajan ja kävi ilmi, että tämä nuori mies oli uskova, lestadiolainen. Olimme ihan kuin sukulaiset konsanaan. Kaveri teki tarjouksen, jota en hyväksynyt, mutta sitten kaveri kysyi, että minkä hinnan voisin ehkä hyväksyä. No, heitin lonkalta huomattavasti pienemmän summan, jolloin kaveri soitti esimiehelleen ja kysyi, että mitä tehdään. Esimies olisi hyväksynyt tarjoukseni sillä ehdolla, että tätä kohdetta voisi käyttää heidän esittelykohteenaan.

Myyntimies oli hyvin sympaattinen ja myötätuntoni oli hänen puolellaan, mutta sitten sanoin, että tällaisissa asioissa kannattaa toimia itsekkäästi ja että kysymys on niin isosta asiasta, että on nukuttava yön yli ennen lopullista päätöstä.

Myyntimiehen lähdettyä vaakakuppiin alkoi kerääntyä myös kielteisiä asioita ja piti selata nettiä saadakseni lisätietoa. Pahimmaksi  esteeksi paneelien hankkimiselle nousi se, että niitä on puhdistettava aika-ajoin. Panelit nokeentuvat ja niiden alle kerääntyy roskaa ja katolla on käytävä pari kertaa vuodessa puhdistamassa. Ja minulta se ei käy, olisi siis palkattava joku ulkopuolinen ja se vähentää saatavan hyödyn määrää. Jo illalla minulle tuli selväksi, etten tee sitä hankintaa.

Toisen tapauksen sain hetki sitten päätökseen. Operaattorini tarjosi minulle huomattavasti nykyistä tehokkaampaa liittymää. Tarjous oli houkuttava, olin juuri pilkkomassa puita ja istahdin hetkeksi kuulemaan myyntimiehen puhetta. Kaikki vaikutti niin hyvältä, että vastasin tarjoukseen myöntävästi. Seuraavana päivänä hain uuden modeemin ja sain netissä ohjeita siitä, miten minun on meneteltävä. Avasin modeemipaketin ja aloin lukea käyttö- ja asennusohjetta. Silloin tuli epäilys siitä, että jos en osaakaan tehdä kaikkea oikein, niin menetän vanhan systeemin ja uusikaan ei mahdollisesti toimi ennen kuin saan asiantuntijan laittamaan kaikki kuntoon. Papereista luin, että minulla on kahden viikon palautusoikeus. Minulle riitti kuitenkin kaksi päivää ja tuli selväksi, että en tarvitse uutta liittymää, koska vanha toimii ja on jopa riittävän tehokas. Niin palautin laitteen ja ilmoitin operaattorille.

Oppi, joka jälleen sain on se, että kannattaa aina nukkua yön yli ennenkuin tekee päätöksen asiasta, jossa voi kulua sekä aikaa, että rahaa ja jota ilmankin voi olla. Tämä ohje on pätevä monessa eri tilanteessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #1 : 22.05.17 - klo:21:25 »

Oppi, joka jälleen sain on se, että kannattaa aina nukkua yön yli ennenkuin tekee päätöksen asiasta, jossa voi kulua sekä aikaa, että rahaa ja jota ilmankin voi olla. Tämä ohje on pätevä monessa eri tilanteessa.
Olen samaa mieltä asiasta. Tosin olen vielä sen verran keskenkasvuinen, että unohdan välillä tuon harkinta-ajan ja teen liian nopeita päätöksiä.

Kummallista muuten, että juuri yön yli odottaminen tuo selvyyttä asiaan: seuraavana aamuna saattaa olla aivan selvää, mikä on oikea päätös.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6786
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #2 : 22.05.17 - klo:22:20 »
Olen samaa mieltä asiasta. Tosin olen vielä sen verran keskenkasvuinen, että unohdan välillä tuon harkinta-ajan ja teen liian nopeita päätöksiä.

Kummallista muuten, että juuri yön yli odottaminen tuo selvyyttä asiaan: seuraavana aamuna saattaa olla aivan selvää, mikä on oikea päätös.

Älä välitä, tuo keskenkasvuisuus ei taida meistä lähteä tässä ajassa.  :'(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #3 : 23.05.17 - klo:04:04 »
Oppi, joka jälleen sain on se, että kannattaa aina nukkua yön yli ennenkuin tekee päätöksen asiasta, jossa voi kulua sekä aikaa, että rahaa ja jota ilmankin voi olla. Tämä ohje on pätevä monessa eri tilanteessa.

Minulla oli koulussa hyvä opettaja, jonka erästä ohjetta olen vanhemmiten opetellut noudattamaan: "Maltti on valttia!" Joku viisas veljemme sanoi sen jo vuosituhansia sitten tällä tavalla: "Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi, ja kiirehtivän jalka astuu harhaan" San. 19:2.

Nousi tuossa mieleeni, että rukouselämässäkin varoitellaan kiireestä näin: "Älä ole kerkeä suultasi, älköönkä sydämesi kiirehtikö lausumaan sanaa Jumalan edessä, sillä Jumala on taivaassa ja sinä olet maan päällä; sentähden olkoot sanasi harvat" Saarn. 5:2

Näissä asioissa olen -vaikka sen itse sanonkin- kilvoitellut jo varsin pitkälle ja luulen lähestyväni täydellisyyden rajoja -nukkuessani.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #4 : 25.05.17 - klo:07:36 »
Itse uskon täysin sen, että kiireettömien päätösten yli kannattaa nukkua. Taisto toi esille sitä, että seuraavana aamuna asia voi olla kirkas. Sama kokemus itselläni.

Kauppamiehet osaavat kyllä mielistelyn ja houkuttelun. Niin kiire ei rehellisillä kaupoilla voi olla, että ei saisi yön yli miettiä.
Ihmisroska

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #5 : 25.05.17 - klo:09:20 »
Kauppamiehet osaavat kyllä mielistelyn ja houkuttelun. Niin kiire ei rehellisillä kaupoilla voi olla, että ei saisi yön yli miettiä.

Juuri noin.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #6 : 25.05.17 - klo:09:50 »
Niinkin päin voi joskus käydä, että mikä alussa vaikuttaa suurelta virheeltä, väärältä päätökseltä tai virhehankinnalta, kääntyykin pikkuhiljaa ajan kuluessa todella hyväksi ratkaisuksi tai hankinnaksi joka voi osoittautua hyödylliseksi tavalla jota alussa ei osannut ajatellakaan.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6786
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #7 : 25.05.17 - klo:10:32 »
Niinkin päin voi joskus käydä, että mikä alussa vaikuttaa suurelta virheeltä, väärältä päätökseltä tai virhehankinnalta, kääntyykin pikkuhiljaa ajan kuluessa todella hyväksi ratkaisuksi tai hankinnaksi joka voi osoittautua hyödylliseksi tavalla jota alussa ei osannut ajatellakaan.

Saatat hyvinkin olla oikeassa. En kuitenkaan muista oman matkani varrelta tuollaista tapahtuneen. Liekö sitten niin, että semmoinen ei vaan jää mieleen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #8 : 25.05.17 - klo:11:04 »
Omalla kohdalla esim. nykyinen asuinpaikka on yksi esimerkki. Ei niin hohdokkaan oloinen asuinympäristö, joka kuitenkin kätkee lähistöönsä upean luonnon, niin paljon uusia kiinnostavia paikkoja joita tutkia, todellinen rikkaus minulle. Myös olen säästänyt asumiskustannuksissa.

Toinen on auton hankinta... tein ratkaisun nopeasti ja olin alussa huolissani kun piti toisenlainen auto ostaa. Mutta nyt alkaa huoli tasottua ja luottamus lisääntyä että ehkä tämä olikin ihan ok ratkaisu.

Ajattelen usein tietyllä tavalla optimistisesti, haluan kääntää myös asioiden hyvät puolet esille ja ajatella että kaikki voi kääntyä hyväksi vääristä ratkaisuista huolimatta. Se on sellainen toivoa antava ja rohkaiseva ajattelutapa.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6786
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämänkokemuksesta oppiminen
« Vastaus #9 : 25.05.17 - klo:12:27 »
Omalla kohdalla esim. nykyinen asuinpaikka on yksi esimerkki. Ei niin hohdokkaan oloinen asuinympäristö, joka kuitenkin kätkee lähistöönsä upean luonnon, niin paljon uusia kiinnostavia paikkoja joita tutkia, todellinen rikkaus minulle. Myös olen säästänyt asumiskustannuksissa.

Toinen on auton hankinta... tein ratkaisun nopeasti ja olin alussa huolissani kun piti toisenlainen auto ostaa. Mutta nyt alkaa huoli tasottua ja luottamus lisääntyä että ehkä tämä olikin ihan ok ratkaisu.

Ajattelen usein tietyllä tavalla optimistisesti, haluan kääntää myös asioiden hyvät puolet esille ja ajatella että kaikki voi kääntyä hyväksi vääristä ratkaisuista huolimatta. Se on sellainen toivoa antava ja rohkaiseva ajattelutapa.

Noin positiivisella ajattelutavalla pärjäilee monessa tilanteessa. Kiva, että kerroit kokemuksiasi.

Tuosta auton ostosta tuli mieleen tämän nykyisen automme ostaminen. Minulla on ollut arviolta parisenkymmentä autoa, tämän nykyisien auton hankinnassa oli tarkoitus löytää auto, jota ei enää tarvitsisi vaihtaa. Ajetut kilometrit eivät merkinneet paljokaan, sillä ajan nykyisin hyvin vähän. Auto rapistuu muuten ja se tuo ongelmia.

Laitoin Googleen hakukriteeriksi ruoste-estokäsittelyn, niinpä huomioni kiinnittyi autoon, jolla tosin oli ikää jo kymmenisen vuotta, mutta ruosteenestokäsittelyt oli tehty mallikkaasti, ensimmäinen käsittely heti uutena ja jälkikäsittelyt sitten joka vuosi. Arvelin, että autoa olisi muutenkin hoidettu ohjeiden mukaan. Taisi kuitenkin olla niin, että yön yli tuli nukutuksi ennenkuin menin autokauppaan. Auto oli kaikinpuolin tosi siisti ikäisekseen, ja luvattuani tehdä käteiskaupan, hintakin tippui kohdalleen.

Aikaisemmat autokaupat eivät ole menneet yhtä hyvin kohdalleen, virheitäkin on tullut tehtyä, mutta se kaiketi kuuluu elämään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell