Kirjoittaja Aihe: Kaksi todellisuutta  (Luettu 838 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kaksi todellisuutta
« : 03.06.18 - klo:11:00 »
Pohdin viime yönä tätä mielestäni hyvin tärkeää kysymystä. Kun ihminen elää "normaalia" ajallista elämää, niin hänelle ei tule juuri milloinkaan kokemusta siitä, että aistihavaintojen ulkopuolella olisi jotain todellista. Joskus niitä kokemuksia kuitenkin tulee ja mieluusti ne selitetään harha-aistimuksiksi ja aivokemian tuotoksiksi riippuen siitä, millaisen käsityksen on jo aiemmin omaksunut.

Otan lainauksen aiemmin mainitsemastani kirjasta "Kuoleman tuolla puolen". Mielenkiintoista asiassa on se, että lainauksen kirjoittaja on sisätautien lääkäri, lääket. ja kir. tri Antti Linkola:

"Kun täysin tajuton henkilö voi palauttaa jälkeenpäin mieleensä tapahtumapaikan näköhavaintoineen täysin varmasti, joutuu materialistinen elämänkatsomus koetukselle. Joudutaan väistämättä toteamaan, että tietyssä kuoleman vaiheessa ihmisen havaintokyky ja ruumis eivät ole yhteneväiset. Ihmettelemme, miten ihminen voi nähdä ilman silmiä, mutta näin näyttää olevan."

Kirjailija ja runoilija Vlho Rantanen on koonnut aiheeseen liittyviä kertomuksia ainakin kahteen pikku kirjaan, joita ehkä löytää vielä kirppareilta tai antikvariaateista. Kirjat ovat: Matkanäkyjä ja Rajan tuolta puolen.

Vaikka en itsekään usko kaikkiin muualta lainattuihin ja näissä kirjoissa kerrottuhin tapauksiin, niin pääosa kertomuksista on mielestäni luotettavia. Näihin kuuluu se Artturi Pylkkäsen kokemus Himalajalla, josta olen kertonut toisaalla.

Itse olen omaksunut sellaisen vakaumuksen, että tämä nyt elettävä elämä on vain kuin varjo siitä, mitä on tämän jälkeen ja että tuleva elämä on paljon todellisempaa kuin tämä. Sitä todellisuutta raotetaan joskus, ei kaikille, mutta joillekin.

(Teksti on kopio Kellarissa tänään kirjoittamastani Mitä uskon -ketjusta, siinä on siis toistoa. Sorry.)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Kaksi todellisuutta
« Vastaus #1 : 03.06.18 - klo:11:07 »
Kuolemanrajakokemuksia on esitetty paljon, ja niihin on vaikeaa luottaa monestakin syystä. Eräs on että niissä on paljon ristiriitaisuuksia. Eräs jonka muistan oli, että eräs ulkomaalainen nainen todisti että Jumalaa ei ole olekaan olemassa, eikä ole mitään iankaikkista kadotusta. Tämä siis hänen kuolemanrajakokemuksensa nojalla.

Uskon itse että valhe toimii myös näiden kokemusten kautta, mutta joissakin tapauksissa on voitu ainakin päätyä ajatukseen, että ihmisen olemus ja tietoisuus ei pääty kuolemaan, vaan jatkuu sen jälkeen(kin).

Raamatussa on itselleni totuudellinen ilmoitus: on iankaikkinen elämä ja iankaikkinen kadotus. Jumala on olemassa, ja syntinen ihminen voi pelastua vain Herran Jeesuksen uhrin kautta. Syntien anteeksisaamista ei ole ilman synnin sovittanutta uhria. Synnin tuomion poistumista ei ole, ellei ole synnin tuomion kantanutta uhria; se on - Herra Jeesus.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi todellisuutta
« Vastaus #2 : 03.06.18 - klo:11:23 »
Kuolemanrajakokemuksia on esitetty paljon, ja niihin on vaikeaa luottaa monestakin syystä. Eräs on että niissä on paljon ristiriitaisuuksia. Eräs jonka muistan oli, että eräs ulkomaalainen nainen todisti että Jumalaa ei ole olekaan olemassa, eikä ole mitään iankaikkista kadotusta. Tämä siis hänen kuolemanrajakokemuksensa nojalla.

Uskon itse että valhe toimii myös näiden kokemusten kautta, mutta joissakin tapauksissa on voitu ainakin päätyä ajatukseen, että ihmisen olemus ja tietoisuus ei pääty kuolemaan, vaan jatkuu sen jälkeen(kin).

Raamatussa on itselleni totuudellinen ilmoitus: on iankaikkinen elämä ja iankaikkinen kadotus. Jumala on olemassa, ja syntinen ihminen voi pelastua vain Herran Jeesuksen uhrin kautta. Syntien anteeksisaamista ei ole ilman synnin sovittanutta uhria. Synnin tuomion poistumista ei ole, ellei ole synnin tuomion kantanutta uhria; se on - Herra Jeesus.

Totta. Rajakokemus ei välttämättä kerro vielä kaikkea siitä, mitä tulee tapahtumaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kaksi todellisuutta
« Vastaus #3 : 06.06.18 - klo:09:27 »
Poistettu lainaus, joka on tuotu piilossa olevasta osiosta. - Natanael


Jos ei ole kuullutkaan evoluutioteoriasta, niin jäljelle jää vain usko siihen, että on olemassa jokin korkeampi, joka on saanut kaiken aikaan. Usko korkeampaan on jokaisessa ihmisessä synnynnäinen ominaisuus, joka saa aikaan erilaisia muotoja riippuen siitä, mille vaikutteille hän altistuu.

On olemassa vain kaksi vaihtoehtoa, joko kaiken takana on Suuri Äly tai kaikki on syntynyt kokonaan ilman älyä. Siitä sitten kukin joutuu valitsemaan kumpaan uskoo. Kaksi erilaista uskoa on siis vastakkain.

Viittasit kuolemanpelkoon, mutta pienikin lapsi uskoo, että leppäkerttu ei ole syntynyt tyhjästä, vaikka kuolemanpelko onkin hänelle täysin tuntematon käsite.

(lainasin tämän keskustelun kellari-osiosta siksi, että se näkyisi kaikille)
« Viimeksi muokattu: 06.06.18 - klo:09:39 kirjoittanut Natanael »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: Kaksi todellisuutta
« Vastaus #4 : 06.06.18 - klo:10:37 »
Jeesus on hyvä esimerkki siitä kuinka voi elää tasapainoisesti kahdessa todellisuudessa. Kaikessa minkä Hän teki oli aina läsnä toinen (hengellinen) ulottuvuus.

Ja Hän selitti sen täysin luontevasti, ikäänkuin kaikki oleva (luotu) olisi luotu vain sitä varten että Hän voisi ottaa sen esimerkiksi ja selittäväksi kuvaksi Todellisuudesta.

Sitten tietenkin on tapauksia missä Hengellinen todellisuus tuli näkyvästi fyysisen todellisuuden päälle ja jopa peitti sen kokonaan. Esim. Jeesus kirkastusvuorella. (Matteus 17:1-9)
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'