Kirjoittaja Aihe: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen  (Luettu 28156 kertaa)

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #420 : 12.03.20 - klo:00:29 »
Kristillisdemokrateista 2/3 haluaa vihapuhetta kieltävän lainsäädännön. Tässä kyllä ammutaan omaan jalkaan ja kovaa. Arvatkaa vaan kuinka suuri osa Raamatusta luokitellaan vihapuheeksi?

PS on ainoa puolue josta enimmistä (90%) ei halua vihapuhelakia.

Anton sinä itse kritisoit mm. äänestämistä ja demokratiaa mutta kirjoittelet aika paljon myönteistä Perussuomalaista. Sekin on poliittista vaikuttamista ja mielipiteen ohjausta. Ei siinä mitään, mutta jos moitit meitä muita niin tavallaan olet itsekin "poliittinen" ja puutut Jumalan asioihin.

En kirjoittanut tuossa mitään myönteistä PS:stä, kerroin vain tilastollisen faktan jonka luin.

Yksi demokratian haitoista on, että pelkkä tiedon välittäminen nähdään heti mielipidevaikuttamisena.  Mulle on ihan yhdentekevää mitä kukaan ajattelee PS:stä tai mistään muustakaan puolueesta. Mun mielestä tietysti järkevät päätökset on aina hyvä asia, ei kai sitä tarvitse erikseen edes sanoa. Mutta en äänestä ja mulle on ihan yhdentekevää äänestääkö joku muu, joten turha mun ois yrittää vaikuttaa jonkun mielipiteisiin.

Vielä kun asiaa tarkemmin ajattelen, niin olipa pöljää rinnastaa foorumikeskusteleminen "Jumalan asioihin puuttumiseen". Tuolla kortilla mikä tahansa asia on "Jumalan asioihin puuttumista". Maidon ostaminen kaupastakin on, koska Jumalahan vois antaa sen maidon yliluonnollisesti.

Kannattaisko Janne jättää tää keskustelu jo, kun sulta tulee järjestään aika laaduttomia ja tosi kaukaa haettuja heittoja...
« Viimeksi muokattu: 12.03.20 - klo:00:47 kirjoittanut Anton »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #421 : 12.03.20 - klo:12:21 »

Mutta en äänestä ja mulle on ihan yhdentekevää äänestääkö joku muu, joten turha mun ois yrittää vaikuttaa jonkun mielipiteisiin.

Kannattaisko Janne jättää tää keskustelu jo, kun sulta tulee järjestään aika laaduttomia ja tosi kaukaa haettuja heittoja...

Onneksi kaikki kristityt eivät ajattele samoin. Ja mitä Jannen kirjoituksiin tulee, niin mielestäni ne edustavat tämän foorumin parhaimmistoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #422 : 12.03.20 - klo:13:00 »

Mutta en äänestä ja mulle on ihan yhdentekevää äänestääkö joku muu, joten turha mun ois yrittää vaikuttaa jonkun mielipiteisiin.

Kannattaisko Janne jättää tää keskustelu jo, kun sulta tulee järjestään aika laaduttomia ja tosi kaukaa haettuja heittoja...

Onneksi kaikki kristityt eivät ajattele samoin. Ja mitä Jannen kirjoituksiin tulee, niin mielestäni ne edustavat tämän foorumin parhaimmistoa.

Jannen kirjoitukset sinällään ovat hyviä, ja mielipiteisiin hänellä on oikeutensa. Kommentoin tuossa vain sitä tapaa jolla hän käy tätä kyseistä keskustelua kanssani, jossa vilisee argumentaatiovirheitä ja jatkuvaa väistelyä ja ohi asian meneviä argumentteja. Se on laadutonta keskustelua, vaikka keskustelija muuten olisi kuinka hyvä tyyppi. Enkä epäile etteikö Janne muuten hyvä tyyppi olisi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #423 : 12.03.20 - klo:16:47 »
Foorumeilla ei kai yleensä kuitenkaan ole loogisuusvaatimusta kirjoituksilla, joten vaikka toisen kirjoittajan tekstit tuntuvat epäloogisilta tai huonosti perustelluilta tai miltä tahansa, niin se ei kuitenkaan voi olla este kirjoittamiselle. Ellei sitten ole tietty selvää jatkuvaa trollailua tai jotain.

Jossain vaiheessa itse olen vuosien varrella oppinut hyppäämään sellaisten kirjoitusten yli, joiden oletan ärsyttävän itseäni liikaa. Ei tietty aina, silloin keskustelusta ei tule mitään, mutta en vaan sitt itse viitsi toistaa samaa palautetta kovin monta kertaa.

Niinkin on että sitten pitkän ajan päästä mulla välähtää, että nyt mä tajuun mistä lähtökohdasta se toinen kirjoitti ja siten toisen epäloogisuus näyttääkin hupenevan. :P



« Viimeksi muokattu: 12.03.20 - klo:16:53 kirjoittanut sandia »

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #424 : 12.03.20 - klo:17:36 »
Foorumeilla ei kai yleensä kuitenkaan ole loogisuusvaatimusta kirjoituksilla, joten vaikka toisen kirjoittajan tekstit tuntuvat epäloogisilta tai huonosti perustelluilta tai miltä tahansa, niin se ei kuitenkaan voi olla este kirjoittamiselle.

Ei tietenkään, enkä mä kommentoinut yleisesti ottaen kirjoittamista, vaan pelkästään mun ja hänen välistä keskustelua tästä aiheesta. Mulla itselläni on sellainen periaate, että en halua osallistua keskusteluun aiheista joista en ymmärrä mitään enkä osaa argumentoida järkevästi (ja sellaisia aiheita on paljon), joten en ihan ymmärrä miksi joku sellaista tekee.

Ja mä annan kyllä palautetta aina kun on tarvetta, ja osaan olla aika pitkäjänteinen jos toinen itsepintaisesti jatkaa hölmöilyä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #425 : 12.03.20 - klo:17:43 »
Niin. Toisen ihmisen ajattelun arvaaminen on todella vaikeaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #426 : 12.03.20 - klo:17:46 »
Foorumeilla ei kai yleensä kuitenkaan ole loogisuusvaatimusta kirjoituksilla, joten vaikka toisen kirjoittajan tekstit tuntuvat epäloogisilta tai huonosti perustelluilta tai miltä tahansa, niin se ei kuitenkaan voi olla este kirjoittamiselle.

Ei tietenkään, enkä mä kommentoinut yleisesti ottaen kirjoittamista, vaan pelkästään mun ja hänen välistä keskustelua tästä aiheesta. Mulla itselläni on sellainen periaate, että en halua osallistua keskusteluun aiheista joista en ymmärrä mitään enkä osaa argumentoida järkevästi (ja sellaisia aiheita on paljon), joten en ihan ymmärrä miksi joku sellaista tekee.

Ja mä annan kyllä palautetta aina kun on tarvetta, ja osaan olla aika pitkäjänteinen jos toinen itsepintaisesti jatkaa hölmöilyä.
Miksi pitää olla pitkäjänteinen (vai onko sekin itsepintaisuutta)? Yhtä hyvin voisi nostaa hattua ja antaa asian olla, jos yhteistä säveltä ei löydy.

Anton

  • Vieras
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #427 : 13.03.20 - klo:01:36 »
Nyt alkaa Suomessakin olla vallassa sukupolvi, joka ei ole saanut kristillistä opetusta kodissa eikä koulussa.
Nämä ihmiset eivät edes tiedä, mitkä ovat kristinuskon keskeiset asiat.
Heille on ollut lapsesta alkaen itsestään selvää usko
tieteeseen, kehitysoppiin, feminismiin yms. järkeen ja "tasa-arvoon" perustuvaan maailmankuvaan.
Heidän moraalinsa ei enää pohjaudu kristinuskoon,
ja heidän eettiset valintansa päätöksenteossa eivät ole kristillisiä.
Maa-äidin, eläinten, kasvien ja muun "alkuperäisen" varjelu ihmiseltä,
luontoon tunkeutuneelta turmelijalta,
on oleellinen osa heidän ajattelutapaansa.

Siksi on melko turhaa toivoa, että tällaiset yhteiskunnan säätäjät ja päättäjät ottaisivat vakavasti "uskoon hurahtaneiden",
Raamatusta, Jeesuksesta, synnistä ja tulevasta
Jumalan tuomiosta puhuvien näkemyksiä.
He kokevat uskontojen, varsinkin kristinuskon, olevan kehitystä jarruttavia  jäänteitä alkukantaisista kulttuureista,
jotka hidastavat ihmiskunnan ja Maapallon pelastumista tuholta.

Se on kyllä aika huolestuttavaa, että suurin osa uskovista maassamme alkaa olla iäkkäämpiä. Ilman kunnollista herätystä nuorempien keskuudessa, ollaan pian tilanteessa jossa uskovat ovat tosi mitätön vähemmistö. En puhu nyt pelkästään päättäjistä, vaan yleensä väestöstä. Ja kun vielä idästä lappaa muslimia maahan, niin ei tämä kovin hyvältä näkymältä näytä.

Jumala, anna herätys maahamme!

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #428 : 13.03.20 - klo:21:52 »
Näin se on. Seurakunta väki ikääntyy. he, jotka ovat oppineet tuntemaan Jumalan Sanan ja sen myötä osallistunut talkootyöhön ja kantanut taloudellista vastuuta.

Heidän tilalle on astumassa harvoja nuorempia.
Valtaosa nuoremmista kristityistä tuntee toisenlaisen jeesuksen, ja hedelmättömyys seuraa mukana.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #429 : 13.03.20 - klo:22:41 »

Se on kyllä aika huolestuttavaa, että suurin osa uskovista maassamme alkaa olla iäkkäämpiä. Ilman kunnollista herätystä nuorempien keskuudessa, ollaan pian tilanteessa jossa uskovat ovat tosi mitätön vähemmistö. En puhu nyt pelkästään päättäjistä, vaan yleensä väestöstä. Ja kun vielä idästä lappaa muslimia maahan, niin ei tämä kovin hyvältä näkymältä näytä.

Jumala, anna herätys maahamme!

Laitan tähän 10 minuutin "ennustuksen" Paavo Hiltusen puheesta 24 vuotta sitten. Ehkä joku kuuntelee.

http://www.jukkavirtanen.com/425714671

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #430 : 15.04.20 - klo:11:21 »
Tuo Hiltusen Paavon puhe ei tuosta linkistä avautunut ainakaan mulla. Paavon elämä oli monivaiheinen ja siinä oli mukana kaikenlaista harhailuakin, kirjoissaankin hän kertoo niistä.

Tässä hän puhuu ns. Toronton herätyksestä: https://www.youtube.com/watch?v=UGF00nnE_Jc

Olin muuten tekemisissä Hiltusen kanssa ehkä enemmän kuin kukaan muu tällä foorumilla. Oltiin jonkun verran myös puhelinkontakteissa ennen Paavon kuolemaa.

- - -

Nyt kun on tarkoitus keskustella kristittyjen yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, niin tässä olisi mielestäni aika hyvä tilaisuus tuoda evankeliumiakin esille useissa eri yhteyksissä. Tämän fooruminkin soisi tulevan suositummaksi nimenomaan korona-aikana, jolloin muita kontakteja rajoitetaan voimakkaasti.
« Viimeksi muokattu: 15.04.20 - klo:11:39 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #431 : 18.04.20 - klo:10:29 »
Pohdin viime yönä asiaa, joka liittyy otsikon aiheeseen. Pohdinnan aihe oli ajanlasku ja sen perusteet.

Noin puolessa maailmassa ajanlasku perustuu kristilliselle pohjalle, eli ilmoitetaan lyhennyksenä eKr tai jKr. Muutamien viime vuosien tai vuosikymmenten aikana tästä käytännöstä on paljolti luovuttu ja on otettu käyttöön ilmaisu eaa ja jaa. Tämä kehitys saa selityksensä siitä, että on paljolti luovuttu kristillisestä pohjasta ja maailman käsityksestä.

Ehkä on vain ajan kysymys, milloin lopetetaan "kiusallinen" maininta "ennen Kristusta" tai "Kristuksen jälkeen".

Ylen sivulta löytyi tämmöinen selitys vuodelta 2018:
https://yle.fi/uutiset/3-10000397

"Nykyisin Suomessa käytössä oleva gregoriaaninen kalenteri yleistyi länsimaissa 1700-luvulla. Se oli tarkennettu ja korjattu versio juliaanisesta kalenterista, jota esimerkiksi ortodoksinen kirkko, Suomen ortodoksista kirkkoa lukuun ottamatta, edelleen käyttää muun muassa pääsiäisen ajankohdan määrittämiseen.

Juliaaninen kalenteri on 13 päivää gregoriaanista kalenteria jäljessä, ja siksi esimerkiksi venäläisten vuodenvaihteen juhlapyhät ovat meidän kalenterimme mukaan reilusti tammikuun puolella.

Erikoissuunnittelija Asko Palviainen kertoo, että arviolta puolet maapallon asukkaista käyttää gregoriaanista kalenteria tavalla tai toisella - joko ihan puhtaasti vain sitä tai jonkun toisen kalenterin rinnalla. Toisin sanoen noin puoli maailmaa juhlii uutta vuotta eri aikaan kuin me, ja voi elää myös aivan eri vuotta, jopa eri vuosisataa tai -tuhatta.

– Muita merkittäviä ajanlaskuja ovat esimerkiksi juutalainen ja islamilainen ajanlasku. Juutalainen ajanlasku lähtee uskotusta maailman synnystä, ja sen mukaan eläisimme vuotta 5778. Islamilainen ajanlasku puolestaan alkaa siitä, kun Muhammed pakeni Mekasta Medinaan. Islamilaisessa kalenterissa on menossa vuosi 1439, Palviainen kertoo.
"
« Viimeksi muokattu: 18.04.20 - klo:11:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #432 : 13.06.21 - klo:12:27 »
Tulipahan hetki sitten käytyä äänestämässä. Ehdokkaani on tosin sitä tasoa, että hänen aikansa menee ehkä hukkaan kunnallispolitiikassa. Saapa nähdä tuleeko valituksi. Meneepähän ääni kuitenkin oikeaan suuntaan. Toivoisin, että kristityt olisivat aktiivisia oikeiden asioiden puolesta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #433 : 14.06.21 - klo:10:08 »
Äänestämässä käynti oli "hukkareissu". Ai, mitenkä niin? Ehdokas olisi mennyt reippaasti läpi ilman minuakin…  ;) ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kristittyjen yhteiskunnallinen vaikuttaminen
« Vastaus #434 : 17.06.21 - klo:13:30 »
 :) Jos ette jo kuuntele Jukka Norvannon luentoja Ilmestyskirjasta, niin suosittelen. Vielä pari jaksoa jäljellä ja ehkä löytyy kerrattavaksi jostakin. Pidän tähän astisista luennoista aiheesta onnistuneimpana kokonaisuudessaan (Radio Dei klo 21.00).