Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 38763 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Azusa-kadun herätys
« : 25.05.14 - klo:14:32 »

Ketju katkaistu omaksi aiheekseen. -Lydia

Mielenkiintoinen päiväkokous tänään, kun Jouko Ruohomäki esitteli juuri valmistunutta väitöskirjaansa Suomen helluntailiikkeen historiasta.

Hän kertoi laajasti Azusa-kadun herätyksestä ja varsinkin sen välittymisestä Suomeen  Thomas Barrattin kautta sekä liikkeen alkuvaiheista Suomessa.

Hän toi esiin Barrattin muitakin ideoita kuin Pyhällä Hengellä kastamisen, joista Suomessa ei innostuttu.
Mm. hänen näkemystään pyhityksen kokemisesta ei ole Suomessa omaksuttu.
Ruohomäen mielestä pyhitysasiaa pitäisikin uudelleen tarkastella.
Mainitsiko hän mitään sen suuntaista, että aiheesta olisi tulossa kirja? Toivottavasti. Kun olen lueskellut Barrattin (muiden kirjoittamia) elämänkertoja, olen tullut siihen tulokseen, että hän tuli vasta Ameriikan reissullaan uskoon. Sitä ennen hän oli innokas raittiusaatteen kannattaja ja innokas uskonnollisten asioiden eteenpäin viejä. Ameriikkaan hän lähti hakemaan rahoja kirkon rakentamiseen. Barratt puhui kohdalleen tapahtuneesta sydämen puhdistumisesta ja ajattelen, että juuri se hetki oli kun hän tuli uskoon. Alunperin Barrat ajatteli, että ko. hetki oli se hetki, jolloin hän sai Pyhän Hengen kasteen, mutta eräät hänen ystävänsä saivat taivuteltua hänet siihen ajatukseen, että se hetki olikin joitakin päiviä tai viikkoja myöhemmin saatu kielilläpuhumisen lahjan saamispäivä.
« Viimeksi muokattu: 25.05.14 - klo:16:00 kirjoittanut Lydia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #1 : 25.05.14 - klo:14:38 »
Ruohomäen väitöskirja on myynnissä.

Barratt oli käsittääkseni uskossa jo ennen menoaan New Yorkiin, koska hän toimi Norjassa metodistikirkon saarnaajana.
Mutta tutustuttuaan Los Angelesissa alkaneeseen helluntailiikkeeseen hän menetti kiinnostuksensa raja-aitojen erottamiin erilaisiin kirkkojärjestelmiin.

Hengen palo oli hänelle tärkeintä saatuaan Pyhän Hengen kasteen - eivät enää uskonnolliset järjestelmät.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #2 : 25.05.14 - klo:14:43 »
Mielenkiintoinen päiväkokous tänään, kun Jouko Ruohomäki esitteli juuri valmistunutta väitöskirjaansa Suomen helluntailiikkeen historiasta.

Hän kertoi laajasti Azusa-kadun herätyksestä ja varsinkin sen välittymisestä Suomeen  Thomas Barrattin kautta sekä liikkeen alkuvaiheista Suomessa.

Hän toi esiin Barrattin muitakin ideoita kuin Pyhällä Hengellä kastamisen, joista Suomessa ei innostuttu.
Mm. hänen näkemystään pyhityksen kokemisesta ei ole Suomessa omaksuttu.
Ruohomäen mielestä pyhitysasiaa pitäisikin uudelleen tarkastella.
Mainitsiko hän mitään sen suuntaista, että aiheesta olisi tulossa kirja? Toivottavasti. Kun olen lueskellut Barrattin (muiden kirjoittamia) elämänkertoja, olen tullut siihen tulokseen, että hän tuli vasta Ameriikan reissullaan uskoon. Sitä ennen hän oli innokas raittiusaatteen kannattaja ja innokas uskonnollisten asioiden eteenpäin viejä. Ameriikkaan hän lähti hakemaan rahoja kirkon rakentamiseen. Barratt puhui kohdalleen tapahtuneesta sydämen puhdistumisesta ja ajattelen, että juuri se hetki oli kun hän tuli uskoon. Alunperin Barrat ajatteli, että ko. hetki oli se hetki, jolloin hän sai Pyhän Hengen kasteen, mutta eräät hänen ystävänsä saivat taivuteltua hänet siihen ajatukseen, että se hetki olikin joitakin päiviä tai viikkoja myöhemmin saatu kielilläpuhumisen lahjan saamispäivä.
Barrattin ajatuksena ei ollut perustaa uutta seurakuntaa. Suomessa helluntaiherätyksen syntyyn vaikutti voimakkaasti Gerhard Olsen-Smidth, joka kehoitti uskovia lähtemään seurakunnistaan. Ensin sodan, sittemmin julkitulleen homoutensa vuoksi Gerhard joutui lähtemään ulkolaisena Suomesta. Kaksi muuta osallista jäi ja he tai ainakin toinen heistä vaikuttivat helluntaiherätyksessä omalla sarallaan voimakkaasti. Tuon homojutun vuoksi helluntailiikkeen historia ja synty on laitettu Barrattin ja muutaman muun nimiin. Barratt ja Olsen-Smidth eivät olleet opillisesti samaa mieltä, mutta käsiini saamani dokumentit eivät ole kertoneet mistä oli kysymys - ainoastaan sen, että he olivat eri mieltä. Veikkaan, että kysymys oli pyhityksestä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #3 : 25.05.14 - klo:14:48 »
Juu, pyhityksestä oli kysymys.

Onneksi jokainen voi itse lukea Raamatusta, mitä pyhitys omalla kohdalla tarkoittaa.
Siihenkään ei tarvita mitään ihmisten laatimia oppeja.

Silti ne asiat, joita olen aiheesta kuullut helluntaiseurakunnissa, ovat yhtäpitäviä Raamatusta omaksumiini näkemyksiin.
Luterilaisella puolella en muista koskaan kuulleeni kenenkään puhuvan henkilökohtaisesta pyhityksestä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #4 : 25.05.14 - klo:14:51 »
Ruohomäen väitöskirja on myynnissä.

Barratt oli käsittääkseni uskossa jo ennen menoaan New Yorkiin, koska hän toimi Norjassa metodistikirkon saarnaajana.
Mutta tutustuttuaan Los Angelesissa alkaneeseen helluntailiikkeeseen hän menetti kiinnostuksensa raja-aitojen erottamiin erilaisiin kirkkojärjestelmiin.
Täytyypä harkita ostamista. Niitä on monessa muussakin kirkossa monenlaista enemmän ja vähemmän harrasta pappia, jotka eivät ole uskossa. Tiesin kyllä hänen taustansa.
Lainaus
Hengen palo oli hänelle tärkeintä saatuaan Pyhän Hengen kasteen - eivät enää uskonnolliset järjestelmät.
Näin kerrotaan. Barrat kannatti allianssia eli hän ei tosiaankaan ajanut minkään uuden srk:n perustamista. Mentyään kasteelle baptistikirkossa, tuli välirikko moneen suuntaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #5 : 25.05.14 - klo:14:55 »
Juu, pyhityksestä oli kysymys.

Onneksi jokainen voi itse lukea Raamatusta, mitä pyhitys omalla kohdalla tarkoittaa.
Siihenkään ei tarvita mitään ihmisten laatimia oppeja.

Silti ne asiat, joita olen aiheesta kuullut helluntaiseurakunnissa, ovat yhtäpitäviä Raamatusta omaksumiini näkemyksiin.
Luterilaisella puolella en muista koskaan kuulleeni kenenkään puhuvan henkilökohtaisesta pyhityksestä.
Lienet ainakin lukenut Muroman kirjoja. Hän oli pyhityksen julistaja.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #6 : 25.05.14 - klo:14:55 »
Tässä on hiukan tietoa helluntailiikkeen synnystä sellaiselle, joka ei tunne asiaa:
http://www.james.pp.fi/historia.html

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #7 : 25.05.14 - klo:15:22 »
Tässä on hiukan tietoa helluntailiikkeen synnystä sellaiselle, joka ei tunne asiaa:
http://www.james.pp.fi/historia.html

Tässä juttua Suomen helluntailiikkeen narvalaisista juurista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Narvalaisuus


Gerhardilla oli sormensa pelissä aiheuttaessa ensimmäisen jakaantumisen helluntailiikkeessä.

fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Helluntaiherätyksen_historia


"Gerhard Smith kysyi, Emmekö tahdokin kulkea siinäkin Sanaan luottaen, että vain kastetuille uskoville kuuluu ehtoollinen Kädennostolla koko joukko hyväksyi esityksen. Tämä oli ensimmäinen julkinen tilaisuus, missä asia tuli esille. Helluntailaiset jakaantuivat 1920 ehtoolliskysymyksen vuoksi helluntaiystäviin ja helluntaiseurakuntiin."


Noin kevyesti jaettiin uskovat kahteen leiriin. Yksi homo ehdotti jotain ja tunnetusti jokaisessa paikassa, missä jotain pyydetään käden nostolla jotain vahvistamaan, ei ole mitään syvällistä pohdintaa takana, vaan nostetaan räpylää, kun muutkin nostavat. Tätähän tapahtuu jatkuvasti, kun halutaan juntata joku asia läpi.
Kuka ihan aikuisten oikeasti pystyy hetkessä sanomaan mitä Raamattu opettaa jostain asiasta.
Minusta on aivan käsittämätöntä, että kun joku jonka Jeesus on itse kastanut Pyhällä Hengellä ja tullut jonkun sydämeen asumaan, joku porukka (eli ihmiset) sanoo, ettet saa osallistua ehtoolliselle.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #8 : 25.05.14 - klo:15:43 »
Hengellisillä liikkeillä on taipumusta hajaantua ja eriytyä, koska mukana on aina voimakkaita ihmisiä, joilla on keskenään erilaiset korostukset joissakin kysymyksissä.

Onneksi Jumala tietää luomansa ihmisen huonotkin ominaisuudet ja osaa kääntää hengellisen hajaannuksen omaksi voitokseen.
Kun on monenlaisia porukoita, kaiken tyyppisillä ihmisillä on mahdollisuus löytää itselleen sopiva.
Tietenkin suurin osa jää siihen kotiryhmittymään, jonka piirissä on tullut uskoon, mutta monet tutkivat muitakin mahdollisuuksia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #9 : 25.05.14 - klo:15:45 »
Kun tuli historiikkiin kommentoitua (voisi olla vaikkapa omassa ketjussaankin) laitan vielä muutaman linkin, josta asiasta kiinnostuneet voivat lukea taustoja.

http://opsti.japo.fi/ekklesia/kultainen.htm


Joku huoltokatko menossa näillä sivuilla, mutta jos alkavat myöhemmin toimia, niin täältä löytyy vanhoja Ristin Voittojen numeroita.

http://digi.lib.helsinki.fi/aikakausi/secure/browse.html?action=years&identification=fk20090289&mnemonic=Ristin+voitto&searchType=allJournalTitles



Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #10 : 25.05.14 - klo:15:54 »
Mitä mieltä olette, ovatko helluntailaisuuden juuret ok, eli kuinka paljon vaikkapa
Azusa-kadun tapahtumissa oli mukana "vierasta henkeä" ja kuinka suurelta osin
se oli Jumalan antamaa herätystä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #11 : 25.05.14 - klo:16:13 »
Mitä mieltä olette, ovatko helluntailaisuuden juuret ok, eli kuinka paljon vaikkapa
Azusa-kadun tapahtumissa oli mukana "vierasta henkeä" ja kuinka suurelta osin
se oli Jumalan antamaa herätystä?

Barratista kertovassa kirjassa, nimeltään 'helluntaiapostoli', kerrotaan, että hän lähti kesken pois eräästä tilaisuudesta, koska siellä oli jotain outoa.


"New Yorkissa hän ensimmäisten kokousten aikana kiinnitti huomiota joihinkin erityisiin ”huutoihin” ja joidenkin käyttäytymiseen, mikä oli hänestä käsittämätöntä. Vain joitakin päiviä tuon niin ihmeellisen marraskuun 15. päivän 1906 jälkeen – tulikruunuineen, tulikielineen ja kielilläpuhumisineen – hän osallistui erääseen kokoukseen New Yorkissa.
”Kokoukseen, jossa olin maanantai-iltana, hiipi vieras henki jonkun todistaessa. Se oli täysin Jumalan minulle antaman Hengen vastainen. Minä en voi yhtyä siihen lihalliseen meteliin, jota jotkut pitävät, enkä noihin villeihin hyppyihin, aivan kuin he olisivat leikkikentällä.
Lähdin kokouksesta yhdessä sisareni kanssa, joka merkillisen sattuman johdosta oli myös paikalla. Minä riemuitsen ja voin huutaa halleluja yhdessä iloisten sielujen kanssa Siionissa, mutta hurjat huudot ovat aivan toista. Kuitenkaan en tuomitse ketään, mutta ei minun tarvitse työskennellä rinta rinnan niiden kanssa, jotka antavat lihan hallita Hengen sijasta, ellen minä voi nostaa heitä korkeammalle tai välittää heidän sydämelleen suurempaa Pyhän Hengen valoa.
Kun kotiin tultuani laskin pääni tyynylle, minun sieluuni virtasi sanomaton rauha. Jumala tahtoo varjella minua armonsa avulla.”

Lydia

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #12 : 30.05.14 - klo:20:59 »
http://www.tv7.fi/broadcast/?broadcast=0_155791

Tänä iltana Azusa-kadun herätyksestä tunnin ohjelma.

Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #13 : 30.05.14 - klo:22:45 »
http://www.tv7.fi/broadcast/?broadcast=0_155791

Tänä iltana Azusa-kadun herätyksestä tunnin ohjelma.
Olen kuullut, luotettavana pitämältäni henkilöltä joka on perehtynyt asiaan,
että helluntailaisuuden ilmiöillä on tällainen tausta:

Näitä hurmoksellisia ilmiöitä (kaatumiset, oudot ääntelyt, ym) esiintyy afrikkalaisissa
luonnonuskonnoissa. Afikasta vietyjän orjien mukana nämä ilmiöt kulkeutuivat ensin
Karibiaan, sitten USA:n Etelävaltiohin, ja sitten edelleen sieltä pohjoisemmaksi. Ja lopulta
siihen kuuluisaan Azusa-kadun herätykseen - aivan samanlaisia pakanauskontojen
ilmiöitä.

Ja tämä taas on muualta kuin ko. henkilöltä saamaani tietoa: samat ilmiöt esiintyivät
1800-luvulla Laestadiuksen ja muiden saarnaajien tilaisuuksissa. Ja edelleen, samoja
ilmiöitä on viime ja tällä vuosisadalla ollut helluntailaisessa liikkeessä ja muissa
(ääri)karismaattisissa liikkeissä.

Onkohan näihin outoihin asioihin tehty milloinkaan selvää pesäeroa, vai hyväksytäänkö
ne edelleen osana "herätystä"? Kuinka paljon pimeyden tekoja sallitaan seurakunnissa,
jotka voimakkaasti väittävät olevansa uskovien seurakuntia?

Kovia kysymyksiä - mutta en oikein voi olla näitä kysymättäkään.

Lydia

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #14 : 30.05.14 - klo:22:49 »
Ajattelisin niin ettei Jumala toimi sillä tavoin mikä on kammottavaa katsottavaa ja kuunneltavaa. Eri asia on kun ajetaan riivaajia ulos ja ihminen kouristelee, mutta sen jälkeen tulee rauha.