Kirjoittaja Aihe: Kristikunnan hajaannus  (Luettu 11823 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #60 : 26.05.20 - klo:22:12 »
Kaikki yhdistykset, kerhot, liitot, järjestöt ja muut jengit noudattavat toiminnassaan itselleen laatimiaan sääntöjä.
Tämä koskee tietysti myös uskonnollispohjaisia yhteisöjä,
kuten eri kristillisten liikkeiden seurakuntia.

Siksi esim. luterilainen kirkko voi vaatia kaikenlaista sen toimintoihin osallistujilta,
ja samoin mm. jokin helluntaiseurakunta.
Rippikoulun käymistä, tietynlaista kastetta tms. voidaan edellyttää, jos yhteisö on tehnyt siitä itselleen säännön.

Erilaisia kristillisiä porukoita on vaikka kuinka paljon,
joten niistä voi valita sellaisen, jonka vaatimukset tuntuvat itsestä sopivilta.
Voi myös jättää liittymättä mihinkään.

Tällainen hajanaisuus ei ehkä ole hyvä kaikissa suhteissa,
mutta siitähän puhutaan jo Uudessa Testamentissa:

"Kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä,
että te kaikki olisitte yksimielisiä puheissanne ja
ettei teidän keskuudessanne olisi hajaannusta vaan
että olisitte täysin yhtä ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.

Kloen perheväeltä olen näet saanut kuulla teistä, veljeni, että teillä on keskenänne riitoja.
Tarkoitan sitä, että joku teistä sanoo: ”Minä olen Paavalin puolella”,
toinen taas: ”Minä Apolloksen”, ”Minä Keefaksen”,
”Minä Kristuksen”.
Onko Kristus jaettu?
Ei kai Paavalia ole ristiinnaulittu teidän tähtenne? Vai Paavalinko nimeen teidät kastettiin?"
(1. Kor. 1: 10-13)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #61 : 26.05.20 - klo:22:24 »
Uskon nimikyltti kristillisyyden ajan olevan ohi.
Vapaat suunnat ovat maallistuneet ja karismaattisuus on tehnyt niissä paljon vahinkoa.
Kirkkoa nyt taas on vaikea mieltää edes kristilliseksi; siksi selkeästi se toimii Raamatun Sanan vastaisesti.

Osa porukkaa jää niihin aivan varmasti. Niinhän sammakokin jää kattilaan, jossa vettä hitaasti lämmitetään kiehuvaksi.
Onhan kattila kiiltävä, vesi puhdasta ja mukavan lämmintäkin; se lienee tuumivan; kuten moni kirkon tyytyväinen aktiivi jäsen tänä päivänä.

Iso osa on hämmentynyt nykyisestä tilasta, ja etsii uutta porukkaa.
Toinen osa valuu lähetyshiippakuntaan ja toinen OWM kyltin alle.

Sitten on kasvava joukko; joka löytää toisensa hajallaan olevan lauman, ja kokee yhteyttä.
Omantunto ei salli mennä nykysieen "seurakunta" menoon mukaan, vaan yhteyttä pidetään toisin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #62 : 26.05.20 - klo:22:49 »
Uskon nimikyltti kristillisyyden ajan olevan ohi.
Vapaat suunnat ovat maallistuneet ja karismaattisuus on tehnyt niissä paljon vahinkoa.
Kirkkoa nyt taas on vaikea mieltää edes kristilliseksi; siksi selkeästi se toimii Raamatun Sanan vastaisesti.

Osa porukkaa jää niihin aivan varmasti. Niinhän sammakokin jää kattilaan, jossa vettä hitaasti lämmitetään kiehuvaksi.
Onhan kattila kiiltävä, vesi puhdasta ja mukavan lämmintäkin; se lienee tuumivan; kuten moni kirkon tyytyväinen aktiivi jäsen tänä päivänä.

Iso osa on hämmentynyt nykyisestä tilasta, ja etsii uutta porukkaa.
Toinen osa valuu lähetyshiippakuntaan ja toinen OWM kyltin alle.

Sitten on kasvava joukko; joka löytää toisensa hajallaan olevan lauman, ja kokee yhteyttä.
Omantunto ei salli mennä nykysieen "seurakunta" menoon mukaan, vaan yhteyttä pidetään toisin.

Tuo kuvaa Suomen tilannetta ja ehkä joitain muita Euroopan maita.

Muualla maailmassa on eri tekijät. Täällä on lukuisia "konservatiivisia" uskovien seurakuntia, harvahko karismaattinen tai helluntaiseurakunta, ja sitten on useita perinteisiä kuten anglikaanit, metodistit, luterilaiset jne.jne kirkot.

Kun mennään etaläisiin osavaltioihin siellä on yhdessä korttelissa useampikin herätyskristillinen seurakunta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #63 : 26.05.20 - klo:22:55 »
Alla olevassa linkissä on vapaiden suuntien ehtoollisnäkemys.
Puheessa esille tulevaa perhe-ehtoollista vietetään käsitykseni mukaan aika harvoin.

Itse en näe mitään syytä siihen, että tarvittaisiin pappi paikalle ehtoollista jakamaan, koska uudessa liitossa kaikki uskovat ovat pappeja.


https://oneway.tv/fi/video/HJ4DB32G8l0?cid=PLdZAghCIk-sGjURQx38v10DzbaG6Ekya2

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #64 : 27.05.20 - klo:12:43 »
En usko, että sillä asialla on mitään tekemistä iankaikkisen pelastuksen kanssa,
kuuluuko johonkin nimenomaiseen seurakuntaan.

Uskovahan voi harjoittaa yhteisöllistä seurakuntaelämää käymällä milloin minkäkin yhteisön kokoontumisissa, olemalla Puimatantereella tai
kuuntelemalla ja katsomalla netistä kokouksia, puheita ja hengellistä musiikkia.

Kun Paavali opettaa kirjeissään seurakuntien perustamisesta, toiminnasta, niiden jäsenten ja vastuuhenkilöiden tehtävistä jne.,
hänen oletuksensa on selvästi,
että jonkin paikkakunnan kaikki Jeesuksen seuraajat kokoontuvat fyysisesti yhteen
ja toimivat seurakuntana.
Monet Pyhän Hengen lahjathan on tarkoitettu toimimaan nimenomaan seurakunnassa ja rakentamaan uskovien yhteyttä.

Mutta kun Paavali opettaa seurakunnista esim. 1. Korinttilaiskirjeen luvuissa 10-14,
hän puhuu samalla sekä Korintin paikallisseurakunnasta että uudestisyntyneiden muodostamasta Kristuksen seurakunnasta.
Hän ei erota niitä toisistaan.
Kun joku muuutti esim. Korintista jollekin toiselle paikkakunnalle,
hän siirtyi toiseen seurakuntaan, joka saattoi olla hengellisesti ja ulkoisesti erilainen kuin Korintin.
Silti hän pysyi samassa seurakunnassa, jonka pää on Jeesus Kristus.

Siksi ei mielestäni kannata kokea syyllisyyttä, jos ei jostain syystä kuulu mihinkään tai toimi missään järjestöseurakunnassa.
Seurakunnallisista siunauksista, esim. monista armolahjoista, pääsee osalliseksi,
vaikka itsellä ei olisikaan ns. kotiseurakuntaa, jonka ihmisiin, oppikorostuksiin ja menoihin on juurtunut.

Poikkeuksena ovat tietysti jotkin yhteisöt, jotka vaativat ainakin joihinkin toimintoihin osallistumiseen jonkinlaista jäsenyyttä.
Tuollaiset jäsenyydethän ovat vain inhimillisiä raja-aitoja,
joiden avulla jotkin porukat haluavat valvoa oman organisaationsa laatimia sääntöjä.
Onneksi torjuvia määräyksiä ei ole kaikkialla,
ja esim. netin ja tv:n kautta voi jokainen Kristuksen seurakunnan jäsen
osallistua kaikkien yhteisöjen toimintoihin,
jos niitä jaetaan julkisessa mediassa.


Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #65 : 27.05.20 - klo:13:43 »
Hei, omalla kohdallani on tällä hetkellä tilanne, että muodollisesti kuulun vapaaseurakuntaan. Mutta varsinaisen hengellisen ravinnon kyllä joudun ammentamaan ihan muualta..Lähinnä kirjallisuudesta ja netin kautta Raamatun opetusta. Mielestäni oman srk:n hengellinen anti on niin kovin lakipitoista, fokus on pitkälle siinä, mitä minun ihmisenä pitäisi tehdä, mitä minussa pitäisi tapahtua jne..Mikä tietysti on toisaalta sinänsä Raamatullista..Siellähän on paljon käskyjä, kehoituksia..Ts. lakia. Evankeliumia kuulee niin vähän tai ei lainkaan..Olen tullut päätelmään, että ei osata erottaa lakia ja evankeliumia..Niistä tulee helposti suhteellisia asioita ja kuitenkin molemmat tulee olla ehdottomia..Laki vaatii kaiken ja evankeliumi antaa kaiken ilman ehtoja..Ei ole ns. kohtuullisuuden linjaa..Molemmat ovat tietyllä tavalla kohtuuttomia..Laki vaatiessaan ja evankeliumi lahjoittaessaan..Jos olisi toisin, niin ne pärjäsivät jotka kykenevät kohtuullisuuteen..Muut jäisivät ulkopuolelle.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #66 : 27.05.20 - klo:15:46 »
Ei varmaan ole olemassa seurakuntaa, jossa armon ja lain opettaminen olisivat
aina terveessä tasapainossa. 
Jompaa kumpaa äärimmäisyyttä korostetaan usein.

Opetuksen saajille on tietysti tärkeää jossakin elämänvaiheessa kuulla Jumalan pyhyydestä, ankaruudesta ja vihasta syntiä kohtaan - ja toisessa tilanteessa vastaanottaa vapauttavaa ja hoitavaa armon julistusta.

Mutta jos taustalla on aina vihjailevia luetteloita niistä vaatimuksista,
jotka uskovien tulee täyttää ollakseen riittävän kelvollisia,
voi ihminen kokea olevansa jopa hengellisen väkivallan kohteena.
Omia ratkaisuja on silloin tehtävä, joskus äärimmäisiä.

Kuuntelen netistä silloin tällöin yksittäisiä vanhempia ja uudempia puheita ja saarnoja, riippumatta äänessä olevan taustayhteisöstä.
Niistä saan usein vahvaakin hengellistä potkua, juuri sellaista, jota tarvitsen sillä hetkellä. 
Puhe ei läheskään aina ole mukavaa juttelua kaiken kattavasta armosta,
vaan sen kautta Herra saattaa "pakottaa" minua kuulemaan jotakin,
jota en muuten tajuaisi.
Siksi kuuntelen aloittamani puheet tavallisesti loppuun asti, vaikka aluksi syntyisikin torjuva asenne.
Tätä mahdollisuutta ei ole, jos käy aina saman seurakunnan kokoontumisissa
tai kuuntelee netistä tms. ainoastaan sen yhteisön edustajien esityksiä,
johon itse ehkä kuuluu.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #67 : 27.05.20 - klo:16:34 »
Tuli noista kahdesta Solteron viestistä mieleen, että koska noin on, niin tuntuisi loogiselta olla suhteellisen avoin eri seurakuntataustoista olevien uskovien suhteen. Siis koska yhteinen tekijä on että uskovassa asuu Pyhä Henki, he ovat kaikki Jeesuksen pelastamia. Tätä periaatetta itse olen noudattanut. Uskova voi melko selvästi tunnistaa toisen uudestisyntyneen mielestäni. Ja Kristus silloin on se yhdistävä tekijä. Olen täällä missä asun kokenut sellaista ja vain sellaista hengen yhteyttä, koskapa omanlaista seurakuntaa yksinkertaisesti ei ole saatavilla.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #68 : 27.05.20 - klo:17:02 »
Hei, omalla kohdallani on tällä hetkellä tilanne, että muodollisesti kuulun vapaaseurakuntaan. Mutta varsinaisen hengellisen ravinnon kyllä joudun ammentamaan ihan muualta..Lähinnä kirjallisuudesta ja netin kautta Raamatun opetusta. Mielestäni oman srk:n hengellinen anti on niin kovin lakipitoista, fokus on pitkälle siinä, mitä minun ihmisenä pitäisi tehdä, mitä minussa pitäisi tapahtua jne..Mikä tietysti on toisaalta sinänsä Raamatullista..Siellähän on paljon käskyjä, kehoituksia..Ts. lakia. Evankeliumia kuulee niin vähän tai ei lainkaan..Olen tullut päätelmään, että ei osata erottaa lakia ja evankeliumia..Niistä tulee helposti suhteellisia asioita ja kuitenkin molemmat tulee olla ehdottomia..Laki vaatii kaiken ja evankeliumi antaa kaiken ilman ehtoja..Ei ole ns. kohtuullisuuden linjaa..Molemmat ovat tietyllä tavalla kohtuuttomia..Laki vaatiessaan ja evankeliumi lahjoittaessaan..Jos olisi toisin, niin ne pärjäsivät jotka kykenevät kohtuullisuuteen..Muut jäisivät ulkopuolelle.
Noin kai on usein. Kuuluu yhteen paikkaan, saa ravinnon muualta. Ei aina mutta melko usein.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #69 : 27.05.20 - klo:21:56 »
Alla olevassa linkissä on vapaiden suuntien ehtoollisnäkemys.
Puheessa esille tulevaa perhe-ehtoollista vietetään käsitykseni mukaan aika harvoin.

Itse en näe mitään syytä siihen, että tarvittaisiin pappi paikalle ehtoollista jakamaan, koska uudessa liitossa kaikki uskovat ovat pappeja.


https://oneway.tv/fi/video/HJ4DB32G8l0?cid=PLdZAghCIk-sGjURQx38v10DzbaG6Ekya2

Näin on.
Tuota puhetta en ole ehtinyt kuuntelemaan.
Todellakin alkuseurakunta vietti perheineen kotona ehtoollista.
Ajan myötä alkoi laitoskirkon muotoutuminen ja sakramentit tulivat "virkapappien" haltuun.

Osmo Tiililä. Dogmatiikan professori, joka koulutti kirkollemme pappeja.
Hän kirjassaan "Sata teesiä kirkosta" myöntää; ettei Uusi testamentti tunne pappeutta, joka olisi pelastumisen kannalta välttämätön, eikä liioin riippuvuutta pappisvirasta käytännöllisessä vaelluksessa.

Solterolle sanoisin. Opetus on juuri näin seurakunnasta ja kokoontumisesta, kuten sen toit Paavalin opettamana.
Tänä päivänä uskovat ovat melkoisen sekaisin. Opetus on ollut pitkään hyvin sekavaa, ja useimmat eivät tunne miten Raamattu opettaa.
Seurakunnat ovat maallistuneet ja sekularisoituneet.
Niistä pois lähteneet ovat oppien sekamelskassa yhä hämillään; eikä oikein tiedä mihin pitäisi mennä tai tehdä.
Uskon niitä, jotka etsivät Herran johdatusta löytävät tien jota kulkea.


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #70 : 28.05.20 - klo:06:30 »
Itse en näe mitään syytä siihen, että tarvittaisiin pappi paikalle ehtoollista jakamaan, koska uudessa liitossa kaikki uskovat ovat pappeja.

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt, mutta äitikirkko olisi muutama sata vuotta sitten polttanut meidät kerettiläisinä roviolla mielipiteittemme tähden.

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #71 : 28.05.20 - klo:09:49 »
Vaikka olisi näin, että pappia ei tarvita ehtoollista jakamaan niin ainakin jo yleisen seurakuntajärjestyksen, järjestyksen ja turvallisuuden vuoksi on parempi että vain kirkon työntekijöillä on oikeudet ja avaimet hallita sakastia ja kirkko säilyttää asiallisesti ehtoollisviinejä ja leipiä.

Kirkko ja jumalanpalvelus ei voi olla mikään "villi länsi" vaan on rauhoittavaa, että palvelus menee tietyllä kaavalla. Mitä vähemmän palvelus kaavaan puututaan niin sitä parempi.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #72 : 28.05.20 - klo:10:35 »
Vaikka olisi näin, että pappia ei tarvita ehtoollista jakamaan niin ainakin jo yleisen seurakuntajärjestyksen, järjestyksen ja turvallisuuden vuoksi on parempi että vain kirkon työntekijöillä on oikeudet ja avaimet hallita sakastia ja kirkko säilyttää asiallisesti ehtoollisviinejä ja leipiä.

Kirkko ja jumalanpalvelus ei voi olla mikään "villi länsi" vaan on rauhoittavaa, että palvelus menee tietyllä kaavalla. Mitä vähemmän palvelus kaavaan puututaan niin sitä parempi.

 :'( O sancta simplicitas

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #73 : 28.05.20 - klo:11:07 »
Tarkoitin, että ei kai kukaan tietenkään puutukaan siihen, että jaetaanko kotona ehtoollista vaikkapa jossakin raamattupiirissä. Kirkossa toimitaan sunnuntaina kaavan mukaan ja muissa yksityisissä uskovien tilaisuuksissa niin kuin veljet ja sisaret yhdessä sopivat.

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Kristikunnan hajaannus
« Vastaus #74 : 28.05.20 - klo:11:22 »
sunnuntaina kaavan mukaan

Raamatunpaikkoja kaipaisin mukaan että nähdään onko jokin asia niin kuin sen pitäisi olla ?
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.