Kirjoittaja Aihe: 1. Korinttolaiskirje  (Luettu 3780 kertaa)

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
1. Korinttolaiskirje
« : 02.11.19 - klo:12:44 »
Ehkä tätä voisi sitten käsitellä laajemmin jos jollakulla on viisautta siihen kuinka paljon tästä pitää totella?

Mutta aloitetaan korinttin seurakunnan ongelmasta eli

 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
5:2 Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?

Tässä hänellä on selkeä ohje kuinka toimia kun joku uskova elää äitipuolensa kanssa.

Mutta myöhemmin Paavali sanoo :
2.Kor 7: 12 Vaikka minä siis kirjoitinkin teille, en kirjoittanut vääryyttä tehneen enkä vääryyttä kärsineen vuoksi, vaan sen tähden, että teidän intonne meidän hyväksemme tulisi julki teidän keskuudessanne Jumalan edessä.

Mitä tarkoittaa ettei Paavali siis välittänytkään vääryyttä kärsineen tai vääryyttä tehneen asiasta vaan omaksi hyväkseen tulevasta innosta???
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #1 : 02.11.19 - klo:13:02 »
Itse asiassa kysyn vielä sitäkin että miksi kaikki olivat Paavalin hyljänneet Rooman vankilaan jos hän kerran kirjoitti Jumalan sanaa?
Sen ajan uskovat siis hylkäsivät Jumalan Sanan?

Toiseksi. Te varmaan tiedätte sen historian tarinan että Pietari olisi perustanut Paavin istuimen Roomassa? No , Raamatun mukaan Paavali oli Roomassa ja Pietari Aasiassa.
Toivon ettei tämä nyt ole pyhäin häväistys mutta nuo Paavalin käskyt ovat täysin sopivat nimenomaan Paavin käskyille.
En siis väitä että Paavali perusti jumalattoman Paavin istuimen mutta nuo Paavin seuraajat ovat hyvin voineet huomata miten sopivia käskyjä löytyy tästä tekstistä tukemaan Paavin VALTAA.

- ei saa mennä naimisiin
- toteltava seurakunnan vanhimpia
- tehtävä hyviä tekoja
- rakennettava kullasta eikä heinistä (luostari)
- saa käyttää valtaa

2.Korinttolaiskirje:
13:10 Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.

Matteus 20:25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
20:26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
20:27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #2 : 02.11.19 - klo:13:29 »
Itseasiassa mähän kinastelen juuri samasta asiasta mistä Paavali itse kertoo.

Kuka on Paavalin puolta kuka Apolloksen ja kuka Jeesuksen.    ;D

Mutta jokin ero niissä oli jos kerran Paavalikin tunnustaa että se aiheuttuu riitaa!
No, mitä Paavali sanoo ratkaisuksi?
"Me kukin rakennamme, siis he Paavali ja Apollos, ja katsokoon kukin heistä kuinka rakentaa."

Mutta toki sen verran vastuuta tuli rivijäsenelle ettei saa riidellä niistä oljista ja kullasta. 🤔

Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #3 : 02.11.19 - klo:17:54 »
Ehkä tätä voisi sitten käsitellä laajemmin jos jollakulla on viisautta siihen kuinka paljon tästä pitää totella?

Mutta aloitetaan korinttin seurakunnan ongelmasta eli

 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
5:2 Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?

Tässä hänellä on selkeä ohje kuinka toimia kun joku uskova elää äitipuolensa kanssa.

Mutta myöhemmin Paavali sanoo :
2.Kor 7: 12 Vaikka minä siis kirjoitinkin teille, en kirjoittanut vääryyttä tehneen enkä vääryyttä kärsineen vuoksi, vaan sen tähden, että teidän intonne meidän hyväksemme tulisi julki teidän keskuudessanne Jumalan edessä.

Mitä tarkoittaa ettei Paavali siis välittänytkään vääryyttä kärsineen tai vääryyttä tehneen asiasta vaan omaksi hyväkseen tulevasta innosta???


Eikö hän iloinnut siitä, että seurakunnassa oli halua tehdä parannusta ja ojentautua Jumalan sanan mukaan sen jälkeen kun hän kirjoitti melko hankalan kirjeen?

Olen ymmärtänyt että hän itse oli se vääryyttä kärsinyt, mutta hän ei halunnut tehdä siitä sinänsä ongelmaa. Tai siis seurakuntalaiset olisivat voineet ehkä tulkita asian niin, mutta hän selvitti, että siitä ei ole kyse.

Mutta tuo 2. kirjeen luku 4 todella viittaa ekaan kirjeeseen ja siihen että Paavali joutui nostamaan esille seurakunnassa olevan haureuden. Ei varmaan kovin helppo ottaa julkisessa kirjeessä esille.
Eipä taideta uskaltaa niistä asioista puhua nykyään ollenkaan seurakunnassa.




« Viimeksi muokattu: 02.11.19 - klo:18:23 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #4 : 02.11.19 - klo:18:13 »
Paavali kirjoittaa omasta kokemuksestaan. 1 Kor.4ssä

Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina,
12. me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
13. meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti.
14. En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #5 : 02.11.19 - klo:20:45 »
Totta kai hänellä oli paljon sydämellisyyttä ja rakkautta. Mutta näen oudoksi tuon vallan käytön ja joidenkin tuomitsemisen luopioiksi. Ikäänkuin vain riippuen Paavalin mielipiteestä.

Mutta toki hänkin oli ihminen.
Ei kaikki hänenkään puhe ollut Jumalan Sanaa.

Mutta ei sillä ole mitään väliä. Niin kauan kuin ei tämän päivän srk itse toteuta Paavalin käskyjä niin ei munkaan tarvii uskoa seurakuntaa. Siis seurakunnan teorioita.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #6 : 03.11.19 - klo:03:15 »
Paavalin mielestä korintton seurakunta oli lihallinen koska ne riiteli siitä ovatko Paavalin, Pietrin, Apolloksen vai Jeesuksen puolella.
Näin ollen voi olettaa että niissä opetuksissa oli eroa. Miksi muuten niistä riideltäisiin.

Sitten Paavali sanoo ettei hän välitä jos joku tuomitsee hänet näistä eroista. Eikä hän myöskään kerro mitä ne erot on vaan puhuu vain kastamisesta, ehkä se oli yksi aihe. Ja sitten siitä oljista rakentamisesta. Mikä siis kai koski nimenomaan pastorien harrastamaa rakentamista eikä lammasten kuten meille opetetaan.

.....laitan tähän nyt vain alustavasti huomion ja lisään myöhemmin jakeet.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #7 : 03.11.19 - klo:03:40 »

(klips)
Jouduin poistamaan tästä yhden kappaleen, koska siinä viitattiin vain foorumin jäsenille näkyvään keskusteluun, muuten teksti olisi ihan aiheellinen täällä kaikkien näkösällä käsiteltäväksi - Natanael


Sopii kysyä myös pitikö Apollos tai Johannes Paavalin kirjeitä JUMALAN sanana?
Toisaalka Paavali itsekin mainitsee mikä lause hänen kirjeessään on Herran Sana ja mikä hänen oma mielipiteensä. Eli kertoo itse ettei KAIKKI  niissä ole Jumalan Sanaa.

« Viimeksi muokattu: 03.11.19 - klo:10:46 kirjoittanut Natanael »
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #8 : 03.11.19 - klo:03:44 »
Ja vielä tuli mieleeni: oikein Soltero sanoi että Paavalin kirjeet on kristinuskon perusta.

Mutta juuri siksi Jumalan toiminta ja tavat on sille vieraita. Koska ne löytyy siitä Raamatusta, jota Paavali itse luki eli VTstä.

Nykyuskovat lukee siis enimmäkseen Paavalin kirjeitä eivät Paavalin Raamattua.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #9 : 03.11.19 - klo:10:20 »
Paavalin mielestä korintton seurakunta oli lihallinen koska ne riiteli siitä ovatko Paavalin, Pietrin, Apolloksen vai Jeesuksen puolella.
Näin ollen voi olettaa että niissä opetuksissa oli eroa. Miksi muuten niistä riideltäisiin.

Sitten Paavali sanoo ettei hän välitä jos joku tuomitsee hänet näistä eroista. Eikä hän myöskään kerro mitä ne erot on vaan puhuu vain kastamisesta, ehkä se oli yksi aihe. Ja sitten siitä oljista rakentamisesta. Mikä siis kai koski nimenomaan pastorien harrastamaa rakentamista eikä lammasten kuten meille opetetaan.

.....laitan tähän nyt vain alustavasti huomion ja lisään myöhemmin jakeet.

1. kor. 3 : 3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?

1. Kor. 4: 3 Mutta siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni,4 sillä ei minulla ole mitään tunnollani, mutta en minä silti ole vanhurskautettu, vaan minun tuomitsijani on Herra.

1. Kor. 3: 12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;

1. Kor. 4: 1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.
…….jae 6  Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.

---- koko ajan on siis kyse Paavalin ja Apolloksen toiminnasta vaikka hän väliin kertoo muita asioita.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #10 : 03.11.19 - klo:13:36 »
Mutta ei se mitään. Tästä oppii ainakin sen miten Paavin seuraajat ovat valmiina polttamaan roviolla minun kaltaiseni itsenäisesti ajattelevat ja lakia ihmettelevät naisihmiset.

Ymmärtää myös miksi One Way´lle on kysyntää koska jokaisen jakeen turvin osataan muissa seurakunnissa ihmisiä tuomita.
Tai hyljätä tai ignoorata mikä myös on hylkäämistä. 
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #11 : 03.11.19 - klo:16:17 »
Ei kai se ole roviolla polttamista, jos uskaltaa esittää erilaisen perspektiivin asiaan?

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #12 : 03.11.19 - klo:16:32 »
Ei kai se ole roviolla polttamista, jos uskaltaa esittää erilaisen perspektiivin asiaan?

Ei tietenkään mutta tuomitsijan asenne osoittaa että hän on valmis tekemään sen jos Paavi käskisi. Kuten tekivät Paavin seuraajat keskiajalla.

et kai sä luullut että tarkoitin sinua?
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #13 : 03.11.19 - klo:16:34 »
Ei kai se ole roviolla polttamista, jos uskaltaa esittää erilaisen perspektiivin asiaan?

Ei tietenkään mutta tuomitsijan asenne osoittaa että hän on valmis tekemään sen jos Paavi käskisi. Kuten tekivät Paavin seuraajat keskiajalla.

et kai sä luullut että tarkoitin sinua?

Tarkoitin ihan vaan yleisellä tasolla. Minusta on hyvä uskaltaa tuoda esille erilaisia näkökantoja keskusteluissa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: 1. Korinttolaiskirje
« Vastaus #14 : 03.11.19 - klo:16:53 »
No mä just tulin jutteleen tähän.  :(
« Viimeksi muokattu: 03.11.19 - klo:17:03 kirjoittanut sandia »