Kirjoittaja Aihe: Ketä tulisi rukoilla?  (Luettu 698 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Ketä tulisi rukoilla?
« : 16.10.19 - klo:11:23 »
Rukous on mainittu tälläkin foorumilla useita kertoja. Etsin vastausta siihen, ketä tulisi rukoilla, mutta en löytänyt siitä ainakaan omaa keskustelua.

Varsinkin viime aikoina on lisääntynyt tapa, jolloin rukous kohdistetaan Pyhälle Hengelle. En muista, että sellaista rukousta löytyisi Raamatusta. Sekin tuntuu harvinaiselta, että rukous kohdistetaan Jeesukselle, joka tietenkin oli täysin luonnollista Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana, kun tiedostettiin, että vain Hän voi auttaa.

Jumala on yksi, mutta esiintyy kolmena persoonana, joiden "tehtäväjaossa" on eroja. Pyhän Hengen tehtävänä on selvästikin korottaa Kristusta ja Jeesuksen tehtävänä on korottaa Isää Jumalaa. Toki Jeesus itse sanoo monin paikoin selkeästi, kuka Hän on ja että Hänelle on annettu kaikki valta.

Olen kovin vanhanaikainen ja tottunut siihen, että rukous tulisi kohdistaa Taivaan Isälle Jeesuksen nimessä. Siksi usein särähtää, kun kuulee poikkeuksia tästä. Haluaisin tietää, miten muut kokevat tämän asian ja erityisesti olisin kiitollinen, jos voitaisiin löytää tässä(kin) asiassa selkeän raamatullinen linja.
« Viimeksi muokattu: 16.10.19 - klo:13:14 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ketä tulisi rukoilla?
« Vastaus #1 : 16.10.19 - klo:18:32 »
Rukous on mainittu tälläkin foorumilla useita kertoja. Etsin vastausta siihen, ketä tulisi rukoilla, mutta en löytänyt siitä ainakaan omaa keskustelua.

Varsinkin viime aikoina on lisääntynyt tapa, jolloin rukous kohdistetaan Pyhälle Hengelle. En muista, että sellaista rukousta löytyisi Raamatusta. Sekin tuntuu harvinaiselta, että rukous kohdistetaan Jeesukselle, joka tietenkin oli täysin luonnollista Jeesuksen maanpäällisen elämän aikana, kun tiedostettiin, että vain Hän voi auttaa.

Jumala on yksi, mutta esiintyy kolmena persoonana, joiden "tehtäväjaossa" on eroja. Pyhän Hengen tehtävänä on selvästikin korottaa Kristusta ja Jeesuksen tehtävänä on korottaa Isää Jumalaa. Toki Jeesus itse sanoo monin paikoin selkeästi, kuka Hän on ja että Hänelle on annettu kaikki valta.

Olen kovin vanhanaikainen ja tottunut siihen, että rukous tulisi kohdistaa Taivaan Isälle Jeesuksen nimessä. Siksi usein särähtää, kun kuulee poikkeuksia tästä. Haluaisin tietää, miten muut kokevat tämän asian ja erityisesti olisin kiitollinen, jos voitaisiin löytää tässä(kin) asiassa selkeän raamatullinen linja.

Raamatussa en ole kohdannut kohtaa, jossa Jeesus tai opetuslapset olisivat rukoilleet Pyhää Henkeä. Jo reunahuomautus riittää, että Häntä emme rukoile. Se ei ole "tervettä rukouselämää".

Mitä tuohon aloituksesi tekstiin tulee niin minusta tuntuu, että me vanhetessamme käymme yhä teologisemmiksi pohtijoiksi. Tässä sitäkin pohdin, että Jeesuksen rukous Isälleen (Joh. 17) on tallennettu meille Herran seuraajille vaikka Jeesus osoitti rukouksen Isälleen emmekä taida juuri mitään siitä rukouksesta ymmärtää .... ehkä vain sen, että Jeesus puhui lukuun talletetut sanat Isälleen ja jollakin tavoin ne voivat (ehkä) meitä lohduttaa. Siinä kuitenkin kosketellaan Isän ja Pojan välisiä asioita joihin meillä ei ole osaa eikä arpaa - rukouksessa ikään kuin liikutaan ihan meille käsittämättömissä dimenssioissa (ulottuvuuksissa) aivan toisin kuin esimerkiksi Isämeidän rukouksessa.

No niin, palataanpas aloituksen varsinaiseen aiheeseen. Koska meistä on tullut Jumalan lapsia niin meillä on Jeesuksen lunastus- ja sovitustyön tähden pääsy Isän eteen ja voimme esittää Hänelle asiamme kuten isälle lapsi voi ne esittää. Me voimme esittää anomuksemme myös Jeesukselle eikä siinä tarvita mitään kommervenkkeja kuten hokemista "Jeesuksen nimessä". Jeesuksen Henkihän asuu meissä ja rukoilee myös puolestamme. Uskallan uskoa ettei Hänkään rukoillessa tarvitse Jeesuksen nimeä erikoisesti mainita. Me olemme Jeesuksen veljiä ja Jumala on Isämme. Olen varma että he tietävät tämän ilman Herramme nimen hokemista. Tietenkin me rukoilemme Jeesuksen nimessä niin kuin kirjoitettu on: "Kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Rohkenen väittää, että monet ihmiset rukoilevat päättäen sanansa "Jeesuksen nimessä, aamen" tietämättä ja ymmärtämättä ollenkaan mitä merkitsee Jeesuksen nimessä rukoileminen.

Minä olen niin tykästynyt veljiimme, jotka yksinkertaisesti rukoilevat ja osoittavat sanansa Vapahtajallemme Herralle Jeesukselle (mainitaan nyt tässä vaikkapa Malki, Nieminen ja Aitomaa). Toki he rukoilevat toisinaan myös Isää. Jumalan lapsina voimme rukoilla sekä Jeesusta että Isää. Minä olen saanut palata kuin nuoruuteni päiviin (vaikka terveys horjuukin) ja "huudan avuksi Herran Jeesuksen nimeä" kaikissa asioissani.

https://www.youtube.com/watch?v=YM3i2AJYXrM

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ketä tulisi rukoilla?
« Vastaus #2 : 16.10.19 - klo:22:28 »
Rukoillessani käytän kai yleensä pyhiä nimiä Herra, Jeesus ja Jumala.
Rukoilen usein Isä meidän- rukouksen vapaamuotoisten ohella,
samoin Herran siunauksen.

Sanaa Isä käytän vapaasti rukoillessani harvoin.
Se johtuu siitä, että minulla oli lapsena ja nuorena viileä isäsuhde.
Isääni en oppinut koskaan turvautumaan enkä luottamaan.
Jumala tietää tämän ja ymmärtää asennoitumiseni.

Myöskään en oikein osaa rukoilla Jeesusta veljenäni, vaikka tiedän asian hengellisen merkityksen.
Minulla ei ole veljiä, joten on vaikeaa tunnistaa veljellisyyttä.
Siksi Herralle ja Jumalalle osoitetut rukoukseni pitävät sisällään
Isän ja Jeesuksen, yhden ainoan Jumalan, jota minulla on oikeus huutaa avukseni,
koska Jeesuksen ristinuhrin ansiosta olen saanut Pyhän Hengen lahjan.

Olen havainnut, että sielunvihollinen kuuntelee uskovien Jumalalle osoitetut rukoukset ja yrittää harhauttaa ajattelemaan kesken kaiken aivan muita asioita
ja muuttaa tietoisen yhteyden Jumalaan pelkäksi mielen (psyyke, sielu, tunteet yms.) toiminnaksi.
Siksi ryhdistäydyn välillä ja saatan lisätä rukoukseeni silloin tällöin "Jeesuksen nimessä".


Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: Ketä tulisi rukoilla?
« Vastaus #3 : 20.10.19 - klo:18:37 »
rukoilen Jeesusta siunaamaan ja muutenkin, sekä myös Isää, mutta Isää rukoillessani rukoilen samalla Jeesusta pitäen mielessä myös Pyhän Hengen siinä rukoillen, koska uskon kolminaisuuteen ja siksi, että Jeesus on se, joka sen asian lopulta tekee kuitenkin, mitä olen rukoilemassa, tämän mukaan:


Johannes 14
14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

Tosin tuota "minulta", ei ole King Jamesissa eikä yhdessä toisessakaan käännöksessä mitä katselen, liekö alkukielessä, en tiedä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ketä tulisi rukoilla?
« Vastaus #4 : 21.10.19 - klo:01:25 »
rukoilen Jeesusta siunaamaan ja muutenkin, sekä myös Isää, mutta Isää rukoillessani rukoilen samalla Jeesusta pitäen mielessä myös Pyhän Hengen siinä rukoillen, koska uskon kolminaisuuteen ja siksi, että Jeesus on se, joka sen asian lopulta tekee kuitenkin, mitä olen rukoilemassa, tämän mukaan:

Johannes 14
14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

Tosin tuota "minulta", ei ole King Jamesissa eikä yhdessä toisessakaan käännöksessä mitä katselen, liekö alkukielessä, en tiedä.

Textus Receptus kääntää kohdan näin:
εαν τι αιτησητε [με] εν τω ονοματι μου εγω ποιησω
ean ti aitesete [me] en too onomati muu ego poiesoo
jos jotakin pyydätte [minulta] nimessäni minä teen.

Tuo minulta-sana esiintyy ainakin kolmessa Majuskelikäsikirjoituksessa 4-5 vuosisadalta, mutta en löytänyt sitä papurustekstistä 3-4 vuosisadalta. Ehkä siitä syystä sanaa ei käännökseemme ole mukaan otettu. Biblia vuodelta 1776 kääntää kohdan ilman tuota minulta-sanaa.

Mitä te anotte minun nimeeni, sen minä teen.

Koineen kreikassa tekstin merkitys voi muuttua myös ns. lukutavan johdosta, mutta sitä asiaa on syytä kysyä joltain minua paljon viisaammalta. Joka tapauksessa kyseisessä kohdassa Jeesus sanoo olevansa se, joka toteuttaa anomuksemme, pyysimmepä asioita sitten Isältämme tai Jeesukselta.

Jeesuksen nimi edustaa Häntä itseään. Edellisessä jakeessa (14:13) Hän jo sanoo vastaavansa pyyntöihimme jotta "Isä kirkastettaisiin Pojassa". Taitaa olla niin, ettemme kykene ymmärtämään kovin syvällisesti Jeesuksen opetuksia, mutta saamme uskoa, että asiat joita Hän puhui (ts. sanansa) on totta. "Jumala valvoo sanaansa ja toteuttaa sen". Pelastuksemme lepää Herran sanojen ja lunastustyön horjumattomalla kalliolla.