Kirjoittaja Aihe: Ilo ja iloittelu  (Luettu 7105 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Ilo ja iloittelu
« : 22.09.16 - klo:11:53 »
Tätä aihetta on sivuttu täällä jo useammassakin keskustelussa. Mielestäni se ansaitsee  kuitenkin oman ketjunsa. Asia tuli mieleen, kun törmäsin aiheeseen, jossa kerrotaan varsinaisen iloittelun "mestarista" Pätkästä, joka oli Pekka Puupään kaveri. Kertomus oli niin puhutteleva, että lainaan siitä lyhyen otteen tähän (Iltasanomat):

"Masa Niemi, Puupää-elokuvien Pätkä, eli monipuolisen, mutta lyhyen elämän, joka päättyi surullisesti.
Näyttelijä Martti ”Masa” Elis Niemi tunnetaan suomalaisen komediafilmihistorian yhtenä traagisimmista hahmoista. 45-vuotiaana itsemurhaan päätynyttä näyttelijää on myöhemmin verrattu Robin Williamsiin – koominen ja hauska, mutta todellisuudessa surun ja masennuksen murtama."


Vielä surullisempaa on, että nykyseurakunnissakin sekoitetaan usein ilo ja iloittelu toisiinsa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #1 : 22.09.16 - klo:12:14 »
Esimerkkinä Pirkkalan kotiseurakunnan ilmoitus:

"Cherbut - varhaisnuorille, Pe 23.9. klo 18
Cherbut on varhaisnuorten oma kerho.
Paikka: Tampereen metodistikirkko (ks. kartta)

Pirkkalan Kotiseurakunta järjestää iltoja yhdessä Tampereen metodistiseurakunnan kanssa. Tiedossa on yhdessäoloa, rentoa meininkiä joka toinen perjantai. Joko kiinnostuit? Niin ja tämä ilta on siis meille varhaisnuorille - muilta pääsy kielletty!

Tule mukaan pitämään yhdessä hauskaa!"

Edesmennyt ystäväni, Toivo Rajamaa (Tampereen Metodistikirkosta) kääntyilisi levottoman haudassaan, jos tämän tietäisi. Ei Toivo kuitenkaan mikään synkistelijä ollut, vaan koki riemuakin. Olin kerran mukana pikkuryhmässä eräässä ev.lut. kirkossa. Toivon valtasi siinä kirkkoa katsellessamme ilo ja hän aloitti virren: 'On riemu, kun saan tulla, Sun Herra, temppeliis…'."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #2 : 22.09.16 - klo:12:44 »
Ketjun otsikon nähtyäni tuli mieleen tämä:

Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: "Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään. (1. Kor. 10:7)

(Ei, en nyt vihjaa että jossain seurakunnan nuorten kerhossa palvotaan kultaista vasikkaa.)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #3 : 22.09.16 - klo:12:56 »
Kun olen tämmöinen kalkkis, niin olen yhdistämässä esim. festarit Maata Näkyvissä otsikkoomme. Kysynkin, onko kukaan täällä osallistunut noihin bileisiin? Vastaako nimi todellisuutta, tarkemmin ajatellen aika osuva nimi tuo Maata näkyvissä.

Näin festareista otsikoidaan:
Maata Näkyvissä -festarit käynnistyi HK Areenalla hyppien ja tanssien.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #4 : 22.09.16 - klo:12:59 »
Vanhempia henkilöitä tarvitaan aina tuollaisiin tilaisuuksiin valvojiksi. Toivottavasti varhaismuorten vanhemmat puuttuvat tällaiseen asiattomaan ilmoitukseen.

Ihmettelinkin miksi Masa Niemi oli kuollut noin nuorena, kun Wikipediasta tutustuin hänen henkilöhistoriaansa.

Masennus on vakava sairaus, tämä sairaus on yksi niistä, joihin on perehdytty tarkemmin  vasta viimeksi kuluneina vuosikymmeninä. On kehitetty masennusta helpottavia lääkkeitä, terapiaa ja muita hoitomuotoja.

Iloittelua vastaavia sanoja olisi monillekkin pseudotunteille. Vanhurskauttelu, itsensä pyhittely, etc. Siis eräänlaisia fasadeja, teatterinaamioita, joiden taakse sisäisesti pahoinvoiva ihminen yrittää piiloutua. Vanha sananlaskukin sanoo; ilo pintaan vaikka sydän märkänis.

Naamari hymyilee, vaikka sisin itkee ja suree, pelkoja, syyllisyyttä, häpeää, hyljätyksi tulemista, etc.  Kun lapsuudessaan jää vaille perusturvallisuutta, sylin lämpöä ja äidin ihailevaa katsetta, + kaikkea muuta terveeseen kehittymiseen tarvittavaa kannustusta ja rakkautta. Aikuisena sitten yrittää korvata nämä puutteet erilaisin keinoin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #5 : 22.09.16 - klo:13:09 »
Rohkenen väittää, että seurakunnissa ei tunneta tätä asiaa ja että erilaisilla puuhasteluilla päinvastoin pyritään tukemaan ilmiötä. Olen ollut siinä jossain määrin mukana ja muistan kokeneeni epämääräistä vierauden ja jopa tyhjänpäiväisyyden tuntua. En tiedä, olenko ainoa tätä kokenut. Kerran meille sanottiin, että "näyttäkää edes iloisilta".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #6 : 22.09.16 - klo:13:11 »
Maata näkyvissä. Hyvä kun alkaa totuus näkymään: Maasta sinä olet tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman. Tähän tilaan sopii hyvin Herran sana, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.

On hienoa kun Raamattu ei puhu vain ilosta, vaan Jeesukseen uskovien iloon kytkeytyvistä, rakkaudesta, rauhasta, kärsivällisyydestä, pitkämielisyydesta, jne.

Gal. 5:22   Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Gal. 5:23   Sellaista vastaan ei ole laki.

Gal. 5:24   Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ...

... ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.

Gal. 5:25   Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #7 : 22.09.16 - klo:13:20 »
Lihan himot mielletään usein hyvin kapeasti. Moni ei tajua ollenkaan, että suurin himomme ja halumme on tulla Jumalan kaltaisiksi. Erehtymättömiksi, kaiken tietäviksi, kaikkeen mahdolliseen pystyviksi, kaikista muista ihmisistä riippumattomiksi, kaikkivoiviksi, etc.

Useimmat himot ovat alunperin tärkeitä tarpeita, jotka sitten laajenevat ja paisuvat koko elämää ja toisten elämää haittaviksi ja vahingoittaviksi himoiksi. Raha tavara seksi hyvinvointi omat edut, jne.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #8 : 22.09.16 - klo:13:25 »
Jeesuksella rahastavista Power uskonnosta näkee heti Gal. 5:22   mainituilla Hengen mittareilla mitaten, missä mennään. Itse nimitän tuollaista menoa savukoneuskonnoksi.
Ja tuon uskonnon puhujia viihdepelleiksi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #9 : 22.09.16 - klo:13:48 »
Itse nimitän tuollaista menoa savukoneuskonnoksi.

Osuvasti sanottu!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #10 : 22.09.16 - klo:13:59 »
Niin, onhan Jeesus heidänkin puolestaan kuollut. Toivottavasti Jumala saisi sanansa kautta herättää ja pysäyttää tuollaisesta menosta. Sitähän me kaikille toivomme, kuten Jeesus itsekin toivoi, että kaikki uskoisivat ja pelastuisivat.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #11 : 22.09.16 - klo:14:43 »
Niin, onhan Jeesus heidänkin puolestaan kuollut. Toivottavasti Jumala saisi sanansa kautta herättää ja pysäyttää tuollaisesta menosta. Sitähän me kaikille toivomme, kuten Jeesus itsekin toivoi, että kaikki uskoisivat ja pelastuisivat.

Niin. Jumala voi pelastaa ihmisen vaikka kapakassa. Se ei tarkoiita kuitenkaan sitä, että pitäisi mennä kapakkaan pelastuakseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #12 : 22.09.16 - klo:15:20 »
 ;D niinpä.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #13 : 23.09.16 - klo:00:19 »
Kun olen tämmöinen kalkkis, niin olen yhdistämässä esim. festarit Maata Näkyvissä otsikkoomme. Kysynkin, onko kukaan täällä osallistunut noihin bileisiin? Vastaako nimi todellisuutta, tarkemmin ajatellen aika osuva nimi tuo Maata näkyvissä.

Näin festareista otsikoidaan:
Maata Näkyvissä -festarit käynnistyi HK Areenalla hyppien ja tanssien.

"Maata näkyvissä, katse kotia päin, vaikka usva tienoon saattaa peittää hetkittäin" - näin alkoi aikoinaan noiden päivien tunnaribiisi. En ole ihan varma, olivatko ne ensimmäiset vai toiset Maata Näkyvissä -päivät, joilla olin mukana osallistujana, ja sen jälkeen monia vuosia erilaisissa tehtävissä. Joskus olin tekemässä lavasteita, useampi vuosi meni infotiskillä ja viimeiset vuodet rukousvartiossa. Rukousvartiossa varsinkin, kun oli vastaanottamassa satoja esirukouspyyntölappuja, huomasi, ettei se viikonloppu ollut pelkkää kevyttä iloittelua siihen osallistuville. Nyt on mennyt useampi vuosi, kun en ole edes käynyt paikalla, mutta joitakin videoita sieltä olen katsonut ja tiedän, että siellä on edelleen uskovia nuoria järjestämässä festareita, plus tietenkin seurakuntien ja SLEY:n työntekijöitä. Leimaa antavaa noille festareille on kuitenkin alusta alkaen ollut se, että ne ovat nuorten itsensä tekemät festarit, ja monet ovat arvelleet, että se on myös syy, miksi ne eivät ole kuihtuneet.

Ensimmäiset Maata Näkyvissä -päivät pidettiin ystävien toimesta muistotilaisuutena nuorelle, uskovalle pojalle, joka kuoli kesken koulupäivän sydänkohtaukseen. Tämä "Timon tarina" on ollut esillä ainakin kaikilla niillä festareilla, joilla itse olen ollut mukana. Toisena leimaa antavana piirteenä noilla päivillä onkin mielestäni ollut juuri myös tuo kuoleman ja iankaikkisuuden realiteetti, joka voi tulla kenen tahansa kohdalle milloin tahansa. Ja toisaalta perille pääsemisen, jälleennäkemisen, taivaan kotia kohti kulkemisen, ja tästä nousevan ilon realiteetti. Nuorille on noilla päivillä aina haluttu tuoda esille kirkkaasti puhdas evankeliumi, jonka varassa voi todellakin sekä elää että kuolla. Minulle tulee noista festareista aina mieleen Jeesuksen sanat nisunjyvästä, joka putoaa maahan ja kuolee ja tuottaa suuren sadon. Tuskin kukaan osasi aavistaa, millaisen sadon yhden tavallisen uskovan lukiolaisen kuolema tulisi tuottamaan.

Kuten jo kirjoitinkin, nuo festarit ovat alusta alkaen olleet vahvasti nuorten tekemät, joita aikuiset ovat ikäänkuin auttaneet mm. Raamatun opettamisen, sielunhoidon ym. muodossa. Kolmantena leimallisena piirteenä minun mielestäni noilla päivillä on ollut Jumalan meille antamien lahjojen käyttöön ottaminen. Se on tarkoittanut sitä, että tapahtumaa järjestämässä olevat nuoret ovat saaneet laittaa lahjansa likoon ja kehittyä niiden käyttämisessä, ja toisaalta tapahtumaan on haluttu kutsua esiintyjiä, jotka ovat ottaneet erilaisia lahoja ja taiteen lajeja käyttöön evankeliumin eteenpäin viemisessä. Ja kyllä, myös huumori Jumalan antamana lahjana on ollut päivillä alusta asti mukana, alkuaikoina hyvinkin omintakeisena.

Tähän osaan lahjat ja niiden käyttäminen on minun mielestäni ehkä eniten liittynyt myös sellaista hyvin inhimillistä lieveilmiötä, johon itsekin välillä ärsyynnyin ja tympäännyin. Tarkoitan esim. sellaista, että aina välillä olin huomaavinani, että jotkut uskovat artistit osaavat diivailun jalon taidonn ainakin melkein yhtä hyvin kuin "profaanit" kollegansakin. Ja sitten ihan meidän järjestävien nuorten keskuudessakin oli aika paljon sellaista, että olimme pakahtua omaan tärkeyteemme, kun oli niin hienoja tehtäviä ja kiire oli tai jollei ollutkaan, niin ainakin piti näyttää siltä että on. Silloin joskus ammoisina aikoina olivat muutamat tärkeät henkilöt saaneet jopa matkapuhelimet käyttöönsä (sellaiset, joita voi käydä katsomassa designmuseossa Helsingissä). Niillä piti sitten tietysti puhua koko ajan, vaikka se toinen olisi ollut parin metrin päässä. Välillä tuntui, että ne lahjat ja lahjakkuudet olivat tärkeämmässä osassa kuin lahjojen antaja. Mutta ei sille nyt minun mielestäni vain voi mitään, että nuorisokulttuurissa, kristillisessäkään sellaisessa, ei ehkä sellainen kypsä Hengen hedelmän kukoistus ole vielä täydessä loistossaan.

Oli muistaakseni sellainenkin aika, kun SLEY:n naispappeuskannan vuoksi monissa Suomen seurakunnissa yritettiin boikotoida festareita niin, ettei seurakunnat järjestäisi nuorille matkoja sinne. Mutta nuoret vaan taisivat haluta lähteä niille, ja minun käsittääkseni ne boikotit ovat aikalailla kuivuneet kasaan. Järjestyksen valvonta festareilla on aina ollut hyvin organisoitua - yksi ystäväni vastasi siitä puolesta monen vuoden ajan. Vaikka festareille tulee sankoin joukoin myös ei-uskovia esim. rippikouluryhmien mukana, ovilla on tiukka tarkastus, ettei päihteitä tuoda mukana.

Summa summarum, kaiken "shown" keskellä, Jumalan Sanasta noilla päivillä ei ole haluttu tinkiä, ja tarkoituksena on, että kaikki muu palvelee sitä yhtä päätarkoitusta, että mahdollisimman moni saisi "maata näkyviin" ja löytäisi Jeesuksen tieksi siihen maahan. Välillä tässä on varmaan onnistuttu paremmin, välillä huonommin.
« Viimeksi muokattu: 23.09.16 - klo:00:47 kirjoittanut hanski »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ilo ja iloittelu
« Vastaus #14 : 23.09.16 - klo:05:22 »
Mielenkiintoista lukea mukanaolleen kertomusta. En voi kuitenkaan mitään sille, että peilaan tätä nykyaikaa siihen, millaista seurakuntaelämä oli silloin kun itse olin nuori (hyvänen aika, eihän siitä kovian kauaa ole, aika vaan kuluu niin nopeasti).

Kun ennen uskoon tuloani norkoilin tanssipaikkojen liepeillä, missä sen ajan "artistit" pistivät parastaan, niin sisimmässäni "kuului ääni", että "sinä et kuulu tänne". Oletan, että tuo "ääni" olisi kuulunut, vaikka tilaisuutta olisi pidetty "kristillisenä". Se on sittemmin "kuulunut" myös näissä nykyajan savukonetilaisuuksissa. Kysynkin, mitä yhteistä on valkeudella ja pimeydellä (kaiketi nekin voivat nykyisin vetää yhtä köyttä)? Muutama vuosi sitten aioin osallistua Kansanlähetyksen kesäjuhlaan, kun sattui olemaan lähellä, mutta se olikin savukonekokous, jossa oli infernaalinen tunnelma. Sieltä oli päästävä pian pois, joten puheet jäivät kuuntelematta. Kysyin eräältä vastuuhenkilöltä, että miksi täällä on tämä helvetillinen musiikki, mutta jäin vastausta vaille.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell