Nykyään voidaan olla niin montaa mieltä siitä kun täytytään Pyhällä Hengellä.
Ehkä nykyisin ollaan aiempaa vielä useampaa mieltä, mutta kymmeniä vuosia on ollut erilaisia käsityksiä myös helluntailiikkeen piirissä.
Listaanpa tähän aihepiiriin liittyviä käsityksiä. Aivan kaikki eivät ole helluntailaisia käsityksiä.
Käsitykset menevät osittain päällekäin ja niitä yhdistellään puhujasta riippuen miten milloinkin.
Käsitys 1.
Pyhä Henki saadaan vesikasteessa.
Käsitys 2.
Uudestisyntymisessä
ei saada Pyhää Henkeä, silloin saadaan vain lapseuden Henki.
Myöhemmin voidaan saada Pyhän Hengen kaste, jonka merkkinä on kielilläpuhuminen
Käsitys 3.
Uudestisyntymisessä
saadaan Pyhä Henki vain
lapseuden henkenä.
Myöhemmin voidaan saada Pyhän Hengen kaste, jonka merkkinä on usein kielilläpuhuminen
Käsitys löytyy mm. täältä:
http://www.uskonet.fi/artikkelit/199/pyhan_hengen_vuodatusKäsitys 4.
Uudestisyntymisessä saadaan Pyhä Henki vain armon Henkenä, lapseuden Henkenä tai Kristuksen Henkenä (termit viittavaat Raamatun jakeisiin), mutta ei Pyhänä Henkenä omassa persoonassaan.
Myöhemmin voidaan saada Pyhän Hengen kaste.
Kommenttini: Lapseuden henki on armolahja. Edellä mainitun käsityksen omaavat uskovat siis, että armolahja voidaan saada jo ennen Pyhän Hengen kastetta.
Käsitys 5.
Uudestisyntymisessä kastetaan Kristuksen ruumiiseen ja juodaan Henkeä (1.Kor,12:13), mutta Pyhän Hengen kasteessa kastetaan Henkeen ja juodaan täyteen asti (Ef.5:18)”
Käsitys 6.
Uudestisyntymisessä saadaan lapseuden henki, mutta Pyhä Henki tulee 'päälle'
Myöhemmin saatavassa Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee 'sisälle'
Käsitys 7.
Uudestisyntymässä Pyhä Henki tulee sydämeen.
Myöhemmin saatavassa Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee 'päälle'
Käsitys 8.
Pyhällä Hengellä voidaan täyttyä monta kertaa.
Ensimmäistä Pyhällä Hengellä täyttymistä sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.
Tämä käsitys löytyy esim. täältä:
http://www.svk.fi/?sid=255Kommenttini: tämä tarkoittaisi sitä, että tapahtuma on sinänsä sama, mutta sitä kutsutaan vain eri nimellä.
Tämä tarkoittaisi tosiasiallisesti sitä, että Pyhän Hengen kaste voidaan saada monta kertaa.
Jos tulkitaan, että tuollainen ajatus on lipsahdus, voidaan ainakin todeta, että Pyhän Hengen täyteys on joidenkin mielestä erityinen kokemus (monta kertaa = monta kokemusta), ja toisten mielestä (kuten linkissäkin sanotaan) jatkuvaa Hengessä elämistä.
Käsitys 9.
Uskova voi saada kielilläpuhumisen lahjan ennen Pyhän Hengen kastetta.
Kommenttini: Tämä käsitys löytyy mm. Pekka Brofeldtin vuonna 1932 toimittamassa kirjasta ”Helluntai-herätys Suomessa” – Muistelmia 20 v. ajalta
tai vaikkapa täältä nimimerkki 'systerin' lausumana
http://forum.netmission.fi/showthread.php?4308-Pyh%E4ll%E4-Hengell%E4-t%E4yttyminen"Uskoontulon jälkeen oli kova halu täyttyä Pyhällä Hengellä ja käytiin erään evankelistan luona sitä rukoillen anomas.Puhuin kielillä mutta en kokenut muistaakseni mitään täyttymisen tunnetta.Eräänä aamuna uudistumisen jälkeen ,kun olin jo muutenkin saanut iloita Herrassa jonkin aikaa, yllättäin Jumala täytti Pyhällä Hengellä ja ilolla"
Käsitys 10.
Uudestisyntymisessä saadaan Pyhän Hengen kaste eli saadaan Pyhän Hengen sinetti.
Armolahjoja, kuten kielilläpuhumisen lahja voidaan saada samalla hetkellä tai joskus myöhemmin.
Käsitys 11.
Pyhän Hengen täyteys on jatkuvaa mielenmuutosta Kristuksen kaltaisuuteen. Toisin sanottuna samalla tai saman asian kääntöpuolena, kun Kristus pyhittää, tapahtuu Hengellä täyttymistä.
Kristuksen rakkauden tajuaminen ja ymmärtäminen johtaa Hengen täyteyteen.
Käsitys 12.
Pyhän Hengen kaste on uskonnollinen tunnekokemus, 'fiilis', joka saavutetaan tavallisesti musiikin avulla ja johon liittyy usein erilaisia karismaattisia ilmiöitä.