Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 29002 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #285 : 02.01.22 - klo:11:09 »
Näin hurjan ilmiön äsken. Olin hakemassa kaivolta vettä, kun yht´äkkiä näin tumman hahmon tipahtavan 3-4 metrin korkeudelta maahan ja samalla kuului kopsahdus, ja huomasin, että orava oli pudonnut puusta. Pudonnut orava lähti kuitenkin nousemaan toiseen puuhun ja toinen orava perässä. Takaa-ajo oli kovin hurjaa ja edelläoleva orava pomppasi taas toiseen melko etäällä olevaan puuhun - en tosin enää nähnyt, onnistuiko se pääsemään oksalle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #286 : 02.01.22 - klo:11:53 »
Joo, joskus oravat tosiaan ajavat toisiaan takaa. Vauhti voi olla hurjaa, meidänkin tontilla joskus näkee niiden takaa-ajoja.

Harvoin ne putoavat puusta. Yhden kerran olen nähnyt putoamisen, se johtui siitä että orava yritti hypätä puusta toiseen, mutta sen toisen puun oksa oli hieman liian kaukana. Maahan se tupsahti, mutta ei sen kummempaa, matka vain jatkui. Tässä ei siis ollut kyseessä takaa-ajo, orava vain oli menossa määrätietoisesti tiettyyn suuntaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #287 : 02.01.22 - klo:21:12 »
Minäkin ihmettelin pihalla juoksevia oravia eilen. Kaksi niistä oli kiivenyt terassin kaiteelle jääneessä kukkalaatikossa. Möyrivät siinä kuin olisivat leikkineet. Laatikko oli luiskahtanut osaksi kaiteelta ja heilui uhkaavasi kahden oravan sitä kaivaessa. Eivät sentään tipahtaneet laatikon kanssa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #288 : 07.01.22 - klo:13:47 »
Tuli lunta oikein roimasti. Pitää lähteä auraamaan ennen töihin menoa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #289 : 07.01.22 - klo:14:46 »
Mitä enemmän lunta, sitä parempi  :)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #290 : 07.01.22 - klo:23:09 »
Joo onneksi saatiin jotain 35 cm yön aikana. :)
« Viimeksi muokattu: 08.01.22 - klo:00:39 kirjoittanut sandia »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #291 : 08.01.22 - klo:09:17 »
Hurjalta kuulostaa... Onko teillä autoon kiinnitettävä aura, vai lumikolallako puskette pihasta lumet pois?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #292 : 08.01.22 - klo:15:56 »
Meillä on F150iin kiinnitettävä Fisher aura.
Tuossa auraan joitakin vuosia sitten. Näyttää kuin olisi vuodelta 2019, mutta siitä on useampi vuosi.
https://www.youtube.com/watch?v=q-Hgq0znp2U&t=13s

Min. 2:20 jälkeen alan aurata pihalta tielle.

Saattaa olla, että osaisin käsitellä auraa hieman nopeammin nykyään. ???

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #293 : 08.01.22 - klo:16:51 »
Hauskalta näyttää, taidat olla mitään pelkäämätön koneiden ystävä.  :)  Amerikassa on kaikki suurta. Minä olen täällä selviytynyt lumitöistä kolalla, tähän mennessä. Paitsi että pari kertaa on naapuri avustanut traktorilla.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #294 : 08.01.22 - klo:18:15 »
Miehellä oli oma toimitila 23 vuotta ja sen parkkipaikka piti pitää puhtaana. Aina yksityiset auraajat eivät ole luotettavia tai tulevat paikalle niin myöhään, että se haittaa toimia. Mies silloin hankki oman auran. Tarviimme sitä kyllä kotonakin, joten hyvä on, että on. Joskus piti odottaa iltaan asti auraajaa.

En ole hyvä koneiden käyttäjä, mutta tuon nyt oppii melko helpolla.
F150 on virallisesti liian heppoinen auralle eivätkä Ford myyjät asenna aurarakenteita sen nokkaan sitä varten. Pitäisi virallisesti olla ainakin F250. Sama muuten mutta vahvemmat rakenteet kai.

On meillä Ford 350  8)
Mutta käytämme tuota vanhaa auraamistarkoitukseen yms.

Poissa pax

  • Viestejä: 1700
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #295 : 22.01.22 - klo:15:07 »
Olen ruokkinut lintuja, palkkioksi olen saanut ilon että tulevat kädestä ottamaan pähkinöitä. Hömö-ja sinitiainen ovat näin tuttavallisia ja luottavat ihmiseen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6428
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #296 : 22.01.22 - klo:17:20 »
Minäkin aloitin lintujen ruokkimisen tänä syksynä. Minulla riippui ostettu talijyvämöykky puusta. Söivät sen loppuun melko pian kunnes koko hökötys tippui oksalta.  :(

Paljon oli lintuja. Pitäisi kai ostaa uusi möykky.

Poissa pax

  • Viestejä: 1700
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #297 : 22.01.22 - klo:18:00 »
Olen laittanut pähkinöitä, kuorittuja auringonkukansiemenistä ja niitä pötkilöitä. Joo, hyvä hommata uutta ettei pääse kesken ruokintakauden loppumaan.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #298 : 22.01.22 - klo:18:21 »
Joku vuosi sitten harrastin lintujen ruokkimista, mutta se harrastus päättyi siihen, kun rotat alkoivat viihtyä pihassa. Vähän harmillinen juttu.  :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1700
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #299 : 22.01.22 - klo:18:55 »
Monet valittaneet rottaongelmaa.