Kirjoittaja Aihe: Jeremian kirja  (Luettu 3273 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #15 : 01.10.20 - klo:22:43 »
Itse ajattelen, että ehkä keskeisin oli että vihollisen vallan alle on taivuttava. Siis nöyrryttävä pahan edessä ja sitä kautta Jumala tulee ajallaan pelastamaan. Eli en ajattele tuosta aivan niinkuin sanoit.

Muistelisin juuri että tuo taipuminen oli se mitä Herra halusi.

Jeremia 27:
11 Mutta sen kansan, joka taivuttaa kaulansa Baabelin kuninkaan ikeen alle ja palvelee häntä, sen minä annan jäädä omaan maahansa, sanoo Herra; se saa sitä viljellä ja siinä asua."

   
Sidkialle, Juudan kuninkaalle, minä puhuin aivan samalla tavalla, sanoen: Taivuttakaa kaulanne Baabelin kuninkaan ikeen alle ja palvelkaa häntä ja hänen kansaansa, niin te saatte elää.
« Viimeksi muokattu: 01.10.20 - klo:22:49 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #16 : 01.10.20 - klo:23:34 »
Itse ajattelen, että ehkä keskeisin oli että vihollisen vallan alle on taivuttava. Siis nöyrryttävä pahan edessä ja sitä kautta Jumala tulee ajallaan pelastamaan. Eli en ajattele tuosta aivan niinkuin sanoit.

Muistelisin juuri että tuo taipuminen oli se mitä Herra halusi.

Jeremia 27:
11 Mutta sen kansan, joka taivuttaa kaulansa Baabelin kuninkaan ikeen alle ja palvelee häntä, sen minä annan jäädä omaan maahansa, sanoo Herra; se saa sitä viljellä ja siinä asua."

   
Sidkialle, Juudan kuninkaalle, minä puhuin aivan samalla tavalla, sanoen: Taivuttakaa kaulanne Baabelin kuninkaan ikeen alle ja palvelkaa häntä ja hänen kansaansa, niin te saatte elää.
Tarkoitin siis niitä juutalaisia, jotka eivät jostain syystä lähteneet pakkosiirtolaisuuteen eli eivät noudattaneet Jumalan tahtoa.
Heitä sanotaan syömäkelvottomiksi, huonoiksi viikunoiksi.
Jer. 24: 8-10

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #17 : 02.10.20 - klo:01:53 »
Juu heistä minäkin puhuin. Tämä ryhmä ei "ei suostunut". Heidät jätettiin babylonialaisten toimesta.

Mutta joo totta. Taidat olla oikeassa. He olivat JO jääneet sinne, siis aikaisemmin.

Pitäisi tehdä aikajana ja seurata sitä ja profetioita.
« Viimeksi muokattu: 02.10.20 - klo:02:02 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #18 : 03.10.20 - klo:12:19 »
Ei kun ei sittenkaan. Ei kai Babylonia kahteen kertaan Jerusalemiin hyokannyt?  Pitaa tsekata.

Anton

  • Vieras
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #19 : 03.10.20 - klo:15:33 »
Luultavasti köyhillä, joilla ei ollut mitään, tarkoitetaan orjia. Eli eivät he olisi itse voineet päättää lähteä, vaikka olisivat halunneet. Siksi Jumala armahti heitä ja antoi heille siunauksen, kun tuomio kohtasi muuta kansaa.

Lisäys: En ole tosin lukenut Jeremian kirjaa kokonaisuutena piiiitkään aikaan, tuo käsitys on jäänyt minulle aiemmilta lukukerroilta. Voi olla, että olen väärässä.
« Viimeksi muokattu: 03.10.20 - klo:15:39 kirjoittanut Anton »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #20 : 03.10.20 - klo:15:40 »
Ei kun ei sittenkaan. Ei kai Babylonia kahteen kertaan Jerusalemiin hyokannyt?  Pitaa tsekata.
Babylonian kuningas Nebukadnessar valloitti Juudan ensimmäisen kerran
v. 605 ja toisen kerran v. 597.
Viimein hyökkäys tapahtui v. 586,
jolloin myös temppeli hävitettiin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #21 : 03.10.20 - klo:17:21 »
Joo pitaa seurata huolellisemmin. Tuntuu holmolta etta multa jai toi valiin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #22 : 03.10.20 - klo:18:31 »
Luultavasti köyhillä, joilla ei ollut mitään, tarkoitetaan orjia. Eli eivät he olisi itse voineet päättää lähteä, vaikka olisivat halunneet. Siksi Jumala armahti heitä ja antoi heille siunauksen, kun tuomio kohtasi muuta kansaa.

Lisäys: En ole tosin lukenut Jeremian kirjaa kokonaisuutena piiiitkään aikaan, tuo käsitys on jäänyt minulle aiemmilta lukukerroilta. Voi olla, että olen väärässä.

Juu tuon kuvan itsekin sain. Otan takapakkia ja luen huolellisemmin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #23 : 04.10.20 - klo:18:34 »
Toisessa kuninkaiden kirjassa on asia on selvästi ilmaistu, joten sain selville asioiden kehittymisen. Babylonia hyökkäsi ensimmäisen kerran Jerusalemiin kuningas Jojakimin aikana. Jojakim aluksi tunusti Babylonian ylivallan, mutta myöhemmin kapinoi heitä vastaan. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi poikansa Jonakin. Hän oli kuninkaana vain noin 3 kk. Hänen aikanaan Babylonia hyökkäsi uudelleen. Siinä vaiheessa vietiin kansaa pakkosiirtolaisuuteen. Köyhät jätettiin paikoilleen jakeen 2. Kun. 24:14 mukaan.

Nebuknessarin otettua Jonakinin vangiksi hän asetti Jojakimin veljen, siis Jonakinin sedän kuninkaaksi. Hänen alkuperäinen nimesä oli Mattanja, mutta Nebukdnessar antoi hänelle nimen Sidkia. Sidkiakin nousi kapinaan Babylonian kuningasta vastaan. Hänet vangittiin ja vietiin muiden kanssa Babyloniaan. Silloinkin jätettiin köyhiä paikalleen ja sanottiin että heidän piti hoitaa peltoja ja viinitarhoja.

Heillä tuskin oli mitään valtaa mihinkään suuntaan, eivätkä he siis sinänsä kapinoineetkaan.
He tekivät mitä käskettiin. Mielestäni Raamattu ei anna ymmärtää, että Jumala tuomitsi heidät kapinoinnista samalla tavalla kuin kuninkaat ja muut joilla oli enemmän valtaa ja resursseja.
« Viimeksi muokattu: 04.10.20 - klo:18:40 kirjoittanut sandia »

Anton

  • Vieras
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #24 : 04.10.20 - klo:23:28 »
...Silloinkin jätettiin köyhiä paikalleen ja sanottiin että heidän piti hoitaa peltoja ja viinitarhoja.

Heillä tuskin oli mitään valtaa mihinkään suuntaan, eivätkä he siis sinänsä kapinoineetkaan.
He tekivät mitä käskettiin. Mielestäni Raamattu ei anna ymmärtää, että Jumala tuomitsi heidät kapinoinnista samalla tavalla kuin kuninkaat ja muut joilla oli enemmän valtaa ja resursseja.

Tutkin asiaa uudelleen, ja näen asian edelleen myös tuolla samalla tavalla.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #25 : 05.10.20 - klo:11:55 »
Niille juutalaisille, jotka eivät lähteneet pakkosiirtolaisuuteen, vaan jäivät syystä tai toisesta Juudaan,
kävi lopulta huonosti.

Gedalja, jonka Baabelin kuningas oli asetttanut heidän ja naapurimaista tulleiden juutalaisten päälliköksi (Jer. 40:7), houkutteli heidät asettumaan Mispaan,
jossa he elivätkin runsaudessa (jae 12).
Kuitenkin Ismael tappoi Gedaljan ja yritti viedä juutalaiset Ammonin maahan.
Kansa pääsi takaisin Mispaan ja lähti sieltä
Joohananin johdolla Egyptiin.
Tästä Jumala oli ankarasti varoittanut Jeremian kautta.
Kansa ei totellut, jolloin alkoi toteutua Jumalan ilmoitus:
"Juudan jäännöksestä ei kukaan pelastu." (Jer. 44:14).

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #26 : 05.10.20 - klo:17:25 »
En ole vielä luvussa 44. Yritän seurata tapahtumien kulkua huolellisesti.
Nyt olen kuitenkin oppinut, että Jeremian kirjakaan ei täysin ole kronologisesti suoraviivainen. Luvussa 21 on siitä kun Sidkian aikana Nebukadnessar piirittää Jerusalemia kun taas luvussa 22 on kirjattu profetia kuningas Jojakimia joka oli jo kuollut kun Sidkia tuli kuninkaaksi.

Oon aina ihmetellyt miksi Raamatussa on useampi kirja mikä näyttää kertovan samat jutut. Mutta ilmeisesti siitä on apua, kun saa tarkemman selvän mitä tapahtui.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #27 : 05.10.20 - klo:17:49 »
Herran sanat Jojakimille oli todella kohti menevät.

Voi sinua, joka rakennat talosi
vääryydellä,
yläsalisi ilman oikeutta,
joka panet miehet työhön
mutta et maksa heille palkkaa!
14 Sinä sanot:
"Minä teen itselleni ison palatsin,
avarat yläsalit,
laitan talooni ikkunat,
paneloin sen setripuulla
ja maalaan punavärillä."
15 Siinäkö sinä näytät kuninkuutesi,
että sinulla on komeat setrilaudat?
Kyllähän isäsikin söi ja joi kyllikseen,
mutta silti hän huolehti siitä,
että maassa vallitsi oikeus ja vanhurskaus.
Siksi hänen kävi hyvin.
16 Hän puolusti kurjan ja köyhän oikeutta,
ja siksi kaikki oli silloin hyvin.
Joka näin tekee,
hän tuntee minut, sanoo Herra.
17 Mutta sinun silmäsi ja sydämesi eivät tavoittele muuta kuin omaa voittoasi, viattomien veren vuodatusta, sortoa ja väkivaltaa!


Jakeesta 18 ilmenee, että tämä oli Jojakimille. Siitä alkaa Herran lausuma tuomio hänelle.
Laitoin tuohon vain sen miten Herra näki hänen elämänsä.

Siinä mm. ilmenee, että hän sorti köyhiä. Jumala usein tuomitsi hyvin selvästi köyhien sortamisen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #28 : 05.10.20 - klo:18:17 »
Niille juutalaisille, jotka eivät lähteneet pakkosiirtolaisuuteen, vaan jäivät syystä tai toisesta Juudaan,
kävi lopulta huonosti.

Gedalja, jonka Baabelin kuningas oli asetttanut heidän ja naapurimaista tulleiden juutalaisten päälliköksi (Jer. 40:7), houkutteli heidät asettumaan Mispaan,
jossa he elivätkin runsaudessa (jae 12).
Kuitenkin Ismael tappoi Gedaljan ja yritti viedä juutalaiset Ammonin maahan.
Kansa pääsi takaisin Mispaan ja lähti sieltä
Joohananin johdolla Egyptiin.
Tästä Jumala oli ankarasti varoittanut Jeremian kautta.
Kansa ei totellut, jolloin alkoi toteutua Jumalan ilmoitus:
"Juudan jäännöksestä ei kukaan pelastu." (Jer. 44:14).

Luvun 44 profetia on Sidkialle ja hänen kanssaan Egyptiin paenneille. Se on jakeessa 1. Osa jengiä kapinoi siten, että lähtivät muihin maihin. Tuskin ne köyhät sinne pakeni. Arvelisin.
Luvussa 43 on heidän ideastaan paeta Egyptiin. Itse asiassa heidän oltiin määrätty pysymään Juudassa, mutta he päättivät lähteä ulkomaille pakoon. Jotkut olivat jo sitä ennen paenneet eri maihin, mutta sitten palanneet.

Luvussa 42 oli jo Herra varoitus: "älkää menkö Egyptiin"

Eli en näe että Juudasta poislähteminen oli se absoluutti, vaan se, että nöyrtyi Jumalan neuvomana alistumaan vihollisen vallalle. Sitä kautta Herra voi pelastaa.

Se on tosi tärkeä hengellisenkin taistelun periaate.
Jeesus juusi sillä tavalla sai voiton kaikesta vihollisen vallasta. Alistui Isän tahtoon.
« Viimeksi muokattu: 05.10.20 - klo:18:44 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #29 : 31.10.20 - klo:16:38 »
Luin luvun 42 tarkemmin ja se on kokonaisuutena mahtava opetus ihmisen epäuskosta ja sen vastakohtana Jumalan hyvyydestä, minkä ihminen ikävä kyllä torjuu.

Jeremia oli Mispa nimisessä paikassa Juudeassa ja joukko paikallisia tuli kysymään häneltä mitä Jumala ehkä neuvoisi heitä tekemään. Vannottelivat tosi paljon, että me kyllä ihan varmasti totellaan Jumalaa, sanoo hän mitä vaan.
Jeremia teki työtä käskettyä.

Tässä mitä he sanoivat Jeremialla joka oli luvannut kysyä Herralta heidän puolestaan:

 He sanoivat Jeremialle: "Herra on lahjomaton ja luotettava todistaja. Rangaiskoon Herra, sinun Jumalasi, meitä, ellemme tee juuri niin kuin hän käskee meidän tehdä! 6 Me tottelemme Herraa, Jumalaamme. Olemmehan lähettäneet sinut kysymään häneltä neuvoa. Olkoon hänen tahtonsa mikä tahansa, me teemme niin kuin Herra, meidän Jumalamme, sanoo, jotta meille kävisi hyvin."

Tässä on Jumalan vastaus heille. Täynnä armoa ja rakkautta ja lohdutusta:
Jos jäätte asumaan tähän maahan, minä rakennan teistä kansan enkä hävitä teitä, minä istutan teidät enkä revi pois. Minä olen murheellinen, kun minun täytyi antaa tuhon kohdata teitä. 11 Te pelkäätte nyt Babylonian kuningasta. Mutta minä, Herra, sanon teille: Älkää pelätkö häntä, älkää olko kauhuissanne! Minä olen teidän kanssanne, minä pelastan teidät ja vapautan teidät hänen vallastaan. 12 Minä osoitan teille laupeutta, niin että hän armahtaa teitä ja antaa teidän palata omaan maahanne.'

Tässä kansan reaktio Jumalan neuvolle:
"Älä valehtele! Ei Herra, meidän Jumalamme, ole lähettänyt sinua ilmoittamaan, ettemme saa mennä Egyptiin ja asettua sinne. 3 Baruk, Nerian poika, yllyttää sinua meitä vastaan! Hän haluaa meidän joutuvan babylonialaisten käsiin, jotta he surmaisivat meidät tai veisivät meidät pakkosiirtolaisina Babyloniaan."


Aikamoinen dialogi :-\