Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 62391 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #165 : 24.05.14 - klo:15:28 »
Huomaan rukoilevani aika usein Herralta "anna minulle Sinun rauhasi".

En ehkä ole hirveän rauhaton (vaikkakin olen liikkuvainen ja inhimillisesti katsoen "levoton"), mutta haluan että elämäni todellinen rauha lepää Jumalan varassa.

Muidenkin ilmiöiden varaan voi kehitellä itselleen rauhaa,
mutta se voi olla hyvin vaarallista.
Mielestäni luteril. jumalanpalveluksessa käytetty vuorolaulu, jossa on sanat "anna meille rauha" on äärimmäisen hieno.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #166 : 05.06.14 - klo:22:49 »
Olen mietiskellyt sitä kun Pyhällä Hengellä ei ole mielikuvissamme konkrettista muotoa, onko kyyhky ainoa sellainen josta kerrotaan Raamatussa. Ehkä sen vuoksi on vaikea mieltää hänet persoonaksi joka haluaa olla meissä, ei vain vähän vaan täyttää meidät kokonaan.

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #167 : 06.06.14 - klo:07:51 »
Olen mietiskellyt sitä kun Pyhällä Hengellä ei ole mielikuvissamme konkrettista muotoa, onko kyyhky ainoa sellainen josta kerrotaan Raamatussa. Ehkä sen vuoksi on vaikea mieltää hänet persoonaksi joka haluaa olla meissä, ei vain vähän vaan täyttää meidät kokonaan.

Tämä on varmaankin yksi syy siihen.
Toki kuvataan myöskin tulenlieskoina ja
elävänä vetenä, kuin myöskin öljynä.

Mutta huomasin eräällä toisella foorumilla sen,
miten monet mieltävät persoonan väärin.

Eli siihen sekoitetaan oudolla tavalla ihmisen keho.  ::)

Eikä haluta tunnustaa, että persoona on = tahto, mieli,
ajatukset, tunteet jne.

Ja jotkut sitten puollustivat asiaa siten, että miten voidaan
persoona saada meidän sydämeemme tai paloitella osiksi,
eli tuli joitain ihan käsittämättömiä vertauksia.

Mutta kun heille puhui siitä, mitä persoona tarkoitta, he
kyllä myönsivät sen näin olevan, mutta jo seuraavassa
lauseessa tuli jälleen esille se, että he vertasivat
persoonaa ihmisen kehoon.

Noissa tilanteissa, jos koskaan, olen huomannut,
miten vaikeaa on ihmisen laittaa pois joitain
ennakkokäsityksiään jopa näinkin selvässä asiassa.

ps. Korjattu virheellinen teksti.
« Viimeksi muokattu: 06.06.14 - klo:08:26 kirjoittanut tikli »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #168 : 06.06.14 - klo:08:14 »

Mutta huomasin eräässä toisessa ketjussa sen,
miten monet mieltävät persoonan väärin.

Eli siihen sekoitetaan oudolla tavalla ihmisen keho.  ::)

Eikä haluta tunnustaa, että persoona on = tahto, mieli,
ajatukset, tunteet jne.

Ja jotkut sitten puollustivat asiaa siten, että miten voidaan
persoona saada meidän sydämeemme tai paloitella osiksi,
eli tuli joitain ihan käsittämättömiä vertauksia.

Mutta kun heille puhui siitä, mitä persoona tarkoitta, he
kyllä myönsivät sen näin olevan, mutta jo seuraavassa
lauseessa tuli jälleen esille se, että he vertasivat
persoonaa ihmisen kehoon.

Noissa tilanteissa, jos koskaan, olen huomannut,
miten vaikeaa on ihmisen laittaa pois joitain
ennakkokäsityksiään jopa näinkin selvässä asiassa.
Laittaisitko linkin siihen toiseen ketjuun.

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #169 : 06.06.14 - klo:08:25 »
Tuossa on tullut ajatuskatko minulle.

Piti olla "toisella foorumilla" ja korjaan sen hetimiten!
« Viimeksi muokattu: 06.06.14 - klo:08:31 kirjoittanut tikli »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #170 : 14.03.17 - klo:13:25 »
Radiossa tulee mielenkiintoinen Perttu Häkkisen ohjelma kielilläpuhumisesta. Suosittelen sen kuuntelemista:
http://yle.fi/radio/ylepuhe/suora/

Asiaa on käsitelty täällä useammassakin yhteydessä. Tässä yksi:

Herran työn huomaa sen voimavaikutuksista,
kuten Azusa-kadun ihmeessä ja sen seurauksissa.
Nämä ovat uskon ja hengellisen viisauden asioita, eikä niitä voi selittää järjellä pohtimalla.

Joku huomaa. Joku toinen ei. Sitäpaitsi esim. kielilläpuhuminen on yleisuskonnollinen ilmiö. Olenpa omin korvin kuullut kielilläpuhumista, joka ei taatusti ole ollut Pyhästä Hengestä.
« Viimeksi muokattu: 14.03.17 - klo:13:32 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #171 : 24.01.21 - klo:10:16 »
Tuli sellainen vaikutelma (joka voi olla täysin väärä ja omaa kuvitelmaani), että Pyhällä Hengellä täyttymistä ei joku tunnusta nykyisin tapahtuvan.

Ei kai aitoa Pyhällä Hengellä täyttymistä myös nykyajassa ole kukaan tehnyt kyseenalaiseksi. Mutta se on syytäkin tehdä kyseenalaiseksi, mitä nykyisin pidetään Hengellä täyttymisenä.

Urho Muroma sanoi, että henkikaste on sitä, että sinä saat Pyhän Hengen ja että Pyhällä Hengellä täyttyminen on sitä, että Pyhä Henki saa sinut. Jälkimmäinen merkitsee käsitykseni mukaan sitä, että Kristuksen kaikkivoipaisuus, sovitus ja ristin työ nousevat uskonelämän keskukseen.

Mietiskelin tätä keskustelua yöntienoona ja samalla myös niitä asioita, jotka ovat käänteisiä tälle. Olen kokemustenikin valossa tullut siihen tulokseen, että sielunvihollinen on ryhtynyt matkimaan Pyhän Hengen vaikutuksia ja työtä. Mielestäni nykykristillisyys ei juurikaan tiedosta tätä tosiasiaa ja siksi se on saanut monia varsin kuvottaviakin asioita aikaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #172 : 24.01.21 - klo:18:00 »
En osaa vastata mitään Pauluksen ylläoleviin viesteihin, mutta tää juttu hyppäsi tietoisuuteeni juuri tässä istuessani.

Totesin, että tämän ketjun aihe on Pyhä Henki ja äsken zoomraamattupiirin jälkeen jatkoin 1. Pietarin kirjeen lukemista.
Kolmen raamattupiirin jälkeen olemme jo ekan luvun jakeessa 8.
Jatkoin siitä luvun 9-12 ja totesin, että siinä on Pyhästä Hengestä mielenkiintoisesti.

Siis tää: 10. Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
11. ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.
12. Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa.


Siis tuossa on paljon Pyhästä Hengestä.
Profeetoissa "heissä asuva Kristuksen Henki" edeltäpäin antoi heille todistuksen Kristuksen maanpäällisestä työstä.  Ja sitten ensimmäiset uskovat "taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä" levittivät evankeliumia.

Pyhä Henki on siis toiminut kautta koko Raamatun ja yhä toimii.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #173 : 24.01.21 - klo:18:01 »
Onko sinulla kokemus Pyhästä Hengestä?
Tässä voi kertoa kokemuksia joissa olet jollakin tavoin kokenut itse tietoisesti Pyhän Hengen toimintaa, hänen läsnäoloa kohdallasi, armolahjat mukaan lukien tietysti. Aihe on laaja..

Mitähän nimimerkki Lydialle kuuluu?  :)
Joskus ajattelen häntä, hänen elämästään selvästi näki Pyhän Hengen toiminta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #174 : 25.04.22 - klo:10:15 »
Itse olen kokenut myös erikoisen parantumisen, mihin ei liittynyt ketään ulkopuolista eikä dramatiikkaa. Minulla oli selkäkipu, joka esti vuoteessa kääntymisen toiselle kyljelle kivuttomasti. Selälläni en voi juurikaan nukkua. Eräänä yönä, kun kääntyminen oli lähes mahdotonta, tuli ajatuksiin niinkuin joku olisi sanonut: "Mikset rukoile?" No siinä sitten laitoin käden toisen kyljen kipeään kohtaan ja rukoilin lyhyesti ja toistin saman toisella puolella. Mitään tuntemusta tai havaintoa mistään "voimasta" en kokenut.

Mutta nukuin sitten aamuun asti hyvin. Kun aamulla heräsin, mistään kivusta ei ollut tietoa. Eikä senkään jalkeen ole ollut. Tapahtumasta on kulunut arviolta kolmisen vuotta.

Edellä kerrotusta ihmeparantumisesta on kulunut jo yli 11 vuotta. Asia on kuitenkin tullut usein mieleen ja on herättänyt joitakin kysymyksiä. Miksi parantuminen rukouksen kautta tapahtuu joskus lähes heti ja miksi parantumista ei tapahdu vaikka rukoilee vuosikausia? Missä on vika? Onko vika rukouksessani tai epäuskossani? Jumala ei ole mielestäni muuttunut.

Tämä asia on alkanut vaivata siksi, että puolisollani on pahoja selkä- ja jalkakipuja, joihin ei näytä olevan parannuskeinoa. Olen rukoillut asian johdosta lähes päivittäin, mutta ratkaisevaa muutosta ei ole tapahtunut. Pyydän tähän myös esirukousta.

Raamatun opetus on tässä asiassa mielestäni hyvin yksinkertainen ja suoraviivainen. Jeesus on parantaja ja sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. En oikein jaksa uskoa, että vika olisi Jeesuksessa. Olisiko minun rukoiltava jotenkin toisin, että parantuminen tapahtuisi? Vai onko kivuilla jokin salattu merkitys, jota en vielä ymmärrä?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #175 : 25.04.22 - klo:13:41 »
Ikuinen mysteeri, toinen paranee ja toinen ei. Joskus saa huippunopean rukousvastauksen ja toisinaan vuosikymmeniä saa rukoilla eikä vastausta näy, tai emme ymmärrä Jumalan aikatauluja.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #176 : 25.04.22 - klo:13:52 »
 :D Pax!

(Ei Jeesus tullut "lihaamme" parantamaan, vaan sovittamaan syntimme, että pelastuisimme = parantuisimme. Kaikenlaiset koettelemukset kuuluvat kristitynkin maanpäälliseen elämään. Joka muuta väittää on eksynyt Ydinasiasta.)

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #177 : 25.04.22 - klo:14:05 »
Joo, tärkeintä on pelastuminen ikuiselta helvetiltä. Suvussani on nähty myös fyysisiä parantumista, joillakin saattaa olla uskonlahja ottaa vastaan parantuminen.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #178 : 05.06.22 - klo:13:21 »
Pyhä Henki, Jumaln Henki, kaiken hyvän tuoja uskovan elämässä. Kiitän Jumalaa tästä tänä helluntaina ja rukoilen, täytä Jumala uudelleen ja uudelleen Hengelläsi.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #179 : 05.06.22 - klo:15:50 »
Tänään on ollut monta hyvää saarnaa PH:sta luterilaisilla!