Kirjoittaja Aihe: Elämän tarkoitus  (Luettu 3878 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #15 : 13.07.19 - klo:18:58 »
Hengellisten tekstien (artikkelit, kirjat, runot yms.) kirjoittajat ovat aina opettajan asemassa lukijaan nähden,
vaikka kirjoittaja ei pitäisikään itseään minkäänlaisena opettajana.

Osa lukijoista pystyy hengellisin silmin erottamaan, onko teksti kokonaan Raamatun mukaista, ja hylkää harhaopetuksen.
Mutta monet uskovat kaiken, mitä on painettu, tai jos eivät suorastaan usko,
luettu teksti jää silti vaikuttamaan heidän mielessään.

Jokin kirjoittajan syvälliseltä tuntuva ajatus, mielipide, selitys
tai uskomus voi tulla jopa Raamattua tärkeämmksi,
jos lukija ei ole perehtynyt Sanaan tai ei edes ole uskossa.

Siksi Raamattu varoittaakin:
"Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme."
(Jaak. 3: 1-2)


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #16 : 18.06.22 - klo:10:21 »
Aika vähän on tullut kirjoituksia tästä aiheesta, vaikka se on ehkä elämämme merkityksellisin asia. Nyt kun itselläni on yhdeksäs vuosikymmen jo hyvällä alulla, niin on haasteellista ajatella sitä, miten elämän tarkoitus on omassa elämässäni toteutunut. Ja sekin on pohtimisen arvoinen asia, että onko minulla ylipäätään ollut jotain, jonka voisin sanoa olleen elämäntehtäväni.

Olen jo pitkään pannut merkille, että elämässäni on ollut paljon pieniä asioita, joita voisin sanoa vaikkapa kutsumukseksi. En halua niitä luetella tässä, vaikka niistä pitkähkö lista tulisikin.

Kyllä suuria ja yhteiskunnallisestikin merkittäviä asioita on ollut jo vuosikausia mielessä ikäänkuin ykköstilalla, mutta jostain syystä ne eivät ole päässeet toteutumaan ja näyttää siltä, etteivät ne ehdi toteutua, vaikka niistä paljon hyötyä olisikin.
« Viimeksi muokattu: 18.06.22 - klo:10:36 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #17 : 18.06.22 - klo:12:17 »
Hyvä aihe, toivon osallistujia, vaikka juuri nyt ei muistu minulta.  :)

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #18 : 18.06.22 - klo:13:04 »
Aloituksen otsikkoon, Elämän tarkoitus, voisi varmasti vastata monella eri tavalla, mutta laitan nyt vain sen joka ensimmäisenä tuli Raamatussa vastaan...

1.Moos.1:28  " Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #19 : 18.06.22 - klo:13:12 »
Kun muutin paljon isommasta asunnosta tähän pieneen, osittain kalustettuun kämppään,
minun oli pakko päästä eroon kaikista huonekaluista...


Kirjat olivat ainoa, joista en luopunut suosiolla. 


Tuon suuren rysäyksen jälkeen minun on ollut helppoa luopua monesta tavarasta,
asiasta, ajatuksesta, halusta ja muusta maallisesta,


Noin kymmenisen vuotta sitten keräsin kaksi pahvilaatikollista hyväkuntoisia, monet uuden veroisia, hengellisiä kirjoja. Eikä ole kaduttanut jälkeen päin.

Annoin ne eräälle uskovalle tuolloiselle tuttavalleni. Säästin itselleni vain ne kirjat, joita pidin poikkeuksellisen hyvinä, tai  vaikeasti myöhemmin uudelleen hankittavina.

Minulla on joitakin kristillisiä/hengellisiä kirjoja, joita olen lukenut useamman kerran, mutta yleensä mitä tahansa hankittua kirjaa ei tule luettua kuin yhden kerran.



Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #20 : 18.06.22 - klo:13:17 »

 Siis kaikenlaista "hengellistä" soopaa, jota minulla ei juuri ole ja jos onkin, heitän ne mieluummin paperikeräykseen. Olen tosin kirjoittanut joihinkin kirjoihin, että "varo tätä oppia". Mutta suurempi ongelma harhaoppia sisältävissä kirjoissa on se, että mukana on myös ihan oikeaa, siellä täällä, ja varoitukseni ei ole siltä osin oikea.



Jos huomaan jonkin hengellisen kirjan olevan kristilliseltä näkökannalta pahasti harhassa, laitan sen joko roskiin tai paperinkeräykseen, sotkettua sitä ensin esim. tussilla tai kuivamustekynällä. Onneksi en vuosien varrella ole montaa kertaa törmännyt näihin.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #21 : 18.06.22 - klo:13:31 »

Aloitin kirjan alusta ja tietoisesti otin asenteen, että voin hyvin itsekin olla hakoteillä. Luin kirjan lähes loppuun ja totesin, että yhdyn hengessäni kaikkeen siihen, mitä hän kirjoitti. Sanoma oli kirkas. Mutta - sitten tuli iso mutta. Vähän ennen kirjan loppua oli jotain sellaista, jonka uskoakseni kuka tahansa uskova olisi tunnistanut harhaopiksi.

Sittemmin on paljastunut paljon outoja asioita Koivistoon liittyen. Olen puhunut ensivaikutelman säännöstä, mikä perustuu siihen, että jokaiselle uskovalle on annettu Pyhä Henki sisimpään ja Hänen työtään on se, että uskovan valtaa levottomuus tällaisessa tilanteessa.

Itseäni eniten vaivasi tuolla Nokia Missionin tilaisuuksissa todella kovalla volyymillä soitettu musiikki, ja menin aina kauemmaksi äänentoistosta että korvat säästyisivät.

Mitä tulee tuohon mainitsemaasi "ensivaikutelmaan", niin olen samaa mieltä kanssasi. Tosin tunnustan että uskovana sitä "arvostelee/arvioi itseään että onko omat ajatukset "oikein" Jumalan näkökulmasta, jos vaikka tunnen vastenmielisyyttä jotakin tapaamaani tai näkemääni henkilö kohtaan.

Mutta, ikää ja kokemusten kautta sitä uskaltaa toimia rohkeammin näissä tilanteissa.

Esim. viimeisessä pitämässäni Raamattupiirissä tuli paikalle uusi tuntematon henkilö, josta koin heti nähtyäni, vaikka hänellä oli maski kasvoilla, että "minkälainenhan tyyppi tämä oikein on ? "

Ei mennyt kauaa kun jo heitin henkilön pihalle tilaisuutemme alussa olevasta kahvihetkestä, sillä niin outoa juttuja tuli "matamin" suusta. Vähän myöhemmin eräs paikalla ollut vakikävijä kertoi tuntevansa kyseisen henkilön, ja että tuota naista oli kielletty puhumasta eräässä toisessa seurakunnassa, vaikka hänen mukana olonsa siellä sallittiinkin.




Poissa pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #22 : 18.06.22 - klo:13:41 »
Elämän suurin tarkoitus on löytää Vapahtaja ja sitten tietysti iloita kaikesta ihanasta luomistyöstä, ja elää normaalia elämää ja kaikkea mitä siihen kuuluu.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #23 : 18.06.22 - klo:15:49 »
 :) peukutan!

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6336
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #24 : 18.06.22 - klo:19:37 »
Kokemuksellisesti minulle on tärkeintä elämässä ja mikä antaa minulle tarkoituksen, on se, että kohtasin Jumalan, Raamattu alkoi avautua minulle henkilökohtaisesti, sieltä opin, että olen olemassa Jumalan tahdosta(Ilm.4:11), ja että olen Herran silmissä kallisarvoinen , rakastettu (Jesajan kirjassa, en löydä kohtaa uudesta alleviivaamattomasta Raamatustani) Ja minun tarkoituksekseni on elää tuossa totuudessa ja antaa Hänen sanansa uudistaa minua.
Ja että elämäni loppu on myös Hänen käsissään ja pääsen lopulta "kotiin Herran luo" (2 Kor. 5:8).

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #25 : 18.06.22 - klo:23:52 »
 :) Entä Jeesus? Mitä Raamatun Jeesus K. merkitsee sinulle?

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #26 : 19.06.22 - klo:10:19 »
"Jeesus sä ainoa, heikkojen auttaja".Elän juuri nyt sellaista elämän vaihetta, ettei muuta nouse mieleen.Olen niin väsynyt sairauksiini ja mieli matalalla.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #27 : 19.06.22 - klo:12:39 »
 :) Hyvä!

Lainaan myös Eino Sormusen Kristinopin mukaan: ”Elämämme kallein asia on Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen”. Siis tunteminen ja pääseminen.

Poissa pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #28 : 19.06.22 - klo:14:04 »
"Jeesus sä ainoa, heikkojen auttaja".Elän juuri nyt sellaista elämän vaihetta, ettei muuta nouse mieleen.Olen niin väsynyt sairauksiini ja mieli matalalla.

Voimia ja Jumalan apua kaikkeen. 🙏❤️

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Elämän tarkoitus
« Vastaus #29 : 19.06.22 - klo:14:15 »
Anteeksi Ullamaija! Ajattelin ihan muuta, kuin mitä elämänvaiheestasi kirjoitit. Olen pahoillani ja osaaottavainen. Muistan Sinua edelleen iltarukouksessani. On niin paljon huolta ja murhetta, että en hoksannut heti mitä tuli kirjoitettua. 🙏❤️ (Paxille kiitos tahdikkuudestasi!)