Kirjoittaja Aihe: Rukouspalvelu seurakunnassa  (Luettu 5987 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Rukouspalvelu seurakunnassa
« : 06.05.14 - klo:17:34 »
Ketju katkaistu omaksi aiheeksi, Terveisiä seurakunnasta-ketjusta. Lydia


Esille tuli suuri joukko ihmisiä, - paljon nuoria oli mukana.

Oliko saarna jotenkin puutteellinen, kun sitä tarvitsi esille tulemisella paikata? Selvästi saarnattua evankeliumia ei tarvitse täydentää.
« Viimeksi muokattu: 08.05.14 - klo:08:22 kirjoittanut Lydia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #1 : 06.05.14 - klo:19:26 »
Esille tuli suuri joukko ihmisiä, - paljon nuoria oli mukana.

Oliko saarna jotenkin puutteellinen, kun sitä tarvitsi esille tulemisella paikata? Selvästi saarnattua evankeliumia ei tarvitse täydentää.
Se oli ilmeisesti Charles G. Finney, joka otti käyttöön katumusalttarin. Sinne menemistä käden noston jälkeen alettiin kutsua esille tulemiseksi. Alttarille mennään kai siksi, että siellä kadutaan ja tunnustetaan syntejä. Luultavasti kukaan ei muista tunnustaa kaikkia syntejä ja sen riittävän katumisen kanssakin voi olla niin ja näin. Raamattu ei kyllä puhu mitään siitä, että pelastus tulisi syntejä tunnustamalla, vaan tunnustamalla Jeesus Herraksi.
Lainaus käyttäjältä: Room.10.9-10
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Kun ihmisiä menee suurin joukoin esille, he ovat luultavimmin uskovia. Miksi he sinne menevät? Syntejäkö tunnustamaan vai sielunhoitoa varten. Jälkimmäiseen tarkoitukseen paikka on erittäin huono. Jos saarnassa ei käy ilmi, että Jeesus on uskovien Vapahtaja, jotain on mennyt pieleen, jos se pitää käydä siellä esillä kuulemassa. Jääkö kaikilta muilta evankeliumi kuulematta, jos se vasta alttarilla kuullaan?

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #2 : 06.05.14 - klo:20:54 »
Paras saarna on mielestäni semmoinen, että ihmiset tulevat autuaiksi siellä missä ovat. He voivat uskoa evankeliumin ja uskoa, että heidänkin syntinsä on maksettu Golgatalla. Ei siinä tarvita mitään tunteiden vispaamista, sellainen on enemmänkin haitaksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #3 : 06.05.14 - klo:20:57 »
Esille tuli suuri joukko ihmisiä, - paljon nuoria oli mukana.

Oliko saarna jotenkin puutteellinen, kun sitä tarvitsi esille tulemisella paikata? Selvästi saarnattua evankeliumia ei tarvitse täydentää.
Se oli ilmeisesti Charles G. Finney, joka otti käyttöön katumusalttarin. Sinne menemistä käden noston jälkeen alettiin kutsua esille tulemiseksi. Alttarille mennään kai siksi, että siellä kadutaan ja tunnustetaan syntejä. Luultavasti kukaan ei muista tunnustaa kaikkia syntejä ja sen riittävän katumisen kanssakin voi olla niin ja näin. Raamattu ei kyllä puhu mitään siitä, että pelastus tulisi syntejä tunnustamalla, vaan tunnustamalla Jeesus Herraksi.
Lainaus käyttäjältä: Room.10.9-10
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Kun ihmisiä menee suurin joukoin esille, he ovat luultavimmin uskovia. Miksi he sinne menevät? Syntejäkö tunnustamaan vai sielunhoitoa varten. Jälkimmäiseen tarkoitukseen paikka on erittäin huono. Jos saarnassa ei käy ilmi, että Jeesus on uskovien Vapahtaja, jotain on mennyt pieleen, jos se pitää käydä siellä esillä kuulemassa. Jääkö kaikilta muilta evankeliumi kuulematta, jos se vasta alttarilla kuullaan?

Tästä viestistä paistaa lapsellisuus ja pahansuopuus. Jälkimmäinen istuu sinussa tiukasti, eikä mielestäni tarvi tätä lausuntoa enempää perusteluja.

Voit tilata kaikki saarnat pakettina Helluntaikansan sivustolta. Kuuntele edes ne, ennenkuin lisää keksit.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #4 : 06.05.14 - klo:20:59 »
Esille tuli suuri joukko ihmisiä, - paljon nuoria oli mukana.

Oliko saarna jotenkin puutteellinen, kun sitä tarvitsi esille tulemisella paikata? Selvästi saarnattua evankeliumia ei tarvitse täydentää.
Se oli ilmeisesti Charles G. Finney, joka otti käyttöön katumusalttarin. Sinne menemistä käden noston jälkeen alettiin kutsua esille tulemiseksi. Alttarille mennään kai siksi, että siellä kadutaan ja tunnustetaan syntejä. Luultavasti kukaan ei muista tunnustaa kaikkia syntejä ja sen riittävän katumisen kanssakin voi olla niin ja näin. Raamattu ei kyllä puhu mitään siitä, että pelastus tulisi syntejä tunnustamalla, vaan tunnustamalla Jeesus Herraksi.
Lainaus käyttäjältä: Room.10.9-10
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Kun ihmisiä menee suurin joukoin esille, he ovat luultavimmin uskovia. Miksi he sinne menevät? Syntejäkö tunnustamaan vai sielunhoitoa varten. Jälkimmäiseen tarkoitukseen paikka on erittäin huono. Jos saarnassa ei käy ilmi, että Jeesus on uskovien Vapahtaja, jotain on mennyt pieleen, jos se pitää käydä siellä esillä kuulemassa. Jääkö kaikilta muilta evankeliumi kuulematta, jos se vasta alttarilla kuullaan?

Tästä viestistä paistaa lapsellisuus ja pahansuopuus. Jälkimmäinen istuu sinussa tiukasti, eikä mielestäni tarvi tätä lausuntoa enempää perusteluja.

Voit tilata kaikki saarnat pakettina Helluntaikansan sivustolta. Kuuntele edes ne, ennenkuin lisää keksit.

Ei tuolla esille menolla ole mitään tekemistä Raamatun kanssa.
Se on ihmisten keksimä 'sakramentti'

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #5 : 07.05.14 - klo:19:54 »
Esille tuli suuri joukko ihmisiä, - paljon nuoria oli mukana.

Oliko saarna jotenkin puutteellinen, kun sitä tarvitsi esille tulemisella paikata? Selvästi saarnattua evankeliumia ei tarvitse täydentää.

Se oli ilmeisesti Charles G. Finney, joka otti käyttöön katumusalttarin. Sinne menemistä käden noston jälkeen alettiin kutsua esille tulemiseksi. Alttarille mennään kai siksi, että siellä kadutaan ja tunnustetaan syntejä. Luultavasti kukaan ei muista tunnustaa kaikkia syntejä ja sen riittävän katumisen kanssakin voi olla niin ja näin. Raamattu ei kyllä puhu mitään siitä, että pelastus tulisi syntejä tunnustamalla, vaan tunnustamalla Jeesus Herraksi.

Lainaus käyttäjältä: Room.10.9-10
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Kun ihmisiä menee suurin joukoin esille, he ovat luultavimmin uskovia. Miksi he sinne menevät? Syntejäkö tunnustamaan vai sielunhoitoa varten. Jälkimmäiseen tarkoitukseen paikka on erittäin huono. Jos saarnassa ei käy ilmi, että Jeesus on uskovien Vapahtaja, jotain on mennyt pieleen, jos se pitää käydä siellä esillä kuulemassa. Jääkö kaikilta muilta evankeliumi kuulematta, jos se vasta alttarilla kuullaan?


Tästä viestistä paistaa lapsellisuus ja pahansuopuus. Jälkimmäinen istuu sinussa tiukasti, eikä mielestäni tarvi tätä lausuntoa enempää perusteluja.


Näköjään kun ei muuta osata tai haluta vastata, leimataan toinen lapselliseksi ja pahansuovaksi.


Tosiasia kuitenkin, että

-Vanhan Testamentin alttarilla uhrattiin eläinuhreja. Sellaista alttaria ei seurakunnissa tarvita.
-Uuden Testamentin alttari on Jeesuksen risti.
-kirkoissa ja rukoushuoneissa olevilla alttareilla ei ole mitään tekemistä edellä mainittujen kanssa.
-syntejä ei kaiketi ole tarkoitus uhrata.


Miksi tuollaisen rakennelman tekeminen on otettu käytännöksi?
Miksi sellainen on laitettu rukouksen paikaksi?
Ilmestyykö Jumala jotenkin paremmin alttarilla kuin kuulijan omalla istumapaikalla?


Uhraamisella, joka on siis vapaiden suuntien kolehti, rahalahja, ei ole mitään tekemistä alttarin kanssa, vaikka jostain syystä niiden uhrilahjojen puolesta rukoillaan.
Mielestäni on irvokasta, kun kokouksissa 'kannetaan seuraavaksi uhrilahja'


Katumuspenkissä tai -alttarilla ei siis uhrata yhtään mitään eikä sillä ole mitään tekemistä Raamatun kanssa.


Kun Raamatussa puhutaan syntien tunnustamisesta, sanotaan näin:

Lainaus käyttäjältä: Jaak. 5:
16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

Tuossa ymmärtääkseni puhutaan niistä synneistä, jotka on tehty toisia kohtaan eikä yleisesti synneistä.
Tietenkin, jos on tehnyt syntiä pastoria itseänsä vastaan, se on tuon ohjeen mukaan syytä tunnustaa.
Epäilen, etteivät kaikki esille menevät ole pastoria vastaan rikkoneet.

Kerran minulla oli ajatuksissani jotain hampaankolossa erästä saarnaajaa kohtaan ja päätin, että menen esille. Sanoin hänelle, että haluaisin päästä eräistä minua kiusaavista ajatuksista.
No, tämä pastori rukoili sitten suureen ääneen, että voisin pysyä puhtaana 'nuoruuteen' liittyvissä asioissa.
Heko ja pah ja olipa typerä teko häneltä. Hän leimasi minut silloin seurakunnan edessä antaen ymmärtää, että kyse olisi ollut jostain seksijutuista tms. silloisen seurustelukumppanini, nykyisen vaimoni, suhteen.
Ei lähtenyt töhnät sillä reissulla hampaankolosta.
Myöhemmin tuli ilmi, etten ollut yksin ajatuksineni. Eräs seurakunnan vanhimmistoveli otti eräitä asioita julkisesti esille sillä seurauksella, että hänet erotettiin vanhemmistosta.


Lainaus käyttäjältä: 1. Joh. 1:
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Mielestäni tuossakaan ei puhuta mitään esille menemisestä syntien tunnustamiseksi, vaan sen tekemistä Jumalan edessä.

"Kahden minuutin" sielunhoito jossain katumusalttarin hälinässä on mielestäni hyvin arveluttavaa.


Mielestäni kannattaisi todellakin pohtia tarkemmin mitä saarnataan.
Esille tulemisen maanitellu on joskus säälittävää.
Miksi ihmisiä pitäisi saada alttarille syntejä tunnustamaan?

Kertauksen vuoksi:

Lainaus
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #6 : 07.05.14 - klo:21:20 »
Mielestäni kannattaisi todellakin pohtia tarkemmin mitä saarnataan.
Esille tulemisen maanitellu on joskus säälittävää.
Miksi ihmisiä pitäisi saada alttarille syntejä tunnustamaan?

Vierailevalle puhujalle kutsu tulla uudelleen tulee suuremmalla todenäköisyydellä, jos "esille" on tullut 50 henkeä, kuin jos olisi tullut esille vain 5 henkeä. Ja sana kiirii, tämän kokouksessa sentään jotain tapahtuu. Aika yksinkertainen juttu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #7 : 07.05.14 - klo:21:29 »
On aina upeaa, kun evankelioimistilaisuuksissa tai seurakunnankokouksissa ihmisiä meteen eteen, kun on esitetty kutsu tulla keskustelemaan ja rukoilemaan vanhempien uskovien kanssa.

Se on osoitus siitä, että Jumala on läsnä, Hän kutsuu, pelastaa, hoitaa, auttaa ja parantaa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #8 : 07.05.14 - klo:21:36 »
On hyvä että aina annetaan mahdollisuus keskusteluun ja esirukoukseen, eikö se ole Raamatuulista rukoilla toinen toistemme puolesta ja kantaa toistemme taakkoja.
Minusta siinä ei ole mitään väärää. Jos joku ottaa käsipuolesta kiinni ja sanoo nyt tulet tai tulet ja itket, siinä tapauksessa voi sanoa vastaisen mielipiteen. Joten annetaan halukkaiden mennä rukouspalveluun jos sitä kaipaavat. Kaikilla ei ole ihmistä jolle kertoa huoliaan ja silloin rukouspalvelija on ihan paikallaan ja yhdessä viedään asioita Jumalalle.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #9 : 07.05.14 - klo:21:41 »
Jälkikokousten historia Suomessa on tällainen:


"Myöhemmin Urho Muroma käytti myös jälkikokousmenetelmää evankeloimiskokouksissaan. Lappeenrannan kolmiviikkoisen evankelioimiskokoussarjan yhteydessä 1928 jälkikokoukset pidettiin seurakuntatalolla. Lyhyen alkupuheenvuoron jälkeen Muroma meni papinkamariksi kutsuttuun huoneeseen ja ihmiset tulivat vuoronperään sielunhoitokeskusteluun hänen kanssaan. Muroman puheilla oli käynyt noiden viikkojen aikana yli 600 ihmistä."

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/Sielunhoitoheratyskristillisyydessa.htm

tikli

  • Vieras
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #10 : 08.05.14 - klo:07:56 »
On hyvä että aina annetaan mahdollisuus keskusteluun ja esirukoukseen, eikö se ole Raamatuulista rukoilla toinen toistemme puolesta ja kantaa toistemme taakkoja.
Minusta siinä ei ole mitään väärää. Jos joku ottaa käsipuolesta kiinni ja sanoo nyt tulet tai tulet ja itket, siinä tapauksessa voi sanoa vastaisen mielipiteen. Joten annetaan halukkaiden mennä rukouspalveluun jos sitä kaipaavat. Kaikilla ei ole ihmistä jolle kertoa huoliaan ja silloin rukouspalvelija on ihan paikallaan ja yhdessä viedään asioita Jumalalle.

Ihmeissäni luen, että jopa sitä kritisoidaan, jos joku kaipaa esirukousta puolestaan ja siihen annetaan mahdollisuus.

Tuli mieleeni aivan sama, mistä Sinäkin kirjoitat, että on niiiiiiin paljon ihmisiä, jotka kaipaavat sitä, että heidän puolestaan joku rukoilisi ja tällä tavoin asettaisi ikäänkuin olkansa heidän kuormansa alle, jota eivät itse jaksa kantaa, eivätkä itse välttämättä jaksa edes rukoilla.

Tuon esirukouksen tarpeen suuruuden näkevät ja kokevat myöskin ne ihmiset, joiden kodin ovet ovat avoinna hätääkärsivien tulla ja silloin eivät todellakaan saranat pääse ruostumaan sellaisen kodin ovissa, joista tuo tieto on kantautunut eteenpäin, että siellä on ihminen, joka on valmis niin yöllä, kuin päivälläkin asettamaan olkansa toisen kuormien alle, menemään rinnalle ja lähtemään yhdessä etsimään Jumalan kasvoja.

Näitä avoimia ovia ei ole tänä päivänä monia, mutta tiedä niitä kuitenkin vielä olevan, kiitos siitä Jumalalle.

Helena

  • Vieras
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #11 : 08.05.14 - klo:08:18 »
Ellei seurakunnassani olisi ollut mahdollisuutta tulla "alttarille", olisinkuollut jo ajat sitten. Tiedän itse, että tämä on totta. Siinä surkeudessani, jossa olin, en voinut kuvitellakaan, että menisin vaivaamaan ketään pyynnöilläni keskustella ja rukoilla.

Miksi ei pitäisi antaa ihmisten tulla kohtaamaan Herraa seurakuntien rukousalttareilla? Omassa seurakunnassanikin tämä mahdollisuus ilmoitettiin jokaisessa tilaisuudessa, ja se sanottiin sydämellisellä rakkaudella, että kaltaiseni murjottu ihminenkin uskalsi tulla.

Poissa Johannes

  • Viestejä: 12
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #12 : 08.05.14 - klo:09:05 »
On hyvä että aina annetaan mahdollisuus keskusteluun ja esirukoukseen, eikö se ole Raamatuulista rukoilla toinen toistemme puolesta ja kantaa toistemme taakkoja.

Tästä ehdottomasti samaa mieltä.
Omassa srk:ssani tälle on varattuna erillinen tila, jossa rukouspalvelua on hienotunteisesti tarjolla tilaisuuksien jälkeen. Tosi hyvä juttu.

Sitä taas en pidä hyvänä, että rukouspalvelutilanteesta tehdään jonkinlainen uskoville suunnattu julkinen ohjelmanumero. Rukouspalvelussa ollan tukemassa rukoiltavaa, ei tarjoamassa tirkistely- tai fiilistely-showta seurakuntalaisille.

Lydia

  • Vieras
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #13 : 08.05.14 - klo:09:08 »
On hyvä että aina annetaan mahdollisuus keskusteluun ja esirukoukseen, eikö se ole Raamatuulista rukoilla toinen toistemme puolesta ja kantaa toistemme taakkoja.

Tästä ehdottomasti samaa mieltä.
Omassa srk:ssani tälle on varattuna erillinen tila, jossa rukouspalvelua on hienotunteisesti tarjolla tilaisuuksien jälkeen. Tosi hyvä juttu.

Sitä taas en pidä hyvänä, että rukouspalvelutilanteesta tehdään jonkinlainen uskoville suunnattu julkinen ohjelmanumero. Rukouspalvelussa ollan tukemassa rukoiltavaa, ei tarjoamassa tirkistely- tai fiilistely-showta seurakuntalaisille.

Tuo on hyvä juttu. Varmaan tarvii viedä idea omaan seurakuntaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Rukouspalvelu seurakunnassa
« Vastaus #14 : 08.05.14 - klo:09:17 »
Yksittäisen ihmisen kannalta on tietenkin hyvä, jos hän saa avun vaikkapa esille tulemisella satojen ihmisten töllistellessä lyhyen rukouksen kautta. Minä kritisoin tuota järjestelmää - sehän on ihmisten luoma eikä Raamattuun perustuva. Mielestäni seurakunnassa on jotain pahasti pielessä, jos luottamuksellinen keskustelu onnistuu vain alttarilla. Sielunhoito on kuukausien prosessi. Rukaisuja alttarilla vertaisin lumen luontiin lusikalla. Jos siitä on apua, hyvä niin, mutta kyllä monen seurakunnan pitäisi ajatella koko sielunhoitokuvio ihan uusiksi.