Kirjoittaja Aihe: Ratkaisukristitty  (Luettu 10773 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #60 : 11.08.19 - klo:19:46 »
Jeesus kehottaa ihmistä toimintaan eikä vain passiivisena odottelemaan,
että Jumala kenties tekisi uskonratkaisun hänen puolestaan:

"Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan."
(Matt. 7:7)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #61 : 11.08.19 - klo:20:35 »
Minua nyt vaan vierastuttaa se ihmisen ratkaisun korostaminen. Siinä koko asia yhdessä lauseessa.

En tiedä mitä tarkalleen tarkoitat korostamisella, mutta minusta on parempi että ollaan selvästi pelastuttu, eikä asian suhteen jäädä epävarmuuteen. Ratkaisu on ainoa keino meidän puolelta tiedostaa, että Jumalan kaikille ihmiselle tekemä pelastus tulee juuri meidän osaksi. Raamattu puhuu paljon ennen/jälkeen muodossa uskoville, ja siihen voi samaistua vain jos omassa elämässään on jokin määrätty piste joka määrittelee mikä oli ennen ja mikä on jälkeen.

Ymmärrän ratkaisun vieroksumisen vain, jos joku julistaa että ratkaisu itsessään pelastaa. Mutta en ole koskaan kuullut että kukaan julistaisi tällaista. Koko ratkaisu-käsitteellä tarkoitetaan, että tulee tehdä ratkaisu ristin suhteen. Ainakin sellaisena olen itse tätä aina kuullut käytettävän.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #62 : 11.08.19 - klo:21:20 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:40 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #63 : 11.08.19 - klo:21:28 »
Koko ratkaisu-käsitteellä tarkoitetaan, että tulee tehdä ratkaisu ristin suhteen. Ainakin sellaisena olen itse tätä aina kuullut käytettävän.

Ratkaisu-käsitteellä on myös negatiivinen puoli. Kovin monet näyttävät tekevän sellaisen ratkaisun, etteivät ole missään tekemisissä kristinuskon kanssa. Sitten on myös sellaista ratkaisun muotoa, että ollaan vain muodolisesti mukana uskonnollisissa "rituaaleissa". Niihin kuuluu sitten kaste, rippikoulu, kirkollinen vihkiminen ja hautaus. Tällainen negatiivinen ratkaisu rokottaa aika tehokkaasti henkilökohtaista uskonelämää vastaan. "Rokotesuoja" on usein elinikäinen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #64 : 11.08.19 - klo:21:38 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:40 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #65 : 11.08.19 - klo:21:58 »

Amen Pauluksen tekstille! Koska uskon perustuminen, joka oli aluksi Jumalan aikaansaama usko, vaihtuu Jumalan voimasta ihmisten viisauteen lopunaikana. Raamatun mukaan Pyhä Henki on ilmoittanut lopunajan luopumuksen, joka tapahtuu ensin ennen Jeesuksen tulemusta. Lopunajan luopumuksen syistä yksi on ratkaisukristillinen uskontunnustus. Siinä he menettävät pelastuksen heidän tietämättä. Se on surullinen asia.
Mikä on ratkaisukeskeinen uskontunnustus?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #66 : 11.08.19 - klo:21:59 »
Ymmärrän ratkaisun vieroksumisen vain, jos joku julistaa että ratkaisu itsessään pelastaa. Mutta en ole koskaan kuullut että kukaan julistaisi tällaista. Koko ratkaisu-käsitteellä tarkoitetaan, että tulee tehdä ratkaisu ristin suhteen. Ainakin sellaisena olen itse tätä aina kuullut käytettävän.

Minä olen aniharvoin kuullut saarnattavan Jeesuksen rististä niissä kokouksissa, joissa kättä nostaen tai salin etuosaan saapuen on julistettu ihmisiä autuaiksi. Voit -lohduttaaksesi veljeäsi- laittaa pari linkkiä kokouksiin joissa on toimittu kuten kerroit. Ellei sellaisia linkkejä Sinulla ole (ymmärrän kyllä sen) niin voit kertoa seurakuntia joissa kertomallasi tavalla ratkaisukristillisyyttä julistetaan.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #67 : 11.08.19 - klo:22:01 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:39 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #68 : 11.08.19 - klo:22:21 »

Amen Pauluksen tekstille! Koska uskon perustuminen, joka oli aluksi Jumalan aikaansaama usko, vaihtuu Jumalan voimasta ihmisten viisauteen lopunaikana. Raamatun mukaan Pyhä Henki on ilmoittanut lopunajan luopumuksen, joka tapahtuu ensin ennen Jeesuksen tulemusta. Lopunajan luopumuksen syistä yksi on ratkaisukristillinen uskontunnustus. Siinä he menettävät pelastuksen heidän tietämättä. Se on surullinen asia.
Mikä on ratkaisukeskeinen uskontunnustus?

Anteeksi, siis apostolinen uskontunnustus, joka on ihmiskäsin luotu tunnustus suoraan Raamatun mukaan.
Tuohon tunnustukseen uskovan on helppo yhtyä.
Mutta aina ns. messussa ollessani ihmettelen, miksi pappi lukee sen ikään kuin kaikki paikalla olijat olisivat uudestisyntyneitä, siis aivan kuin olisi kyse uskovien seurakunnasta.
Kuitenkin todennäköisesti joukossa on monia (yleensä kai enemmistö), jotka yhtyvät tunnustukseen, vaikka eivät edes ole koskaan tulleet uskoon.

Jos ei tosissaan usko Taivaan ja maan Luojaan, Jeesuksen herruuteen, ylösnousemukseen ja tulevaan tuomioon, Pyhään Henkeen, ruumiin ylösnousemiseen ja
 iankaikkiseen elämään,
ei sellaista tunnustamista kannata esittääkään.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #69 : 11.08.19 - klo:22:25 »
-
« Viimeksi muokattu: 23.09.19 - klo:22:39 kirjoittanut rupattelija »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #70 : 12.08.19 - klo:01:10 »
Ihmisen ratkaisusta on ollut paljon väittelyä. Voiko ihminen ylipäätään ratkaista Jumala-suhdettaan, siitä on kiistelty aina.

Uskova joutuu ajan mittaan kuitenkin monien valintojen ja ratkaisujen eteen. Kun omaa kohtaani ajattelen, olen joutunut merkittävän ratkaisun eteen jo uskoontulovaiheessa. Kun olin vastannut Jumalan kutsuun "tahdon", niin se oli eräs "ratkaisu". Mutta mielestäni vielä merkittävämpi oli "ratkaisu" vähän myöhemmin, kun piti tahdä valinta, kumpaako "ääntä" tottelen, sitäkö, joka sanoi, että mitä hullua olet mennyt tekemään, vaiko sitä, "ääntä", joka lempeästi kehoitti jatkamaan. Joka tapauksessa kumpaakaan "ratkaisua" ei olisi tullut tehtyä, ellei Jumala olisi jo ennalta sitä tehnyt mahdolliseksi.

Mutta suuren ratkaisun jouduin tekemään oltuani jo yli 40 vuotta uskontiellä. Jouduin tilanteeseen, jolloin näin sisäisessä maailmassani oman pohjattoman turmeluksen. Ja siinä tilanteessa olisi ollut mahdollista jättää koko uskonasia siihen paikkaan, sillä perusteella, ettei minusta ole siihen. Mutta tein ratkaisun, jota voi sanoa myös järjenpäätelmäksi: "Ellen pelastu ainoastaan armosta, en pelastu ollenkaan." Se oli riskin ottamista, mutta vaikutus oli vallankumouksellinen. Evankeliumi avautui kokonaan uudesta näkökulmasta eikä siinä ollut enää kysymys, siitä mitä minä olen, vaan mitä Kristus on. Ja hän on tullut syntisiä pelastamaan. Ja sen mitan olen täyttänyt.

Tuon ratkaisun eteen joudun vieläkin tämän tästä, koska en ole paremmaksi tullut.

Tässä ilmeisesti tuntojasi ja omiakin tuntojani. Herran Jeesuksen Kristuksen totinen armo olkoon kanssasi veli.

https://www.youtube.com/watch?v=z8wHlJvpGw8


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #71 : 12.08.19 - klo:03:46 »
Ratkaisukristillisyyttä on esimerkiksi Nigeriassa runsaasti. Pelkästään Bonnken kokouksissa kerrotaan tällaisia lukuja:

CfaN kertoi vuonna 2014, että yhteensä 73 miljoonan henkilön on dokumentoitu tehneensä uskonratkaisun. Nigeriassa Bonnken kokoussarjoilta, tilastoja kristinuskoon kääntyneistä henkilöistä, jotka ovat allekirjoittaneet ratkaisukortin, jossa he ilmaisevat uskovansa nyt Jeesukseen Kristukseen...

Akure, Nigeria, 1 859 503 ratkaisun tehnyttä.
Lagos, Nigeria, 3 461 171 ratkaisun tehnyttä.
Ibadan, Nigeria, 2 650 190 ratkaisun tehnyttä.
Jos, Nigeria, 1 276 840 ratkaisun tehnyttä.
Abeokuta, Nigeria, 1 461 171 ratkaisun tehnyttä.

On siinä ainakin iso pino allekirjoitettuja ratkaisukortteja kertynyt. Rekkalasteittain, otaksun. Tähän on kuitenkin sanottava se, että Bonkken sivujen mukaan useimmille ratkaisukortin allekirjoittaneelle pyrittiin antamaan  hengellinen kirja: Now that you are saved (Nyt kun olet pelastettu). Kirjaa (itseasiassa vihkosta) saa myös tilata hintaan 3 dollari/kpl. En löytänyt siitä suomennettua painosta.

Luvut tuntuvat hurjilta. Suhteutin ne maamme väkilukuun ja pelastuneiden määrä olisi maassamme noin 325.000 ihmistä (väkuluvut laskussani 2014 tasolla, Nigeriassa >181.000.000 ja Suomessa <5.500.000. Bonnken kokoussarjassa Nigeriassa kääntyneitä oli  5,92 prosenttia maan väkiluvusta.



Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #72 : 12.08.19 - klo:14:05 »
Tässä keskustelussa puhutaan uskonratkaisusta ja ratkaisukristillisyydestä,
mutta eri kirjoittajat käyttävät niitä aivan eri merkityksissä.

Kuulen nyt ensimmäisen kerran, että sellaista toimintaa sanotaan
ratkaisukristillisyydeksi, jossa joku rahaa itselleen haaliva julistaja
houkuttelee kuulijoitaan täyttämään maksulappuja.

Yleisessä kielenkäytössä ratkaisukristillisyydellä kai tarkoitetaan
Raamatun mukaista nöyrtymistä Jumalan edessä silloin, kun Hän puhuttelee,
ja tietoista myönteistä vastausta Hänen kutsuunsa lähteä uskon tielle.
Se on uskonratkaisu eli Jeesuksen sovitustyön vastaanottaminen henkilökohtaisesti.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #73 : 12.08.19 - klo:15:01 »
Minusta Jeesus-uskoon tullut ihminen on kristitty. Muut eivät sitä ole.

Sitten jokaisella on oma kokemuksensa miten se uskoon tuleminen tapahtui. Siitä huolimatta minusta riittää se, että on "vain" kristitty. Tai oikeastaan henkilökohtaisesti en halua mitään etuliitettä siihen. Olen kristitty.

Jos joku sanoo mieluummin olevansa ratkaisukristitty, niin sanokoon. Kyllähän monet määrittelevät vielä tarkemminkin oman kristillisyytensä muotoa erilaisilla lisäsanoilla ja liitteillä.

Se että ei koe tarvetta sanoa olevansa juuri ratkaisukristitty, ei vie Raamatusta mitään pois.

Monilla on kyllä muistissa kokemus siitä, että on tehnyt ratkaisun Jeesuksen puoleen. Siinä hetkessä on lahjan antaja ja sen vastaanottaja. Hukkuva tarttuu hänelle heitettyyn pelastusrenkaaseen. Onhan siinä se ratkaisu, että tarttuuko siihen vai ei. Mutta monilla on sellainenkin kokemus, että missään tapauksessa ei ollut edes toista vaihtoehtoa. Ja kiitollisuus sen renkaan heittäjälle on niin suuri, ettei sitä omaa päätöstä tarttua jaksa kamalasti nostaa esille. Mieluummin kiittää pelastajaa. Enkä väitä etteikö ratkaisukristityt kiittäisi.

En kertaa omaa tarinaani, mutta jos sen perusteella pitäisi joku määre kehittää, niin olisin luovutuskristitty. Luovutin ylivoimaisen Jumalan edessä vastaan kamppailemisen. Se oli jotain teknisen tyrmäämisen ja pyyhkeen kehään heittämisen väliltä. Mutta kristitty-sana riittää minulle.



Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ratkaisukristitty
« Vastaus #74 : 12.08.19 - klo:17:34 »
Tässä keskustelussa puhutaan uskonratkaisusta ja ratkaisukristillisyydestä,
mutta eri kirjoittajat käyttävät niitä aivan eri merkityksissä.

Kuulen nyt ensimmäisen kerran, että sellaista toimintaa sanotaan
ratkaisukristillisyydeksi, jossa joku rahaa itselleen haaliva julistaja
houkuttelee kuulijoitaan täyttämään maksulappuja.

Yleisessä kielenkäytössä ratkaisukristillisyydellä kai tarkoitetaan
Raamatun mukaista nöyrtymistä Jumalan edessä silloin, kun Hän puhuttelee,
ja tietoista myönteistä vastausta Hänen kutsuunsa lähteä uskon tielle.
Se on uskonratkaisu eli Jeesuksen sovitustyön vastaanottaminen henkilökohtaisesti.

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. En itse käytä ratkaisu sanaa uskoon tulemisesta, mutta kun se tulee vastaan, niin Solteron selittämällä tavalla minäkin sen ymmärrän.
Oloneuvos otti Bonnken esille, ja kertoi kuinka paljon ratkaisun tehneitä on Bonnken kokouksissa.
Tsekkasin wikin Bonnkesta, koska en tiedä kuka hän on.

Hän on siis helluntailainen evankelista.
Tuossa wikissä kerrotaan noita valtavia "ratkaisun" tehneiden lukumääriä.
Mielestäni siitä voi ainoastaan tehdä sen päätelmän, että wikin kirjoittaja, kuka lie, käytti sanaa "ratkaisu". Enkunkielisessä wikissä on käytetty sanaa conversion, eli kääntyminen.

Itse siis en osaa millään tavalla ajatella että juuri sanalla ratkaisu olisi jokin negatiivinen merkitys. Sana sanojen joukossa.

Mutta kun sitten mun uskoontuloni nähtiinkin tuomittavaksi "ratkaisukristillisyydeksi" helluntailaisen taholta, niin ymmärrän, että jossain yhteydessä sen on ymmärretty tarkoittavan jotain mikä ilmeisesti ole suotavaa...tavalla tai toisella.



« Viimeksi muokattu: 12.08.19 - klo:17:52 kirjoittanut sandia »