Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: Natanael - 26.04.14 - klo:23:42

Otsikko: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 26.04.14 - klo:23:42
Tämä ketju on jaettu ketjusta "Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä"
http://puimatanner.net/index.php?topic=411.0

-KnutL

Tässä on mielestäni aika hyvä tiivistys uudestisyntymisestä eli Pyhän Hengen kasteesta ja sitten uskovan elämään kuuluvasta Hengen täyteydestä.

http://www.vapaasatama.net/henkikaste.html


Kirjoitus ottaa myös kantaa vanhempaan ja uudempaan helluntailaiseen käsitykseen.


Itsekin olen hieman jo aavistellut, onko esimerkiksi helluntaikirkolla ja helluntaikansalaisilla samanlaiset käsitykset.
Jako ei taida mennä noin.
Luultavammin käsitysten ero liittyy siihen, millaisen oppikäsityksen omaava saarnamies on missäkin päin Suomea vaikuttanut.
Kannattaa myö muistaa, että helluntaherätyksen alkuaikoina väkeä ja saarnamiehiä tuli helluntailiikkeeseen eri herätysliikkeistä.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Paulus - 27.04.14 - klo:03:36
Toinen asia on se, että tähän mennessä ei ole vielä ollenkaan päästy puhumaan Pyhän Hengen täyteydestä tai Kristuksen täyteydestä, koska tätä ensimmäistä asiaa ei ole hyväksytty.
Ehdottelin tuolla aiemmin uuden keskustelun aloittamista siitä.

Ensimmäinen kysymys, joka liittyy näihin myöhempiin Hengellä täyttymisiin, on se, että ovatko ne kokemuksia vai jatkuva olotila.

Katsotaanpa, mitä Raamattu sanoo.

Ef. 5:18. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle
,
20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Edellinen näyttäisi puhuvan jatkuvasta olotilasta. Seuraava liittynee samaan asiaan:

Kol. 3:15. Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
16. Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
17. Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Paulus - 27.04.14 - klo:03:46
Terminologia näissä keskusteluissa on iso ongelma. Siksi teinkin aiemmin ehdotuksen, että puhuttaisiin
Pyhän Hengen kasteesta Raamatun vain sille antamassa merkityksessä uudestisyntymiseen liittyen ja
Pyhällä Hengellä täyttymisestä ei puhuttaisi ko. yhteydessä ollenkaan ihan vain siksi, että tietäisi kuka mistäkin puhuu.

Olisi hyvä huomata se, että alussa Pyhän Hengen kaste ja Pyhällä Hengellä täyttyminen tapahtuivat usein samanaikaisesti. Vesikasteen liittyminen ajallisesti samaan hetkeen sekoittaa vielä enemmän. Käsitteellisesti nämä kolme asiaa tulisi pitää erillään.  Paavalin kehoitus, "täyttykää Hengellä" viittaa selvästi jatkuvuuteen, ei niinkään hetkelliseen kokemukseen.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Paulus - 27.04.14 - klo:04:00
Tässä on mielestäni aika hyvä tiivistys uudestisyntymisestä eli Pyhän Hengen kasteesta ja sitten uskovan elämään kuuluvasta Hengen täyteydestä.

http://www.vapaasatama.net/henkikaste.html

Kirjoitus ottaa myös kantaa vanhempaan ja uudempaan helluntailaiseen käsitykseen.

En lukenut ihan kokonaan tuota Mikko Sataman kirjoitusta, siinä oli paljon oikeaa, mutta valitettavasti Satamakin sekoittaa Pyhän Hengen kasteen ja Pyhällä Hengellä täyttymisen keskenään.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 27.04.14 - klo:10:05
Tässä on mielestäni aika hyvä tiivistys uudestisyntymisestä eli Pyhän Hengen kasteesta ja sitten uskovan elämään kuuluvasta Hengen täyteydestä.

http://www.vapaasatama.net/henkikaste.html

Kirjoitus ottaa myös kantaa vanhempaan ja uudempaan helluntailaiseen käsitykseen.

En lukenut ihan kokonaan tuota Mikko Sataman kirjoitusta, siinä oli paljon oikeaa, mutta valitettavasti Satamakin sekoittaa Pyhän Hengen kasteen ja Pyhällä Hengellä täyttymisen keskenään.

En tunne Mikko Satamaa enkä hänen ajatteluaan muutoin kuin tuon kirjoituksen perusteella.
Hänen kirjoitustaan lukiessa saa olla tarkkana, milloin hän puhuu helluntailaisista käsityksistä ja milloin omasta ajattelustaan.

Mielestäni hän siinä erottaa Pyhän Hengen kasteen ja Pyhällä Hengellä täyttymisen toisistaan, vaikka käyttää Pyhällä Hengellä täyttymistä, henkikasteen eli Pyhän Hengen kasteen synonyyminä.

Kirjoituksesta ei mielestäni kuitenkaan käy selvästi ilmi, mitä nämä monet Pyhällä Hengellä täyttymiset eli siunaukset ovat hänen mielestään sisällöllisesti. Koska hän laittaa yhtäläisyysmerkit Pyhän Hengen kasteen/Pyhällä Hengellä täyttymisen ja uudestisyntymisen välille, hänen täytyy pitää myöhempiä siunauksia jotenkin erilaisina.
Tuo siunaus, jonka luen kokemukseksi, kertonee, että hän pitää Pyhällä Hengellä täyttymisiä erillisinä hetkinä, jotka ovat jollakin tapaa erotettavissa muusta elämästä.


Lainaus käyttäjältä: Mikko Satama

Johtopäätös

Ei ole kuin yksi ja yhdenlainen Pyhän Hengen saaminen, henkikaste eli Pyhällä Hengellä täyttyminen, joka on pelastuksen edellytys, ja joka ensimmäisen kerran vuodatetaan ihmiseen hänen tullessaan uskoon. Siten uskoon tuleminen ja Pyhän hengen kaste ovat yksi ja sama asia. Ei ole missään olosuhteissa mahdollista, että kukaan pelastavassa uskossa oleva ei olisi täyttynyt täysin Pyhällä Hengellä.

Pyhä Henki on uudestisynnyttäjä, mutta myös uskon ylläpitäjä ja eläväksitekijä. Siksi Pyhällä Hengellä täyttyminen ei ole eikä saa olla vain kertaluonteinen tapahtuma, vaan Jumalan uskovien tulee täyttyä Pyhällä Hengellä yhä uudelleen. Ei siis ole olemassa mitään yksittäistä "toista siunausta", niin kuin helluntailaiset opettavat, vaan monta siunausta.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Paulus - 27.04.14 - klo:10:41
En lukenut ihan kokonaan tuota Mikko Sataman kirjoitusta, siinä oli paljon oikeaa, mutta valitettavasti Satamakin sekoittaa Pyhän Hengen kasteen ja Pyhällä Hengellä täyttymisen keskenään.

Pitänee lutea tuo Sataman kirjoitus vielä uudelleen huolella. Lähes kaikessa olin samaa mieltä, mutta joku yksityiskohta jäi vaivaamaan. Yöllä nopeasti lukiessa tein tuon ylläolevan johtopäätöksen, joka on vielä tarkistettava.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 27.04.14 - klo:12:49
"Opetuksessa tältä alueelta vallitsee paljon kirjavuutta. Suurin ero lienee siinä, että niin luterilaisessa kuin perinteisessä baptistisessakin opetuksessa Pyhän Hengen kasteeksi kutsutaan sitä Pyhän Hengen työtä, mikä tapahtuu uudestisyntymisen yhteydessä.”
(Valtter Luoto/Ristin Voitto 15/89)


"Jumala haluaa antaa lapsilleen kielillä puhumisen siksi, että voisimme rakentaa sillä itseämme ja varmistua tuosta näkyvästä ja kuuluvasta merkistä, lahjan todellisuudesta tunteiden häälyvässä ristiaallokossa. Tätä tapahtumaa nimitetään henkikasteeksi Johannes Kastajan asiasta lausuman ennustuksen mukaisesti (Mark.1:8 ). Henkikasteen Apostolien teoissa havaittava ainoa varma merkki on kielillä puhuminen, johon voi liittyä myöskin tulisia kieliä tai ennustamista. Vaikka henkikaste ja Hengen täyteys eivät olekaan sama asia, täyttyivät helluntain jälkeen Hengellä ne kristityt, jotka olivat jo saaneet henkikasteen. On siis käsitettävissä, että henkikastetun on täytyttävä Hengellä yhä uudelleen ja uudelleen, joko kielien kanssa tai ilman."
(Juhani Karvinen /Ristin Voitto 14/88)
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 27.04.14 - klo:16:58
Lueskelin Erkki Hietasen kirjaa eteenpäin.

Lainaus
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että kaikkein parhaimmat hetket, jolloin koen Pyhän Hengen täyttävän sisintäni, ovat ollessani yksin Raamatun äärellä. Lukiessani ja tutkiessani Sanaa siirryn aina silloin tällöin ikään kuin "toiseen ulottuvuuteen".
En näe enkä kuule mitään erikoista, mutta Jumalan Sana alkaa avautua profeetallisella tasolla.
Mitä tarkoitan tuolla profeetallisuudella?
Se ei aina ole profeetallista tietoa tulevista tapahtumista. Joskus se voi olla tosin sitäkin. Mutta Sana alkaa elää minulle tässä ja nyt.
Yhtäkkiä tulee oivalluksia, joista tiedän aivan varmasti, ettei niissä ole kyse minun omasta ymmärryksestäni.
Tällaisissa hetkissä koen, että Pyhä Henki ottaa Kristuksen omasta ja julistaa minulle henkilökohtaisesti


Mielestäni E.H. kirjoittaa tuossa aivan oikein Pyhän Hengen täyteyteen liittyen poissulkematta, että se olisi muutakin.


Iso kysymysmerkki pitää silti laittaa:
Miksi vain helluntailaisen käsityksen mukaisen Pyhän Hengen kasteen saaneet voisivat kokea tuollaista Hengellä täyttymistä?

Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 28.06.14 - klo:21:52
Lueskelin Erkki Hietasen kirjaa eteenpäin.

Lainaus
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että kaikkein parhaimmat hetket, jolloin koen Pyhän Hengen täyttävän sisintäni, ovat ollessani yksin Raamatun äärellä. Lukiessani ja tutkiessani Sanaa siirryn aina silloin tällöin ikään kuin "toiseen ulottuvuuteen".
En näe enkä kuule mitään erikoista, mutta Jumalan Sana alkaa avautua profeetallisella tasolla.
Mitä tarkoitan tuolla profeetallisuudella?
Se ei aina ole profeetallista tietoa tulevista tapahtumista. Joskus se voi olla tosin sitäkin. Mutta Sana alkaa elää minulle tässä ja nyt.
Yhtäkkiä tulee oivalluksia, joista tiedän aivan varmasti, ettei niissä ole kyse minun omasta ymmärryksestäni.
Tällaisissa hetkissä koen, että Pyhä Henki ottaa Kristuksen omasta ja julistaa minulle henkilökohtaisesti


Mielestäni E.H. kirjoittaa tuossa aivan oikein Pyhän Hengen täyteyteen liittyen poissulkematta, että se olisi muutakin.


Iso kysymysmerkki pitää silti laittaa:
Miksi vain helluntailaisen käsityksen mukaisen Pyhän Hengen kasteen saaneet voisivat kokea tuollaista Hengellä täyttymistä?
Tähän ei ole tullut kommentteja. Kysytäänpä toisin ja vähän toistakin asiaa. Monessa helluntaikokouksessa kehoitetaan uskovia tulemaan esille ja etsimään uudelleen Hengen täyteyttä. Tässä helluntailainen Hietanen antaa ymmärtää, että Hengen täyteys on jotakin muuta kuin joku voimakas tunnekokemus kielilläpuhumisineen. Pidän terveenä ja Raamatun mukaisena tuota em. Hietasen kommenttia. Se on yhdenmukainen Raamatussa olevaa kehoituksen kanssa
Lainaus käyttäjältä: Room.12:2
Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
Raamatun äärellä mieli muuttuu ja ymmärtääkseni silloin ja siten Pyhä Henki voi täyttää uskovaa. Poissulkematta muuta PH:n työtä uskovassa.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Soltero - 28.06.14 - klo:23:37
Koen Hengellä täyttymisen hyvin usein samalla tavalla kuin Hietanen kertoo tuossa lainauksessa.
Siksi Raamatun lukeminen rukoillen yksinäisyydessä on erittäin tärkeää.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 29.06.14 - klo:11:54
Poimin tämän Armolahjat - ketjusta
Pyhän Hengen kasteen merkkinä on usein kielilläpuhuminen.Se ei tietenkään ole mikään oppi, vaan esimerkki siitä, miten Jumala usein toimii uskovien elämässä.
Hyvin sanottu, Raamatussa on esimerkkejä siitä, että Pyhällä Hengellä täyttymisen yhteydessä puhuttiin kielillä. Näin tapahtuu myös tänään. Eräskin uskova kertoi, että hän täyttyy Hengellä useinkin ja puhuu silloin kielillä, mutta ei muuten. Toisilla lahja toimii ns. pysyvänä. Raamatussa ei ole suoranaista mainintaa tällaisesta erosta, eikä yleensäkään kaikista uskonelämän yksityiskohdista. Vankasti raamatullisella pohjalla ovat mielestäni kumpikin ilmeneminen.
Tuossa viestissä näkyy hyvin se kuinka Pyhän Hengen täyteyttä pidetään erityisenä, sanoisinko muusta elämästä erillisenä, kokemuksena. Luen tuon vielä niinkin, että Hengen täyteyden ajatellaan olevan jotain, jossa ihminen saa jotain.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Soltero - 29.06.14 - klo:15:00
Ihminen saa Pyhällä Hengellä täyttyessään riemua, kiitoksenhalua, eheytymistä ja joskus esim. uudet kielet.

"Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi."
(Ap.t. 2:4)
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 21.07.14 - klo:17:37
Näyttää siltä, että käsitykset Pyhän Hengen täyteydestä eroavat suuresti helluntailiikkeenkin piirissä.

Toiset korostavat kokemuksellista Pyhän Hengen täyteyttä. Sitä markkinoidaan erilaisissa Pyhän Hengen illoissa, juhlakokouksissa ja suurtapahtumissa, joissa on joku erityispuhuja paikalla. Hengellä täyttymistä on kehotettu anomaan, rukoilemaan ja eri konsteilla tavoittelemaan.
Minun omassa helluntailaisessa kokemusmaailmassani kymmenien vuosien ajalla on ollut totta juuri tuollainen - tai siis olen kuullut noin puhuttavan, mutta olen todennut jo ajat sitten, ettei se käytännön elämässä toimi. Se, useimmiten jonkunmoisen pumppaamisen seurauksena saatu kokemuksellinen Hengen täyteys ei ole kestänyt kunnolla edes vaatenaulakolle saakka.


Asoita tutkiessani on ollut hämmentävää, että helluntailiikkeen sisältäkin löytyy aivan toisenlaista oppia:

"Hengellä täyttyminen tarkoittaa näin ajateltuna yksinkertaisesti sitä, että kristitty uskossa omistaa evankeliumin omalle kohdalleen eli hyväksyy toistuvasti olemuksellisen syntisyytensä ja vastaanottaa Kristuksen sovitustyön. Tällöin kristitty uskoo evankeliumin ja on siten hyväksi lukemisen kautta osallinen Kristuksen täyteydestä. Kristitty siis uskoo Kristuksen sijaisuuteen: siihen, että Kristus on kärsinyt oikeudenmukaisen rangaistuksen hänen puolestaan. Tällöin sijaisuuteen uskova vapautetaan rangaistuksesta, mikä tarkoittaa, että Jumala suhtautuu kristittyyn armahdettuna syntisenä. Koska Kristus kärsi rangaistuksen vapaaehtoisesti meidän puolestamme so. tarjosi itsensä uhriksi, jota oikeudenmukaisuus vaati, näkee Jumala jokaisessa Kristukseen uskovassa Kristuksen. Hän ei ala nähdä meitä olemuksellisesti synnittöminä; pikemminkin hän katsoo uskovan kohdalla Poikansa syyttömyyteen. Syntisyytemme ei poistu, mutta Jumala lakkaa katsomasta sitä; hän lakkaa lukemasta syntiä meidän syyksemme.

 

Hengen täyteys on siksi aina Kristuksen eikä koskaan uskovan täyteyttä. Uskoessaan Kristukseen Hengen täyteys on jotain uskovalle hyväksi luettua, mistä syystä on mahdollista puhua Hengen täyttämästä uskovasta. On vain muistettava, ettei Hengen täyteys ole uskovan kyky tai ominaisuus, vaikka se onkin jotain hänen omistamaansa. Omistamisen laji liittyy tässä oikeudellisen aseman muutokseen Jumalan edessä. Se on ennen kaikkea uskossa, ei näkemisessä, tapahtuvaa omistamista. Siksi Raamattukin asettaa vastakkain uskossa vaeltamisen ja näkemisessä vaeltamisen: Kristus omistetaan tässä ajassa ainoastaan ensinmainitulla tavalla. Kysymys ei ole syyttömäksi muuttumisesta, vaan armahdetuksi tulemisesta. Joka on armahdettu, omistaa Kristuksen kokonaisuudessaan, ja on siksi myös Hengellä täytetty. Kokonaan."

http://joensuu.helluntaiseurakunta.fi/blogi/lansimainen_rivikris/768/pyh_n_hengen_t_yteys_ja_kristityn_t_yteys


Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Paulus - 21.07.14 - klo:18:01
Lainaus
"Hengellä täyttyminen tarkoittaa näin ajateltuna yksinkertaisesti sitä, että kristitty uskossa omistaa evankeliumin omalle kohdalleen eli hyväksyy toistuvasti olemuksellisen syntisyytensä ja vastaanottaa Kristuksen sovitustyön. Tällöin kristitty uskoo evankeliumin ja on siten hyväksi lukemisen kautta osallinen Kristuksen täyteydestä."

Perusluterilaista?
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 06.09.14 - klo:21:48
Edellä olevat viestit on otettu erilleen ketjusta "Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä".
http://puimatanner.net/index.php?topic=411.0
Ko. ketjussa keskustellaan pääasiassa Pyhän Hengen kasteesta eli siitä tapahtumasta, kun ihminen saa ensi kerran henkikasteen. Tuosta ajankohdasta ei syntynyt yksimielisyyttä.

Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella Pyhän Hengen kasteen jälkeisestä Hengen täyteydestä.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 06.09.14 - klo:21:51
Mitä eroa on pyhityksellä ja Pyhän Hengen täyteydellä vai ovatko ne sama asia tai saman asian kääntöpuolia?
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Natanael - 06.09.14 - klo:22:00
Nämä jakeet puhuvat mielestäni Hengen täyteydestä.

Lainaus käyttäjältä: Ef.4:
20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
23 ja uudistua mielenne hengeltä
24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.

25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.

Lainaus käyttäjältä: Room.12:
1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Pökkelö - 06.09.14 - klo:23:26
Meillä on omista ihmisen lähtökohdista tiettyjä käsityksiä Pyhästä Hengestä.
Helposti Pyhästä Hengestä tehdään ihmeiden ja yliluonnollisten kokemusten  tai hyvien fiiliisten aikaan saaja.

Minulle tärkein tuntomerkki milloin Pyhä Henki toimii on Joh. 16;8.
   
Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:

Pyhä Henki nimenomaan saa meidät syntisen paikalle näyttäen mitä me oikeasti olemme, jolloin uskonnolliset naamarit joutuu pudottamaan jokainen kamari pyhäkin.
Hän näyttää totuuden meistä tuoden valon pimeyteemme.
Ja sitten HÄN kirkastaa meille tuon valon lähteen, lääkkeen syntiseen pimeyteemme. Jeesuksen Kristuksen.

Ilman todellista Pyhän Hengen läsnäoloa on kristillisyytemme uskonnollista puuhastelua, jota nykyisin on liki joka korttelissa jonkun voidellun johtajan ympärillä johon on uskon katse kiinnitetty.

Pyhä Henki kirkastaa aina ja vain ainoastaan meille syntisille Jeesksen Kristuksen.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Paulus - 07.09.14 - klo:11:46
Joh. 12. luku:

16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17. totuuden Hengen
, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

19. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.

Tuossa on mielestäni sanottu selvästi se, mitä Pyhän Hengen täyteys on.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Vastavoima - 12.09.14 - klo:12:05
Oliko Jeesuksella, Jumalan Pojalla, Hengen täyteys ja voima ja mitä se pitääkään sisällä?

eli kyllä vai ei ?

ofcause, tapani mukaan en jätä teitä tietämättömiksi, mitä seuraavaksi kysyn joten teidän ei tarvitse pimeässä vaeltaa, eli ilman tietoa.

Jos Herra, Kaikkivaltias oli täynnä, hhmmm Pyhää Hengeä, niin Miksi ?

Mikä tehtävä Pyhällä Hengellä on Jumalan Kaikkivaltiaan kohdalla?
auttaa ??
suojella ?
Johdattaa kaikkeen totuuteen ?

Onko Jumalan viisaus ja Jumalan viisauden henki, yksi ja sama ?
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Vastavoima - 12.09.14 - klo:12:07
2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.

12 Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.
Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Charlotte - 29.04.15 - klo:12:02

Pyhä Henki nimenomaan saa meidät syntisen paikalle näyttäen mitä me oikeasti olemme, jolloin uskonnolliset naamarit joutuu pudottamaan jokainen kamari pyhäkin.
Hän näyttää totuuden meistä tuoden valon pimeyteemme.
Ja sitten HÄN kirkastaa meille tuon valon lähteen, lääkkeen syntiseen pimeyteemme. Jeesuksen Kristuksen.


Tuo ylläoleva, että Pyhä Henki paljastaa syntisyytemme, on juurikin suuri Pyhän Hengen antama siunaus uskovan elämään. Koska sitä kautta Jumala kirkastaa koko ajan tarvettamme evankeliumiin, Jeesuksen Kristuksen sovitustyön äärelle.

Lakihenkisen opetuksen piirissä ollut/oleva saattaa pelätä tuota tilannetta (oman syntisyyden paljastumista), koska ei ole opetettu oikein evankeliumia.

Pyhä Henki nimenomaan ohjaa uskovaa koko ajan evankeliumin äärelle, jossa syntinen "sieluparka" saa levätä ja ottaa vastaan Jumalan armon Jeesuksen Kristuksen sovitustyön tähden.


Room. 7:

21 Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.
22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, [Ps. 119:35]
23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. [Jaak. 4:1; 1. Piet. 2:11]
24 Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia

Otsikko: Vs: Pyhän Hengen täyteys
Kirjoitti: Paulus - 29.04.15 - klo:13:01
Mitä eroa on pyhityksellä ja Pyhän Hengen täyteydellä vai ovatko ne sama asia tai saman asian kääntöpuolia?

Olenko pahasti väärässä, jos sanon, että pyhitys on sekä kertatapahtuma (Hepr. 10:10), että jatkuva prosessi (Hepr. 10:14) ja että Pyhän Hengen täyteys on tila (Ef. 5:18-20)?

Jos yritän arkikielellä kuvata tuota eroa, niin ajattelen astiaa, jota voidaan muokata ja puhdistaa, ja toisaalta siihen voidaan kaataa esim. vettä jonkin verran tai täyteen.