Kirjoittaja Aihe: Milloin ihminen uudestisyntyy?  (Luettu 11344 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #15 : 07.05.14 - klo:17:53 »
Tuossa puhutaan Pyhän Hengen kasteesta, jonka nämä,
jotka uskoivat evankeliumin, eli olivat vastaanottaneet
evankeliumin, sen Sanan, jolla on voima uudestisynnyttää
ihmisen Jumalan lapseksi, saa tämän uskoon tulonsa jälkeen.

Otan tämän erikseen, koska jo ajatus on jo itsessäänkin ristiriitainen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #16 : 07.05.14 - klo:17:54 »
Mitä siis tapahtuu uudestisyntymässä?

Lainaus käyttäjältä: Hes.. 36:26
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.


Lainaus käyttäjältä: Tiit.3:
4 Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin,
5 hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.
6 Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.

Tuossa sanotaan aivan selvästi, että Hengen vuodatus liittyy uudestisyntymiseen ja vanhurskauttamiseen.

Helena

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #17 : 20.05.14 - klo:09:37 »
Ihminen uudestisyntyy silloin, kun Jumala vanhurskauttaa hänet uskon kautta Jeesukseen.

Helena

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #18 : 20.05.14 - klo:09:41 »
Eikö kukaan samarialainen ollut tullut uskoon / uudestisyntynyt, vaikka uskoivat evankeliumin, jota Filippus julisti??

Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa. Room. 8:9. Samarialaisilla ei ollut, koska "Hän ei vielä ollut tullut yhteenkään heistä" (Ap. t. 8:16).

Kun ihminen saa Pyhän Hengen, silloin hän uudestisyntyy. Ei ennen.

Näin juuri rakennetaan outoja oppeja, jotka eivät ole balanssissa
kokonaisuuden kanssa, kun napsitaan sanoja ja jopa vain osia
jakeista  sieltä ja täältä ja sitten yhdistellään mielivaltaisesti
yhteen näitä irti repäistyjä kohtia.

Apt. 8
14. Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat,
että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät
he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
15. Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että
he saisivat Pyhän Hengen;
16. sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he
olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.

Tuossa puhutaan Pyhän Hengen kasteesta, jonka nämä,
jotka uskoivat evankeliumin, eli olivat vastaanottaneet
evankeliumin, sen Sanan, jolla on voima uudestisynnyttää
ihmisen Jumalan lapseksi, saa tämän uskoon tulonsa jälkeen.
Näin ymmärrän myös. Kaikki UT:ssa mainitut Pyhän Hengen tulemiset ja saamiset mielestäni tarkoittavat jo uskossa olevien täyttymisiä Pyhällä Hengellä.

Helena

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #19 : 20.05.14 - klo:10:02 »
Joh. 1:11-13
Hän tuli omiensa tykö ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Uskon yksinkertaisesti siihen, että ihminen vastatessaan myöntävästi Jumala evankeliumin kutsuun, hän saa syntinsä anteeksi uskon kautta Jeesukseen ja syntyy Jumalan lapseksi. Kaiken ydin on usko Jeesukseen ja se ensimmäisin asia.

Lydia

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #20 : 20.05.14 - klo:10:16 »
Tv7:lta katsoin juuri tässä ohjelman jossa nuori nainen kertoi yksin tehneensä uskonratkaisun ja siinä samassa alkoi puhua uusin kielin. Itse olen sitä mieltä että uudestisyntyminen tapahtuu juuri siinä hetkessä kun ihminen tulee Jeesuksen tykö ja tarvitsee pelastajaa.

Nykyään kun ihminen haluaa vaikka rekisteröityä keskustelufoorumille esimerkiksi niin ensin annetaan tarvittavat tiedot ja hyväksytään säännöt jne ja sitten vasta on mahdollista kirjoittaa kun on akktivoinut rekisteröinnin.
Tätä aktivointia ei tarvita siihen kun tullaan Jeesuksen tykö.  :D

tikli

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #21 : 20.05.14 - klo:10:25 »
Tuntuuhan se tosi oudolta, että Jumala vuodattaisi Henkeänsä vihollisen palveluksessa olevaan ihmisen päälle?
Eli jos Jumala vuodattaa Pyhän Henkensä jonkun päälle, niin mielestäni on itsestään selvää, että on kysymyksessä uudestosyntynyt ihminen, eli Jumalan lapsi.

Raamattu ei mielestäni missään kohdin puhu tapauksesta, että Pyhä Henki olisi vuodatettu sellaisen ihmisen päälle, joka ei ole Jumalan lapsi.

En tiedä, annanko väärän kuvan sillä, jos rinnastan Pyhän Hengen kastetta jossain mielessä vesikasteeseen?

Kun me tulemme uskoon, sen jälkeen otamme kasteen, joka vahvistaa eräällä tavalla ulkoisesti uudestisyntymisemme,
eli kuvaa vanhan hautaamista ja uuteen elämään nousemista.

Samalla tavoin koen tapahtuvan Pyhän Hengen kasteessa.

Olemme saaneet Hänen Henkensä sydämeemme jo uudestisyntymässä, mutta sen jälkeen Jumala vielä kastaa meidät ikäänkuin "kokonaisuudessaan" Pyhällä Hengellä / Pyhässä Hengessä vahvistaen näin Hänen Henkensä meissä asumisen ja siksi siitä on usein myöskin ulkoisena merkkinä kielet, eli on näinollen myöskin mm. eräänlainen vahvistus, kuten vesikastekin.

Sillä myöskin niissä yhteyksissä, missä puhutaan Pyhän Hengen kasteesta käytetään samaa ilmaisua, kuin
vesikasteen kohdalla, eli UT kreikan sana batidzo, "kastaa" merkitsee "upottaa tai painaa pinnan alle."
Suomenkielen sana "kastaa" merkitsee "upottaa veden alle," ei "kastella vedellä".

Toivottavasti en tällä esimerkilläni tee vääryyttä Jumalan Sanalle, mutta jossain mielessä näin ymmärrän Pyhän Hengen kasteen.

Olen jostain kopioinut itselleni mm. tällaisen tekstin, joka mielestäni puhuu samaa:

"Apt. luvuisasa 1 ja 2  Jeesus sanoo v. -38 UT mukaan, että "Kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman ja te tulette olemaan minun todistajiani...". Sana "teihin" oikean käännöksen mukaan kreikankielestä on "teidän yllenne".
Pyhän Hengen on siis tultava myös yllemme.
Kun täytymme Pyhällä Hengellä, sielumme (tunteet, tahto, ajatukset) täyttyvät Jumalan luonnolla ja olemuksella ja Hänen voimallaan, ja saamme voiman olla Jeesuksen todistajia."

tikli

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #22 : 20.05.14 - klo:10:35 »
Lisään tähän vielä, ettei tule noista ensimmäisistä lauseistani väärää käsitystä, että olen samaa mieltä siitä, että toiset saattavat kokea tuon PH kastamisen jo saman tien uskoontulonsa hetkellä, joillakin siihen menee pidempi aika ja jotkut eivät ainakaan tietoisesti ole kokeneet sitä koskaan.

Uskon myöskin niin, että vaikka ei olisi kokenut tietoisesti PH kastetta uskoon tulonsa jälkeen, ei se siitä huolimatta tarkoita sitä, etteikö kyseinen henkilö olisi uskossa / uudestisyntynyt.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #23 : 20.05.14 - klo:11:03 »
Tuntuuhan se tosi oudolta, että Jumala vuodattaisi Henkeänsä vihollisen palveluksessa olevaan ihmisen päälle?
Eli jos Jumala vuodattaa Pyhän Henkensä jonkun päälle, niin mielestäni on itsestään selvää, että on kysymyksessä uudestosyntynyt ihminen, eli Jumalan lapsi.

Raamattu ei mielestäni missään kohdin puhu tapauksesta, että Pyhä Henki olisi vuodatettu sellaisen ihmisen päälle, joka ei ole Jumalan lapsi.

Oletko siis sitä mieltä, että on olemassa uskovia, joista toiset ovat saaneet Pyhän Hengen ja toiset eivät? Jumala ei siis mielestäsi voi vanhurskauttaa Jumalatonta?

Lue esim. Ap.t. 10:44,45.

- - -

Luther:

"Kaiken kaikkiaan: samoin kuin sofistit sanovat, että rakkaus ilmentää ja kehkeyttää uskon, samoin me sanomme, että Kristus ilmentää ja kehkeyttää uskon ja on uskon olemuksena. Uskossa omistettu ja sydämessä asuva Kristus on siis se kristillinen vanhurskaus, jonka tähden Jumala meidät lukee vanhurskaiksi ja lahjoittaa meille uuden elämän."

Aikamoista tekstiä veli Lutherilta. Eihän sellaista ihmistä voi sanoa jumalattomaksi, jonka sydämessä asuu Kristus.

Edellinen näyttäisi olevan riistiriidassa seuraavan kanssa:


Herännäisjohtaja Juho Malkamäki sanoi aikoinaan näin:

"Ei se ole mikään ihme, jos Jumala vanhurskauttaa sen, joka rukoilee - totta Jumala sellaisen vanhurskauttaa.
Eikä se ole ihmeellistä, että Jumala vanhurskauttaa sen, joka uskoo - tietysti Jumala uskovan vanhurskauttaa.
Eikä sekään ole ihme, jos Jumala vanhurskauttaa ihmisen, jossa on Pyhä Henki.
Mutta se on ihme, että Jumala vanhurskauttaa jumalattoman"


Kieliopillisesti jumalaton on ihminen, jolla ei ole Jumalaa eikä jumalayhteyttä. Hän on siis ilman Jumalaa ja ilman sitä pelastusta, jonka Jumala tahtoo lahjoittaa. Silti tällainen ihminen voi esiintyä Jumalan valtakunnan edustajana ja tehdä yhtä ja toista, jopa ihmeitä, Jumalan nimessä.

- - -

Raamatusta (ja elävästä elämästä) on helpostikin löydettävissä ainakin kolmenlaista jumalattoman uskoa. Ja vain yksi niistä edustaa uskoa, johon Jumala mieluusti vastaa.

Mielestäni ateismi on eräs esimerkki jumalattoman uskosta. Ja varsinkin sellainen ateismi, joka taistelee Jumalaa ja Jumalaan uskovia vastaan. Se on eräässä mielessä hyvin vahvaa uskoa, koska silloin pitää uskoa sattumaan, jonka todennäköisyys on olematon. Eräässä mielessä se on pohjimmiltaan jumalauskoa vaikkakin kieltääkin Jumalan olemassaolon. Kun tiedän, että joulupukkia ei oikeasti ole, niin minulla ei ole tarvetta todistella asiaa millään tavoin. Koska ateisti ei kuitenkaan voi olla asiastaan ehdottoman varma, niin se synnyttää todistelutarpeen.

Kaksi muuta jumalattoman uskoa löytyy Luuk. 18: 10-14. Otan sen uudemmasta käännöksestä:

10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. 11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. 12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' 13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' 14  "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

Molemmat miehet olivat temppeliin mennessään jumalattomia. Fariseuksen koko elämä edusti sellaista uskonnollisuuden tasoa, johon harva nykypäivän kristittykään yltää. Hän uskoi Jumalaan ja pyrki kaikessa olemaan hänelle kuuliainen. Ellemme tietäisi Jeesuksen hänestä antamaa lausuntoa, meidän olisi hyvin vaikeaa pitää häntä jumalattomana. Sitä hän kuitenkin oli, sen teksti selvästi osoittaa. Fariseus oli hyvin uskonnollinen jumalaton, mutta silti uskoi vakaasti Jumalaan.

Publikaani oli myös jumalaton. Hän oli syntinen mies ja siksi halveksittu. Hän tiedosti myös itse syntisyytensä, siksi hän löi rintaansa ja rukoili: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #24 : 20.05.14 - klo:11:10 »
Saattaa olla ongelmana näissä keskusteluissa että terminologian vuoksi puhutaan toistemme ohi.

Juuri sillä hetkellä kun ihminen tulee uskoon, saa syntinsä anteeksi hän saa Pyhän Hengen, voisiko se olla sitten se Pyhän Hengen kaste.. ja joko sillä hetkellä tai myöhemmin täytytään Pyhällä Hengellä..yhä uudelleen ja uudelleen.


Helena

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #25 : 20.05.14 - klo:11:14 »
Sellainen ongelma näyttää edelleenkin olevan. Ilmenee Pauluksen vastauksessa tiklille.

tikli

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #26 : 20.05.14 - klo:11:46 »
Tuntuuhan se tosi oudolta, että Jumala vuodattaisi Henkeänsä vihollisen palveluksessa olevaan ihmisen päälle?
Eli jos Jumala vuodattaa Pyhän Henkensä jonkun päälle, niin mielestäni on itsestään selvää, että on kysymyksessä uudestosyntynyt ihminen, eli Jumalan lapsi.

Raamattu ei mielestäni missään kohdin puhu tapauksesta, että Pyhä Henki olisi vuodatettu sellaisen ihmisen päälle, joka ei ole Jumalan lapsi.

Oletko siis sitä mieltä, että on olemassa uskovia, joista toiset ovat saaneet Pyhän Hengen ja toiset eivät? Jumala ei siis mielestäsi voi vanhurskauttaa Jumalatonta?

Lue esim. Ap.t. 10:44,45.

- - -

Luther:

"Kaiken kaikkiaan: samoin kuin sofistit sanovat, että rakkaus ilmentää ja kehkeyttää uskon, samoin me sanomme, että Kristus ilmentää ja kehkeyttää uskon ja on uskon olemuksena. Uskossa omistettu ja sydämessä asuva Kristus on siis se kristillinen vanhurskaus, jonka tähden Jumala meidät lukee vanhurskaiksi ja lahjoittaa meille uuden elämän."

Aikamoista tekstiä veli Lutherilta. Eihän sellaista ihmistä voi sanoa jumalattomaksi, jonka sydämessä asuu Kristus.

Edellinen näyttäisi olevan riistiriidassa seuraavan kanssa:


Herännäisjohtaja Juho Malkamäki sanoi aikoinaan näin:

"Ei se ole mikään ihme, jos Jumala vanhurskauttaa sen, joka rukoilee - totta Jumala sellaisen vanhurskauttaa.
Eikä se ole ihmeellistä, että Jumala vanhurskauttaa sen, joka uskoo - tietysti Jumala uskovan vanhurskauttaa.
Eikä sekään ole ihme, jos Jumala vanhurskauttaa ihmisen, jossa on Pyhä Henki.
Mutta se on ihme, että Jumala vanhurskauttaa jumalattoman"


Kieliopillisesti jumalaton on ihminen, jolla ei ole Jumalaa eikä jumalayhteyttä. Hän on siis ilman Jumalaa ja ilman sitä pelastusta, jonka Jumala tahtoo lahjoittaa. Silti tällainen ihminen voi esiintyä Jumalan valtakunnan edustajana ja tehdä yhtä ja toista, jopa ihmeitä, Jumalan nimessä.

- - -

Raamatusta (ja elävästä elämästä) on helpostikin löydettävissä ainakin kolmenlaista jumalattoman uskoa. Ja vain yksi niistä edustaa uskoa, johon Jumala mieluusti vastaa.

Mielestäni ateismi on eräs esimerkki jumalattoman uskosta. Ja varsinkin sellainen ateismi, joka taistelee Jumalaa ja Jumalaan uskovia vastaan. Se on eräässä mielessä hyvin vahvaa uskoa, koska silloin pitää uskoa sattumaan, jonka todennäköisyys on olematon. Eräässä mielessä se on pohjimmiltaan jumalauskoa vaikkakin kieltääkin Jumalan olemassaolon. Kun tiedän, että joulupukkia ei oikeasti ole, niin minulla ei ole tarvetta todistella asiaa millään tavoin. Koska ateisti ei kuitenkaan voi olla asiastaan ehdottoman varma, niin se synnyttää todistelutarpeen.

Kaksi muuta jumalattoman uskoa löytyy Luuk. 18: 10-14. Otan sen uudemmasta käännöksestä:

10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. 11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. 12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' 13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' 14  "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

Molemmat miehet olivat temppeliin mennessään jumalattomia. Fariseuksen koko elämä edusti sellaista uskonnollisuuden tasoa, johon harva nykypäivän kristittykään yltää. Hän uskoi Jumalaan ja pyrki kaikessa olemaan hänelle kuuliainen. Ellemme tietäisi Jeesuksen hänestä antamaa lausuntoa, meidän olisi hyvin vaikeaa pitää häntä jumalattomana. Sitä hän kuitenkin oli, sen teksti selvästi osoittaa. Fariseus oli hyvin uskonnollinen jumalaton, mutta silti uskoi vakaasti Jumalaan.

Publikaani oli myös jumalaton. Hän oli syntinen mies ja siksi halveksittu. Hän tiedosti myös itse syntisyytensä, siksi hän löi rintaansa ja rukoili: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"

Aika outoa, että esität tällaisen kysymyksen:
Lainaus
Oletko siis sitä mieltä, että on olemassa uskovia, joista toiset ovat saaneet Pyhän Hengen ja toiset eivät? Jumala ei siis mielestäsi voi vanhurskauttaa Jumalatonta?

Vaikka juuri edellisessä viestissäni kirjoitan näin:
Lainaus
Lisään tähän vielä, ettei tule noista ensimmäisistä lauseistani väärää käsitystä, että olen samaa mieltä siitä, että toiset saattavat kokea tuon PH kastamisen jo saman tien uskoontulonsa hetkellä, joillakin siihen menee pidempi aika ja jotkut eivät ainakaan tietoisesti ole kokeneet sitä koskaan.

Uskon myöskin niin, että vaikka ei olisi kokenut tietoisesti PH kastetta uskoon tulonsa jälkeen, ei se siitä huolimatta tarkoita sitä, etteikö kyseinen henkilö olisi uskossa / uudestisyntynyt.

Lienee siis ongelmana sekin, ettei edes lueta toisen osapuolen kirjoituksia, vaan
paatostetaan vain omaa agendaansa ja ollaan sitten sitä mieltä, että joku toinen
uskova olettaa, ettei Jumala voi vanhurskauttaa jumalatonta. :)

Vai halutaanko tuolla vain ohittaa pyytämäni Raam.kohdat, että ladataan paljon
tekstiä ja tehdään toisesta outoja väittämiä.

Muistutan vielä, miten -33/-38 käännös ilmaisee tuon Luuk. 8 ja 14:

14. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.

Eikä Raamattu missään kohdin selitä mitään tällaista tai anna tällaista tietoa, joten tämä on Pauluksen omaa tulkintaa:

Lainaus
Molemmat miehet olivat temppeliin mennessään jumalattomia. Fariseuksen koko elämä edusti sellaista uskonnollisuuden tasoa, johon harva nykypäivän kristittykään yltää. Hän uskoi Jumalaan ja pyrki kaikessa olemaan hänelle kuuliainen. Ellemme tietäisi Jeesuksen hänestä antamaa lausuntoa, meidän olisi hyvin vaikeaa pitää häntä jumalattomana. Sitä hän kuitenkin oli, sen teksti selvästi osoittaa. Fariseus oli hyvin uskonnollinen jumalaton, mutta silti uskoi vakaasti Jumalaan.
Publikaani oli myös jumalaton. Hän oli syntinen mies ja siksi halveksittu. Hän tiedosti myös itse syntisyytensä, siksi hän löi rintaansa ja rukoili: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"

Raamatussa ei sanota:
- Molemmat miehet olivat temppeliin mennessään jumalattomia
- Fariseuksen koko elämä edusti sellaista uskonnollisuuden tasoa, johon harva nykypäivän kristittykään yltää
- Hän uskoi Jumalaan ja pyrki kaikessa olemaan hänelle kuuliainen
- Ellemme tietäisi Jeesuksen hänestä antamaa lausuntoa, meidän olisi hyvin vaikeaa pitää häntä jumalattomana. Sitä hän kuitenkin oli
- Fariseus oli hyvin uskonnollinen jumalaton, mutta silti uskoi vakaasti Jumalaan.
- Publikaani oli myös jumalaton.
- Hän oli syntinen mies ja siksi halveksittu

Järkyttyneenä luen tuota selostusta, sillä Sanassa kielletään sinne mitään lisäämästä, tai sieltä mitään pois ottamasta, joten meidän tulee olla erittäin varovaisia, kun lähdemme antamaan tällaisia selityksiä, mille ei löydy selvää tukea Sanasta.

Tässä vielä kaikki se, mitä Raamattu kyseisestä asiasta ilmaisee:

10. Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13. Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
« Viimeksi muokattu: 20.05.14 - klo:11:58 kirjoittanut tikli »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #27 : 20.05.14 - klo:13:06 »
14. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Uudempi käännös tässä on parempi. Vanhasta saa sen käsityksen, että vanhurskaudessa olisi eri asteita. Mutta on joko vanhurskautettu tai sitten ei.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #28 : 20.05.14 - klo:13:51 »
Tuntuuhan se tosi oudolta, että Jumala vuodattaisi Henkeänsä vihollisen palveluksessa olevaan ihmisen päälle?
Eli jos Jumala vuodattaa Pyhän Henkensä jonkun päälle, niin mielestäni on itsestään selvää, että on kysymyksessä uudestosyntynyt ihminen, eli Jumalan lapsi.

Raamattu ei mielestäni missään kohdin puhu tapauksesta, että Pyhä Henki olisi vuodatettu sellaisen ihmisen päälle, joka ei ole Jumalan lapsi.

Tuosta lihavoidusta sain sen käsityksen, ettei Jumala voi (mielestäsi) vanhurskauttaa jumalatonta. Vanhurskauttaminen = uskoontulo = uudestisyntyminen = Pyhän Hengen saaminen. Korneliuksen kodissa Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin. Mutta Jumala ei vuodata Henkeään ilman muuta kaikkiin pakanoihin ja siksi puhuin useammanlaisesta uskosta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Milloin ihminen uudestisyntyy?
« Vastaus #29 : 20.05.14 - klo:16:24 »
Tv7:lta katsoin juuri tässä ohjelman jossa nuori nainen kertoi yksin tehneensä uskonratkaisun ja siinä samassa alkoi puhua uusin kielin. Itse olen sitä mieltä että uudestisyntyminen tapahtuu juuri siinä hetkessä kun ihminen tulee Jeesuksen tykö ja tarvitsee pelastajaa.
Uskon samoin, ja onneksi evankeliumin sanoma elää ja voi hyvin tänäänkin maassamme. Moni on tullut uskoon yksin kotonaan TV:ssä julistetun sanoman kautta tai myös s-postikeskustelujen jälkeen. Evankeliointikanavat ovat paljon monipuolisemmat kuin esim. 20 vuotta sitten.