Kirjoittaja Aihe: Pyhän Hengen täyteys  (Luettu 5083 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhän Hengen täyteys
« Vastaus #15 : 06.09.14 - klo:21:51 »
Mitä eroa on pyhityksellä ja Pyhän Hengen täyteydellä vai ovatko ne sama asia tai saman asian kääntöpuolia?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhän Hengen täyteys
« Vastaus #16 : 06.09.14 - klo:22:00 »
Nämä jakeet puhuvat mielestäni Hengen täyteydestä.

Lainaus käyttäjältä: Ef.4:
20 Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,
21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
22 että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
23 ja uudistua mielenne hengeltä
24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.

25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.

Lainaus käyttäjältä: Room.12:
1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Pyhän Hengen täyteys
« Vastaus #17 : 06.09.14 - klo:23:26 »
Meillä on omista ihmisen lähtökohdista tiettyjä käsityksiä Pyhästä Hengestä.
Helposti Pyhästä Hengestä tehdään ihmeiden ja yliluonnollisten kokemusten  tai hyvien fiiliisten aikaan saaja.

Minulle tärkein tuntomerkki milloin Pyhä Henki toimii on Joh. 16;8.
   
Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:

Pyhä Henki nimenomaan saa meidät syntisen paikalle näyttäen mitä me oikeasti olemme, jolloin uskonnolliset naamarit joutuu pudottamaan jokainen kamari pyhäkin.
Hän näyttää totuuden meistä tuoden valon pimeyteemme.
Ja sitten HÄN kirkastaa meille tuon valon lähteen, lääkkeen syntiseen pimeyteemme. Jeesuksen Kristuksen.

Ilman todellista Pyhän Hengen läsnäoloa on kristillisyytemme uskonnollista puuhastelua, jota nykyisin on liki joka korttelissa jonkun voidellun johtajan ympärillä johon on uskon katse kiinnitetty.

Pyhä Henki kirkastaa aina ja vain ainoastaan meille syntisille Jeesksen Kristuksen.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhän Hengen täyteys
« Vastaus #18 : 07.09.14 - klo:11:46 »
Joh. 12. luku:

16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17. totuuden Hengen
, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.

19. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.


Tuossa on mielestäni sanottu selvästi se, mitä Pyhän Hengen täyteys on.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pyhän Hengen täyteys
« Vastaus #19 : 12.09.14 - klo:12:05 »
Oliko Jeesuksella, Jumalan Pojalla, Hengen täyteys ja voima ja mitä se pitääkään sisällä?

eli kyllä vai ei ?

ofcause, tapani mukaan en jätä teitä tietämättömiksi, mitä seuraavaksi kysyn joten teidän ei tarvitse pimeässä vaeltaa, eli ilman tietoa.

Jos Herra, Kaikkivaltias oli täynnä, hhmmm Pyhää Hengeä, niin Miksi ?

Mikä tehtävä Pyhällä Hengellä on Jumalan Kaikkivaltiaan kohdalla?
auttaa ??
suojella ?
Johdattaa kaikkeen totuuteen ?

Onko Jumalan viisaus ja Jumalan viisauden henki, yksi ja sama ?

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pyhän Hengen täyteys
« Vastaus #20 : 12.09.14 - klo:12:07 »
2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.

12 Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Pyhän Hengen täyteys
« Vastaus #21 : 29.04.15 - klo:12:02 »

Pyhä Henki nimenomaan saa meidät syntisen paikalle näyttäen mitä me oikeasti olemme, jolloin uskonnolliset naamarit joutuu pudottamaan jokainen kamari pyhäkin.
Hän näyttää totuuden meistä tuoden valon pimeyteemme.
Ja sitten HÄN kirkastaa meille tuon valon lähteen, lääkkeen syntiseen pimeyteemme. Jeesuksen Kristuksen.


Tuo ylläoleva, että Pyhä Henki paljastaa syntisyytemme, on juurikin suuri Pyhän Hengen antama siunaus uskovan elämään. Koska sitä kautta Jumala kirkastaa koko ajan tarvettamme evankeliumiin, Jeesuksen Kristuksen sovitustyön äärelle.

Lakihenkisen opetuksen piirissä ollut/oleva saattaa pelätä tuota tilannetta (oman syntisyyden paljastumista), koska ei ole opetettu oikein evankeliumia.

Pyhä Henki nimenomaan ohjaa uskovaa koko ajan evankeliumin äärelle, jossa syntinen "sieluparka" saa levätä ja ottaa vastaan Jumalan armon Jeesuksen Kristuksen sovitustyön tähden.


Room. 7:

21 Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.
22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, [Ps. 119:35]
23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. [Jaak. 4:1; 1. Piet. 2:11]
24 Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden! Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia, mutta turmeltunut luontoni synnin lakia

« Viimeksi muokattu: 29.04.15 - klo:12:04 kirjoittanut Charlotte »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhän Hengen täyteys
« Vastaus #22 : 29.04.15 - klo:13:01 »
Mitä eroa on pyhityksellä ja Pyhän Hengen täyteydellä vai ovatko ne sama asia tai saman asian kääntöpuolia?

Olenko pahasti väärässä, jos sanon, että pyhitys on sekä kertatapahtuma (Hepr. 10:10), että jatkuva prosessi (Hepr. 10:14) ja että Pyhän Hengen täyteys on tila (Ef. 5:18-20)?

Jos yritän arkikielellä kuvata tuota eroa, niin ajattelen astiaa, jota voidaan muokata ja puhdistaa, ja toisaalta siihen voidaan kaataa esim. vettä jonkin verran tai täyteen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell