Kirjoittaja Aihe: Kantaako Jeesus syntimme?  (Luettu 9711 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Kantaako Jeesus syntimme?
« : 02.11.14 - klo:14:15 »
Kuulin eräässä jumalanpalveluksessa sellaisen lauseen, että Jeesus kantaa syntimme (ja sairautemme). Jäin miettimään onko se noin. Ajatukseeni vaikutti myös se, että papin takana oli krusifiksi. En tiedä oliko papin lause tahattomasti noin lausuttu ja tarkoittiko hän sanoa, että Jeesus kantoi syntimme. Onko Jeesus edelleen ristillä? Kantaako Jeesus syntimme vai kantoiko hän ne jo 2000v. sitten?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #1 : 02.11.14 - klo:14:41 »
Joku voi ajatella, että tuo aikamuotojen kanssa askartelu on näpertelyä ja hyödytöntä. Moni saattaa kuitenkin silti miettiä sitä antaako Jeesus jonkun tehdyn teon tai synnin anteeksi vai eikö anna. Silloin on aika oleellista tietää ja ymmärtää se, onko Jeesus jo kantanut synnin ristille vai eikö ole.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1713
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #2 : 02.11.14 - klo:15:08 »
Hepr.10:10 Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla kun Jeesus uhrasi oman ruumiinsa.      Tämäkin sana jo todistaa että sovitus oli kertaluontoinen ja sanoohan sen järkikin. Kuka sitten ottaa vastaa sovituksen on pyhä Jumalan edessä.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #3 : 19.11.14 - klo:09:32 »
Se ON täytetty. laki.
se on mitätöity ,syytös.
ME olemme JO taivaallisissa !
ja istumme tahi seisomme!

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6783
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #4 : 19.11.14 - klo:16:06 »
Se ON täytetty. laki.
se on mitätöity ,syytös.
ME olemme JO taivaallisissa !
ja istumme tahi seisomme!

Asia on juuri näin. Lakiin perustuva syytöskirjelmä on siis mitätöity. Lakia sen sijaan ei ole mitätöity, niinkuin jotkut opettavat.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #5 : 15.02.15 - klo:12:53 »
Kun Jeesus oli ristillä, Hänen päälleen heitetiin syntivelkamme. Jesaja ennusti siitä jo ikäänkuin tapahtuneena asiana (profeetallinen perfekti?) satoja vuosia aiemmin:"Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme"(Jes.53). Pietari kertoo ristin jälkeen samasta asiasta:"Kristus itse kantoi meidän syntimme ruumiissaan ristinpuulle"(1.Piet.2)

Kun Jeesus nousi kuolleista, missä syntimme tai syntivelkamme silloin oli? Jeesuksen päällä ja kannettavana syntivelkamme ei kaiketi voinut enää olla? Hän oli menossa Isän luokse taivaaseen - "Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on istuutunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa"(Heb.1)

Tuo kaikki kertoo jo tapahtuneesta asiasta:"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"(2:kor.5)

Saattaisiko olla kuitenkin niin, että jos sanotaan esim. "Katso Jumalan Karitsa joka kantaa maailman synnin", sillä tarkoitetaan menemistä ajatuksissamme siihen hetkeen, ristin tapahtumiin, jossa sielun silmin voidaan ikään kuin katsoa Jeesusta ristinnaulittuna, syntiemme sovittajana?

Eli siihen mitä Paavali piti evankeliumin keskuksena:
"Olin näet päättänyt olla teidän luonanne tuntematta mitään muuta kuin Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna"(1.Kor.2)
".. joiden silmien eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?" (Gal.3)
« Viimeksi muokattu: 15.02.15 - klo:12:54 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #6 : 15.02.15 - klo:13:14 »
Kun Jeesus oli ristillä, Hänen päälleen heitetiin syntivelkamme. Jesaja ennusti siitä jo ikäänkuin tapahtuneena asiana (profeetallinen perfekti?) satoja vuosia aiemmin:"Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme"(Jes.53). Pietari kertoo ristin jälkeen samasta asiasta:"Kristus itse kantoi meidän syntimme ruumiissaan ristinpuulle"(1.Piet.2)

Jeesus kantoi meidän syntimme jo etukäteen, jo ennen kuin olimme syntyneet ja
siis ennenkuin olimme tehneet mitään syntiä.

Mitähän pitäisi ajatella tästä (Hebr. 10):
"jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä"?

Onko Jeesus siis sovittanut syntimme, jotka teimme ennen uskoontuloamme,
mutta ei niitä jotka olemme tahallamme tehneet sen jälkeen? Tämän tulkinnan
voi hyvin helposti tehdä tuosta hebrealaiskirjeen kohdasta.

Miten erotetaan tahallaan tehdyt synnit niistä, joita tämä jae tarkoittaa (Snl 24:16):
"seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen" ?



Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #7 : 15.02.15 - klo:14:22 »
Ajatteleisin niin, että ihmisen pääsynti  on epäusko. Toisaalta synnin tahallinen hyväksyminen omantunnon varoituksista huolimatta, johtaa yhä enemmän epäuskoon ja uskosta vieraantumiseen. Ja jos uskosta vierannutaan, mikä olisi se uhri johon voisi turvata?

Kun Israelin kansasta suuri osa ei "tottelemattomuuden" tähden päässyt luvattuun maahan, sanotaan sen johtuneen epäuskosta:"Näemme siis, että epäuskon tähden he eivät voineet päästä siihen lepoon"(Heb.3:17-19). Jeesus sanoi Pyhän Hengen tulemisesta "Kun hän tulee, hän osoittaa maailmalle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska ihmiset eivät usko minuun"(Joh.16)

Niin, ja hyvä tosiaan huomata ja pohtia tuota "tahallisen synnin" käsitettä. Ettei syntinsä tunnustavaa ja katuvaa ajettaisi epätoivoon. Kuka meistä olisi koko elämänsä ajan kokonaan vapaa myöskään synnistä, johon liittyy tahallisuutta? Raamatussa luvataan syntinsä tunnustavalle synnit anteeksi (1.Joh.1). Ja sitä joka Jeesuksen tykö tulee, ei heitetä ulos.

Mutta tahallisesti sellaiseen tilanteeseen jäämisestä ja synnin hyväksymisestä varoitetaan. Jatkuvasti omaatuntoa vastaan toimimisella on vakavia seurauksia. Paavali ohjeisti Timoteusta:"taistelisit jalon taistelun säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon. Jotkut ovat sen hylänneet ja siksi joutuneet uskossaan haaksirikkoon." Ettei ajauduttaisi lopulta kokonaan uskosta luopumiseen. Silloin ei olisi enää jäljellä mitään uhria ja anteeksiantamusta johon turvata.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6783
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #8 : 15.02.15 - klo:14:30 »

Mitähän pitäisi ajatella tästä (Hebr. 10):
"jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä"?

Onko Jeesus siis sovittanut syntimme, jotka teimme ennen uskoontuloamme,
mutta ei niitä jotka olemme tahallamme tehneet sen jälkeen? Tämän tulkinnan
voi hyvin helposti tehdä tuosta hebrealaiskirjeen kohdasta.

Jotkut käännökset vievät meidät harhaan, koska niistä ei käy selvästi esille se, mitä alunperin on kirjoitettu. Saarnivaara on koettanut selventää tätä kääntämällä esim. Hepr. 10:26 näin: "Jos me totuuden tuntoon päästyämme tahallamme ja jatkuvasti teemme syntiä, meidän syntiemme sovitukseksi ei ole enää uhria."

Herra on tämä ongelman tiennyt jo etukäteen, siksi meitä armon ja kurin kautta pyritään pitämään oikealla tiellä. Vahingossa emme siis päädy pelastuksen ulkopuolelle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6783
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #9 : 15.02.15 - klo:14:38 »
Mutta tahallisesti sellaiseen tilanteeseen jäämisestä ja synnin hyväksymisestä varoitetaan. Jatkuvasti omaatuntoa vastaan toimimisella on vakavia seurauksia. Paavali ohjeisti Timoteusta:"taistelisit jalon taistelun säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon. Jotkut ovat sen hylänneet ja siksi joutuneet uskossaan haaksirikkoon." Ettei ajauduttaisi lopulta kokonaan uskosta luopumiseen. Silloin ei olisi enää jäljellä mitään uhria ja anteeksiantamusta johon turvata.

Tämä liittyy siihen keskusteluun, jota toisaalla on käyty armosta ja sen väärinkäyttämisestä. Sielunvihollinen pyrkii joidenkin kohdalla siihen, että armoon luottaen nämä voisivat elää erilaisissa synneissä. Aikansa se vakuuttaa ettei se nyt mitään haittaa, vaikka teet yhtä ja toista Jumalan tahdon vastaista. Kun sitten syntiä on kertynyt sen mielestä riittävästi, se muuttaa taktiikkaa ja sanoo, että kun olet näin paljon tehnyt syntiä, niin armo ei enää kuulukaan sinulle. Ja kun ihminen alkaa uskoa tähän, hän saattaa menettää juuri sen uskon, jolla armo otetaan vastaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #10 : 15.02.15 - klo:15:57 »
Mutta tahallisesti sellaiseen tilanteeseen jäämisestä ja synnin hyväksymisestä varoitetaan. Jatkuvasti omaatuntoa vastaan toimimisella on vakavia seurauksia. Paavali ohjeisti Timoteusta:"taistelisit jalon taistelun säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon. Jotkut ovat sen hylänneet ja siksi joutuneet uskossaan haaksirikkoon." Ettei ajauduttaisi lopulta kokonaan uskosta luopumiseen. Silloin ei olisi enää jäljellä mitään uhria ja anteeksiantamusta johon turvata.

Tämä liittyy siihen keskusteluun, jota toisaalla on käyty armosta ja sen väärinkäyttämisestä. Sielunvihollinen pyrkii joidenkin kohdalla siihen, että armoon luottaen nämä voisivat elää erilaisissa synneissä. Aikansa se vakuuttaa ettei se nyt mitään haittaa, vaikka teet yhtä ja toista Jumalan tahdon vastaista. Kun sitten syntiä on kertynyt sen mielestä riittävästi, se muuttaa taktiikkaa ja sanoo, että kun olet näin paljon tehnyt syntiä, niin armo ei enää kuulukaan sinulle. Ja kun ihminen alkaa uskoa tähän, hän saattaa menettää juuri sen uskon, jolla armo otetaan vastaan.
Näissä kysymyksissä voi auttaa se, että ajatellaan jotakin konkreettista
syntiä eikä abstraktia käsitettä.

Jos varas tulee uskoon, pääsee totuuden tuntoon, ja silti vain jatkaa ja jatkaa
varastamista elantonsa hankkimiseksi, niin hänen kohdallaan voinee sanoa
että ei ole enää uhria hänen syntiensä edestä. On selvää, että varas ei voi
kovin kauaa kulkea uskon tiellä, ellei todella tee parannusta "ammatistaan".

Jos taas uskova joskus erehtyy tekemään jotakin jonka tietää vääräksi,
mutta tunnustaa tekonsa ja pyytää anteeksi, niin hänelle kuuluu armo.
Vaikka näin tapahtuisi monen monta kertaa. Turhaan ei sananlaskuissa
varmaankaan käytetä lukua seitsemän, joka on täydellisyyden luku.
Seitsemästi, siis täydellisesti varhurskas lankeaa, mutta nousee jälleen.

Synti taitaa olla monelle hieman häilyvä käsite, omaa vajavaisuutta
tai inhimillistä heikkouden tunnetta saatetaan pitää syntinä. Kannattaa
ehkä lukea mitä kymmenessä käskyssä sanotaan, niin asia konkretisoituu.



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6783
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #11 : 15.02.15 - klo:16:35 »
Synti taitaa olla monelle hieman häilyvä käsite, omaa vajavaisuutta tai inhimillistä heikkouden tunnetta saatetaan pitää syntinä. Kannattaa ehkä lukea mitä kymmenessä käskyssä sanotaan, niin asia konkretisoituu.

Usein synti-käsitettä laimennetaan ainakin alitajuisesti. Tällöin joku voi kokea eläneensä pitkiäkin aikoja ilman syntiä. Olen tavannut tällaisia "synnittömiä". Ovat kuitenkin poikkeuksetta olleet melko vaikeita lähimmäisiä.

Kuten tuossa toteat, on olemassa mittapuu sille, mikä on syntiä ja mikä ei. Se on Jumalan Pyhä Laki, jota suinkaan ei ole "mitätöity, tuhottu ja tapettu" kuten edesmennyt Kalevi Lehtisen asian huolimattomasti ilmaisi. Jeesus lyhensi lain määritelmän rakkauden kaksoiskäskyyn, joka ei siedä lipsumista. Mutta on olemassa joukko ihmisiä, joita laki ei koske. Ne ovat armon valtakunnan kansalaiset. Heissä olevaa syntiä ei lueta heille syyksi. Tässä olemme evankeliumin ytimessä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #12 : 15.02.15 - klo:19:03 »
Heissä olevaa syntiä ei lueta heille syyksi.
Sanoiko Jeesus jossakin tilanteessa ihmisille näin?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6783
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #13 : 15.02.15 - klo:20:27 »
Heissä olevaa syntiä ei lueta heille syyksi.
Sanoiko Jeesus jossakin tilanteessa ihmisille näin?

En muista Jeesuksen sanoneen näin, mutta sama asia tulee esille Raamatussa. Esim. Room. 4:7, 8 Paavali siteeraa Psalmia 32: "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksiannetut ja joiden synnit ovat peitetyt! Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

Huomionarvoista on se, ettei Paavali sano näin: "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksiannetut ja joiden synnit ovat poistetut! Autuas se mies, jolla ei ole syntiä!"

Tuon edellisen perusteella rohkenen uskoa siihen, että olen pelastettu armosta, sillä syntikysymykseni on ratkaistu Golgatalla. Tätä tosiasiaa en halua himmentää tahdonvoimaan perustuvalla yrittämiselläni tai jollakin "uskonnollisella" puuhastelulla.
« Viimeksi muokattu: 15.02.15 - klo:20:29 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #14 : 15.02.15 - klo:21:07 »
Heissä olevaa syntiä ei lueta heille syyksi.
Sanoit, että heissä olevaa syntiä. Tarkoitatko tässä, että meissä on
syntiä jotenkin yleisenä asiana, ominaisuutena, tai perisynti-käsitteenä?

Jeesus puhui synneistä eri tavalla, selkeinä tekoina, esim. aviorikos tms.
Ja siihen liittyen sanoi: mene, äläkä enää syntiä tee.

Matteus kirjoittaa, että "sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on
vapauttava kansansa heidän synneistään".

Viittasit itsekin vapauttamiseen Kristityn vapaus -ketjussa 29.04.2014,
lainasit Johanneksen evankeliumia:
"Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi."

Pelastaako Jeesus kansansa heidän synneissään, vai heidän synneistään?
Tässä yksi kirjain tekee asiaan valtavan suuren eron.

Lainaus
... syntikysymykseni on ratkaistu Golgatalla. Tätä tosiasiaa en halua himmentää tahdonvoimaan perustuvalla yrittämiselläni tai jollakin "uskonnollisella" puuhastelulla.
En väitä että tässä tarvitaan omaa puuhastelua. Jeesus on se joka tekee vapaaksi.
Tämän asian painottaminen ei mielestäni himmennä pelastusta.
« Viimeksi muokattu: 15.02.15 - klo:21:12 kirjoittanut Taisto »