Kirjoittaja Aihe: Kantaako Jeesus syntimme?  (Luettu 9710 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #15 : 16.02.15 - klo:00:46 »
Heissä olevaa syntiä ei lueta heille syyksi.
Sanoit, että heissä olevaa syntiä. Tarkoitatko tässä, että meissä on
syntiä jotenkin yleisenä asiana, ominaisuutena, tai perisynti-käsitteenä?

Sekä että. Vuorisaarnassa (Matt. 5. luku) Jeesus menee paljon syvemmälle kuin pelkkiin tekosynteihin. Syntikysymys jää pinnalliseksi näpertelyksi, ellei uskova joudu koskaan sen kauhistuttavan tosiasian eteen, ettei hänessä itsessään ole mitään Jumalalle kelpaavaa, vaan että kaikki salaisia ajatuksiakin myöten on saastunutta. Kun Jumalan valo osuu näihin arkoihin kysymyksiin, hän joutuu todellisen itsetuntemuksen paikalle ja elämästä paljastuu yhä uusia alueita, joilla hän näkee rikkovansa Jumalan tahtoa vastaan. Tätä prosessia kutsutaan lain kautta kuolemiseksi pois laista (Gal. 2:19).

Jeesus puhui synneistä eri tavalla, selkeinä tekoina, esim. aviorikos tms.
Ja siihen liittyen sanoi: mene, äläkä enää syntiä tee.

Synti on aina vaarallista. Sekä pieni että suuri. Mutta en usko Jeesuksen ajatelleenkaan, ettei nainen enää koskaan tekisi mitään syntiä. Hän tunsi ihmisen läpikotaisin. Ja Paavalikin vahvistaa sen, että synti asuu hänessä (Room. 7:17). Siksi meilläkään ei ole muuta toivoa kuin armo.

Matteus kirjoittaa, että "sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on
vapauttava kansansa heidän synneistään".

Viittasit itsekin vapauttamiseen Kristityn vapaus -ketjussa 29.04.2014,
lainasit Johanneksen evankeliumia:
"Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi."

Pelastaako Jeesus kansansa heidän synneissään, vai heidän synneistään?
Tässä yksi kirjain tekee asiaan valtavan suuren eron.

Vapautus on todellinen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meistä tulisi tässä ajassa synnittömiä. Vapautetaan meidät tosin monesta synnistä jo tässäkin ajassa, mutta aina jää jotain epäpuhdasta. Johannes kirjoittaa: "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä" (1. Joh. 1:8 ).

Jotkut painottavat tahdonvoimaa ja lujuutta taistelussa syntiä vastaan, mutta se ei ole muuta kuin lihaan luottamista ja osoittautuu ennemmin tai myöhemmin vääräksi turvaksi. Mielestäni ainoa ja ehdottomasti paras "keino" syntiä vastaan on Jumalan armo (Tiit. 2:11-14).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #16 : 16.02.15 - klo:13:57 »
Tuosta synnin käsitteestä. Sitä on hyvä pohtia.

Raamatussa puhutaan synnistä sekä ihmisen syvänä turmeluksena, että konkreettisina tekoina. Ja ne ovat luonnollisesti kytköksissä toisiinsa. Paavali kertoo:"Synti joka minussa asuu". Ja sen seurauksista, ettei tehdä sitä hyvää mitä tahdotaan, vaan päinvastoin mitä ei tahdottaisi. Siitä enemmän Room.7. Ja kuitenkaan ei anneta lupaa tehdä syntiä, ei päästää itsekästä luontoa valloilleen. Vaan "pitäkää itsenne synnille kuolleina".

Synnistä puhutaan yksikössä, ikäänkuin ihmiskunnan yhteisenä syntivelkana. "Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin". Pyhä henki näyttää todeksi "synnin". Ja toisaalta selvästi ihan oikeassa elämässä esiintyvinä konkereettisina tekoina: Haureus, varkaus, valhe jne. Joista on lukemattomia esimerkkejä. Kuten myös sisimmässä jylläävinä väärinä mielenliikkeinä. Syntiluetteloon tai lihallisuuteen kuuluu myös: Ahneus, kateus, itsekkyys, pahat ajatukset jne.

Ja olisikohan niin, ettei noita viimemainittuja niin selvästi synniksi mieleltä, kuin konkreettisina tekoina näkyvät synnit? Jeesus nuhteli ulkonaisesti ihmisten silmissä hurskailta näyttäviä fariseuksia:"tekin näytätte ihmisten silmissä ulkoapäin hurskailta mutta sisältä olette täynnä tekopyhyyttä ja laittomuutta"(Mat.23)

Nuo molemmat puolet on huomioitava. Ja tunnistettava ja tunnustettava. Että säilyisi konkretia. Sekä totuudenmukainen käsitys sitä, mitä me luonnostame itessämme olemme. Ja niin ainoaksi toivoksi jää Jeesus, Hänen armonsa, sovitustyönsä ja vanhurskautensa.

Asia on siksikin niin tärkeä, että jos käsitys synnistä pinnallistuu, samoin käy käsitykselle armosta.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #17 : 16.02.15 - klo:14:23 »
Asia on siksikin niin tärkeä, että jos käsitys synnistä pinnallistuu, samoin käy käsitykselle armosta.

Erinomaisesti kiteytetty. Mielestäni tämä on yksi kristikunnan suurimmista ongelmista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #18 : 17.02.15 - klo:10:08 »
Ennen kuin Jeesus oli kastettu ja Hän oli kasteessa ottanut päälleen koko maailman synnin,
Hän ei antanut ihmisille syntejä anteeksi eikä parantanut sairaita,
mutta nyt kun Hän oli kasteessa ottanut maailman synnin harteilleen,
niin Hän kantaen itsessään synnin seuraukset,
saattoi täyttäen kaiken Vanhurskauden
antaa ihmisille heidän syntinsä anteeksi
ja vapauttaa ihmiset synnistä ja sen seurauksista.

Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen
ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:
Katso! Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin.

Tuo verbi kantaa on sellaisessa muodossa, että Hän jo tekee sen.
Johannes Kastaja näki jotenkin ehkä ilmestyksen omaisesti Jeesuksen Jumalan Karitsana,
joka oli ottanut päälleen ja kantoi koko maailman kaiken synnin.

Eli Jeesuksen kasteen jälkeisenä päivänä
koko maailman synti oli jo Jeesuksen kannettavana.
Ja mitä sitten tapahtui. Henki vei Hänet erämaahan.

Ei ole sattumaa, että Johannes Kastaja
eli Jeesuksen edelläkävijä ja tienraivaaja oli Aaronin sukukuntaa.
Sillä esikuva siitä, mitä tapahtui Jeesuksen kasteessa, kuinka vanhurskaus täytettiin,
kuinka Hän otti päälleen maailman synnin, löytyy tästä:
Ja Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin pään päälle
ja tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa,
olipa heillä mitä syntejä tahansa,
ja pankoon ne kauriin pään päälle ja lähettäköön sen,
sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan.

Eli Johannes Aaronilaisena
sai olla nyt täyttämässä tuon esikuvan mukaisesti sen,
kuinka koko kansan synti pantiin kauriin päälle,
ja vietiin sitten pois erämaahan.
Kauriin päälle laitettiin meidän syntimme.
Ja tuo kauris parka joutui ne sitten kantamaan erämaahan.

Mutta sitten on toinen asia, joka tapahtui noin kolme vuotta myöhemmin.
Jumalan Karitsa, meidän Pääsiäislampaamme, teurastettiin meidän syntiemme sovitukseksi:
onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu

Jeesus toteutti molemmat asiat.
Hän otti meidän syntimme päälleen kantaakseen ne lopulta Golgatalle,
jossa Hän kärsi niistä aiheutuvan rangaistuksen.
Mutta Golgatalla Hänet myös tehtiin synniksi,
ja Hän kuoli tuon synnin kera eli siis kertakaikkiaan kuoli pois synnistä,
ja niin Hän vapautti meidät synnin vallasta.

« Viimeksi muokattu: 17.02.15 - klo:10:11 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #19 : 17.02.15 - klo:11:43 »
Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen
ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:
Katso! Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin.

Voisitko kertoa, mitä käännöstä tuossa edellä olet käyttänyt?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #20 : 17.02.15 - klo:18:06 »
Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen
ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:
Katso! Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin.

Voisitko kertoa, mitä käännöstä tuossa edellä olet käyttänyt?


En käyttänyt varsinaisesti mitään käännöstä.
Kysymys on alkutekstin sanasta
airo = nostaa, kantaa, ottaa pois

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #21 : 17.02.15 - klo:18:59 »
Heissä olevaa syntiä ei lueta heille syyksi.
Sanoit, että heissä olevaa syntiä. Tarkoitatko tässä, että meissä on
syntiä jotenkin yleisenä asiana, ominaisuutena, tai perisynti-käsitteenä?

Sekä että. Vuorisaarnassa (Matt. 5. luku) Jeesus menee paljon syvemmälle kuin pelkkiin tekosynteihin. Syntikysymys jää pinnalliseksi näpertelyksi, ellei uskova joudu koskaan sen kauhistuttavan tosiasian eteen, ettei hänessä itsessään ole mitään Jumalalle kelpaavaa, vaan että kaikki salaisia ajatuksiakin myöten on saastunutta. Kun Jumalan valo osuu näihin arkoihin kysymyksiin, hän joutuu todellisen itsetuntemuksen paikalle ja elämästä paljastuu yhä uusia alueita, joilla hän näkee rikkovansa Jumalan tahtoa vastaan. Tätä prosessia kutsutaan lain kautta kuolemiseksi pois laista (Gal. 2:19).

Niin, tämä onkin erikoinen prosessi. Ihminen ei muutu siinä sen huonommaksi,
päällisin puolin (tai aivan oikeastikin) kaikki on kuin tähänkin asti, tai ehkä hiukan paremminkin.

Mutta: Jumalan valo näyttää ihmisen sisimmästä enemmän kuin ennen,
valaisee komeroita jotka ovat tähän asti pysyneet hämärän peitossa.
Tässä olen samaa mieltä kuin sinä: ihminen muuttuu omissa silmissään
yhä kelvottomammaksi. Se voi olla, kuten sanoit, kauhistuttavaa.

Ehkä opimme vähitellen, mitä tarkoittaa rukous (Luuk 18:13):
"Jumala, ole minulle syntiselle armollinen".



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #22 : 17.02.15 - klo:19:28 »
Ehkä opimme vähitellen, mitä tarkoittaa rukous (Luuk 18:13):
"Jumala, ole minulle syntiselle armollinen".

Jos tuo rukous (tai asenne) katoaa uskovalta, hänen tilanteensa alkaa olla huolestuttava.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #23 : 17.02.15 - klo:19:41 »
Lisäisin vielä. Jeesus ei pelkästään ottanut maailman synnin kannettavakseen, ja sovittanut syntimme verellään Isän edessä.
Hän eli myös synnittömän elämän puolestamme täyttäen lain joka ikisen piirron.

Synti käsityksemme on Jopon sanoin mukaan kovin pinnallinen, jos näemme syntimme vain yksittäisinä tekoina, jotka ovat synnin näkyvää hedelmää.
Mitä lähempänä olemme Jeesusta Kristusta ja Pyhän Hengen valoa, sitä syvemmin näemme koko olemuksemme turmeluksen.
Ja silloin myös Jumalan Armo kirkastuu, olematta vain pinnallinen fraasi huulillamme.
Vaellus Hengessä onkin paradoksaalisesti yhä syvenevää synnin tuntoa, ja sitä myöden yhä syvempää  riipuvaisuutta, Jeesuksesta Kristuksesta ja kasvavaa Armon tarvetta.
Synnin kapeasti tekoina näkevät taaseen luulevat hengessä vaeltamisen olevan kohti synnittömyyttä ja pyhyyteen kasvamisena.
Sen tulos vain on ikävä kyllä, omavanhurskaan ylpeyden ja Jumalasta riippumatomuuden kasvaminen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #24 : 17.02.15 - klo:19:55 »
Synnin kapeasti tekoina näkevät taaseen luulevat hengessä vaeltamisen olevan kohti synnittömyyttä ja pyhyyteen kasvamisena.
Sen tulos vain on ikävä kyllä, omavanhurskaan ylpeyden ja Jumalasta riippumatomuuden kasvaminen.

Pyhitys on ihan hyvä asia, mutta pyhitysliikkeet eivät yleensä sitä ole. Ennemmin tai myöhemmin ne kaatuvat pyhityksen puutteeseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #25 : 17.02.15 - klo:20:29 »
Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen
ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:
Katso! Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin.

Voisitko kertoa, mitä käännöstä tuossa edellä olet käyttänyt?


En käyttänyt varsinaisesti mitään käännöstä.
Kysymys on alkutekstin sanasta
airo = nostaa, kantaa, ottaa pois

Kun näemmä olet perehtynyt kreikan kieleen, niin tuli mieleen:
miten on, oletko perehtynyt sanan 'vanhurskaus' merkitykseen kreikassa
ja sen kääntämiseen? Suomenkielinen käännös on käsittääkseni aika
poikkeava: muissa kielissä tulee esille se, että sana viittaa oikeaan
(tai oikeuteen / oikeudenmukaisuuteen), mutta ei suomenkielessä.

Tästä aiheesta on keskustelu aiemminkin, esim. tästä linkistä
pääsee siihen keskusteluun:
 

Sana esiintyy runsaasti myös VT:ssä, joten kiinnostaisi myös sanan
hepreankielinen merkitys - mutta heprean osaajia emme taida kukaan olla?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #26 : 18.02.15 - klo:08:11 »
Kun Jeesus otti meidän syntimme päälleen ja kantoi niitä kolme vuotta,
ja sitten kuoli kärsien sen rangaistuksen, mikä synnistä seuraa,
niin meille kuuluva tuomio on jo kärsitty.
Ja siksi meidät julistetaan syyttömiksi eli olemme vanhurskautettuja.

Vanhurskaita eli oikeamielisiä ovat siis ne,
jotka ottavat Jumalan lahjavanhurskauden vastaan.
Vääriä ovat ne, jotka sen hylkäävät.
Pelastuminen Jumalan valtakuntaan edellyttää
tästä väärämielisyydestä luopumista eli kääntymistä Jumalan puoleen.
Silloin vapaudumme tuosta väärästä,
ja Kristuksen vanhurskaus luetaan hyväksemme.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa otav otah

  • Viestejä: 20
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #27 : 18.02.15 - klo:20:29 »

Kun näemmä olet perehtynyt kreikan kieleen, niin tuli mieleen:
miten on, oletko perehtynyt sanan 'vanhurskaus' merkitykseen kreikassa
ja sen kääntämiseen? Suomenkielinen käännös on käsittääkseni aika
poikkeava: muissa kielissä tulee esille se, että sana viittaa oikeaan
(tai oikeuteen / oikeudenmukaisuuteen), mutta ei suomenkielessä.

Tästä aiheesta on keskustelu aiemminkin, esim. tästä linkistä
pääsee siihen keskusteluun:
 

Sana esiintyy runsaasti myös VT:ssä, joten kiinnostaisi myös sanan
hepreankielinen merkitys - mutta heprean osaajia emme taida kukaan olla?

Raamatun heprean sana vanhurskaus on צֶ֣דֶק (tze·dek).  Jos sille pitäisi löytää vastine, niin sanajuuresta (zdk) saisi tällaisen termin: syyttömänä oikeassa oleminen.
Evankeliumin valossa voisi ajatella: Syytettynä, mutta syyttömänä oikeassa oleminen!






Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #28 : 18.02.15 - klo:21:41 »

Kun näemmä olet perehtynyt kreikan kieleen, niin tuli mieleen:
miten on, oletko perehtynyt sanan 'vanhurskaus' merkitykseen kreikassa
ja sen kääntämiseen? Suomenkielinen käännös on käsittääkseni aika
poikkeava: muissa kielissä tulee esille se, että sana viittaa oikeaan
(tai oikeuteen / oikeudenmukaisuuteen), mutta ei suomenkielessä.

Tästä aiheesta on keskustelu aiemminkin, esim. tästä linkistä
pääsee siihen keskusteluun:
 

Sana esiintyy runsaasti myös VT:ssä, joten kiinnostaisi myös sanan
hepreankielinen merkitys - mutta heprean osaajia emme taida kukaan olla?

Raamatun heprean sana vanhurskaus on צֶ֣דֶק (tze·dek).  Jos sille pitäisi löytää vastine, niin sanajuuresta (zdk) saisi tällaisen termin: syyttömänä oikeassa oleminen.
Evankeliumin valossa voisi ajatella: Syytettynä, mutta syyttömänä oikeassa oleminen!
Tuo "syyttömänä oikeassa oleminen" taitaa liittyä oikeudenkäynnin käsitteisiin,
olenkohan ymmärtänyt oikein?

Miksi ajattelet, että siihen pitäisi lisätä sana 'syytettynä' ?

Löysin pari linkkiä tästä aiheesta, ensimmäinen on Hgin yliopiston
lehdistötiedote "Vanhurskaus on suomen kielessä vaikea sana":
http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/504ca249c786e20f85256284006da7ab/e9aeb6c25bf44b9bc2257879002a3491?OpenDocument

Siinä viitataan Jukka Palolan väitöskirjaan ko. aiheesta, ja koko väitöskirja
nimeltään "Vanhurskautta, oikeutta vai uskollisuutta" löytyy myös netistä:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/25973/vanhursk.pdf?sequence=1

Näyttää olevan "vain" 278-sivuinen väitöskirja - hyvää iltalukemista siis ;)

...

(Silmäilin tuota väitöskirjaa jonkin verran, ja vaikuttaa niin kiinnostavalta
että taidan lukea sen lähiaikoina kokonaan... tervetuloa muutkin lukutoukat
mukaan tutkimusmatkalle :)  )
« Viimeksi muokattu: 18.02.15 - klo:21:53 kirjoittanut Taisto »

Poissa otav otah

  • Viestejä: 20
Vs: Kantaako Jeesus syntimme?
« Vastaus #29 : 19.02.15 - klo:09:36 »

Kun näemmä olet perehtynyt kreikan kieleen, niin tuli mieleen:
miten on, oletko perehtynyt sanan 'vanhurskaus' merkitykseen kreikassa
ja sen kääntämiseen? Suomenkielinen käännös on käsittääkseni aika
poikkeava: muissa kielissä tulee esille se, että sana viittaa oikeaan
(tai oikeuteen / oikeudenmukaisuuteen), mutta ei suomenkielessä.

Tästä aiheesta on keskustelu aiemminkin, esim. tästä linkistä
pääsee siihen keskusteluun:
 

Sana esiintyy runsaasti myös VT:ssä, joten kiinnostaisi myös sanan
hepreankielinen merkitys - mutta heprean osaajia emme taida kukaan olla?

Raamatun heprean sana vanhurskaus on צֶ֣דֶק (tze·dek).  Jos sille pitäisi löytää vastine, niin sanajuuresta (zdk) saisi tällaisen termin: syyttömänä oikeassa oleminen.
Evankeliumin valossa voisi ajatella: Syytettynä, mutta syyttömänä oikeassa oleminen!
Tuo "syyttömänä oikeassa oleminen" taitaa liittyä oikeudenkäynnin käsitteisiin,
olenkohan ymmärtänyt oikein?

Miksi ajattelet, että siihen pitäisi lisätä sana 'syytettynä' ?

Vanhurskaus Jumalan "ominaisuus". Hän on ehdottoman oikeudenmukainen. Me emme ole. Siksi sielunvihollinen syyttää meitä aivan aiheellisesti. Mutta kun Jumala lukee meille oman vanhurskautensa, eli Kristuksen, niin me olemme syyttömiä, koska Jeesus on ominut meidän syntimme.

Näin me olemme syytettyinä syyttömiä, koska uskomme tähän.
Näin vanhurskaus saadaan omistaa uskon kautta.