Ennen kuin Jeesus oli kastettu ja Hän oli kasteessa ottanut päälleen koko maailman synnin,
Hän ei antanut ihmisille syntejä anteeksi eikä parantanut sairaita,
mutta nyt kun Hän oli kasteessa ottanut maailman synnin harteilleen,
niin Hän kantaen itsessään synnin seuraukset,
saattoi täyttäen kaiken Vanhurskauden
antaa ihmisille heidän syntinsä anteeksi
ja vapauttaa ihmiset synnistä ja sen seurauksista.
Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen
ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:
Katso! Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin.
Tuo verbi kantaa on sellaisessa muodossa, että Hän jo tekee sen.
Johannes Kastaja näki jotenkin ehkä ilmestyksen omaisesti Jeesuksen Jumalan Karitsana,
joka oli ottanut päälleen ja kantoi koko maailman kaiken synnin.
Eli Jeesuksen kasteen jälkeisenä päivänä
koko maailman synti oli jo Jeesuksen kannettavana.
Ja mitä sitten tapahtui. Henki vei Hänet erämaahan.
Ei ole sattumaa, että Johannes Kastaja
eli Jeesuksen edelläkävijä ja tienraivaaja oli Aaronin sukukuntaa.
Sillä esikuva siitä, mitä tapahtui Jeesuksen kasteessa, kuinka vanhurskaus täytettiin,
kuinka Hän otti päälleen maailman synnin, löytyy tästä:
Ja Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin pään päälle
ja tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa,
olipa heillä mitä syntejä tahansa,
ja pankoon ne kauriin pään päälle ja lähettäköön sen,
sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan.
Eli Johannes Aaronilaisena
sai olla nyt täyttämässä tuon esikuvan mukaisesti sen,
kuinka koko kansan synti pantiin kauriin päälle,
ja vietiin sitten pois erämaahan.
Kauriin päälle laitettiin meidän syntimme.
Ja tuo kauris parka joutui ne sitten kantamaan erämaahan.
Mutta sitten on toinen asia, joka tapahtui noin kolme vuotta myöhemmin.
Jumalan Karitsa, meidän Pääsiäislampaamme, teurastettiin meidän syntiemme sovitukseksi:
onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu
Jeesus toteutti molemmat asiat.
Hän otti meidän syntimme päälleen kantaakseen ne lopulta Golgatalle,
jossa Hän kärsi niistä aiheutuvan rangaistuksen.
Mutta Golgatalla Hänet myös tehtiin synniksi,
ja Hän kuoli tuon synnin kera eli siis kertakaikkiaan kuoli pois synnistä,
ja niin Hän vapautti meidät synnin vallasta.