Kirjoittaja Aihe: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona  (Luettu 13346 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Kuusi päivää tehtäköön työtä,
mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti,
levon päivä, pyhä kokous;
silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako,
se on Herran sapatti, missä asuttekin.
Nämä ovat Herran juhla-ajat,
pyhät kokoukset, jotka teidän on kuulutettava määräajallansa:
Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä,
iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi.
Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä
on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi;
syökää happamatonta leipää seitsemän päivää.
Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous,
silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.
Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä.
Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous;
silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako.
(3 Moos 23)

Viikkosapatti ei siis ole ainoa sapatti.
Herran Sapatin tunnusmerkistö on siis:
- levon päivä
- pyhä kokous
- älkää yhtään askaretta toimittako

Tällainen päivä on muun muassa viikon seitsemäs päivä,
Pääsiäistä seuraavan happamattoman leivän juhlaviikon
ensimmäisen päivä ja seitsemäs päivä.
Nisankuun 15. päivä on aina Herran juhla-sapatti eli Suuri Sapatti.

Jeesuksen kuolema vie meidät suoraan Suureen Sapattiin.
Se avaa meille sovituksen ja pelastuksen.
Jeesus siis kuoli vähän ennen sitä auringonlaskua, josta alkoi Suuri Sapatti.

Naiset seurasivat Jeesusta hautaamiseen saakka - siis siihen iltahetkeen saakka,
jolloin suuri sapatti alkoi.
Tämän jälkeen he eivät voineet enää mitään tehdä,
ennenkuin suuri sapatinpäivä oli ohi.
Suuren Sapatin jälkeen he menivät torille ostamaan hyvänhajuisia yttejä.

Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti,
ja Salome hyvänhajuisia yrttejä ...
(Markus 16:1)

Ja sitten sen jälkeen he kotona valmistivat hyvänhajuiset voiteet.
Tämä kaikki siis suuren sapatin jälkeen, mutta ennen vikkosapattia.
Sillä viikkosapatin jälkeen varhain aamulla
he menivät haudalle viemään nuo valmistamansa.

Eli Jeesus kuoli keskiviikkoiltana ennen sitä auringonlaskua,
josta alkoi suuri sapatti.
Tori oli auki seuraavan kerran perjantaina aamulla,
jolloin he menivät torille ja ostivat hyvänhajuiset yrtit 
ja sitten kotona tekivät voiteet.
Sitten tuli viikkosapatti
ja niin vasta sunnuntaina aamulla varhain
he saattoivat mennä haudalle noiden yrttien ja valmistamiensa voiteiden kera.

Jeesus siis oli maan povessa todellakin kolme päivää ja kolme yötä
keskiviikkoillasta eli suuren sapatin alkamisesta lähtien.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #1 : 01.04.15 - klo:19:13 »
Hyvä aloitus josta olen täysin kanssasi samaa mieltä.

Jeesus itse sanoi näin;

"Matt. 16:21
Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjanoppineilta ja tuleman tapetuksi ja kolmantena päivänä nouseman ylös."

Sekä näin;

"Matt. 12:40
Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä."

Tiedämme, että Jeesuksen Sanat ovat Totuus, Hän puhuu totta, eikä ole ristiriitainen.

Huomaamme, että kolme päivää ja kolme yötä ei mahdu perjantai iltapäivän ja sunnuntai aamun väliin.

On myös muistettava, että juutalaisessa kulttuurissa päivä vaihtui auringon laskiessa (noin ko 18 iltapäivällä ).

Miksi Jeesus sitten sanoi sekä; kolmantena päivänä, että kolme yötä ja kolme päivää?

Uskon sen liittyvän siihen, että puhuessaan juutalaisille kuulijoilleen, Hän puhui sanoin "kolme yötä ja kolme päivää".
Vastaavasti Roomalaisen viikkokalenterin tuntevat ja mukaan elävät kuulijat ymmärsivät paremmin Herran Sanat; "kolmantena" päivänä.

Näin jos sijoitamme Herran kuolinhetken klo15 aikoihin keskiviikkona, saamme mahtumaan molemmat Herran ilmoittamat aikamääreet siihen hetkeen, että Maria sunnuntai aamuna asteli tyhjälle haudalle.



Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #2 : 02.04.15 - klo:09:22 »

Miksi Jeesus sitten sanoi sekä; kolmantena päivänä, että kolme yötä ja kolme päivää?


Kun kolme päivää ja kolme yötä oli kulunut,
niin oltiin viikkosapatin päättymishetken
ja viikon ensimmäisen päivän taitehetkessä eli lauantai-illassa 
kuitenkin hetkessä juuri ennen viikon ensimmäisen päivän alkua
eli auringonlaskua, johon mennessä hänet oli täytynyt
saada haudattua myös ennen sitä sapatinpäivää,
joka oli suuri.

Koska silloin oli valmistuspäivä, niin
- etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi,
sillä se sapatinpäivä oli suuri -
juutalaiset pyysivät Pilatukselta,
että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.
(Joh 19:31)

Tuo hetki samoinkuin Jeesuksen hautaamisen hetki
sijoittuvat siis päivän (vuorokauden) vaihtumisen hetkeen.
Eli Jeesus nousi ylös haudasta lauantai-iltana
juuri ennen viikon ensimmäisen päivän alkamista.

Eli kun Jeesus oli juuri saatu hautaan,
alkoi ensimmäinen päivä, jonka Jeesus oli haudassa.
Tämä päivä oli suuri sapatti,
ja tuo päivä siis alkoi keskiviikkona auringonlaskun aikaan.
Tuon suuren sapatin jälkeen eli torstaina
auringonlaskemisen jälkeen alkoi toinen päivä,
jonka Jeesuksen ruumis oli haudassa.
Ja kolmas päivä, jonka Jeesus oli haudassa,
alkoi perjantaina auringon laskiessa
ja päättyi lauantaina auringon laskiessa,
jolloin Jeesus nous ylös haudasta eli kolmantena päivänä.



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #3 : 03.04.15 - klo:14:04 »
Keskiviikko iltapäivällä auringonlaskun aikaan alkoi juhlapyhä sapatti. Sen tähden ristit oli tyhjennettävä ennen sapatin alkua ja hautavalmisteluilla oli sen tähden kiire.

Jeesuksen sanat oman ylösnousemuksensa ajankohdasta eivät ole ristiriitaisia, vaan pitävät täsmällisesti paikkansa. Toinen ilmoitettu Roomalaisen viikkokalenterin mukaan, toinen juutalaisen laskutavan mukaan, kuulijakunnan tähden.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #4 : 03.04.15 - klo:18:53 »
Keskiviikko iltapäivällä auringonlaskun aikaan alkoi juhlapyhä sapatti. Sen tähden ristit oli tyhjennettävä ennen sapatin alkua ja hautavalmisteluilla oli sen tähden kiire.

Jeesuksen sanat oman ylösnousemuksensa ajankohdasta eivät ole ristiriitaisia, vaan pitävät täsmällisesti paikkansa. Toinen ilmoitettu Roomalaisen viikkokalenterin mukaan, toinen juutalaisen laskutavan mukaan, kuulijakunnan tähden.

Ja tämä sapatti ei siis ollut viikkosapatti vaan suuri sapatti.
Mutta kyllä myös juutalaisen viikkokalenterin mukaan Jeesuksen sanat pitävät paikkansa
kummissakin tallennuksissa
- kolme päivää ja kolme yötä
- kolmantena päivänä

Jeesus oli haudassa yhteensä kolme päivää ja toisaalta yhteensä kolme yötä.

Ja sitten toisaalta nimenomaan kolmantena päivänä juutalaisen viikkokalenterin mukaan
eli kolmannen päivän päätöshetkillä lauantai-iltana ennen auringonlaskua Hän nousi ylös,
oltuaan sitä ennen haudassa päivän (vuorokauden),
joka oli tuo suuri sapatti
ja oli alkanut
keskiviikkoiltana ja päättynyt torstai-iltana,
ja edellen toisen päivän, joka oli alkanut
torstai-iltana ja päättynyt perjantai-iltana
ja sitten vielä siis tuon kolmannen päivän,
joka oli alkanut
perjantai-iltana ja päättynyt lauantai-iltana.

Ja sitten viikosapatin jälkeen eli sunnuntai-aamuna naiset tulivat haudalle,
ja havaitsivat kiven vieritetyksi pois,
ei tietenkään sitä varten, että Jeesus pääsisi ulos haudasta,
vaan sitä varten, että naiset pääsisivät sisälle näkemään tyhjän haudan.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #5 : 03.04.15 - klo:23:17 »
Herra sanoi olleensa kolme yötä ja kolme päivää haudassa, kuin Joona.
Näin ollen Hänen Sanansa kolmantena päivänä ylösnousemisesta eivät voineet olla juutalaisen viikkokalenterin mukaan ilmoitettu. Se ilmoitettii Roomalaisen laskutavan mukaan, kuulijoiden tähden.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #6 : 04.04.15 - klo:09:37 »
Kyllä hän nousi kolmantena päivänä nimenomaan juutalaisen viikkokalenterin mukaan.
Tuo kolmas haudassaolopäivä päättyi lauantai-iltana eli viikosapatti-illalla auringonlaskun aikaan.
Silloin Jeesus nousi haudasta.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #7 : 04.04.15 - klo:09:43 »
Lauantai-iltana nimenomaan juutalaisen kalenterin mukaan oli kulunut jo kolme päivää ja kolme yötä.
Hän ei siis noussut niiden aikana, vaan niiden jälkeen.

Päivä vaihtuu auringonlaskiessa, noin kuuden aikaan.
Jeesus kuoli ennen auringonlaskua keskiviikkona.
Lauantaina myöhään illalla ollaan tilanteessa, jossa kolme päivää ja kolme yötä on jo kulunut kokonansa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #8 : 08.04.15 - klo:10:35 »
Siis jos uskomme kirjaimellisesti Jumalan Sanan,
niin Jeesus nousi haudasta lauantai-iltana juuri ennen auringonlaskua
eli kolmannen päivän päätteeksi eli kolmantena päivänä.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #9 : 09.04.15 - klo:12:09 »
Lainaus
Viikkosapatti ei siis ole ainoa sapatti.
Herran Sapatin tunnusmerkistö on siis:
- levon päivä
- pyhä kokous
- älkää yhtään askaretta toimittako

Onko tälle jotain perustelua muualla VT:ssa, että `Herran sapatti`olisi jotain muuta kuin viikoittain toistuva seitsemännen päivän (lauantai) sapatti?
Nuo tunnusmerkit kuuluvat joka viikkoiseen sapattiin.


Lainaus
Kuusi päivää tehtäköön työtä,
mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti,
levon päivä, pyhä kokous;
silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako,
se on Herran sapatti, missä asuttekin.

« Viimeksi muokattu: 09.04.15 - klo:12:21 kirjoittanut Hilema »

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #10 : 09.04.15 - klo:14:30 »
Olen koittanut kalamos sanoa sinulle, että sinulla on laskutavassasi virhe.
Keskiviikko iltana alkoi " ensimmäinen" päivä, torstai iltana kyseessä oli "toinen" päivä, perjantai iltana "kolmas" ja näin ollen lauantai iltana oli jo "neljäntenä päivänä" nimenomaan JUUTALAISEN kalenterin laskutavan mukaan!

Mutta on nimenomaan uskottava ja otettava Herran Sanat kirjaimellisesti.

Hän oli nimenomaan juutalaisen kalenterin laskutavan mukaan haudassa KOLME YÖTÄ ja KOLME PÄIVÄÄ ja nousi Roomalaisen kalenterin laskutavan ( jossa vasta torstai on ensimmäinen päivä ) ylös kolmantena päivänä.

Nämä pitävät täydellisesti paikkansa jos Jeesus kuoli keskiviikkona noin klo15 ja nousi ylös lauantai iltana.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #11 : 09.04.15 - klo:16:04 »
Lainaus
Viikkosapatti ei siis ole ainoa sapatti.
Herran Sapatin tunnusmerkistö on siis:
- levon päivä
- pyhä kokous
- älkää yhtään askaretta toimittako

Onko tälle jotain perustelua muualla VT:ssa, että `Herran sapatti`olisi jotain muuta kuin viikoittain toistuva seitsemännen päivän (lauantai) sapatti?
Nuo tunnusmerkit kuuluvat joka viikkoiseen sapattiin.


Lainaus
Kuusi päivää tehtäköön työtä,
mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti,
levon päivä, pyhä kokous;
silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako,
se on Herran sapatti, missä asuttekin.


Tässä linkissä tietoa tuosta suuresta/vuosittaisesta sapatista.
http://www.arvioikaa.com/pipe.html

Jutun lopussa myös kaavio pääsiäisen ajan tapahtumista.
Minulla itselläni ei ole muuta mielipidettä tästä asiasta kuin, että perjantai ei ole Jeesuksen kuolinpäivä, vaan se on joku muu.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #12 : 09.04.15 - klo:16:48 »
Olen koittanut kalamos sanoa sinulle, että sinulla on laskutavassasi virhe.
Keskiviikko iltana alkoi " ensimmäinen" päivä, torstai iltana kyseessä oli "toinen" päivä, perjantai iltana "kolmas" ja näin ollen lauantai iltana oli jo "neljäntenä päivänä" nimenomaan JUUTALAISEN kalenterin laskutavan mukaan!

Mutta on nimenomaan uskottava ja otettava Herran Sanat kirjaimellisesti.

Hän oli nimenomaan juutalaisen kalenterin laskutavan mukaan haudassa KOLME YÖTÄ ja KOLME PÄIVÄÄ ja nousi Roomalaisen kalenterin laskutavan ( jossa vasta torstai on ensimmäinen päivä ) ylös kolmantena päivänä.

Nämä pitävät täydellisesti paikkansa jos Jeesus kuoli keskiviikkona noin klo15 ja nousi ylös lauantai iltana.


Jeesus kuoli noin kello kolme iltapäivällä,
mutta Hänet saatiin hautaan vasta juuri ja juuri ennen päivän vaihtumsista
auringonlaskiessa eli noin kello kuusi, jolloin vuorokausi vaihtui.
Eli ensimmäinen päivä, jonka Jeesus oli haudassa oli se päivä,
joka alkoi keskiviikkoiltana auringonlaskiessa.
Kolmas päivä oli se, joka alkoi perjantaina auringon laskettua,
ja tuon kolmannen päivän päätteeksi juuri kun aurinko oli laskemassa
lauantai-iltana Jeesus nousi haudasta
oltuaan haudassa sitä ennen kolme päivää ja kolme yötä.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #13 : 09.04.15 - klo:16:52 »
Jos tarkkoja ollaan, niin hautaus on täytynyt olla tehtynä ennen pääsiäissapatin alkua, eli ennen auringon laskua.
Jeesus nousi viikkosapatin JÄLKEEN, ei sen aikana, eli sen täytyy tarkoittaa vähimmillään klo 18 jälkeen lauantaina.

Näin laskien pitää paikkansa se mitä Jeesus sanoi ja se on yhtenevä sen kanssa mitä kirjoitin "juutalaisen laskutava" ja "roomalaisen laskutavan" mukaan.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #14 : 09.04.15 - klo:17:00 »
Mitä tulee suureen juhlasapattiin, oli pääsiäisviikolla kyse Nisan kuun 15. päivän sapatista joka on happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä, eli juhlasapatti. Herran ristin vuonna se on osunut mitä ilmeisemmin torstaille, eli juutalaisen kalenterin mukaan akavaksi keskiviikkona klo18 aikoihin, auringonlaskun aikaan.

Viikkosapatti sitävastoin alkaa perjantaina noin klo18 aikoihin, auringonlaskun aikaan.

Näin kun luemme nyt ristin tapahtumien kronologiaa, ymmärrämme paremmin sen miten evankeliumien tapahtumat noissa hetkissä menivät.

Ristin saattamiseksi tyhjilleen ja hautausvalmisteluiden oli näet tapahduttava kiireesti, sillä juhlasapattina ei ristillä saanut ketään olla. Viikko sapattina tässä tuskin olisi kiirehditty ja monet olivat ristillä varmasti yli viikkosapattienkin, mutta vuosittainen Nisan kuun 15. päivän juhla oli erityinen ja tärkeä, happamattoman leivän juhlasapatti.